• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.
 

Fotografie

Gestart door Jeronimo, 12 mei 2021, 13:53:25

Vorige topic - Volgende topic

Jeronimo

12 mei 2021, 13:53:25 Laatste wijziging: 12 mei 2021, 14:59:40 door Jeronimo
Camera opgehaald. Alleen de belichtingsmeter functioneert niet, de sluitersnelheden blijven binnen de geldende limieten. Nog eens ter plekke getest door de vakspecialist. Maar omdat ik nu wel doorheb dat dit een hobby gaat worden en ik met film wil werken - en niet digitaal - heb ik geïnformeerd naar de volgende upgrade van mijn SP500. De Pentax KM die ik in de winkel zag liggen leek niet meer die upgrade te zijn waarnaar ik op zoek ben. Uiteindelijk ben ik in overleg in de winkel uitgekomen op een prachtig uitziende Nikkon Nikkormat. Hier een automatische zoomlens (Nikkor 35-105 mm) op laten zetten en een nieuwe camerariem aangeschaft (de riem van mijn Pentax was na al die jaren meer dan stug geworden). Nikkon blijkt een gigantische serie objectieven te hebben die op deze body past. Dus de komende jaren heb ik helemaal geen nieuwe camera meer nodig volgens mij. Ik heb hier hetzelfde gevoel bij als bij mijn Linn draaitafel. ;D In overleg met de vakspecialist besloten om voorlopig de sluitertijd op automatisch te zetten, zodat ik alleen hoef te gaan spelen met de diafragmainstelling.

Fotoscanner, via MP voor een prikkie aangekocht, ontvangen. Spiksplinternieuwe Epson V370 met de benodigde accessoires. Zodat ik zelf het resultaat van mijn pogingen tot fotografie zelf kan bekijken en besluiten welke negatieven ik laat ontwikkelen. Uiteraard houd ik zelf wel bij welke instelling ik bij welk negatiefje/foto heb gebruikt.

Het Nikon Reflexboek, met daarop nota bene mijn nieuwe camera op de frontcover, te leen gekregen. Fungeert meteen als een uitgebreide gebruiksaanwijzing voor de camera.

Geen kosten zijn berekend voor de revisie van mijn Pentax, die gezien zijn ouderdom qua loopwerk, sluitertijden nog verrassend goed werkt, maar met die lichtmeter vooralsnog een probleem heeft. Ook het filmpje gratis erbij gekregen: ASA 200 om mee te beginnen. Ik kan langskomen wanneer ik wil voor advies. Er werd veel tijd genomen voor uitleg en diverse voorbeelden gegeven wat je met film kan bereiken. Prima service!

Van het weekend start ik met deze nieuwe hobby. :) Dit is de hardware:
(mijn compositieskills worden nu nog wel erg beperkt door de i-phone 5, die nogal heftig reageert op lichtinval ;) )

AVM CD1+/G. Tent Clock, Yamaha CDR-HD1000
Linn Sondek LP12+AT ART9, Micro Seiki DD-5E+AT33 PTG/II, Jobo Acoustical 3100+Shure V15/III
Luxman WL550, Nakamichi 680ZX, Akai GX-635D
Classé CP-800 en CA-2100, JK Acoustics Ultimate Phono, Graham Slee Reflex C
Heil AMT Syrinx, Philips FidelioX2
Audioquest

Niemand

Heel fijne camera , wel eens vast gehouden ooit.
Maar zonder gekheid die is klassen beter dan de pentax
hoofdset
diversen behandeld en gebouwd ,naar Henri vd Heiden inzichten.
Door ThvW en Berret.
Onder andere, CD205 voorheen Philips cd204. Chaos-Bocama.
Diverse kabels ook in de filters vd Tannoyset .
Filter en downfiring cabinets door Peter GRF2.
En wat eigen werk.

Jeronimo

12 mei 2021, 14:57:22 #2 Laatste wijziging: 12 mei 2021, 15:59:31 door Jeronimo
Het is ook een heel robuust geval, Niemand. Dat zal jij ook wel hebben opgemerkt? Zonder meteen erg zwaar te zijn. Goed hanteerbaar. En met die riem bijna onmerkbaar te dragen. Ik heb de hele straat ermee gelopen en geen enkele keer mij gehinderd gevoeld in de beweging. Geen idee hoe die op dat punt zich verhoudt tot andere camera's overigens, behalve dan de Pentax. Dat is in ieder geval al een aanzienlijk verschil. Overigens, ik heb het gevoel dat degene die mij geadviseerd heeft goed naar mij geluisterd heeft. Hij heeft er in ieder geval de tijd voor genomen. Want ik zat eerst wat voor mijzelf wat hardop te filosoferen waarnaar ik eigenlijk op zoek ben. Zo doelgericht als ik wellicht in mijn relaas verschijn, was ik zeker niet. ;)
AVM CD1+/G. Tent Clock, Yamaha CDR-HD1000
Linn Sondek LP12+AT ART9, Micro Seiki DD-5E+AT33 PTG/II, Jobo Acoustical 3100+Shure V15/III
Luxman WL550, Nakamichi 680ZX, Akai GX-635D
Classé CP-800 en CA-2100, JK Acoustics Ultimate Phono, Graham Slee Reflex C
Heil AMT Syrinx, Philips FidelioX2
Audioquest

Tom!

Mooi apparaat met retro vormgeving, lijkt veel op de camera's die ik in mijn verzameling had. Veel plezier ermee!
Geluid is een van de meest overschatte eigenschappen van muziek.<br />--- E. Sch�nberger

minplus

If nothing goes right, go left; If nothing's left, go right

Jeronimo

12 mei 2021, 19:15:47 #5 Laatste wijziging: 12 mei 2021, 19:26:34 door Jeronimo
Op de jijbuis zijn zowel over camera als ook printer de nodige instructieclips te vinden. Gaaf! Waarschijnlijk ook over het fotograferen zelf.
AVM CD1+/G. Tent Clock, Yamaha CDR-HD1000
Linn Sondek LP12+AT ART9, Micro Seiki DD-5E+AT33 PTG/II, Jobo Acoustical 3100+Shure V15/III
Luxman WL550, Nakamichi 680ZX, Akai GX-635D
Classé CP-800 en CA-2100, JK Acoustics Ultimate Phono, Graham Slee Reflex C
Heil AMT Syrinx, Philips FidelioX2
Audioquest

Celica TA40

Zo'n Nikkormat is praktisch onverwoestbaar, wat te zien is aan het nog best grote aantal goedwerkende body's dat te krijgen is. Objectieven ervoor zijn ook nog ruimschoots verkrijgbaar; prima systeem, niet voor niets was Nikon sinds de Nikon F eerste keuze bij fotoverslaggevers.
Wat mij bij die Nikons altijd stoorde, was dat ietwat omslachtige "indexeren" bij elke objectiefwissel. Dat de objectieven er "tegen de klok in" opgezet moeten worden, vond ik ook vreemd. Maar ik was dan ook altijd gewend aan M42-schroefdraad en naderhand Minolta, Konica, Konica-Minolta en Pentax.
Akai: GX-635D, GX-620, GX-630DB, GX-265D, GX-230D, GX-210D, 1721W, 1710W, 1710L
Yamaha A-S301, CDX-993/Technics SL-P555, RS-T80R/Pioneer F-550RDS, PL-12D, PD-S06/Denon DA-500/Sony PS-X555ES, PS-434, HA-50/NAD PP-2/Sennheiser HD545 Reference/Impulse 34
Bekabeling: AudioBS en Ixos

Jeronimo

12 mei 2021, 19:51:35 #7 Laatste wijziging: 12 mei 2021, 19:53:37 door Jeronimo
Ik geloof zelfs dat ik intussen je begrijp wat betreft je bezwaar. Dat indexeren gebeurt door het opzetten in de bajonetsluiting en het dan heen en weer (linksom rechtsom) bewegen van het objectief?
AVM CD1+/G. Tent Clock, Yamaha CDR-HD1000
Linn Sondek LP12+AT ART9, Micro Seiki DD-5E+AT33 PTG/II, Jobo Acoustical 3100+Shure V15/III
Luxman WL550, Nakamichi 680ZX, Akai GX-635D
Classé CP-800 en CA-2100, JK Acoustics Ultimate Phono, Graham Slee Reflex C
Heil AMT Syrinx, Philips FidelioX2
Audioquest

Duclaasie

Wat leuk dat je de analoge fotografie weer hebt ontdekt. Ik heb hier op zolder nog een Canon AE-1 en AV-1 liggen inclusief 35, 50, 135 en 400mm lens. De AV-1 was mijn eerste eigen toestel waarmee bij mij de fotografie begon. Voordeel van analoog fotograferen vind ik dat je veel bewuster bent van je compositie. Bij digitaal is het gemak zo groot, dat je makkelijk de essentie van de fotografie vergeet naar mijn idee.

Tom!

Dat ben ik niet met je eens, je kunt het zo makkelijk of moeilijk maken als je wilt. Het is vooral makkelijk om je helemaal te concentreren op compositie terwijl je wat instellingen automatisch laat doen. Het is wel anders in elk geval, waarbij alles zijn charme heeft. Ik ben vooral blij dat ik voor professioneel werk niet meer hoef te ontwikkelen en afdrukken...
Geluid is een van de meest overschatte eigenschappen van muziek.<br />--- E. Sch�nberger

Celica TA40

Citaat van: Jeronimo op 12 mei 2021, 19:51:35Ik geloof zelfs dat ik intussen je begrijp wat betreft je bezwaar. Dat indexeren gebeurt door het opzetten in de bajonetsluiting en het dan heen en weer (linksom rechtsom) bewegen van het objectief?

Inderdaad; en daarbij moeten ook het pinnetje van de camera en het vorkje op het objectief beide op het correcte beginpunt staan. Ik vond dat daardoor de Nikon-bajonetvatting een deel van het voordeel (sneller wisselen van objectief) boven een M42-schroefdraadvatting verloor.
Ik ben in 1982 (meen ik) overgestapt van M42 naar Minolta (XD-7, multiautomaat); dat was na een korte gewenningsperiode een hele stap voorwaarts. Later kwamen er meerdere Minolta body's bij; jammer genoeg heb ik de enige XE-1 ooit verkocht om een tweede X-700 te kopen (die ik later ook weer verkocht).
Ik heb destijds een keuzelijstje gemaakt: Canon A-1, Fujica AX, Nikkormat EL, Minolta XD-7. Ik koos voor de Minolta vanwege de enorme keuze uit objectieven uit zowel de MC als MD reeks (inclusief objectieven van b.v. Vivitar en Tokina) en zelfs nog oudere Minolta objectieven (alles past en werkt op die XD-7, soms met kleine beperkingen), en het feit dat die objectieven toch wel goedkoper dan die van Nikon waren.
Wie weet wat ik nu aan fotospullen had, als ik voor b.v. de Canon of de Nikon gekozen had :) .
Akai: GX-635D, GX-620, GX-630DB, GX-265D, GX-230D, GX-210D, 1721W, 1710W, 1710L
Yamaha A-S301, CDX-993/Technics SL-P555, RS-T80R/Pioneer F-550RDS, PL-12D, PD-S06/Denon DA-500/Sony PS-X555ES, PS-434, HA-50/NAD PP-2/Sennheiser HD545 Reference/Impulse 34
Bekabeling: AudioBS en Ixos

Duclaasie

Gelukkig mogen we ook van mening verschillen. Het zit hem voor mij niet zozeer in het instellen, want digitaal fotografeer ik vrijwel altijd met volledig handmatige instelling. Met digitaal zie je echter meteen het resultaat en kun je vrij makkelijk een paar nieuwe foto’s schieten. Bij analoog zie je het resultaat pas wanneer je ontwikkeld, waardoor het proces compleet anders is voor mij.

Celica TA40

Een voordeel van digitaal fotograferen is dat "slechte" opnames niets kosten en je ze gewoon kunt verwijderen. Wat tegelijkertijd een nadeel is, want je neemt dan wel eens niet de moeite om weinig, maar wel secure, foto's te maken; standje automaat en de winderfunctie aan...
Dat vind ik vooral bij 6x6 en 4,5x6 zo mooi: rustig de compositie en belichting bepalen, want je hebt maar 12 resp. 16 opnames ter beschikking :) .
Akai: GX-635D, GX-620, GX-630DB, GX-265D, GX-230D, GX-210D, 1721W, 1710W, 1710L
Yamaha A-S301, CDX-993/Technics SL-P555, RS-T80R/Pioneer F-550RDS, PL-12D, PD-S06/Denon DA-500/Sony PS-X555ES, PS-434, HA-50/NAD PP-2/Sennheiser HD545 Reference/Impulse 34
Bekabeling: AudioBS en Ixos

Tom!

Die neiging heb ik zelfs bij digitaal, omdat ik een schurfthekel heb in heen en terug naar de computer om het resultaat te beoordelen en om opnamen met elkaar te vergelijken. Ligt er wel aan wat ik fotografeer: als ik met architectuur bezig ben neem ik er de tijd voor en beoordeel ik vaak mijn opnamen aan de histogram en de weergave op de camera voor de compositie. Voor productfotografie maak ik testopnamen tot alles optimaal is en dan schiet ik op hoog tempo door met dezelfde instellingen.
Gewoon een leuk plaatje schieten zonder veel gepruts doe ik overigens net zo graag analoog als digitaal, die opnamen kijk ik toch pas later af.
Geluid is een van de meest overschatte eigenschappen van muziek.<br />--- E. Sch�nberger

RenéN

Citaat van: Celica TA40 op 12 mei 2021, 21:26:51......naar Minolta (XD-7, multiautomaat); dat was na een korte gewenningsperiode een hele stap voorwaarts.
Práchtige camera was dat. Die XD-7 was de mooiste Minolta die ik heb gehad. De body was geloof ik een samenwerkingsverband met Leica. Hoewel de grip bij latere toestellen beter was (met zo'n randje...) was dit een geweldig apparaat om mee te fotograferen.

Ik had bij Minolta op een moment het idee dat ze te zacht tekenden en ben overgestapt naar Nikon, een F4S. Een beest van een camera, én mooie contrastrijke beelden met o.a. een 1.4 85 mm.....