• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.
 

Newbie, ook op zoek naar een DAC en oplossing voor probleem.

Gestart door ToT, 10 mei 2021, 19:40:22

Vorige topic - Volgende topic

ToT

Citaat van: Space op 12 mei 2021, 20:56:17Tja, ik zou eens rondkijken op MP, de meridian director is bijvoorbeeld een aardige dag met een optische en USB ingang, heb je alleen nog een optisch kabeltje nodig vanaf de ziggo box en een lange usb kabel vanaf de PC
Alleen is 10 meter aan USB ook weer niet bevorderlijk voor de kwaliteit! ;)
M'n huidige Starlight kabel is iets van 2 meter of zo. Als ik erg veel mazzel heb zou ik heel misschien aan 5 meter RCA genoeg hebben als ik de dac op een erg ongemakkelijke plaats neer zet, maar met 7 meter moet het sowieso wel lukken. Scheelt toch weer 3 meter, maar dan staat de dac zoals gezegd op een ongelukkige plaats.

Space

Citaat van: ToT op 13 mei 2021, 20:41:24
Citaat van: Space op 12 mei 2021, 20:56:17Tja, ik zou eens rondkijken op MP, de meridian director is bijvoorbeeld een aardige dag met een optische en USB ingang, heb je alleen nog een optisch kabeltje nodig vanaf de ziggo box en een lange usb kabel vanaf de PC
Alleen is 10 meter aan USB ook weer niet bevorderlijk voor de kwaliteit! ;)
M'n huidige Starlight kabel is iets van 2 meter of zo. Als ik erg veel mazzel heb zou ik heel misschien aan 5 meter RCA genoeg hebben als ik de dac op een erg ongemakkelijke plaats neer zet, maar met 7 meter moet het sowieso wel lukken. Scheelt toch weer 3 meter, maar dan staat de dac zoals gezegd op een ongelukkige plaats.

10 meter usb is absoluut geen probleem voor de data tenzij het een USB 2.0 verbinding is, dan mag het 5 meter zijn maar dan gooi je er gewoon een USB hub tussen.
Meridian G68, Mark and Levinson No. 29,  2 * Linn LK85 , meridian G98,  meridian HD621, Linn LP12, Musical Fidelity X-LPS v3, Empire vandenhul MC1000 , Marantz UD 5005, Mediacenter pc op basis van XBMC, Raspberry PI4 -digiberry, Thiel CS2.4,  Linn Kaber rear, Thiel SCS2 centre, Rel Quake Sub

ToT

Citaat van: Space op 13 mei 2021, 21:31:30
Citaat van: ToT op 13 mei 2021, 20:41:24
Citaat van: Space op 12 mei 2021, 20:56:17Tja, ik zou eens rondkijken op MP, de meridian director is bijvoorbeeld een aardige dag met een optische en USB ingang, heb je alleen nog een optisch kabeltje nodig vanaf de ziggo box en een lange usb kabel vanaf de PC
Alleen is 10 meter aan USB ook weer niet bevorderlijk voor de kwaliteit! ;)
M'n huidige Starlight kabel is iets van 2 meter of zo. Als ik erg veel mazzel heb zou ik heel misschien aan 5 meter RCA genoeg hebben als ik de dac op een erg ongemakkelijke plaats neer zet, maar met 7 meter moet het sowieso wel lukken. Scheelt toch weer 3 meter, maar dan staat de dac zoals gezegd op een ongelukkige plaats.

10 meter usb is absoluut geen probleem voor de data tenzij het een USB 2.0 verbinding is, dan mag het 5 meter zijn maar dan gooi je er gewoon een USB hub tussen.
Ja mijn computer is 12 - 13 jaar oud, da's nog USB 2.0 volgens mij.
Aan zo'n hub heb ik ook zitten denken, maar dan vraag ik me af wat zuiverder is; een lange RCA kabel, of USB 2.0 met hub?

Niemand

ik denk het laatste .
kabel uit je laptop of pc is echt meestal bagger.
Tenzij je een heeeeeeeeeeeel goede geluidskaart hebt en geen standaard.
Diverse sets deels  volgens ThvW + Berret +HVDHeiden

Rubble

14 mei 2021, 17:58:27 #19 Laatste wijziging: 14 mei 2021, 18:01:16 door Rubble
Citaat van: Niemand op 14 mei 2021, 17:11:56ik denk het laatste .
kabel uit je laptop of pc is echt meestal bagger.
Tenzij je een heeeeeeeeeeeel goede geluidskaart hebt en geen standaard.
Je bedoelt analogue out neem ik aan? Digitaal out maakt niks uit wat voor kaart je in je PC hebt. Alleen de kwaliteit van de digitale muziekbestanden telt dan. De DA conversie, of alles vanaf dat moment, kan meest problemen geven. Vandaar mijn advies alles zo lang mogelijk digitaal te houden.
"We sleep in separate rooms, we have dinner apart, we take separate vacations - we're doing everything we can to keep our marriage together."

Rodney Dangerfield

Niemand

Citaat van: Rubble op 14 mei 2021, 17:58:27
Citaat van: Niemand op 14 mei 2021, 17:11:56ik denk het laatste .
kabel uit je laptop of pc is echt meestal bagger.
Tenzij je een heeeeeeeeeeeel goede geluidskaart hebt en geen standaard.
Je bedoelt analogue out neem ik aan? Digitaal out maakt niks uit wat voor kaart je in je PC hebt. Alleen de kwaliteit van de digitale muziekbestanden telt dan. De DA conversie, of alles vanaf dat moment, kan meest problemen geven. Vandaar mijn advies alles zo lang mogelijk digitaal te houden.
ja klopt ;)
Diverse sets deels  volgens ThvW + Berret +HVDHeiden

Space

Citaat van: ToT op 14 mei 2021, 17:09:51
Citaat van: Space op 13 mei 2021, 21:31:30
Citaat van: ToT op 13 mei 2021, 20:41:24
Citaat van: Space op 12 mei 2021, 20:56:17Tja, ik zou eens rondkijken op MP, de meridian director is bijvoorbeeld een aardige dag met een optische en USB ingang, heb je alleen nog een optisch kabeltje nodig vanaf de ziggo box en een lange usb kabel vanaf de PC
Alleen is 10 meter aan USB ook weer niet bevorderlijk voor de kwaliteit! ;)
M'n huidige Starlight kabel is iets van 2 meter of zo. Als ik erg veel mazzel heb zou ik heel misschien aan 5 meter RCA genoeg hebben als ik de dac op een erg ongemakkelijke plaats neer zet, maar met 7 meter moet het sowieso wel lukken. Scheelt toch weer 3 meter, maar dan staat de dac zoals gezegd op een ongelukkige plaats.

10 meter usb is absoluut geen probleem voor de data tenzij het een USB 2.0 verbinding is, dan mag het 5 meter zijn maar dan gooi je er gewoon een USB hub tussen.
Ja mijn computer is 12 - 13 jaar oud, da's nog USB 2.0 volgens mij.
Aan zo'n hub heb ik ook zitten denken, maar dan vraag ik me af wat zuiverder is; een lange RCA kabel, of USB 2.0 met hub?

Zoals anderen hier al zeggen, houd het zo lang mogelijk digitaal dus usb met een hub.
Meridian G68, Mark and Levinson No. 29,  2 * Linn LK85 , meridian G98,  meridian HD621, Linn LP12, Musical Fidelity X-LPS v3, Empire vandenhul MC1000 , Marantz UD 5005, Mediacenter pc op basis van XBMC, Raspberry PI4 -digiberry, Thiel CS2.4,  Linn Kaber rear, Thiel SCS2 centre, Rel Quake Sub

BunnY

Ik ben trouwens ook zeer tevreden van mijn Arcam rdac. Die kosten tweedehands ook nog maar een 250 euro.

En hebben een draadloze uitbreiding zodat je draadloos kan streamen (heb ik trouwens niet)
We'll see about that !!


ToT

17 mei 2021, 16:26:41 #24 Laatste wijziging: 17 mei 2021, 16:28:14 door ToT
USB 3.0 kaartje en shielded actieve USB 3.0 verlengkabel besteld. :) Kijken of dat al verschil gaat uitmaken. (Ik zie Vincent Kars z'n post nu pas over die USB 2.0 extender, maar ik ga toch maar voor 3.0 voor de zekerheid. :) )
Maakt dat te weinig uit, dan bestel ik een Denafrips Ares II zodra de financiën dat toelaten. :P

Thanks voor de tips! ^O^

ToT

De USB 3.0 kaart zit er in en nu al geeft het een zuiverder geluid.
Nog steeds niet mijn smaak (te veel nadruk op de hoge tonen), maar de kwaliteit ligt al wel een heel stuk hoger dan bij de geïntegreerde USB-poorten van het moederbord zelf.
Nu is het wachten op de actieve kabel en de hogere kwaliteit korte RCA kabels.

ToT

Kabels zijn binnen gekomen, zeer zuiver en helder geluid. Absoluut storingsvrij en heel gedetailleerd, maar ik mis echt warmte. Dit is niet echt genieten zo. :( Ik denk dat een warmer klinkende dac daar wel verandering in kan bieden.
Ik las hier al over de Arcam rcac (de irdac die de opvolger is schijnt ook erg goed te zijn), maar ze schijnen ook wat scherp in de hogere tonen te zijn? Dat mag voor mij juist wel wat afgerond zijn daar. :)
Ik zit nog steeds wat te twijfelen tussen een Denafrips Ares II en de Schiit Gungnir multibit, maar die 2e schijnt bij de lagere treble / hogere middentonen ook een lichte boost te hebben, naast dat de lagere tonen ook wat versterkt zijn.
De Denafrips heeft nog wel de voorkeur, en is ook een stuk goedkoper.

Hoodman

Citaat van: ToT op 19 mei 2021, 19:20:28Kabels zijn binnen gek maar ik mis echt warmte. Dit is niet echt genieten zo. :( Ik denk dat een warmer klinkende dac daar wel verandering in kan bieden.
of de verwarming wat hoger zetten ;D

Hoodman

19 mei 2021, 21:36:39 #28 Laatste wijziging: 19 mei 2021, 21:40:17 door nostalgie
Zoek het in de speakers of zo en niet in een kabeltje of dac, zoveel verschil zit er niet in.

ToT

Citaat van: nostalgie op 19 mei 2021, 21:36:39Zoek het in de speakers of zo en niet in een kabeltje of dac, zoveel verschil zit er niet in.
De speakers zijn inderdaad wel helderder dan wat ik gewend ben, maar tijdens de luistersessie toen ik ze kocht klonken ze toch wel voller dan hier nu.
Zelfde geldt voor de versterkers, maar daar zaten dan ook speakers uit de jaren '70 aan tijdens de luistersessie. :P
De USB-kaart maakt sowieso wel een wereld van verschil qua geluidskwaliteit, veel minder vervorming in de hogere tonen. :)