• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.
 

Absorptie vs diffusie in kleine ruimte

Gestart door Not Tubeless, 3 maart 2016, 17:32:54

Vorige topic - Volgende topic

groovy.

Ik heb in mijn kleine luisterkamer 3x2,60 meter een dik matras achter de set en achter mijn luisterstoel 3 louvre deurtjes met daarachter dikke kussens en een dikke deken over de Louvre deurtjes gehangen.
Ik durf wel te zeggen dat het zeer goed klinkt.
In to each life some rain must fall.

Niemand

Dat is het voordeel van een aparte luisterruimte ;)
Diverse sets deels  volgens ThvW + Berret +HVDHeiden

Riotvan

Ik zou kijken naar demping achter de luister positie, diffusie heeft ruimte nodig om goed tot stand te komen. 50cm is niet genoeg daarvoor imo. Helpt ook als je genoodzaakt bent de speakers tegen de lange wand te zetten ivm combfiltering. Voor de rest raad ik een umik-1 en rew aan om te leren waar de problemen in de ruimte zitten. Maar de eerste en tweede reflectie punten aanpakken heeft meestal wel nut als de afstand niet te groot is.

groovy.

Citaat van: Niemand op  7 februari 2020, 14:10:07Dat is het voordeel van een aparte luisterruimte ;)
Ja,in de huiskamer hoef ik daar niet aan te komen.
In to each life some rain must fall.

minplus

Ik kan hier zoiets probleemloos testen maar daar houd het wel mee op.
Misschien maar eens doen. ;D
If nothing goes right, go left; If nothing's left, go right

TrueRibbon

Na een flinke tijd (bijna 2 jaar) is mijn situatie behoorlijk veranderd en heb ik nu een aparte luisterruimte tot mijn beschikking.

Ik ga binnenkort eens aan de slag met meten (REW en UMIK-1 nog nooit eerder gedaan dus dat zal even uitvogelen worden) en dan weer verder kijken.

Voordeel van mijn nieuwe ruimte is dat de akoestiek zonder aanpassingen al beter lijkt te zijn t.o.v. mijn vorige ruimte. Plafond welke van 307cm naar 217cm afloopt waardoor het geen parallel oppervlak is van de vloer. Meer langwerpig (518x436) al zit er wel een trapgat en is de kamer door een kast waar de ketel zit wel aan de ene zijde een stuk smaller (341cm).

Maar het geluid lijkt wel meer in balans.

Wat me wel opvalt is dat als ik mijn luidsprekers (zowel magnepan 0.7 als sonus faber signums) minder dan 150 cm ongeveer van de voorwand (achter de luidsprekers) plaats dan lijkt het geluid wat naar links te trekken.

Er ligt nu een kleed op de vloer en ik heb op de 1e reflectiepunten naast de luidsprekers voor nu even zelfgemaakte paneeltjes van mdf met akoestisch noppenschuim vd gamma (ws. 0 akoestische waarde maar het lijkt toch wel iets te doen) geplaatst. Achter de luidsprekers 2 redelijk grote planten en zowel achter de luidsprekers als achter de zitplaats hangen gordijnen (al zijn het wel hele dunne gordijnen en die achter de zitplaats zijn ook maar ter grootte van het raam dus heel veel zullen ze niet doen, al ervaar ik wanneer ik in mijn handen klap geen flutterecho).

Ik vraag me wel af dat stel ik maak een meting van mijn ruimte hoe kan ik dan daaruit opmaken welke behandeling mijn ruimte nodig zal hebben. Hoe en wat zeg maar.

Groet Joost
-Music connects people-

WanFie

Is dat schuine dak schuin over de lengte, of over dwars?
Een asymmetrisch dak is altijd lastig. Zet je de speakers onder de laagste kant, dan creëer je een soort hoorn. Zet je ze onder de hoge kant, dan zijn de reflecties via het plafond niet fijn. Op een van de overblijvende kanten zit je weer met asymmetrische reflecties.

Een medelid van de audioclub heeft ook een dergelijk situatie. Na veel proberen is hij er achter dat de speakers het best aan de hoge muur kunnen staan en het dak dan flink dempen op de eerste reflectiepunten.
:) Aandacht maakt alles mooier  :)

TrueRibbon

Citaat van: WanFie op 18 januari 2022, 18:59:53Is dat schuine dak schuin over de lengte, of over dwars?

Een medelid van de audioclub heeft ook een dergelijk situatie. Na veel proberen is hij er achter dat de speakers het best aan de hoge muur kunnen staan en het dak dan flink dempen op de eerste reflectiepunten.

Over de lengte.

Ik heb de luidsprekers ook aan de hoge kant staan.
Ik ga eens kijken naar verschillende soorten demping.

Dank voor je reactie  :)

Groet Joost
-Music connects people-

schuit

Interessant even nalezen, wat zijn de 1e en 2e reflectiepunten?


tzt wil ik ook nog weleens de kamer meten maar dat lijkt me iets ingewikkelder dan enkele tekstregel die ik hier zag. :)
Roksan Attessa, NAD CD
Focal electra 927Be

WanFie

Eerste reflectie punten: dat zijn de punten of vlakken waar het geluid één keer reflecteert voordat het bij je oor aankomt. Al de andere reflecties zijn latere reflecties die veel later bij je oor aankomen en minder storend zijn. De eerste reflectie punten kun je opzoeken door iemand een spiegel langs de wand te laten bewegen. Waar je de speaker in die spiegel ziet zijn de eerste reflectie punten. Je zit dan natuurlijk op je luisterstoel.
 
:) Aandacht maakt alles mooier  :)

schuit

logisch verhaal bedankt voor de uitleg.

heb geen vaste luisterpositie maar wel ongeveer echter een wand is glas als eerste reflectie wand. blijft lastig die akoestiek.
Roksan Attessa, NAD CD
Focal electra 927Be