• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.

Op zoek naar een nieuw element

Gestart door Nicolas, 24 maart 2021, 08:37:24

Vorige topic - Volgende topic

Nicolas

24 maart 2021, 08:37:24 Laatste wijziging: 24 maart 2021, 08:39:43 door Nicolas
Voor speciale gelegenheden heb ik de Accuphase/VDHul, maar ik ben nog op zoek naar een tweede element voor dagelijks gebruik. Ik heb enkele Ortofon OM/Pro, maar hun gewenste tracking force 3-5g is voorbij het bereik van mijn armen. Ik heb een AT155LC met kapotte naald. Een nieuwe naald daarvoor is zo'n 250â,¬.

Mijn vraag is dus: is er tegenwoordig een MM element beschikbaar dat een betere investering is dan de 250â,¬ voor een nieuwe naald voor de AT155LC?

Bij voorkeur goedkoper, zeker niet duurder. Ik ben totaal niet mee met wat er tegenwoordig op de markt is. Ik zie dingen als "Vasari Red", nooit van gehoord, geen idee hoe het vergelijkt met de AT155LC.
Gelieve anderhalve meter afstand te houden tussen uw en mijn bericht.

groovy.

Kijk eens bij pickupnaalden.nl
Ik vind een AT95e heel behoorlijk klinken en is ook nog te upgraden met een betere naald en heel betaalbaar.
In to each life some rain must fall.

Nicolas

dimitri

Technics SL-1500C | Shure V15-III/SAS & Denon DL-103/FG2 | Luxman C-02 / M-02 | Tannoy Arden mk.1 (met Peter GRF-R x-overs)

Nicolas

Als we de AT95 even op standje "maxed out" zetten, krijg je dit voor 229â,¬ (ik neem er even een headshell bij omdat mijn huidige headshell te licht zou worden voor de arm):

https://www.pickupnaald.nl/elementen/audio-technica-atvm95sh-h-9673-vm-cartridge-on-aths6bk-headshell.html

De vraag is, hoe vergelijkt dat zich met de gelijk geprijsde Gold Note Vasari Red? Of een ander element in die prijsklasse van 200â,¬. Ortofon MC1 Turbo, Denon DL110 bv (ok is een MC maar kan op de MM input).

En bovendien, aangezien beiden (95 en 155LC) AT zijn, kan ik dan niet beter voor bijna hetzelfde geld de AT155LC een nieuwe naald geven? Voor zover ik begrijp is de 155 een eind boven de 95? Dit zijn tegenwoordig de vervangende naalden voor de 155LC:
https://www.pickupnaalden.com/grammofoonnaalden.asp?M=Audio-Technica_VMN40ML__8185
https://www.pickupnaald.nl/audio-technica-atn155sa-6932es-or-original-shibata-stylus.html

Sytze Fliege

Koop nu maar gewoon die AT95 shibata, ik ben namelijk heel benieuwd hoe die klinkt.

;D

Van je werk je hobby maken, 't is weer eens wat anders

Ach, 🐸 toch op!

Nicolas

Ik voel wat parasitaire weerstand. :D Ik ga in ieder geval nog niet tot aankoop over, met name omwille van bovenstaande (zelfde prijs voor een AT95 als voor een nieuwe naald in een AT155LC...)

Sytze Fliege

't Is meer parasitaire bijval...

:P

Van je werk je hobby maken, 't is weer eens wat anders

Ach, 🐸 toch op!

Nicolas

24 maart 2021, 15:19:31 #8 Laatste wijziging: 24 maart 2021, 15:26:06 door Nicolas
De AT155LC krijgt toch nogal zeer lovende reviews, en was hier ook heel goed zolang er nog een naald onder hing.

Ik kan hem voor 219 ombouwen naar een nieuwe AT microline naald, 229 naar een 140LC (zelfde vorm als de 155LC), en voor 255 naar een ATN150SA (Shibata).

Met name die ATN150SA voor 255 spreekt wel aan, mensen omschrijven het als een stap vooruit tov de AT155LC en die is al een hoogvlieger. Je gaat dan wel van een berylium naar een alu cantilever, maar die berylium dingen zijn niet meer leverbaar en blijkbaar klinkt hij 'desondanks' toch beter... Dus aangezien ik de AT155 body al heb, is dat misschien wel de grootste stap die ik kan zetten. Ter referentie: een compleet AT150SA element is 450â,¬. Het is dan wel 255â,¬ maar wat is een budget als je er niet over mag gaan. :D

morph

24 maart 2021, 15:22:43 #9 Laatste wijziging: 24 maart 2021, 15:24:53 door morph
Ik heb een paar maanden geleden een nieuwe speler gekocht en daar werd een Ortofon 2M Red bij geleverd. Die ik verrassend goed vond klinken. ( klik )

Hoewel ik eigenlijk ook alvast weer een nieuwe naald voor mijn Nagaoka MP-50, waar ik al jaren dik tevreden over ben, had willen aanschaffen (dat zou dan een MP-500 naald moeten worden; huidige modelnummering) hield de prijs me wel tegen. Misschien was het nu ook de juiste tijd om eens wat anders te proberen.
Zodoende heb ik gegokt en de Red vervangen door een 2M Bronze en daar ben ik nu toch wel heel erg tevreden mee.
Ik had niet verwacht dat deze in een vergelijk met de Nagaoka stand zou kunnen houden maar hem zelfs op aangename wijze overtreft in geluidsweegave. Dus die blijft.
Bij een vergelijk met vrij diverse elementen/naalden (Ortofon OM10, Ortofon 2M Red, Technics 270CII, Nagaoka MP-10, MP-15, MP-50) vind ik deze het prettigst klinken en blijkt op sommige fronten zelfs aangenaam meer details weer te geven.
In de stereo-keten is verder niets veranderd en de ingebouwde phono-pre van de speler gebruik ik niet.

Die Bronze ligt in een vergelijkbaar prijssegment als die AT die je noemt, veronderstel ik. Die ik verder niet ken, overigens.
Ortofon-overzichtje in een webshop

Sindsdien ben ik vooral en overwegend weer plaatjes aan het draaien geweest.

Nicolas

Ik zat ook al naar de 2M reeks te kijken. De Bronze is met 323 euro wel wat ver boven budget aan het gaan. :) En van de Blue weet ik niet of die boven de AT155LC/SA zou presteren.

mr_petit

24 maart 2021, 20:07:16 #11 Laatste wijziging: 25 maart 2021, 13:45:11 door mr_petit
Citaat van: Nicolas op 24 maart 2021, 10:24:25Dit zijn tegenwoordig de vervangende naalden voor de 155LC:
https://www.pickupnaalden.com/grammofoonnaalden.asp?M=Audio-Technica_VMN40ML__8185
Past die op je at-155LC?
Dan zou ik daarvoor gaan. Microline tip op tapered cantilever
Bij Thakker is ie ook een stuk goedkoper; â,¬189,--:
https://www.thakker.eu/en/search-results?query=VMN40ML

Ik denk dat je geen element gaat vinden met die specs voor een lager bedrag. Voor â,¬189 heb je dan een topelement (die body is ook goed) met tapered cantilever en ML naald. Bij concurrerende merken betaal je snel â,¬350+ wil je dat soort technologie in huis halen.

Je originele naald heeft natuurlijk een beryllium cantilever, maar als je een naald met beryllium of boron cantilever wilt, dan moet je een stuk dieper in de portemonnaie kijken. Thakker heeft nog een atn150mlx naald liggen, maar die moet al â,¬400 kosten; nog steeds niet duur als je dat vergelijkt met andere merken, àls ze dat al kunnen leveren. Kijk naar Ortofon; het goedkoopste wat zij kunnen leveren met boron cantilever en geavanceerde naald (in hun geval shibata), kost gelijk â,¬1000.--

Garrard 401 - Ortofon AS-212

Rubble

Citaat van: morph op 24 maart 2021, 15:22:43Ik heb een paar maanden geleden een nieuwe speler gekocht en daar werd een Ortofon 2M Red bij geleverd. Die ik verrassend goed vond klinken. ( klik )

Hoewel ik eigenlijk ook alvast weer een nieuwe naald voor mijn Nagaoka MP-50, waar ik al jaren dik tevreden over ben, had willen aanschaffen (dat zou dan een MP-500 naald moeten worden; huidige modelnummering) hield de prijs me wel tegen. Misschien was het nu ook de juiste tijd om eens wat anders te proberen.
Zodoende heb ik gegokt en de Red vervangen door een 2M Bronze en daar ben ik nu toch wel heel erg tevreden mee.
Ik had niet verwacht dat deze in een vergelijk met de Nagaoka stand zou kunnen houden maar hem zelfs op aangename wijze overtreft in geluidsweegave. Dus die blijft.
Bij een vergelijk met vrij diverse elementen/naalden (Ortofon OM10, Ortofon 2M Red, Technics 270CII, Nagaoka MP-10, MP-15, MP-50) vind ik deze het prettigst klinken en blijkt op sommige fronten zelfs aangenaam meer details weer te geven.
In de stereo-keten is verder niets veranderd en de ingebouwde phono-pre van de speler gebruik ik niet.

Die Bronze ligt in een vergelijkbaar prijssegment als die AT die je noemt, veronderstel ik. Die ik verder niet ken, overigens.
Ortofon-overzichtje in een webshop

Sindsdien ben ik vooral en overwegend weer plaatjes aan het draaien geweest.
Grappig, ik heb ook diverse 2M's gehad (Red, Blue en een versie van Pro-ject) en die vond ik allemaal erg fijn klinken. Open en gedetailleerd. De Blue tegen analytisch aan. De Bronze staat nog op de verlanglijst.
"We sleep in separate rooms, we have dinner apart, we take separate vacations - we're doing everything we can to keep our marriage together."

Rodney Dangerfield

robstuart

Nicolas,

Ik zou niet naar Ortofon kijken voor een MM element. De Ortofon prijs/prestatie verhouding is niet meer wat het geweest is.
Ik ben decennia fervent gebruiker geweest van hun MM elementen maar moet nu de overhand geven aan Audio Technica.

Ik heb de 2M blue van Ortofon en van Audio Technica de VM95E, de VM95ML (Microlinear) en de VM540ML (Microlinear).
Qua prijsklasse is de VM95 serie zeer interessant.
De VM95ML is voor mij een winnaar. De naald technologie is superieur aan dat van de 2MBlue. Details en dynamiek worden heel goed weergegeven.
De 2M blue is mijn CD sounding cartridge. Heftig, krachtig maar mist finesse.
De VM95E is mijn standaard muziek cartridge. Als de kleinzoon (7jaar) komt en LP's wil draaien dan zit dit element er alvast in.
Wil ik genieten van een fraaie soundstage en muziek beleving, dan is de VM95ML favoriet naast de geweldige en top cartridge de VM540ML.

Ik hoop dat ik je keuze niet bemoeilijkt heb.
mvg,
Rob

Marantz PM8005, NA6005, UD7007, AT-LP120X USB, AT-VM540ML, Schiit-Mani 2 phono trap, KEF IQ90, DAC Topping E70 Velvet, JKE luidsprekerkabel en interlinks

Rubble

Citaat van: robstuart op 26 maart 2021, 10:40:13Nicolas,

Ik zou niet naar Ortofon kijken voor een MM element. De Ortofon prijs/prestatie verhouding is niet meer wat het geweest is.
Ik ben decennia fervent gebruiker geweest van hun MM elementen maar moet nu de overhand geven aan Audio Technica.

Ik heb de 2M blue van Ortofon en van Audio Technica de VM95E, de VM95ML (Microlinear) en de VM540ML (Microlinear).
Qua prijsklasse is de VM95 serie zeer interessant.
De VM95ML is voor mij een winnaar. De naald technologie is superieur aan dat van de 2MBlue. Details en dynamiek worden heel goed weergegeven.
De 2M blue is mijn CD sounding cartridge. Heftig, krachtig maar mist finesse.
De VM95E is mijn standaard muziek cartridge. Als de kleinzoon (7jaar) komt en LP's wil draaien dan zit dit element er alvast in.
Wil ik genieten van een fraaie soundstage en muziek beleving, dan is de VM95ML favoriet naast de geweldige en top cartridge de VM540ML.

Ik hoop dat ik je keuze niet bemoeilijkt heb.
mvg,
Rob

Hear hear!!!

De VM95ML is mijn favo element nu, beter nog dan de VM95SH (beiden in bezit). Even mooi als een DL103R of zelfs mooier/verfijnder.

Ik ben ook nog benieuwd naar een Goldring E3,ook op AT basis geschoeid naar verluid.

"We sleep in separate rooms, we have dinner apart, we take separate vacations - we're doing everything we can to keep our marriage together."

Rodney Dangerfield