• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.
 

Banen op printplaat ( of zoiets )

Gestart door BoxerTys, 6 mei 2021, 21:59:45

Vorige topic - Volgende topic

Regenpak

Bij kwetsbare printen is desoldeerlitze (copper wick) heel geschikt. Wel weer een extra post op de bestellijst... Ik heb gemerkt dat er veel kwaliteiten zijn, het merk Soder (sic) Wick is goed, de rest slecht.

Tjerk
It's been Monday all week long!

Nicolas

Citaat van: superge op  9 mei 2021, 18:05:28Ik heb een desoldeerstation zd-8915 gekocht bij eleshop. Die werkt echt supergoed en was met 99 euro voor hobby gebruik ok qua prijs voor mij. Even het mondstuk op de soldeerpunten en je raapt zo de componenten van de print.
Het ding is ook goed schoon te maken. Misschien niet geschikt voor 24x7 gebruik maar voor een paar keer per maand iets desolderen echt perfect geschikt.

Dat klinkt interessant. Als het aan de orde komt, ga ik die bekijken. Momenteel bouw ik alleen nieuw spul, maar als ik bv een Sega zou recappen kan het al eens de moeite zijn.
Gelieve anderhalve meter afstand te houden tussen uw en mijn bericht.

Sytse Fliege

Die ZD dingen zijn prima. Het ding wat superge heeft gekocht is volgens mij een recent model, het desoldeerpistool is anders (en waarschijnlijk wat handiger) dan die van de oudere modellen.

Wel zie ik bij Eleshop geen mogelijkheid om losse filtertjes te bestellen en die moet je toch echt wel eens in de zoveel tijd vervangen. Bij Reichelt (o.a.) kan je die wel los bestellen.

Ach, kikker toch op!

Sytse Fliege

Citaat van: Regenpak op  9 mei 2021, 18:44:32Bij kwetsbare printen is desoldeerlitze (copper wick) heel geschikt. Wel weer een extra post op de bestellijst... Ik heb gemerkt dat er veel kwaliteiten zijn, het merk Soder (sic) Wick is goed, de rest slecht.

Tjerk

Ik heb hier Chem-Wik, ook uitsteekbaar spul. Ik gebruik het maar zeer weinig, maar soms is het handig.

Toen ik begon aan dit werk, zo'n jaar of acht terug kocht ik mijn onderdelen bij een winkel in Haarlem. Op bepaald moment heeft hij me van die rommel litze in m'n mik gesplitst en dat was ook gelijk het laatste wat ik er ooit gekocht heb.

Ach, kikker toch op!

BoxerTys

10 mei 2021, 12:20:49 #19 Laatste wijziging: 10 mei 2021, 21:10:56 door BoxerTys
Citaat van: Sytse Fliege op 10 mei 2021, 09:58:30
Citaat van: Regenpak op  9 mei 2021, 18:44:32Bij kwetsbare printen is desoldeerlitze (copper wick) heel geschikt. Wel weer een extra post op de bestellijst... Ik heb gemerkt dat er veel kwaliteiten zijn, het merk Soder (sic) Wick is goed, de rest slecht.

Tjerk

Ik heb hier Chem-Wik, ook uitsteekbaar spul. Ik gebruik het maar zeer weinig, maar soms is het handig.

Toen ik begon aan dit werk, zo'n jaar of acht terug kocht ik mijn onderdelen bij een winkel in Haarlem. Op bepaald moment heeft hij me van die rommel litze in m'n mik gesplitst en dat was ook gelijk het laatste wat ik er ooit gekocht heb.



Ik heb vorige week ook voor het eerst een rolletje lint van Chem-Wik gekocht, werkte inderdaad perfect op die oude printplaat nadat ik gestopt was met het slopen met de tinzuiger, had ik dat lint maar meteen gebruikt, dan hadden de banen er waarschijnlijk nog op gezeten...

berret

Ik heb mijn tinzuigers al lang aan de wilgen gehangen. Chem-wick doet het gewoon zonder de boel te beschadigen. Topspul.

BoxerTys

Gisteren weer met de equalizer bezig geweest en heb met de pootjes van de elco een "baantje" gemaakt over het missende gedeelte, en bij het nameten had ik tussen de elco en het andere eind van de baan, een "piep", ik ga er dus vanuit dat dat dan goed zit :) Helaas zat het probleem van het wegvallen van het linker kanaal niet in een van deze slechte elco's, ik moet dus verder zoeken waar het in kan zitten...

Sytse Fliege

Ik betwijfel eerlijk gezegd ook of die elco's wel slecht waren, met een multimeter kan je eigenlijk geen goede resultaten krijgen, zeker niet als de capaciteitswaardes wat hoger liggen (vanaf een paar uF).

Ach, kikker toch op!

BoxerTys

Citaat van: Sytse Fliege op 12 mei 2021, 17:05:05Ik betwijfel eerlijk gezegd ook of die elco's wel slecht waren, met een multimeter kan je eigenlijk geen goede resultaten krijgen, zeker niet als de capaciteitswaardes wat hoger liggen (vanaf een paar uF).

Er zaten 10 elco's in, twee van 470 uF en 8 stuks van 10 uF, ik heb ze gemeten toen ze eruit waren, de 470 gaven beiden rond de 455 uF aan, en 6 van de 8 van 10 uf gaven tussen de 8 en 12 uF aan, 2 elco's gaven OL aan, en sprongen tussen nF en mF waardes heen en weer, dat kan toch niet goed zijn dan ?

Regenpak

Die twee zijn verdacht, die mogen niet "springen". Al die andere zijn waarschijnlijk gewoon goed. ESR is nog iets wat een probleem kan zijn, met name bij die voedingselco's.

Tjerk
It's been Monday all week long!

BoxerTys

Citaat van: Regenpak op 12 mei 2021, 19:15:47Die twee zijn verdacht, die mogen niet "springen". Al die andere zijn waarschijnlijk gewoon goed. ESR is nog iets wat een probleem kan zijn, met name bij die voedingselco's.

Tjerk

Al de elco's, dus ook de twee voeding elco's, zijn vervangen door nieuwe van Panasonic, dus daar kan lijkt mij toch weinig mee mis zijn ?

Sytse Fliege

Ach, kikker toch op!

Regenpak

Citaat van: Sytse Fliege op 12 mei 2021, 23:53:42Voedingselco's van Panasonic?
Waarom niet? Panieksonic maakt goeie elco's.

Tjerk
It's been Monday all week long!

BoxerTys

Citaat van: Sytse Fliege op 12 mei 2021, 23:53:42Voedingselco's van Panasonic?



Ja dat dacht ik, maar ging twijfelen, heb even gekeken, zijn toch allemaal Nichicon... ;)

Sytse Fliege

Citaat van: Regenpak op 13 mei 2021, 07:41:59
Citaat van: Sytse Fliege op 12 mei 2021, 23:53:42Voedingselco's van Panasonic?
Waarom niet? Panieksonic maakt goeie elco's.

Tjerk

Klopt, maar geen (snap-in) voedingselco's meer (helaas). Soms kan je nog wat krijgen, maar dat is allemaal NOS.

Ach, kikker toch op!