• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.

Geluidskwaliteit verbeteren

Gestart door HesselJ, 8 april 2021, 10:29:19

Vorige topic - Volgende topic

HesselJ

Ik heb een muziek-videobestand in het formaat mp4, het geluid is hiervan middelmatig.
Hoe en met welk programma kan ik het geluid verbeteren en tillen naar een betere kwaliteit. De standaard programma's zoals movavi en avs4you, kennen alleen een equalizer en geluidversterking, maar daar bereik ik niets mee. Ik ben absoluut geen kenner op dit gebied. Maar ik wil graag deze bestanden naar een betere kwaliteit brengen. Wie kan me helpen ?
Groet,
Hessel

berret

Citaat van: HesselJ op  8 april 2021, 10:29:19Ik heb een muziek-videobestand in het formaat mp4, het geluid is hiervan middelmatig.
Hoe en met welk programma kan ik het geluid verbeteren en tillen naar een betere kwaliteit. De standaard programma's zoals movavi en avs4you, kennen alleen een equalizer en geluidversterking, maar daar bereik ik niets mee. Ik ben absoluut geen kenner op dit gebied. Maar ik wil graag deze bestanden naar een betere kwaliteit brengen. Wie kan me helpen ?
Groet,
Hessel
Dat is een behoorlijk ingewikkelde vraag.
1: is het stereo of mono?
2: wat voor muziek is het, rock&roll, jazz, klassiek, etc.
3: is het geluid al teveel gecomprimeerd in de zin van analoge compressie? Dan wordt het sowieso moeilijker om er iets van dynamiek in te krijgen.
4: in hoeverre is er al teveel gefilterd in de opname? Als er rigoureus gefilterd is in bepaalde frequentiegebied, al dan niet door de toegepaste digitale compressie (dus datavermindering) dan is dat gebied vaak helemaal niet of slechts gemankeerd, terug te halen

Als je een fragmentje naar me toestuurt wil ik wel luisteren  in hoeverre het te verbeteren is.
Stuur maar een pm.

Regenpak

Citaat van: HesselJ op  8 april 2021, 10:29:19Ik heb een muziek-videobestand in het formaat mp4, het geluid is hiervan middelmatig.
Hoezo "middelmatig"? Als iets defecten heeft kan je het niet meer oppoetsen. Je  kan hooguit defecten maskeren. Voorbeelden zijn ruis en tikken van een grammelefoonplaat. Verder geldt garbage in is garbage out. MP4 (M4A) kan uitstekende kwaliteit hebben (er zijn vele codecs mogelijk zoals AAC en AC3 en nog wel een paar) en wordt geacht "beter" te zijn dan MP3.

Zie ook punten 3 en 4 hierboven.

Tjerk
It's been Monday all week long!

berret

Citaat van: Regenpak op  8 april 2021, 13:07:58
Hoezo "middelmatig"? Als iets defecten heeft kan je het niet meer oppoetsen. Je  kan hooguit defecten maskeren. Voorbeelden zijn ruis en tikken van een grammelefoonplaat. Verder geldt garbage in is garbage out. MP4 (M4A) kan uitstekende kwaliteit hebben (er zijn vele codecs mogelijk zoals AAC en AC3 en nog wel een paar) en wordt geacht "beter" te zijn dan MP3.

Zie ook punten 3 en 4 hierboven.

Tjerk
Toch kun je soms nog een hoop verborgen informatie uit een opname halen. Het hangt helemaal van het bronmateriaal af.

HesselJ

Citaat van: berret op  8 april 2021, 10:49:22
Groet,
Hessel
Dat is een behoorlijk ingewikkelde vraag.
1: is het stereo of mono?
2: wat voor muziek is het, rock&roll, jazz, klassiek, etc.
3: is het geluid al teveel gecomprimeerd in de zin van analoge compressie? Dan wordt het sowieso moeilijker om er iets van dynamiek in te krijgen.
4: in hoeverre is er al teveel gefilterd in de opname? Als er rigoureus gefilterd is in bepaalde frequentiegebied, al dan niet door de toegepaste digitale compressie (dus datavermindering) dan is dat gebied vaak helemaal niet of slechts gemankeerd, terug te halen

Als je een fragmentje naar me toestuurt wil ik wel luisteren  in hoeverre het te verbeteren is.
Stuur maar een pm.

Het gaat hier om stereo en het genre is pop. Het fragment is zover ik weet niet gecomprimeerd. Ik heb je een pm gestuurd maar kan het bestand niet versturen omdat er geen icoontjes is die dat toestaat.

Sytse Fliege

Bestanden versturen kan je bijvoorbeeld via wetransfer doen.

Je kan een downloadlink naar de ontvanger sturen per e-mail, maar je kan ook een mail naar jezelf sturen, dan de downloadlink kopiëren en die via PB naar berret sturen.

Ach, kikker toch op!

berret

Ik heb vandaag even een half uurtje naar dit nummer gekeken.
Ik zal even toelichten hoe je dit nummer zou kunnen retoucheren.
Allereerst, het geluid bij dit filmpje is mono. Verder heeft het, waarschijnlijk door het te monoriseren, last van fase effecten, je hoort behoorlijke volumecompressie op de stem, veel schuiven in de balans en gemis aan de wat lagere basregionen, te weinig hoog in het slagwerk, totaalcompressie en gemis aan "lucht".
Meestal ga ik dan als volgt te werk:
Ik splits het monogeluid in een linker en rechter kanaal en pas daar een kleine filtering op toe.
Doel is een klein verschil tussen die kanalen te creëren zodat de software daar op in kan grijpen.
Vervolgens  pas ik dan op het totaal weer wat filtering toe om het geluidsbeeld alvast wat helderder te krijgen voordat ik
er een klein beetje(9%) en een vrij korte galm aan toe voeg.
Daarna gooi ik het geheel in een plugin die het stereobeeld verbreedt. Daar zijn veel plugins voor te vinden, maar daar is 95% van ronduit bagger. Dus neem ik hier een al wat oudere plugin voor die nog niet alles kan. Dat treft, want ik ben eigenwijs en denk het beter te weten.
En dan tot slot doe ik en met een andere equaliser nog wat knutselwerk mee.

Voor mensen die wat horen willen, hier is een link met het origineel en het voorlopige resultaat. Ik heb het even op hoofdtelefoon gedaan en nog niet via luidsprekers beluisterd.

https://we.tl/t-LSzuDlpjHd

berret

Citaat van: berret op 11 april 2021, 13:31:58Ik heb vandaag even een half uurtje naar dit nummer gekeken.
Ik zal even toelichten hoe je dit nummer zou kunnen retoucheren.
Allereerst, het geluid bij dit filmpje is mono. Verder heeft het, waarschijnlijk door het te monoriseren, last van fase effecten, je hoort behoorlijke volumecompressie op de stem, veel schuiven in de balans en gemis aan de wat lagere basregionen, te weinig hoog in het slagwerk, totaalcompressie en gemis aan "lucht".
Meestal ga ik dan als volgt te werk:
Ik splits het monogeluid in een linker en rechter kanaal en pas daar een kleine filtering op toe.
Doel is een klein verschil tussen die kanalen te creëren zodat de software daar op in kan grijpen.
Vervolgens  pas ik dan op het totaal weer wat filtering toe om het geluidsbeeld alvast wat helderder te krijgen voordat ik
er een klein beetje(9%) en een vrij korte galm aan toe voeg.
Daarna gooi ik het geheel in een plugin die het stereobeeld verbreedt. Daar zijn veel plugins voor te vinden, maar daar is 95% van ronduit bagger. Dus neem ik hier een al wat oudere plugin voor die nog niet alles kan. Dat treft, want ik ben eigenwijs en denk het beter te weten.
En dan tot slot doe ik en met een andere equaliser nog wat knutselwerk mee.

Voor mensen die wat horen willen, hier is een link met het origineel en het voorlopige resultaat. Ik heb het even op hoofdtelefoon gedaan en nog niet via luidsprekers beluisterd.

https://we.tl/t-LSzuDlpjHd
Nog even, het is een gezipt bestand, dus via de computer luisteren. Let effe op, vaak maakt een Mac van dit soort bestanden een soepzooitje doordat dat ding het bestand eerst gaat converteren naar een soort macprotocol. Erger dan mp3 in de laagste kwaliteit. Vervorming etc.wordtje deel... Dus neem een windows of linux geval

Tom!

Zo, toen was het ineens het beluisteren waard! Geweldig!
Geluid is een van de meest overschatte eigenschappen van muziek.
--- E. Schönberger

minplus

Even vergeleken tussen de Mac en de Roampies puter, maar bij beide bijna hetzelfde enorme verschil. De Mac leek me net iets mooier. Vermoedelijk een betere geluidskaart, maar dus ook probleemloos.
If nothing goes right, go left; If nothing's left, go right