• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.
 

Bose 901 serie IV

Gestart door BoxerTys, 14 april 2021, 22:46:23

Vorige topic - Volgende topic

Rubble

Hmmmm, hoe beoordeel je of tweeters goed werken, ik weet het ook niet. Dat ze het doen betekent niet automatisch dat ze het goed doen (lees: hun originele specs halen). Maar goed, als het goed klinkt. Maar misschien kan het nog wel veel beter? Daarvoor zal de tweeter uit elkar moeten en beoordeeld worden door een terzake kundige figuur.


 
"We sleep in separate rooms, we have dinner apart, we take separate vacations - we're doing everything we can to keep our marriage together."

Rodney Dangerfield

Tom!

Als ze niet werken, klinken je speakers nergens naar.
Geluid is een van de meest overschatte eigenschappen van muziek.
--- E. Schönberger

Rubble

Daar weet ik alles van. Ik draai met een actieve drieweg en als je de tweeters uitklikt is het om te janken inderdaad :-)

In mijn 'veeltweedehandskopenenproberen' tijd kwam ik die oudere uni Q's vaak tegen maar durfde ze nooit te kopen. :D
"We sleep in separate rooms, we have dinner apart, we take separate vacations - we're doing everything we can to keep our marriage together."

Rodney Dangerfield

AntiAudioKwakzalverij

Citaat van: Heintje op  4 mei 2021, 00:00:41Klein detail: ze zijn niet orgineel meer, de filters zijn aangepast naar een ander ontwerp en de kast en luidsprekers zijn verstevigd (met mate) en kwalitatief beter gedempt. Voor de originele schuimrubber flabbertjes moet ik (qua omvang, kwaliteit en wijze van plaatsing) Mmuetst vollédig gelijk geven, dat is volledig ondermaats.
Ah kijk...Ik heb met het filter van die KG5.2 nog wel wat zitten berekenen:



En dit gaf een curve van:

Je zou het met een notch filter kunnen compenseren, heb ik uiteindelijk niet gedaan.
We konden duidelijk het verschil horen: met transistor versterker op de Klipsch KG5.2 was het hoog prima...op mijn 300B Heart Beat versterker scherp en hard (los van de toch al forward klinkende Klipsch).

AntiAudioKwakzalverij

Citaat van: Rubble op  4 mei 2021, 16:02:33Hmmmm, hoe beoordeel je of tweeters goed werken, ik weet het ook niet. Dat ze het doen betekent niet automatisch dat ze het goed doen (lees: hun originele specs halen). Maar goed, als het goed klinkt. Maar misschien kan het nog wel veel beter? Daarvoor zal de tweeter uit elkar moeten en beoordeeld worden door een terzake kundige figuur.
Meestal gaat de boel wat doffer klinken (minder hoog). Tenminste dat lees ik vaak van B&W luidspreker eigenaren...luidspreker klinkt dof.

BoxerTys

Citaat van: Mmuetst op  4 mei 2021, 18:36:32
Citaat van: Rubble op  4 mei 2021, 16:02:33Hmmmm, hoe beoordeel je of tweeters goed werken, ik weet het ook niet. Dat ze het doen betekent niet automatisch dat ze het goed doen (lees: hun originele specs halen). Maar goed, als het goed klinkt. Maar misschien kan het nog wel veel beter? Daarvoor zal de tweeter uit elkar moeten en beoordeeld worden door een terzake kundige figuur.
Meestal gaat de boel wat doffer klinken (minder hoog). Tenminste dat lees ik vaak van B&W luidspreker eigenaren...luidspreker klinkt dof.

Dit zijn KEF's ;) ze klinken niet dof, het midden en hoog is voor mij genoeg aanwezig, er zit wel een flinke bas in heb ik al gemerkt, die zet ik vrij laag :)

En dat Uni-Q systeem is knap ingewikkeld, daar blijven we maar vanaf als het niet nodig is.

BoxerTys

Iemand nog interesse in mooie KEF's C95 ;)