• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.
 

Tannoy Revolution XT8f probleem

Gestart door Arno1973, 3 april 2021, 20:26:47

Vorige topic - Volgende topic

Arno1973

Hallo allemaal,

Sinds een tijdje ben ik in het bezit van een set Tannoy Revolution XT8f. Een mooie set die ik al eens eerder gehoord heb, en daarom graag wilde hebben.
Echter ervaar ik een behoorlijke gons in het laag, zo rond de 100hz.
Ik vraag mezelf af of er meer mensen zijn die dit ervaren? Ik heb de luidsprekers tweedehands gekocht.
Ik heb de luidsprekers op verschillende versterkers gehad in verschillende ruimtes, maar het gonzen blijft.

Is er iemand die mij iets meer kan vertellen of dit vaker voorkomt bij dut type? Buiten het gonzen klinken de Tannoy's prachtig. Maar ja dat gonzen helpt een hoop om zeep.

Alvast bedankt,
Arno.

Jan66


Arno1973

Ik ervaar een enorme piek rond de 100hz
Het geluid gonst dan letterlijk.

Jan66

Is het gonzen bij beide luidsprekers?
Hoe is de plaatsing van de luidsprekers, dichtbij wanden of in de vrije ruimte?

minplus

Gonzen als je muziek draait of standaard als je de zaak aanzet?
If nothing goes right, go left; If nothing's left, go right

Arno1973

Ik ervaar dit tijdens het afspelen van muziek, en beide luidsprekers doen dit. Ik heb de luidsprekers een halve meter uit de hoeken staan ruim 3 meter tussen beide speakers.
Tevens hebben we de luidsprekers in een andere woonkamer 80 cm vanaf de buitenmuur, 4 meter uit elkaar, zonder dat ze in de hoeken stonden. Maar dan nog krijg je een enorme piek rond de 100hz. De basreflex poort zit aan de onderzijde van de kast. Ook heb ik de speakers op een Marantz SR8015 gehad en nu op een Advance Acoustic Xi-60, maar ook daar geen verschil.

Duclaasie

Klinkt misschien stom, maar weet je zeker dat je ze goed hebt aangesloten?

Jan66

Zitten de spikes eronder geschroefd?
Ikzelf heb de Fyne Audio F501, de kleinere neefje van de Tannoy XT8f, maar heb IsoAcoustics Gaia III eronder gemonteerd i.p.v. spikes.

thanatos

Gonzen als in de zin van een staande golf. Maw een piek die de kamer aanspreekt en die frequentie enorm boost ?

Een paar dingen die je kunt doen. Het is de koppeling van de luidspreker met je akoestiek. Je zou een stuk muziek op kunnen zetten die die frequentie erg aanspreekt en dan je luidsprekers verplaatsen. Wat meer de kamer in, of juist naar achteren of opzij. Net zo lang tot je de goede balans hebt.

Brengt dit niet veel dan kun je de baspoort dicht maken. Gewoon een goede foam prop of desnoods wat opgerold textiel (handdoek oid). Dan zal de output in het laag minder worden en zo minder je probleem gebied aanspreken.

DSP is ook nog een optie.
ATC - First Watt - Nottingham Analogue - Lehmann - Schiit

thanatos

Citaat van: Duclaasie op  3 april 2021, 21:35:26Klinkt misschien stom, maar weet je zeker dat je ze goed hebt aangesloten?

Uit fase heb je juist geen laag in het midden.



Citaat van: Rowdy op  3 april 2021, 21:41:28Zitten de spikes eronder geschroefd?
Ikzelf heb de Fyne Audio F501, de kleinere neefje van de Tannoy XT8f, maar heb IsoAcoustics Gaia III eronder gemonteerd i.p.v. spikes.

Die dempers kunnen door het ontkoppelen het laag wel beinvloeden. Maar meer in de zin van fine tunen. Geen fikse staande golf oplossen.
ATC - First Watt - Nottingham Analogue - Lehmann - Schiit

Arno1973

Speakers staan op spikes, zijn correct aangesloten. Uit fase hoor ik meteen.
Ik heb zojuist de baspoorten afgesloten. Het laag wordt inderdaad minder, maar de piek blijft.
Ik krijg steeds meer het idee dat het frequentie bereik van de onderste en de bovenste speaker elkaar dwars zitten. Of misschien een fout in het filter.

Jan66

Heb je de luidsprekers geluisterd bij de vorige eigenaar, voordat je hem kocht?

Frits

Citaat van: Arno1973 op  3 april 2021, 22:07:01Speakers staan op spikes, zijn correct aangesloten. Uit fase hoor ik meteen.
Ik heb zojuist de baspoorten afgesloten. Het laag wordt inderdaad minder, maar de piek blijft.
Ik krijg steeds meer het idee dat het frequentie bereik van de onderste en de bovenste speaker elkaar dwars zitten. Of misschien een fout in het filter.

Komt het uit beide speakers? Dat zou wel bijzonder zijn. Je kunt de units demonteren en een voor een beluisteren of daar iets mee is. Het zou ook aan het filter kunnen liggen, maar dan is het wel toevallig dat het bij beide is. Dan denk ik eerder aan een verkeerd component in het filter, wat niet opgemerkt is bij de assemblage. Zou kunnen.

AntiAudioKwakzalverij

4 april 2021, 09:45:00 #13 Laatste wijziging: 4 april 2021, 18:25:27 door Mmuetst
Dit is een meting die ik ben tegen gekomen op het web

Het bevestigd zijn ervaring rond de 100hz...daar zit een bult in de grafiek.
Review op hometheaterhifi.com

Een andere review:
Review www.theabsolutesound.com

“You shouldn’t expect perfection at this price point. The fly in the ointment was its performance at the frequency extremes. I’m not much bothered by the slight emphasis in the lower treble, with the real issue being in the midbass. At least in my room, there was just too much of it. In-room measurements showed a peak of about 7dB relative to the upper bass and lower midrange over the octave from about 50Hz to 100Hz”

hrcc

Welke versterker gebruik je, Arno ?
vriendelijke groet,
cees

luistert allen naar fip radio: jazz en wijde omstreken !