• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.

Op zoek naar een nieuw element

Gestart door Nicolas, 24 maart 2021, 08:37:24

Vorige topic - Volgende topic

mr_petit

26 maart 2021, 19:22:25 #15 Laatste wijziging: 26 maart 2021, 19:29:37 door mr_petit
Lowbeats heeft zowel de AT-VM540ML en VM740ML getest (jouw AT155LC body met VM540ML naald zal dan meer equivalent zijn met een VM740MO), alsmede de at-VM95 serie alsmede de Ortofon 2m serie.

Een AT-VM540ML naald heeft verreweg de beste 'technische specs' (als extra de tapered cantilever) en het is dan ook niet geheel onverwachts dat die bijv. in de trackingtests het verreweg het beste doet (120µm), tov. bijv 90µm voor zowel een vm-95sh en een 2M bronze.
Dus voor die extra 30 euro voor een AT-vm540ML naald voor op je AT155LC body ten opzichte van een at-vm95ML element of 10 euro extra tov een at-vm95sh element krijg je bij de AT-vm540ML naald in ieder geval een meetbaar beter element.
90µm tracking is natuurlijk nog steeds heel goed, maar er is dus nog wel degelijk een verschil (gemeten door dezelfde persoon met dezelfde middelen)
En ik verwacht ook dat de generator in de body van de AT155LC superieur zal zijn tov de at-vm95 serie. Ik heb zelf niet beide bodies, maar wel een at-440mla en een at-95e, waarbij de 440mla in de familie valt van de AT155LC (waarbij de 440mla natuurlijk nog aan de onderkant zit) en de at-95e in de familie valt van de at-vm95 serie, en daarbij zie je bijvoorbeeld ook als je gaat meten dat een 440mla toch bijv. een betere kanaalscheiding heeft.
Garrard 401 - Ortofon AS-212

Nicolas

26 maart 2021, 20:12:11 #16 Laatste wijziging: 26 maart 2021, 20:19:43 door Nicolas
Het lijkt er inderdaad op dat ik qua prijs/kwaliteit met een nieuwe naald voor de AT155LC het beste ga scoren. De vraag is dan welke naald:

VMN40ML voor 189â,¬
ATN150SA voor 219â,¬

De eerste is een microline (gelijkaardig aan het line contact van de 155LC), de tweede een shibata. Ik denk wel dat die ATN150SA voor een hoger segment bedoeld is dan de 40 reeksen, dus hopelijk presteert die dan ook nog beter. Met name ook omdat ze iets duurder is. :)

Uiterlijk is de 150SA een perfecte match tov het origineel. :)
Gelieve anderhalve meter afstand te houden tussen uw en mijn bericht.

Rubble

26 maart 2021, 20:25:27 #17 Laatste wijziging: 26 maart 2021, 20:28:07 door Rubble
In mijn ervaring vind ik een microline mooier (levendiger/dynamischer) dan een shibata. Ik vond mijn AT440MLa mooier dan een AT150MLX, ondanks dat die 2 keer zo duur was. Evenals ik mijn VM95ML mooier vind dan mijn VM95SH.

Maar dat is erg persoonlijk natuurlijk.

Ik bedenk net dat die 150MLX geen shibata was, maar wel duurder :D

"We sleep in separate rooms, we have dinner apart, we take separate vacations - we're doing everything we can to keep our marriage together."

Rodney Dangerfield

mr_petit

26 maart 2021, 21:26:20 #18 Laatste wijziging: 26 maart 2021, 23:06:04 door mr_petit
Ik heb zelf een at-440mla en een at-14sa, waarvan de eerste natuurlijk een Microline op tapered cantilever is en de 2e een shibata op tapered cantilever.
De at-440mla scoort beter op punten waar tracking moeilijk wordt (IGD en dat soort dingen). Ik vind de AT-14sa daar een beetje tegenvallen. (beide elementen hebben weinig speeluren/zijn niet versleten)

Ook heeft een microline stylus een langere levensduur: het oppervlak van het contactvlak verandert veel minder gedurende de levensduur dan bij een shibata of andere naaldvormen.

Ik denk dat beide naalden voor de rest ook gewoon hetzelfde zijn (dus zelfde cantilever, zelfde rubbertje in de ophanging, zelfde magneetjes etc).

Ik zou zelf dus voor de microline gaan, zeker als dit je 'dagelijkse element' wordt, vanwege dat je er waarschijnlijk meer speeluren uithaalt.

suffeteun

Mijn fijnst klinkende element was een AT140LC. Heb ook de 150MLx gehad,maar die kwam niet in de buurt.Draai nu met een cheap Goldring 820 elementje wat boven verwachting presteert.Was eigenlijk klaar met vinyl en had me hele verzameling verkocht.Nu veel spijt,maar begin weer overnieuw.Ga wel specifiek zoeken nu naar muziek wat moeilijk te vinden is op cd.Digitaal heb ik nu een topper staan.TVW 104.

Nicolas

Dan ga ik zo te lezen beter voor de microline. Ligt ook meer in lijn met het idee van de originele LC. Alleen jammer dat ze dat ding zo rood hebben gemaakt, vloekt met het goud van de body. :)

Minder last van vervorming, meer dynamiek en lange levensduur klinken goed.

mr_petit

26 maart 2021, 23:19:01 #21 Laatste wijziging: 26 maart 2021, 23:21:45 door mr_petit
Citaat van: Nicolas op 26 maart 2021, 23:11:13Alleen jammer dat ze dat ding zo rood hebben gemaakt, vloekt met het goud van de body. :)
Er zijn in het verleden wel behoorlijk wat goud-rode AT elementen geweest hoor.
(at-14SA is bijv. ook goud-rood (donkerrood dan...))
Maar ook zwart-goude elementen natuurlijk. De kleuren worden natuurlijk voornamelijk gebruikt om bepaalde naalden in een serie te onderscheiden.
Als ik eerlijk ben vind ik de AT MM's sowieso niet zo mooi. Maar ze klinken zo goed... :D

Nicolas

Ik zal bij Thakker ook meteen een paar AT headshells van 10g kopen. Dan vallen de armen makkelijker te balanceren. De originele headshell -afwezig- was namelijk 9.7g en nu zitten er ultra lichtgewicht dingen onder.

mr_petit

Citaat van: Nicolas op 26 maart 2021, 23:41:30De originele headshell -afwezig- was namelijk 9.7g en nu zitten er ultra lichtgewicht dingen onder.
Ik weet niet welke arm je hebt of hoe zwaar die is, maar de at-440mla (en ik vermoed ook de at-vm540ml) presteert best goed met een redelijk lichte arm/lichte headshell.
Maar je kan natuurlijk de resonantiefrequentie in verschillende headshells gaan meten met audacity.

Nicolas

26 maart 2021, 23:56:07 #24 Laatste wijziging: 27 maart 2021, 00:04:45 door Nicolas
Ik heb hier een zooitje armen. Micro Seiki CF1 deed het in het verleden goed met de AT155. Maar ik ben ook wel benieuwd hoe een allrounder als de MA-505 het met de AT155 zou doen. Zwaardere arm dan de CF1, maar op zich wel de betere arm. En sommigen zijn laaiend enthousiast over de AT155 in de MA505, dus ik ben benieuwd.

Nicolas

Zo, de boel is besteld. Het zal nog wel even wachten zijn op resultaten, want de draaitafel is nog in aanbouw.

Rob-ber

Ben benieuwd hoe dit is geëindigd. In bovenstaande discussie staan namelijk veel onjuiste aannames. Ik speel al een hele tijd met een ATN155LC in mijn AT150 body. Hij past uitstekend in deze VMN body maar technisch hoort hij hier niet in! Andersom technisch gezien ook niet. Desalniettemin ben ik zeer tevreden met de geluidskwaliteit en speelt hij mijn Benz Micro ACE naar de galamizen.
De LC Line Contact zit het dichtst bij Shibata. Is later 'vervangen' voor de Shibata. Feit! Als je geen NOS ATN155LC kan vinden zou dat een optie kunnen zijn. Retippen voor behoud Beryllium cantilever is ook een optie. Zo worden ze niet meer gemaakt.....

Verschillen cartridge;
— output voltage AT155LC is 5 mV en van de AT150 4 mV.
- DC resistance AT155LC is 790 ohm en voor de AT150 530 ohm.

Maar zoals ik reeds aangaf ben ik benieuwd hoe eea speeld of is geëindigd.
hie kik ow an, hie kik ow ok an

Nicolas

27 januari 2025, 00:27:46 #27 Laatste wijziging: 27 januari 2025, 00:29:32 door Nicolas
De boron cantilever was gebroken dus dat was einde oefening wat dat betreft.

Ik heb van het verzekeringsgeld een (lelijk rode  ::) ) VMN40ML naald gekocht en die doet het lekker in de 155LC body als "dagdagelijks" element.

(In een Micro Seiki Ma505 arm trouwens)

robert_b

Ben ook wel op zoek naar een element. Door mijn dealer een Sumiko MM laten aanpraten, daar mijn Empire MC5M wel afgedraaid was. Het was het proberen waard, maar het geluid was echt vreselijk. Eerst probeer je jezelf nog voor de gek te houden dat dit de echte "vinyl" sound is, maar na 10 platen was het helemaal klaar. Toen de Denon DL-110 erop, die was nauwelijks gebruikt, wat een verschil. Wordt altijd lacherig om gedaan, High output MC, haha, laat ze maar lachen.
Hier spreekt men grammofoonplaat

Jan66

En ik ben zeer tevreden met de Sumiko Olympia MM element dat ik de stylus heb opgewaardeerd naar een Wellfleet MM element.