• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.
 

Bose 901 serie IV

Gestart door BoxerTys, 14 april 2021, 22:46:23

Vorige topic - Volgende topic

BoxerTys

14 april 2021, 22:46:23 Laatste wijziging: 14 april 2021, 22:50:45 door BoxerTys
Nu ik mijn Acoustic Energy AE109 zuilen na 25 jaar heb verkocht, ben ik eens gaan kijken voor iets heel anders, en ik ben uitgekomen op een set Bose 901 serie IV speakers uit 1976, en eigenlijk kwam ik daarop omdat ik al een set Bose 301 serie II in gebruik heb als test speakers, en die ik zeer goed vind klinken op mijn QUAD 44/405 audio installatie, ik krijg de 901 volgende week pas binnen dus ik heb ze nog niet gehoord in mijn speel ruimte, ik ken het geluid dus alleen via de filmpjes op YouTube, en ik lees veel tegen- en voorstanders van de Bose sound, bij de 901 serie IV die ik heb gekocht zit gelukkig ook de bijhorende equalizer, ik heb begrepen dat die wel een essentiële toevoeging geeft aan de sound, zonder die zou het geluid zelfs slecht zijn, maar of dit klopt weet ik dus niet, ik ga het wel even testen... ;)  zijn er hier 901 bezitters/kenners ? de manier van het plaatsen van de equalizer schijnt ook nog wel een dingetje te zijn.

WanFie

Er is één ding grondig mis aan die 901. Namelijk het "direct reflecting" principe. Door een hoop faseverschillen klinkt het nooit natuurlijk. Maar wanneer je ze omdraait, kan het best aardig klinken. Die equalizer haalt vooral het laag op. Of dat beter is, kun je makkelijk beoordelen. Deze moet wél tussen voor- en eindversterker.
:) Aandacht maakt alles mooier  :)

BoxerTys

Citaat van: WanFie op 15 april 2021, 11:54:27Er is één ding grondig mis aan die 901. Namelijk het "direct reflecting" principe. Door een hoop faseverschillen klinkt het nooit natuurlijk. Maar wanneer je ze omdraait, kan het best aardig klinken. Die equalizer haalt vooral het laag op. Of dat beter is, kun je makkelijk beoordelen. Deze moet wél tussen voor- en eindversterker.

Bedankt voor je reactie, dat plaatsen tussen de voor- en eindversterker had ik gelezen ja, en door je melding "grondig mis" wordt ik alleen maar meer nieuwsgierig ernaar ;) maar zoals gezegd, er zijn voor- en tegenstanders, ik lees er ook genoeg die juist weg zijn van het geluid wat ze produceren, we gaan het merken volgende week :)

minplus

De equalizer was bij m'n pa beslist nodig.
If nothing goes right, go left; If nothing's left, go right

Heintje

Tja, als je ouder wordt ga je slecht klinken ...  8)

Theo van Wermeskerken

Citaat van: BoxerTys op 15 april 2021, 13:15:09
Citaat van: WanFie op 15 april 2021, 11:54:27Er is één ding grondig mis aan die 901. Namelijk het "direct reflecting" principe. Door een hoop faseverschillen klinkt het nooit natuurlijk. Maar wanneer je ze omdraait, kan het best aardig klinken. Die equalizer haalt vooral het laag op. Of dat beter is, kun je makkelijk beoordelen. Deze moet wél tussen voor- en eindversterker.

Bedankt voor je reactie, dat plaatsen tussen de voor- en eindversterker had ik gelezen ja, en door je melding "grondig mis" wordt ik alleen maar meer nieuwsgierig ernaar ;) maar zoals gezegd, er zijn voor- en tegenstanders, ik lees er ook genoeg die juist weg zijn van het geluid wat ze produceren, we gaan het merken volgende week :)

Het is ook niet het geluid van die speakers wat het probleem is.
Door die 18 speakers overal floddert dat geluid letterlijk alle kanten op. zodat er van een juiste
fasereinheid niets overblijft.
Als je daarop de bv de hond van Roger Waters afspeelt krijg je een heel vreemd beest.
Maar daarmee is ook gelijk duidelijk dat ook alle andere muziek aan dat probleem zal lijden.
Een kennis van mij heeft er vier stuks van in zijn kamer.
Indrukwekkend geluid, dat dan wel en een enorme geluidsdruk.
Maar als je weet hoe een orkest opgesteld staat lijkt die hele club wel stomdronken.

Je hoeft geen loodgieter te zijn om van buizen te houden

BoxerTys

Ik word door jullie aanmerkingen alleen maar meer nieuwsgierig :D de te gebruiken versterker schijnt ook wel belangrijk te zijn lees ik, maar dat lijkt mij toch bij elk type speaker wel het geval te zijn, en de manier van plaatsing t.o.v. de muur.

minplus

Citaat van: Heintje op 15 april 2021, 18:08:31Tja, als je ouder wordt ga je slecht klinken ...  8)

Sommige/veel speakers niet. En versterkers en spelers mits bijgehouden ook niet.
En m'n pa in die tijd ook niet. Hoewel hij toegaf dat de zaak bij mij met de Sansui en de Leaks mooier klonk.
If nothing goes right, go left; If nothing's left, go right

Jeronimo

16 april 2021, 08:20:25 #8 Laatste wijziging: 16 april 2021, 08:23:42 door Jeronimo
Gelet op enige ervaring met Bose 301 en andere typen die ik niet meer exact kan terughalen, krijg ik de kriebels als mensen betrokken speakers (net als bij het merk Pied Pipers) als top in hun prijsklasse beoordelen. En ben dan ook erg cynisch bij beoordelingen van mensen die heel wat relativerender overkomen.  ;) De afgelopen jaren heb ik echter ook ervaren (geleerd) dat het maar net is wat je uit je speakers wilt halen en dat mijn eigen voorkeuren in dezen niet algemeen geldend (kunnen) zijn. Type 901 ken ik in ieder geval niet. Ik ben dus heel erg benieuwd naar jouw ervaringen en ben alvast blij voor je als je met die 901 een gelukkig huwelijk sluit. Met interesse lees ik ook de concrete ervaringen van anderen met dit type speaker, op de wijze zoals die door Wanfie, Theo en Minplus worden beschreven.

BoxerTys

Citaat van: Jeronimo op 16 april 2021, 08:20:25Gelet op enige ervaring met Bose 301 en andere typen die ik niet meer exact kan terughalen, krijg ik de kriebels als mensen betrokken speakers (net als bij het merk Pied Pipers) als top in hun prijsklasse beoordelen.

Geen idee hoe je bij deze 2 merken/types komt, maar ik heb ook beide speakers in mijn verzameling staan :) en beide klinken erg goed, ik heb de afgelopen 45 jaar al van alles in mijn bezit gehad, (ook het duurdere spul) maar het hoeft voor mij niet altijd honderden/duizenden guldens/euro's te kosten om dan maar te kunnen denken dat je het beste van het beste hebt...  ;D  de muziek belevenis vind ik erg persoonlijk, een ervaring zal ik wel delen, maar ik zal nooit een merk/type aan- of afraden, of afkraken. 

Theo van Wermeskerken

Waarom zou je niet een apparaat gaan aanraden.
Mensen vragen, ook hier in dit forum, toch adviezen en ervaringen ?
Die Bose 901 speakers vond je destijds veel in discotheken en kroegen.
Daar was het van belang dat je overal in de ruimte geluid had en daaraan voldeden ze : veel gebrul voor
weinig en zeer robuust.
Niemand ( die ook niet ) lette toch op plaatsing en ruimtelijkheid.
Er waren verschillende units in omloop, o.a. met foam randen en een soort textiel randen.
Die kennis van mij heeft 36 units met die textielranden en die zijn erg stabiel.
De exemplaren met foamranden uit die tijd moeten echter altijd worden voorzien van nieuwe randen.
Die zijn altijd vergaan, maar vrij goedkoop te vervangen als je dat zelf kunt doen.
Het is alleen een hele pens werk met zoveel speakers.
Ik heb ze ook gezien met rubberranden maar het is onduidelijk of die origineel of vervangen foamranden zijn.

Je hoeft geen loodgieter te zijn om van buizen te houden

Jeronimo

16 april 2021, 12:30:09 #11 Laatste wijziging: 16 april 2021, 12:33:48 door Jeronimo
Citaat van: BoxerTys op 16 april 2021, 10:58:12
Citaat van: Jeronimo op 16 april 2021, 08:20:25Gelet op enige ervaring met Bose 301 en andere typen die ik niet meer exact kan terughalen, krijg ik de kriebels als mensen betrokken speakers (net als bij het merk Pied Pipers) als top in hun prijsklasse beoordelen.
Geen idee hoe je bij deze 2 merken/types komt, maar ik heb ook beide speakers in mijn verzameling staan :) en beide klinken erg goed, ik heb de afgelopen 45 jaar al van alles in mijn bezit gehad, (ook het duurdere spul) maar het hoeft voor mij niet altijd honderden/duizenden guldens/euro's te kosten om dan maar te kunnen denken dat je het beste van het beste hebt...  ;D  de muziek belevenis vind ik erg persoonlijk, een ervaring zal ik wel delen, maar ik zal nooit een merk/type aan- of afraden, of afkraken. 
Hoi BoxerTys. Graag mijn (zelf)relativerende context erbij citeren. ;) Want betreft dat persoonlijke, ik geef hetzelfde aan. Zo ontspoort een draadje heel snel, zeker als je in je antwoord aannames doet als "(...) om maar te kunnen denken dat". Ik vind je concreet beschreven ervaring t.z.t. interessant evenals die van een ander met het 901 type.

Merk type aan- of afraden lijkt mij helemaal niet bezwaarlijk. Het kan heel goed een bijdrage zijn voor een ander. Als maar duidelijk wordt aangegeven waarom, met respect voor een andersluidend oordeel/ervaring. Het rottige juist bij draadjes over het merk Bose en Pied Piper is dat er zoveel felle voor- als tegenstanders zijn, die niet meer naar elkaars argumenten luisteren.

Persoonlijk heb ik na beluistering van de Bose 301 (en diverse modellen Pied Pipers) geen enkele belangstelling voor deze speakers én respecteer gelijktijdig volledig als anderen er wel hun plezier uit halen.

Dus ik ben heel benieuwd wat de kenmerken van die 901 zijn in jouw situatie en of jij er blij van wordt. Aan de ene kant ben ik kortom geïnteresseerd om er wat van te leren (techniek) en de andere kant om iemand tevreden te zien. En indien dat laatste niet het geval blijkt te zijn, wat er dan voor voor jou mist. In merken (en daarmee eigenlijk ook hun enthousiaste bezitters) bashen ben ik totaal niet geïnteresseerd.

BoxerTys

Citaat van: Theo van Wermeskerken op 16 april 2021, 11:50:27Waarom zou je niet een apparaat gaan aanraden.
Mensen vragen, ook hier in dit forum, toch adviezen en ervaringen ?
Die Bose 901 speakers vond je destijds veel in discotheken en kroegen.
Daar was het van belang dat je overal in de ruimte geluid had en daaraan voldeden ze : veel gebrul voor
weinig en zeer robuust.
Niemand ( die ook niet ) lette toch op plaatsing en ruimtelijkheid.
Er waren verschillende units in omloop, o.a. met foam randen en een soort textiel randen.
Die kennis van mij heeft 36 units met die textielranden en die zijn erg stabiel.
De exemplaren met foamranden uit die tijd moeten echter altijd worden voorzien van nieuwe randen.
Die zijn altijd vergaan, maar vrij goedkoop te vervangen als je dat zelf kunt doen.
Het is alleen een hele pens werk met zoveel speakers.
Ik heb ze ook gezien met rubberranden maar het is onduidelijk of die origineel of vervangen foamranden zijn.



Ervaringen zal ik wel delen als ik die met een bepaald apparaat zou hebben, maar aan- of afraden vind ik te persoonlijk, wat ik niks vind aan een apparaat kan een aspirant koper daarvan wellicht wel wat vinden, vandaar mijn opmerking :) de foamranden zijn 3 jaar geleden al vervangen van deze 901 set die ik heb gekocht, dus dat is mooi meegenomen, ze komen bij mij in een ruimte van 7x5m te hangen, ik hoop dat dat ruim genoeg is :)

BoxerTys

16 april 2021, 14:29:16 #13 Laatste wijziging: 16 april 2021, 14:35:35 door BoxerTys
Citaat van: Jeronimo op 16 april 2021, 12:30:09
Citaat van: BoxerTys op 16 april 2021, 10:58:12
Citaat van: Jeronimo op 16 april 2021, 08:20:25Gelet op enige ervaring met Bose 301 en andere typen die ik niet meer exact kan terughalen, krijg ik de kriebels als mensen betrokken speakers (net als bij het merk Pied Pipers) als top in hun prijsklasse beoordelen.
Geen idee hoe je bij deze 2 merken/types komt, maar ik heb ook beide speakers in mijn verzameling staan :) en beide klinken erg goed, ik heb de afgelopen 45 jaar al van alles in mijn bezit gehad, (ook het duurdere spul) maar het hoeft voor mij niet altijd honderden/duizenden guldens/euro's te kosten om dan maar te kunnen denken dat je het beste van het beste hebt...  ;D  de muziek belevenis vind ik erg persoonlijk, een ervaring zal ik wel delen, maar ik zal nooit een merk/type aan- of afraden, of afkraken. 
Hoi BoxerTys. Graag mijn (zelf)relativerende context erbij citeren. ;) Want betreft dat persoonlijke, ik geef hetzelfde aan. Zo ontspoort een draadje heel snel, zeker als je in je antwoord aannames doet als "(...) om maar te kunnen denken dat". Ik vind je concreet beschreven ervaring t.z.t. interessant evenals die van een ander met het 901 type.

Merk type aan- of afraden lijkt mij helemaal niet bezwaarlijk. Het kan heel goed een bijdrage zijn voor een ander. Als maar duidelijk wordt aangegeven waarom, met respect voor een andersluidend oordeel/ervaring. Het rottige juist bij draadjes over het merk Bose en Pied Piper is dat er zoveel felle voor- als tegenstanders zijn, die niet meer naar elkaars argumenten luisteren.

Persoonlijk heb ik na beluistering van de Bose 301 (en diverse modellen Pied Pipers) geen enkele belangstelling voor deze speakers én respecteer gelijktijdig volledig als anderen er wel hun plezier uit halen.

Dus ik ben heel benieuwd wat de kenmerken van die 901 zijn in jouw situatie en of jij er blij van wordt. Aan de ene kant ben ik kortom geïnteresseerd om er wat van te leren (techniek) en de andere kant om iemand tevreden te zien. En indien dat laatste niet het geval blijkt te zijn, wat er dan voor voor jou mist. In merken (en daarmee eigenlijk ook hun enthousiaste bezitters) bashen ben ik totaal niet geïnteresseerd.

haha ok, alleen met al die complete antwoorden quoten worden de pagina's zo vol ;) ik ga er toch wel vanuit dat de mensen alles zullen lezen in een nieuw topic... maar je hebt wel gelijk, iets kan snel ontsporen en dat willen we niet, ik begrijp ook wel dat je op persoonlijke toon je mening gaf hoor, en daar is niks mis mee :)  Wij hebben verschillende ruimtes met audio apparatuur, deze 901 komen in een zolderkamer van 7x5m te staan/hangen, daar staan momenteel de Bose 301 serie 2 en die spelen daar erg goed op een QUAD systeem, ik kan straks mooi een vergelijking maken met de 901 wat toch een totaal ander soort speaker is, al zou het beide "direct reflecting" zijn, ik verwacht dat de verschillen groot zullen zijn.

Overigens staan er bij mij in een werkruimte de allereerste AURA Pied Pipers, nog in de originele staat, die vind je niet snel meer, en ik denk ook dat niet veel mensen deze ooit gehoord hebben ? 

Jeronimo

Ik ben - dat moet in 2000 zijn geweest - wezen shoppen in de Pied Piper winkel in de Grote Houtstraat Haarlem. Dat is dus erg lang geleden. Heel goed mogelijk dat ik die AURA's ook heb gehoord? Kan ik niet meer terughalen. Daarna heb ik het merk in diverse uitvoeringen bij anderen gehoord. OK overigens met je reactie. We zorgen ervoor dat dit een beschaafd topic blijft. ;D