• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.

Power amplifier voor passieve subwoofer.

Gestart door yente06, 30 april 2021, 13:53:43

Vorige topic - Volgende topic

yente06

Hallo iedereen,

Ik heb 2 normale passieve luidsprekes en 1 passieve subwoofer. Momenteel gebruik in een JVC ja-s11 voor de 2 normale luidsprekers, maar ik zou graag een extra versterker gebruiken voor mijn subwoofer. Mijn subwoofer heeft een weerstand van 4 ohm en is 12 inch. Ik weet niet exact welk vermogen deze aan kan, maar ik schat dat het rond de 300 watt is. Als versterker voor deze subwoofer dacht ik de Behringer NX1000D te gebruiken in gebrugde modus. Is dit mogelijk? En zo ja, hoe sluit ik de subwoofer aan aan deze versterker. Is het mogelmijk om de rec out van de JVC te gebruiken als input voor de Behringer aan gezien deze geen pre out's geeft. Ik heb een kabel die van male rca voor links en rechts naar 1 trs 6.3mm jack gaat die ik hiervoor zou kunnen gebruiken.

Alvast bedankt

Geen hond

30 april 2021, 14:08:41 #1 Laatste wijziging: 30 april 2021, 14:17:50 door Niemand Reden: onvolledig
Citaat van: yente06 op 30 april 2021, 13:53:43Hallo iedereen,

Ik heb 2 normale passieve luidsprekes en 1 passieve subwoofer. Momenteel gebruik in een JVC ja-s11 voor de 2 normale luidsprekers, maar ik zou graag een extra versterker gebruiken voor mijn subwoofer. Mijn subwoofer heeft een weerstand van 4 ohm en is 12 inch. Ik weet niet exact welk vermogen deze aan kan, maar ik schat dat het rond de 300 watt is. Als versterker voor deze subwoofer dacht ik de Behringer NX1000D te gebruiken in gebrugde modus. Is dit mogelijk? En zo ja, hoe sluit ik de subwoofer aan aan deze versterker. Is het mogelmijk om de rec out van de JVC te gebruiken als input voor de Behringer aan gezien deze geen pre out's geeft. Ik heb een kabel die van male rca voor links en rechts naar 1 trs 6.3mm jack gaat die ik hiervoor zou kunnen gebruiken.

Alvast bedankt
Op zich kan je rec uit gebruiken ,alleen moet je dan de extra versterker steeds van volume verdraaien zodra je de hoofdversterker harder zet en omgekeerd bij zachter zetten ook weer de extra versterker terug draaien.
rec uit is een vaste neutrale uitgang dis is dus niet stuurbaar.
wel is de koptelefoonuitgang stuurbaar .
je krijgt dan wel alle signalen  op die passieve sub dus niet alleen de lage .
Het wordt in ieder geval niks zo ,tenzij je een aparte voorversterker hebt voor surround of een gewone surround versterker.
Met een aktieve sub kan dat ook , die heeft namelijk een signaal ingang en een eigen filter.
zelfs vaak een 2xspeaker ingang en 2xuitgang
Diverse sets deels  volgens ThvW + Berret +HVDHeiden

Regenpak

Ik zou die Teringer zeer zeker niet gebruiken. In bridge dumpt-ie tot 3 kW in je speaker. Die gaat roken/vuur spugen als je niet uitkijkt. Zoek liever iets klasse D-achtigs wat een paar honderd watt maakt, liefst met een instelbaar LPF erin. Actieve subwoofers hebben dat doorgaans. Het liefst tap je het stuursignaal af van je speakerklemmen omdat headphone out altijd aanstaat, ook als je speakers uitstaan. Je moet wel wat fröbelen met weerstandjes om L & R samen te knopen. Ik heb ooit een custom kassie gemaakt precies voor dit doel. De hoeveelheid werk was excessief maar het resultaat is bijzonder bevredigend. Gebruik het ding dagelijks.

Tjerk
It's been Monday all week long!

yente06

Ik had een gewone behringer nx1000 (zonder dsp) en probeerde deze te gebruiken, maar ik kreeg bijna geen geluid. Als ik de lowpass filter aanzette knipperde het signaal lampje maar af en toe. Wanneer ik het uitteste met een tone generator app, kwam er helemaal niets uit. Ik heb deze sindsdien terug gestuurd. Ik zette hem in bridge mode, verbondt de speaker met channel A (1+/2+) en de input (links en rechts) met channel A, gebruik makende van een 6.3 jack. Kan het zijn dat ik zelf iets verkeerd doe, of is dit niet normaal?

Bloom

(<klik!)
Dit is een monoversterker van 800 W in 2 Ohm van het Duitse merk Reckhorn te koop voor zo'n 340 euro op Amazon.nl. Ik heb zijn voorloper, de A-800, en ben daar zéér tevreden over. Hij heeft gewone RCA- en luidsprekeraansluitingen.

Space

Citaat van: yente06 op 30 april 2021, 13:53:43Hallo iedereen,

Alvast bedankt

via marktplaats worden regelmatig subwoofer inbouw versterkers aangeboden. ik zou daarvoor gaan daar deze een gefilterde ingang hebben voor de speaker uitgang van je versterker. als je versterker geen dedicated sub uitgang heeft lijkt dit me de beste optie.
Meridian 861, Mark and Levinson No. 29,  2 * Linn LK85 , meridian G98,  meridian UHD722, Linn LP12, Musical Fidelity X-LPS v3, Empire vandenhul MC1000 , Marantz UD 5005, Mediacenter pc op basis van XBMC, ID 40 met roon, Thiel CS2.4,  Linn Kaber rear, Thiel SCS2 centre, Rel Quake Sub

Geen hond

Dan kan die beter een andere aktieve sub kopen .

Regenpak

Ik had op mijn werk een JBL 1.5 kW actieve sub onder mijn werkbank. Dat beuqte wel...

Tjerk
It's been Monday all week long!

Space

Citaat van: Niemand op 30 april 2021, 19:21:53Dan kan die beter een andere aktieve sub kopen .

eens, dat is eigenlijk een beter keuze. Een passiefe sub voor home audio is eigenlijk best zeldzaam.
Meridian 861, Mark and Levinson No. 29,  2 * Linn LK85 , meridian G98,  meridian UHD722, Linn LP12, Musical Fidelity X-LPS v3, Empire vandenhul MC1000 , Marantz UD 5005, Mediacenter pc op basis van XBMC, ID 40 met roon, Thiel CS2.4,  Linn Kaber rear, Thiel SCS2 centre, Rel Quake Sub

Tom!

Mijn Canton-setje heeft ook een passieve sub. Die komt niets tekort.
Geluid is een van de meest overschatte eigenschappen van muziek.
--- E. Schönberger

Geen hond

is dan zeker wel een aan elkaar aangepaste set ?

Tom!

Klopt, sub en satellieten horen bij elkaar.
Geluid is een van de meest overschatte eigenschappen van muziek.
--- E. Schönberger

d'Oh!

Citaat van: Space op 30 april 2021, 22:56:54
Citaat van: Niemand op 30 april 2021, 19:21:53Dan kan die beter een andere aktieve sub kopen .

eens, dat is eigenlijk een beter keuze. Een passiefe sub voor home audio is eigenlijk best zeldzaam.

Zijn wat voordelen aan:
1. plaatsing naar gelang voorkeur, terwijl je bijv. met een zuilluidspreker een aan elkaar vast gemaakt pakket hebt.
2. betere fine tuning van de lage tonen weergave. Persoonlijk combineer ik kleine paradigm speakertjes met 2 passieve B&W subs; die kun je in of uitschakelen, zelfs extra oomph laten genereren door een bass eq schakelaar op mijn NAD versterker.

M.a.w. ik heb vier bass settings: 1. paradigms zonder bass eq 2. paradigms met bass eq 3. paradigms met 2 subs zonder bass eq 4. paradigms met subs én bass eq.

Standje 3 vaakst gebruikt.
Nad 2400 (amp) Nad 117 (preamp) Nad 613 (cass.) Philips 22GA312 (TT) Philips CDR870 (cd rec) Philips BDP3000 (dvd/cd) Sony CDP C545 (cd) Cyrus 781 (ls)

Space

Citaat van: d'Oh! op  5 augustus 2023, 14:20:18
Citaat van: Space op 30 april 2021, 22:56:54

Zijn wat voordelen aan:
1. plaatsing naar gelang voorkeur, terwijl je bijv. met een zuilluidspreker een aan elkaar vast gemaakt pakket hebt.
2. betere fine tuning van de lage tonen weergave. Persoonlijk combineer ik kleine paradigm speakertjes met 2 passieve B&W subs; die kun je in of uitschakelen, zelfs extra oomph laten genereren door een bass eq schakelaar op mijn NAD versterker.

M.a.w. ik heb vier bass settings: 1. paradigms zonder bass eq 2. paradigms met bass eq 3. paradigms met 2 subs zonder bass eq 4. paradigms met subs én bass eq.

Standje 3 vaakst gebruikt.

tjonge , dit is oud, ik gebruik dan toch liever full range speakers en de sub alleen voor surround. Dat is ook lekker instelbaar op de pre/processor in mijn geval.

Heintje

Ik zou tegenwoordig nooit meer kiezen voor een passieve sub.
Een passieve sub heeft alle nadelen die een actieve sub niet heeft.
Met als grootste verschil dat een béétje actieve sub een terugkoppeling heeft op de luidspreker om e.e.a. beter in bedwang te houden.