• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.
 

Wat is staande golf?

Gestart door MYRYAD, 28 april 2021, 09:20:48

Vorige topic - Volgende topic

WanFie

Citaat van: Heintje op 29 april 2021, 21:48:46Klopt. Maar:
- je weet óf je een probleem hebt
- je weet wáár precies je een probleem hebt.
- je kunt nagaan wat je kunt doen om het probleem te verminderen, namelijk met je luidsprekers en zitplaats weg blijven bij elke 1/4 en 3/4 van de afstand.

Maar wanneer alles vastligt, valt er niks te verbeteren. Nou heb ik begrepen dat de topic-starter toch wat geschoven en gekanteld heeft, en weer blij is met de oplossing.
:) Aandacht maakt alles mooier  :)

Knosti de Platenwasser

Citaat van: WanFie op 29 april 2021, 21:18:28
Citaat van: Heintje op 29 april 2021, 19:19:55De meeste ruimten hebben een plafond, vloer en 4 muren.
Dat geeft 3 maten.
Deel 330 door die maat in meters en je weet bij welke frequentie (en even veelvouden daarvan) je ongeveer opslingering kunt verwachten.

voorbeeld:
Bij een 6 meter lange ruimte kan je opslingering verwachten bij (iets meer dan) 50 Hz, 100 Hz, 25 Hz, enz.
Datzelfde doe je voor de plafondhoogte en de breedte.
Als die frequenties ongeveer samenvallen kan je je conclusies trekken voor wat je kunt verwachten én wat je wel/niet kunt compenseren met je luidsprekerplaatsing.

Maar dan hangt het er nog steeds vanaf waar je in die golf zit.

Inderdaad, anders was ie niet "staand" :)
... on an Electrospective Odyssee.

Knosti de Platenwasser

Citaat van: Heintje op 29 april 2021, 21:48:46Klopt. Maar:
- je weet óf je een probleem hebt
- je weet wáár precies je een probleem hebt.
- je kunt nagaan wat je kunt doen om het probleem te verminderen, namelijk met je luidsprekers en zitplaats weg blijven bij elke 1/4 en 3/4 van de afstand.

Ach, als het echt zo simpel was waren er niet zoveel identieke problemen rondom laag en staande golven. Vuistregels zijn uitgangspunten, geen absoluutheden...
... on an Electrospective Odyssee.

Heintje

Je mist mijn punt: aan de bestaande situatie kan je niet veel veranderen, daar zit je mee opgescheept.
Maar door ergens te gaan zitten waar je er het minste last van hebt en idem met de plaatsing van de luidsprekers, kan je er toch juist weer heel veel aan doen?
En dat weet je pas als je hebt uitgerekend wáár het probleem het heftigst is ...

Knosti de Platenwasser

Citaat van: Heintje op 29 april 2021, 22:03:26Je mist mijn punt: aan de bestaande situatie kan je niet veel veranderen, daar zit je mee opgescheept.
Maar door ergens te gaan zitten waar je er het minste last van hebt en idem met de plaatsing van de luidsprekers, kan je er toch juist weer heel veel aan doen?
En dat weet je pas als je hebt uitgerekend wáár het probleem het heftigst is ...

Okee, duidelijk.
Beluisterd ipv uitgerekend.
Staande golfberekeningen werken niet.
Luisteren wel, maar daar moet je tijd voor nemen. Ik heb in elk geval zoveel gehoord dat ik me realiseer dat alles mogelijk is, ook dat wat rekentechnisch onmogelijk behoort te zijn.
... on an Electrospective Odyssee.

MYRYAD

Ik heb nu een aantal lp's geluisterd. En er is echt verschil. Naast de lage tonen klinkt het wat ruimtelijker. De speakers staan wel wat verder van de wand, dat ging nog zonder in het looppad te staan.

Nog een andere vraag: weten jullie iets over de staande golven en hoortoestellen.
Mevrouw Myryad merkte op dat ik begonnen ben over die golven nadat mijn hoortoestellen voor reparatie weg zijn, en ik nu leentoestellen heb. Mijn eigen toestellen zijn met de audicien nauwkeurig afgesteld. De leen toestellen hebben een ongeveer zelfde instelling op het muziek programma instelling. Maar zijn ander model.
Kan het zijn dat de hoortoestellen mee spelen bij staande golven, en instellingen dus.

minplus

Niet op de staande golven op zich; wel op de verwerking ervan.
Je kunt zo'n ding vergelijken met microfoon + versterker met equalizer en speaker.
If nothing goes right, go left; If nothing's left, go right

richard

1 mei 2021, 18:24:33 #22 Laatste wijziging: 1 mei 2021, 18:31:41 door richard
Citaat van: MYRYAD op 28 april 2021, 09:20:48...Hoe klinkt voor een redelijke leek een staande golf?
Dreunen op de ene plaats in de kamer en bijna geen laag op de andere plaats.
Het verplaatsen van luidsprekers of luisterplaats wil dan helpen, 1/5 en 3/5 van de kamer breedte zijn dan wat vuistregels.

Edit; bij nalezen zie ik dat het hier ook wel is genoemd.
Genoeg is beter.

Heintje

1 mei 2021, 19:45:56 #23 Laatste wijziging: 1 mei 2021, 19:50:24 door Heintje
Ik krijg echt het gevoel, dat sommigen de teksten en het principe gewoon niet wíllen begrijpen.

Een staande golf is geen uitvinding en je kunt hem ook niet horen.
Hij wordt ook niet erger bij een hoger volume, hij is er gewoon. Altijd. Volkomen volume-onafhankelijk. 
Het hangt alleen van de omstandigheden af (demping, grootte van de kamer(-lengte)) of je er veel last van hebt, of dat je hem zelfs slim in je voordeel kunt benutten: het is een vast onderdeel van je akoestiek.
Het is een natuurverschijnsel, wat gewoon te maken heeft met de golflengte die bij één frequentie hoort (een sinusvorm) en de manier waarop die passen in een bepaalde lengte, zoals bv. de lengtemaat van je woonkamer. Ga je (zoals Richard correct beschrijft) op de ene plek zitten dan kom je om in de bassen, ga je een stukje verder zitten, dan hoor je geen bas, alles bij gelijke geluidsterkte.
Dat betekent dat je voor jouw eigen ruimte gewoon kunt uitrekenen wáár (lees: op welk plekje) je die bas-stapeling hebt en waar (lees: enkele decimeters verder) je te maken hebt met die bas-uitdoving.
Als je dit met alle geweld wil negeren, blijf dan lekker alles ontkennen, verplaats jezelf vooral niet, geef veel geld uit aan luidsprekers, equalizers en versterkers, om er later achter te komen dat dat voor een groot deel weggegooid geld was.
Ik doe gewoon een beroep op wat "boeren-logica" wat hélemaal gratis is en binnen een uurtje uitgeprobeerd.

Maar je bent natuurlijk vrij om zelf te kiezen, daar is dit ook een hobby voor ... ;D

Theo van Wermeskerken

Iets soortgelijks : ik heb een aantal jaren car-audio apparatuur gerepareerd voor een autoshop en voor een show in Utrecht, ik meen speed en design, heb ik toen een enorme zware gestabiliseerde netvoeding gebouwd zodat onze bus met 30 woofers! niet steeds na een kwartiertje spelen aan de lader moest. 10kw +.
En het beukte geweldig daar in die zalen, compleet zinloos en het had ook weinig met muziek van doen, maar
leuk vanwege de toegepaste techniek.
Tussen de middag gingen we even iets eten en liepen naar de uitgang van de zaal.
Reeds na een paar meter van de bus nam een buurman de herrie over en hoorde je je eigen muziek niet meer.
Tot we helemaal achter in de zaal plots weer geconfronteerd werden met de bas van onze eigen VW bus.
Hele rare ervaring en we hebben er nog even naar toe gebeld of ze even op pauze konden drukken en ja hoor.
Op die plek weer een overweldigend laag met tientallen andere lawaaischoppers er tussen.

Je hoeft geen loodgieter te zijn om van buizen te houden