• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.
 

Banen op printplaat ( of zoiets )

Gestart door BoxerTys, 6 mei 2021, 21:59:45

Vorige topic - Volgende topic

BoxerTys

Ik heb een vraag voor de zelfbouw specialisten met soldeer ervaring  :)  Ik ben zelf wat dat aangaat nog een leek die af en toe een elco vervangt maar daar houdt het dan ook mee op, zo ben ik nu de elco's aan het vervangen in een Bose equalizer, helaas is de printplaat waar ze op zitten niet zo stevig meer wat betreft de "banen" die erop lopen, geen idee hoe dat heet...  :-\  maar bij twee elco's bevestigingen hebben deze "banen" los gelaten waardoor het niet te solderen is, voor mij dan, zijn daar tips voor hoe ik dit kan corrigeren/oplossen ?

Nicolas

6 mei 2021, 23:15:29 #1 Laatste wijziging: 6 mei 2021, 23:18:46 door Nicolas
Gebeurt dit tijdens het vast solderen van de nieuwe componenten of tijdens het loshalen (desolderen) van de oude?

Als het bij nieuwe componenten gebeurt ben je echt te lang te heet aan het stoken. Solderen moet je met overtuiging doen: voldoende warme bout waarop beetje vers soldeer zit stevig op zowel print als pootje drukken, na halve seconde tin (met harskern) toevoegen, zodra je tevreden bent over wat je ziet stoppen. Duurt alles bij elkaar minder dan 3 seconden.

Bovenstaande lukt bij mij "altijd". Ik soldeer beroepsmatig. Helaas, desolderen kan ik niet goed. Ik weet niet wat ik fout doe, maar zowel met litze als met pomp krijg ik niet alle tin weg waardoor het vijf keer opnieuw moet, en ja dan laten de banen dus los. Dus met desolderen kan ik je niet helpen. Bij dezen volg ik dit draadje dus ook met interesse.

Als een stuk printbaan stuk is, zoek je verderop een eilandje op dezelfde baan en overbrug je de slechte baan met een stukje draad rechtstreeks vanop de pootjes van de elco. Elegant is anders natuurlijk. Als de baan voldoende dicht bij het eilandje van de elco nog vast zit, kan je de bovenlaag daar wegkrabben tot je het koper van de baan ziet, en het (nog niet afgeknipte) pootje van de elco tot dat punt brengen en daar vastsolderen. Enkel doen als er geen kans op kortsluiting ontstaat, want die lange pootjes zijn natuurlijk niet geisoleerd. Zelfde truc kan je ook naar een ander eilandje toepassen als dit dicht genoeg bij de elco is om het rechtstreeks met zijn poot te overbruggen ipv met een draad.
Gelieve anderhalve meter afstand te houden tussen uw en mijn bericht.

Heintje

Geen paniek: de printbanen hebben losgelaten. Maak snel een foto van hoe ze zaten.
Op de overgang van wat nog vast zit naar wat los zit. snij je de losse printbaan door.
Ergens op het gedeelte wat nog vast zit soldeer je er voorzichtig een geïsoleerde draad erbij en die leidt je naar het onderdeel/onderdelen waar de printbaan eerst aan vast zat. Daar soldeer je de gestripte draad ook aan vast en je bent klaar.

Sytse Fliege

Citaat van: Nicolas op  6 mei 2021, 23:15:29Helaas, desolderen kan ik niet goed. Ik weet niet wat ik fout doe, maar zowel met litze als met pomp krijg ik niet alle tin weg waardoor het vijf keer opnieuw moet, en ja dan laten de banen dus los. D

Desolderen is ook echt lastig, vooral bij modernere loodvrije apparaten, waarbij vaak ook de prints nog dubbel of meerzijdig zijn.

Bij vintage spul, jaren '70 en ook jaren '80 nog wel kan je met litze redelijk goed desolderen, maar je moet wel de goede litze hebben (koper). Bij grote projecten heeft dat eigenlijk niet eens zo veel zin, je verstookt er een godsvermogen aan litze doorheen. Daarbij, ook litze krijgt een soldeerverbinding vaak niet helemaal tinvrij, waardoor de printsporen alsnog beschadigen als je het component uit de print haalt.

Als je met litze werkt, of met een handpompje, is de volgende tip handig. Verhit een soldeerverbinding met een normale soldeerbout (niet te lang) en haal al doende het pootje van de component los. Als dat niet in een keer lukt doe je eerst het andere pootje, eventueel ook deels en herhaal je het proces tot het component verwijderd is. Elke keer kort verhitten, dan beschadig je het printspoor niet (en verbrand je ook je takken niet... :)). Uiteraard kan je er dan nog geen nieuw component in plaatsen, maar je kunt nu wel veel makkelijker met litze of een pomp het restant wegkrijgen. Met transistors kan het ook, maar dan moet je snel zijn, omdat je twee pootjes tegelijk moet kunnen lossen. Je vingers vinden het vaak ook minder leuk (vraag niet hoe ik dat weet...). Andere optie is om de pootjes eerst door te knippen. Met een tangetje haal je het in de print zittende restant dan relatief eenvoudig weg. Doe je natuurlijk wel alleen bij componenten die je echt wilt vervangen, als je ze eerst wilt testen is dat systeem niet echt handig.

Een desoldeerapparaat werkt beter, maar kost wel wat, waardoor je het vaker in zal moeten zetten om de kosten er een beetje uit te halen. Een Weller is het mooist, ook Hakko's zijn gewild (als je die hier kunt krijgen), maar er is ook goedkoper spul. Bij bijvoorbeeld Reichelt te krijgen, maar vast ook op andere plekken. Kost je voor een el cheapo ding iets van 100 Euro, als je 't combineert met een soldeerbout nog wat meer. Voor professioneel gebruik niet altijd even goed geschikt, maar voor hobbygebruik prima.

Overigens is het bij een desoldeerapparaat ook het best om een component tijdens het desolderen een beetje heen en weer te wrikken, vooral als de pootjes direct uit de opening zijn omgebogen en tegen het printspoor zitten. Als de pootjes weer een beetje recht zitten kan je ze veel makkelijker helemaal recht krijgen zonder het printspoor te beschadigen.

Als je loodvrij wilt desolderen, eigenlijk is daar maar een goede oplossing voor; soldeer de verbinding OPNIEUW met loodhoudende tin en desoldeer dan pas. Soms moet je dat nog een keer herhalen. Maar het blijft vaak lastig, vooral ook omdat het niet altijd even eenvoudig is om de tin uit de via's (metalen buisjes die door de print lopen en de diverse lagen met elkaar verbinden) te krijgen.

Geïnitieerde

Nicolas

Ik moet zelden desolderen, dus ik weet niet of het voor mij de afweging waard is. Een elco lukt me soms nog omdat die maar 2 pootjes hebben, maar een IC met 56 pootjes...

IK heb mezelf al jaren geleden voorgenomen om niet meer te desolderen in mooie apparaten, dat laat ik wanneer nodig wel aan een goede reparateur over. Aan Sytse bijvoorbeeld, zolang die nog niet in zee ligt.
Gelieve anderhalve meter afstand te houden tussen uw en mijn bericht.

Regenpak

Het hangt heel errug af van de situatie. Foto is inderdaad nodig om een goeie inschatting te maken. Loslatende spoortjes zijn doorgaans geen probleem omdat de draadjes van een component omgebogen kunnen worden en zowel aan het losgelaten spoortje kunnen worden gesoldeerd als op een plek op het spoortje waar het koper nog aan de print vastzit. Desnoods krab je wat solder resist (soldeerlak) weg en soldeer je het draadje voor de versteviging daarop.

Tjerk
It's been Monday all week long!

BoxerTys

Citaat van: Nicolas op  6 mei 2021, 23:15:29Gebeurt dit tijdens het vast solderen van de nieuwe componenten of tijdens het loshalen (desolderen) van de oude?

Het gebeurde bij het desolderen, ik gebruikte een tinzuiger en die zoog behalve het soldeer, ook twee banen los, waarvan er bij eentje zelfs het kopje van de baan er vanaf.

Bedankt alvast voor de tips mannen, ik zal er vandaag eens een foto van proberen te maken...

Nicolas

Dan klinkt het toch ook alsof je heel warm/heel lang warm stookt. Bij mij begaven de baanjes het normaal pas als ik aan de component trok, niet van de tinzuiger zelf.

Weet je op welke temperatuur je soldeerbout stond?
Gelieve anderhalve meter afstand te houden tussen uw en mijn bericht.

Regenpak

Citaat van: BoxerTys op  7 mei 2021, 10:15:59ik gebruikte een tinzuiger en die zoog behalve het soldeer, ook twee banen los, waarvan er bij eentje zelfs het kopje van de baan er vanaf
Nou, zo'n tinzuiger wil ik ook!

Tjerk
It's been Monday all week long!

Tom!

Geluid is een van de meest overschatte eigenschappen van muziek.
--- E. Schönberger

Niemand

Diversen behandeld en gebouwd ,naar Henri vd Heiden inzichten.
Door ThvW en Berret.
 CD205 voorheen Philips cd204. Chaos3
kabels tot in de filters vd Tannoys  3828
Filter en DFcabinets Peter GRF2.
Nak 700
Diverse dt's
Astin Trew phono pre ontwerp Sander De Waal

BoxerTys

Ik heb een simpele soldeerbout waarop je niets kan aflezen of instellen, warm is warm :) maar ik heb er al genoeg elco's en transistoren mee los gemaakt icm deze ook simpele tinzuiger, en dit nog niet eerder meegemaakt dat er banen meekomen, de printplaat moet dan toch wel erg gevoelig/gaar zijn...

Maar zo ziet het er dus uit :





de ene poot van de elco mist dus een kop van de baan, en de andere poot zit door het kopje van de losse baan heen.

Regenpak

Dit is precies één van de redenen dat ik nooit in het wilde weg componenten ga vervangen. Maar soms moet het en ook ik ben wel slecht gemaakte printen tegengekomen. De truc hier is punten vinden waar de draadjes naartoe kunnen. Soms heb je extra koperdraadjes nodig om dat te doen, soms kan je soldeerlak wegkrassen en het blanke koper vertinnen. Soms moeten de koperen spoortjes helemaal weg en moet je met nieuwe draadjes de verbinding herstellen. Nieuwe onderdelen (elco's!) hebben vaak lange draadjes waarmee dat kan.

Tjerk
It's been Monday all week long!

BoxerTys

Citaat van: Regenpak op  9 mei 2021, 09:00:39Dit is precies één van de redenen dat ik nooit in het wilde weg componenten ga vervangen. Maar soms moet het en ook ik ben wel slecht gemaakte printen tegengekomen. De truc hier is punten vinden waar de draadjes naartoe kunnen. Soms heb je extra koperdraadjes nodig om dat te doen, soms kan je soldeerlak wegkrassen en het blanke koper vertinnen. Soms moeten de koperen spoortjes helemaal weg en moet je met nieuwe draadjes de verbinding herstellen. Nieuwe onderdelen (elco's!) hebben vaak lange draadjes waarmee dat kan.

Tjerk

Deze 2 elco's van 10 uF waren echt slecht en sprongen op de multimeter alle kanten op, ik heb ze alle 10 meteen verwijderd, inclusief de twee grote voedings elco's, 8 van de 10 gaven nog wel de juiste waardes, maar vernieuwen kan normaal gesproken na 40 jaar geen kwaad :)
Overigens had ik wel contact tussen de 2 nieuw geplaatste elco's op de losse banen en het uiteinde van die baan, maar de verbinding die ik had gefabriceerd zag er niet uit, dus beiden elco's weer los gemaakt tot wat je nu op de foto's ziet, gelukkig zitten de andere 8 elco's wel netjes vast :) ik ga morgen nog eens wat proberen, tijd zat.

superge

Ik heb een desoldeerstation zd-8915 gekocht bij eleshop. Die werkt echt supergoed en was met 99 euro voor hobby gebruik ok qua prijs voor mij. Even het mondstuk op de soldeerpunten en je raapt zo de componenten van de print.
Het ding is ook goed schoon te maken. Misschien niet geschikt voor 24x7 gebruik maar voor een paar keer per maand iets desolderen echt perfect geschikt.