• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.
 

Actief 3 weg systeem met DSP en BlueTooth met Chinese Electronica in Canton Zuil

Gestart door Rinus747, 24 april 2021, 22:07:21

Vorige topic - Volgende topic

Rinus747

Hobbyproject. Help !!!

Ik heb voor weinig geld een setje Canton 509.2 zuilen gekocht en daar een wireless actief 3 weg systeem met DSP en Bluetooth ingebouwd met goedkope maar goede Chinese componenten. Het is al supermooi, maar....

Ik zit nog met een technische vraag over Bluetooth, om daarmee de hele keten digitaal aan het draaien te krijgen. Voor ik kan uitleggen wat het probleem is zal ik eerst eens beschrijven wat ik gedaan heb:

Ik heb voor de hobby mijn tweedehands Chrono 209.2 zuilen omgebouwd naar actieve wireless bluetooth zuilen. Ieder heeft een eigen Bluetooth 4.2 ontvanger, een goede high resolution maar goedkope 4CH DSP, met een 4CH HiFi Class D versterker, dus met een eigen versterker voor elke driver. De DSP is van E3Audio en bevat een ADAU1701 processor van Analog Devices. Het geheel kon makkelijk grafisch geprogrammeerd worden met hun gratis Sigma Studio 4.6 software van Analog Devices. Momenteel is het een aktief 3 weg systeem, maar ik ga het later ook als 3.5 systeem proberen.

Geluidskwaliteit, en het ruimtelijke stereo beeld is fenominaal.

Ik ben begonnen alles met analoge kabeltjes op elkaar aan te sluiten, maar dat is natuurlijk een compromis. Er zit dan namelijk een Ad conversie in mijn PC, alsmede een nieuwe sampling op het DSP board. Dat zou Bluetooth voor mij gaan oplossen.

Ik kwam er al snel achter dat ik met 1 zender niet zomaar iets naar twee ontvangers kan sturen. Een Samsung S20 telefoon heeft wel dual BT audio, maar helaas heb ik een A51.

Ook daar heeft China mooie oplossingen voor. Een dubbel dikke dongle met twee Bluetooth 5.0 Zenders en digitale USB input voor de PC, en een Avantree TC419 met twee Bluetooth Zenders en een Toslink digitale optische input voor de TV. Daarmee hoeft de PC dan geen AD conversie meer te doen.

De digitale connectie van mijn telefoon gaat dan via Chromecast en de TV met Toslink output. De ene box pikt het Rechts van BT zender/kanaal/ontvanger A, en het ander Links via zender/kanaal/ontvanger B. Alles goed en wel.....

De geluidskwaliteit is perfect, maar het stereo beeld desintegreerde volkomen!!!

Na wat meten kwam ik er al snel achter hoe zoiets kan gebeuren. Er bleek, afhankelijk van de gekozen BlueTooth zender een tijdsverschil tussen kanaal A en B te zijn. Of dat aan de BT5.0 zender (Dual A en B) ligt, of aan de BT 4.2 ontvangers in de zuilen ligt, of aan de mix van 5.0 en 4.2 componenten, is mij totaal onduidelijk. Via de dongle is het verschil een (onvoorspelbaar) getal tussen de 26 a 28 ms. Via de Avantree, die ook voor gamers is, is het verschil slechts 2.7 ms, dus beduidend minder, maar niet goed genoeg voor een scherp stereo beeld.

Hoe lossen home cinema sets dit op? Ligt het aan het feit dat ik een dual BT 5.0 zender met A en B kanaal gebruik, in combinatie met BT 4.2 ontvangers? Wat moet ik anders doen?

Help \o/



Rinus747

Hier even een aanvulling:

Ik heb allerlei experimenten gedaan met verschillende zenders en ontvangers, en waar het op neer komt is dat elke ontvanger een delay buffer creëert, en een delay heeft die langzaam regelt en zweeft rondom een veilige buffer grootte, om aldus altijd wat reserve te hebben om signaalstoringen op te vangen. Tijdens het regelen gaat te tonen een onhoorbaar kleine fractie omhoog of omlaag.

Bij het pairen is de buffer grootte niet bepaald, en is soms wel 40 of 20ms. Na het opstarten schuiven daarna de tonen een heel klein beetje omhoog, en loopt het buffer leeg. Na een paar minuten stabiliseert alles op een minimum delay die waarschijnlijk mede afhangt van de RF signaal kwaliteit. Bij de LL codec (voor gaming) gaat dat bij mij naar circa 2ms. Voor APTX en A2DP (Stereo muziek) naar 10ms.

De regelsnelheid is heel langzaam, dus je hoort geen valse tonen tijdens het regelen, maar het stereo beeld is behoorlijk vaag als je elke zuil een eigen ontvanger geeft. Bij mij is het verschil tussen de kanalen na stabilisatie in de orde van 10ms, maar het is allemaal zo vaag en dynamisch, dat het nauwelijks zin heeft een vaste delay in de DSP aan te houden.

Als met BT en A2DP de delay 10ms is dan komt het geluid niet meer uit een bepaalde richting tussen de boxen, maar is het alsof het uit de twee zuilen tegelijk komt, ipv uit het midden. De menselijke perceptie werkt heel mooi, maar ook raadselachtig.

Met kabels vanuit 1 bluetooth ontvanger naar beide zuilen werkt dus het beste. Alles is nu zo zuiver dat ik dan in het stereo beeld met een marge van enkele centimeters kan aanwijzen waar instrumenten en stemmen zich bevinden.

Voorlopig ga ik dus geen 2 bluetooth kanalen gebruiken om stereo te maken. Ik wacht wel op een oplossing met 100% gegarandeerde synchroniciteit.

Voorlopig is het project dus af. Het kan wel weer eens jaren duren voor ik weer eens op het forum kom kijken. Ik heb veel bijgeleerd in deze maanden :)