• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.
 

Fotografie

Gestart door Jeronimo, 12 mei 2021, 13:53:25

Vorige topic - Volgende topic

Jeronimo

5 juni 2021, 07:07:50 #315 Laatste wijziging: 5 juni 2021, 07:34:17 door Jeronimo
Jullie opmerkingen zijn essentieel voor mijn begrip van enkele van de basiselementen van het fotograferen: de belichting en het scherpstellen. Vandaar dat ik het probeer samen te vatten:

Het hier gekozen grotere diafragma heeft geen enkele invloed op de (on)scherptediepte door
- een brandpuntafstand voor het maken van een panoramafoto (minder of gelijk aan 50 mm),
- het focussen op de rietkraag (die op grote afstand van de fotograaf staat) en
- met het instellen van een heel korte sluitertijd,
Samen met de gekozen ISO waarde doet het daarom geheel en uitsluitend dienst om een goede belichting te krijgen in een situatie met weinig licht, resulterend in een scherp totaalbeeld.

Klopt dit? Zo ja, dan heb ik een groeistuip in mijn ontwikkeling gemaakt ;D en gaat dit in mijn aantekeningenboekje.

Dit ligt dan wellicht (ik merk dat ik keer op keer allitereer, maar dat terzijde) in de lijn van wat ik eerder merkte bij een aantal testfoto's, dat een groter diafragma niet zorgt voor veel of enige scherpteondiepte als je een panoramashot maakt (brandpunt hier steeds 35 of 50 mm) en focussed in de verte. Het was toen steeds daglicht, maar als het wat donkerder zou zijn geweest, had ik het diafragma gewoon open kunnen gooien met de snelste sluitertijd op mijn Nikkormat om het zijn rol te laten spelen in de belichting van de foto. Met de filmcamera zou voor de zekerheid enige shots moeten maken met wisselende instellingen (waarbij de ASA/ISO-waarde vast ligt). Digitaal kan ik meteen zien welke invloed de gekozen instellingen hebben.

Overigens, ter bevestiging gevraagd, ligt het inderdaad in de rede dat de digitale camera zelf voor de combinatie van de betrokken ISO waarde, diafragma-getal en sluitertijd zou hebben gekozen? ik heb hier moeite mee, nu er veel hogere ISO-waarden gekozen kunnen worden, het gebruikte objectief (moet ik op dit niveau aannemen) minimaal één grotere diafragma-opening in zich heeft en de camera blijkens de specs nog veel sneller dan 1/3200 sec kan. Bij geen van de onderdelen van de belichtingsdriehoek wordt hier tegen de grenzen aangelopen en zijn er andere combinaties mogelijk. Waarom dan deze? Volgens mijn gevoel is dit een manuele instelling. Wellicht uit de bus gekomen na het uitproberen van diverse combinaties?
AVM CD1+/G. Tent Clock, Yamaha CDR-HD1000
Linn Sondek LP12+AT ART9, Micro Seiki DD-5E+AT33 PTG/II, Jobo Acoustical 3100+Shure V15/III
Luxman WL550, Nakamichi 680ZX, Akai GX-635D
Classé CP-800/CA-2100, JK Acoustics Ultimate Phono, Graham Slee Reflex C
JK Reference Junior, Philips FidelioX2
Audioquest

morph

5 juni 2021, 10:04:36 #316 Laatste wijziging: 5 juni 2021, 10:41:26 door morph
Citaat van: Jeronimo op  5 juni 2021, 07:07:50- met het instellen van een heel korte sluitertijd,
Samen met de gekozen ISO waarde doet het daarom geheel en uitsluitend dienst om een goede belichting te krijgen in een situatie met weinig licht, resulterend in een scherp totaalbeeld.

Klopt dit?
Volgens mij niet.
Dit lijkt mij eerder een tegenlichtopname van een ondergaande zon die fel tussen wolkenranden doorschijnt maar waarbij de erg korte sluitertijd er voor zorgt dat de foto er zo uit is gaan zien.

Juist met het gemak van de digitale camera die je tot je beschikking hebt kun je dit makkelijk proberen na te bootsen, door de ingestelde waardes die genoemd worden bij de foto en die elk met stapjes aan te passen.
Stel hem in zoals de vermelde waardes, maak een foto tegen fel licht en verander de 1/3200 sec in waardes als 1/400 en 1/60 en kijk op je schermpje ervan naar de resultaten

Laat het scherptediepte effect daarbij los, dat is een heel ander punt.
Bij landschapsfotografie waar het dichtstbijzijndste onderwerp vele meters ver is zal praktisch alles scherp ogen bij lenzen van 50 mm en minder.

Belichting is een punt, maar scherptediepte een ander. Soms wil je die zaken combineren voor je beoogde plaatje en soms telt het amper mee.
Na enige ervaring kom je erachter wanneer je je er druk om moet maken en wanneer niet.
Dankzij digitale fotografie en de mogelijkheid direct na het schieten her resultaat te kunnen bekijken zul je dit sneller onder de knie kunnen krijgen.
Daarna kun je het toepassen op analoog gebied.

Het kan voor het onder de knie krijgen van correcte belichting ook leerzaam zijn om met de digitale camera een foto te maken zoals jij denkt dat het goed zou zijn en vervolgens eentje in dezelfde situatie op P (program-mode) te schieten en dan te zien welke waardes de camera gekozen heeft bij die foto in vergelijk met die je zelf instelde.

Wel de P modus kiezen die bij het onderwerp past...

RenéN

Citaat van: morph op  5 juni 2021, 10:04:36Juist met het gemak van de digitale camera die je tot je beschikking hebt kun je dit makkelijk proberen na te bootsen, door de ingestelde waardes die genoemd worden bij de foto en die elk met stapjes aan te passen.
Stel hem in zoals de vermelde waardes, maak een foto tegen fel licht en verander de 1/3200 sec in waardes als 1/400 en 1/60 en kijk op je schermpje ervan naar de resultaten

Laat het scherptediepte effect daarbij los, dat is een heel ander punt.
Bij landschapsfotografie waar het dichtstbijzijndste onderwerp vele meters ver is zal praktisch alles scherp ogen bij lenzen van 50 mm en minder.

Belichting is een punt, maar scherptediepte een ander. Soms wil je die zaken combineren voor je beoogde plaatje en soms telt het amper mee.
Na enige ervaring kom je erachter wanneer je je er druk om moet maken en wanneer niet.
Dankzij digitale fotografie en de mogelijkheid direct na het schieten her resultaat te kunnen bekijken zul je dit sneller onder de knie kunnen krijgen.
Daarna kun je het toepassen op analoog gebied.

Het kan voor het onder de knie krijgen van correcte belichting ook leerzaam zijn om met de digitale camera een foto te maken zoals jij denkt dat het goed zou zijn en vervolgens eentje in dezelfde situatie op P (program-mode) te schieten en dan te zien welke waardes de camera gekozen heeft bij die foto in vergelijk met die je zelf instelde.

Wel de P modus kiezen die bij het onderwerp past...
Hele goede oefening Morph! "Wij" moesten het vroeger allemaal beredeneren en soms met een gok wijzer worden, met zo'n digitale camera ernáást kan je precies de effecten zien wat het doet :) .

morph

Als je chronologisch de kneepjes hebt geleerd (of proberen te leren) in het analoge tijdperk en daarna pas over bent gegaan op digitaal lijkt er meer aanwezig op de huidige camera's dan noodzakelijk.
Mijn kijk op de wereld rondom me is sinds ik ben gaan fotograferen wel letterlijk veranderd.

Al decennialang ga ik elk jaar tezamen met een vriendin op pad om foto's te maken. Zomaar een weekje ergens in Nederland. Zij gaat daarentegen ook regelmatig reizen om mooie platen te schieten en is er veel serieuzer mee bezig. Ik vind vooral het schieten (en vaak slechts eenmalig bekijken van mijn geklik) heel ontspannend. Mijn foto's kunnen kwalitatief dan ook niet tippen aan die van haar, heel soms wel qua onderwerp. Maar dat weet zij dan wat later, als soortgelijke omstandigheden zich voordoen, tot in perfectie te overtreffen. Geen strijd, maar elkaar stimuleren in mooie fotoresultaten.
Op analoog gebied heb ik destijds veel van haar geleerd en we zijn tegelijkertijd op digitaal overgestapt en hebben zo grotendeels hetzelfde leertraject daarvoor doorlopen, in de praktijk.
Ik herinner me goed dat we ons soms verbaasden over menu-instellingen terwijl we beiden bijvoorbeeld zoiets hadden van "maar dat bereik je toch door met je diafragma/sluitertijd te spelen?" oftewel ("onzinnige") voorinstellingen.
In het begin maakte ik juist onnodig fouten tijdens gebruik van de digitale camera, met betrekking tot het bedoelde resultaat, maar doordat ik weet wat de basisprincipes zijn en hoe ik die hoor toe te passen, was dat snel over en bleken sommige voorinstellingen best handig.
Het is voor mij één van de hobby's, voor haar is het dé hobby. Als je dingen half doet moet je genoegen nemen met minder resultaat.
Dat vind ik voor mijzelf helemaal geen bezwaar. Heel af en toe goed geconcentreerd gaan fotograferen vind ik gewoon leuk.

RenéN

Citaat van: morph op  5 juni 2021, 17:30:11....tezamen met een vriendin op pad om foto's te maken.

Het is voor mij één van de hobby's, voor haar is het dé hobby. Als je dingen half doet moet je genoegen nemen met minder resultaat.
Dat vind ik voor mijzelf helemaal geen bezwaar. Heel af en toe goed geconcentreerd gaan fotograferen vind ik gewoon leuk.
Gave foto's van Ivon! Soms ietwat over de top, soms iets te rustig, maar gewoon héél veel mooie foto's. En je hoeft niet ver weg te gaan voor mooie foto's, dat laten die uit Nederland wel zien :).

Voor mij is het ook één van de hobby's. Maar fotografie stond in de jaren 80, 90 en 00 wel meer op de voorgrond en later draaide dat om naar de audio, hoewel de muziek er altijd wel was. En die muziek, dáár gaat het om, tóch? Een stuk gereedschap om die muziek mooi en/of goed weer te geven.... :)

Jeronimo

Tnx Morph voor de uitgebreide reactie. Voor mij is hier de les aan de hand van een concreet voorbeeld dat een groot diafragma niet altijd iets met scherptediepte doet, waarvan ik tot voor kort dacht dat het daar altijd invloed op had. Ik heb overigens vandaag de digitale Nikon D70 met objectief bij Niemand afgehaald (samen overigens met een flitser, een joekel van een tripod en een telelens). Dank Niemand, je hebt mij zeer goed voorzien!  :)  Volgens mij heb ik nu een zeer complete uitrusting. En ik kan nu ook directe vergelijkingen maken, hetgeen het zoveel gemakkelijker maakt. Iemand of een gezelschap om foto's mee te maken lijkt mij geweldig. Ik ga eens kijken waar ik die in het Haarlemse kan vinden.

   
AVM CD1+/G. Tent Clock, Yamaha CDR-HD1000
Linn Sondek LP12+AT ART9, Micro Seiki DD-5E+AT33 PTG/II, Jobo Acoustical 3100+Shure V15/III
Luxman WL550, Nakamichi 680ZX, Akai GX-635D
Classé CP-800/CA-2100, JK Acoustics Ultimate Phono, Graham Slee Reflex C
JK Reference Junior, Philips FidelioX2
Audioquest

RenéN

Citaat van: Jeronimo op  5 juni 2021, 23:12:44Voor mij is hier de les aan de hand van een concreet voorbeeld dat een groot diafragma niet altijd iets met scherptediepte doet, waarvan ik tot voor kort dacht dat het daar altijd invloed op had.
Eigenlijk wél, alleen niet zo zichtbaar. Zoals Morph het verwoordde:

Laat het scherptediepte effect daarbij los, dat is een heel ander punt.
Bij landschapsfotografie waar het dichtstbijzijndste onderwerp vele meters ver is zal praktisch alles scherp ogen bij lenzen van 50 mm en minder.

Maar dat ga je zelf ook ondervinden. Ik vind het diafragma trouwens wel een heel belangrijk instrument: door daarover na te denken bepaal je een belangrijk deel van het beeld. Dus als ik ga fotograferen is dat ook het eerste waar ik naar kijk. Sluitertijd en ISO zijn minder bepalend, ze moeten er (voor mij dan) alleen voor zorgen dat er geen bewegingsonscherpte ontstaat. Maar álles is afhankelijk van het soort fotografie, de lens die je gebruikt en de afstand tot het hoofdonderwerp....

Jeronimo

6 juni 2021, 00:10:16 #322 Laatste wijziging: 6 juni 2021, 00:11:49 door Jeronimo
Citaat van: RenéN op  6 juni 2021, 00:03:20
Citaat van: Jeronimo op  5 juni 2021, 23:12:44Voor mij is hier de les aan de hand van een concreet voorbeeld dat een groot diafragma niet altijd iets waarneembaars met scherptediepte doet, waarvan ik tot voor kort dacht dat het daar altijd waarneembaar invloed op had.
Eigenlijk wél, alleen niet zo zichtbaar. Zoals Morph het verwoordde:
Laat het scherptediepte effect daarbij los, dat is een heel ander punt.
Bij landschapsfotografie waar het dichtstbijzijndste onderwerp vele meters ver is zal praktisch alles scherp ogen bij lenzen van 50 mm en minder.

Maar dat ga je zelf ook ondervinden. Ik vind het diafragma trouwens wel een heel belangrijk instrument: door daarover na te denken bepaal je een belangrijk deel van het beeld. Dus als ik ga fotograferen is dat ook het eerste waar ik naar kijk. Sluitertijd en ISO zijn minder bepalend, ze moeten er (voor mij dan) alleen voor zorgen dat er geen bewegingsonscherpte ontstaat. Maar álles is afhankelijk van het soort fotografie, de lens die je gebruikt en de afstand tot het hoofdonderwerp....
Ik lijk wel dom. Dit is precies wat ik wilde zeggen, maar niet deed. Ik ben er dus uit! :) En een stapje verder.  :)  :)
AVM CD1+/G. Tent Clock, Yamaha CDR-HD1000
Linn Sondek LP12+AT ART9, Micro Seiki DD-5E+AT33 PTG/II, Jobo Acoustical 3100+Shure V15/III
Luxman WL550, Nakamichi 680ZX, Akai GX-635D
Classé CP-800/CA-2100, JK Acoustics Ultimate Phono, Graham Slee Reflex C
JK Reference Junior, Philips FidelioX2
Audioquest

Niemand

Jeronimo,
graag gedaan ;)
Behandeld/Hvd Heiden/ThvW/Berret.1xCd205Ddacs,Chaos3,ThvWkabels tot in deTannoy3828. Filter+DFcabinets+MSBL51PeterGRF2+12inchJelco.AstinTrew8000 SdWKT88
Set2 cd 205 pdacs TechnicsSL5Shibata ChaosBocama Expelecvv  PhilipsRH456 Errescd1105 Nak700. Set3 MSbl91 MFB541tv/dvd
Nad usbdac Erres 1312.

RenéN


Niemand

Handig van me zonder citeren  :o
Behandeld/Hvd Heiden/ThvW/Berret.1xCd205Ddacs,Chaos3,ThvWkabels tot in deTannoy3828. Filter+DFcabinets+MSBL51PeterGRF2+12inchJelco.AstinTrew8000 SdWKT88
Set2 cd 205 pdacs TechnicsSL5Shibata ChaosBocama Expelecvv  PhilipsRH456 Errescd1105 Nak700. Set3 MSbl91 MFB541tv/dvd
Nad usbdac Erres 1312.

Jeronimo

6 juni 2021, 12:30:53 #326 Laatste wijziging: 6 juni 2021, 12:45:15 door Jeronimo
Met plezier stel ik mijn huidige set aan jullie voor. Wellicht komt daar nog een statief bij, die B.Gehakt voor mij OpaS heeft gestald. :) Volgens mij kom ik hier de komende jaren een heel eind mee. Of is het jullie ervaring dat je op een gegeven moment net als bij audio steeds weer andere dingen (objectieven) wilt vervangen of aan het arsenaal wilt toevoegen?

Ik merk dat ik de Pentax, wie reparatie een paar weken geleden de aanleiding het startschot gaf voor deze nieuwe hobby, vergeten ben. Eigenlijk hoort die er ook op te staan, maar ik vermoed dat ik die niet meer ga gebruiken. Hij staat als ornament op de boekenkast. De Sigma telelens die ik er van Niemand als bonus bij had gekregen moet overigens nog wel gerepareerd worden, zoals hij al aangaf.

Met de i-phone 5 genomen onder een rare hoek, om de lichtterugslag op de muur te minimaliseren. Heb er geen polariseringsfilter voor. ;D



In het koffertje:
Nikon Nikormat EL met originele handleiding
Nikkor Zoom 35-105 mm 1:3.5-4.5 AI-S
Nikkor-H 28 mm prime
Gossen Lunasix lichtmeter met originele handleiding

Los:
Metz 45CT1 flash met schoen
Nikon D70
Nikkor AF-S 18-55 mm 1:3.5-5.6 GII ED / DX  (geen aanduiding AF-C op het montuur aanwezig, dus ik neem aan dat die manier van autofocussen niet mogelijk is)
Sigma UC Zoom 70-210 mm 1:4-5.6 (te repareren)
TT 520 Speedlight flash
Draag en beschermingstas voor de Metz 45CT1
Slick tripod deluxe
Vanguard AM-264TR monopod
Camera rugzak waarin een flink aantal apparaten in kunnen en eraan bevestigd.
AVM CD1+/G. Tent Clock, Yamaha CDR-HD1000
Linn Sondek LP12+AT ART9, Micro Seiki DD-5E+AT33 PTG/II, Jobo Acoustical 3100+Shure V15/III
Luxman WL550, Nakamichi 680ZX, Akai GX-635D
Classé CP-800/CA-2100, JK Acoustics Ultimate Phono, Graham Slee Reflex C
JK Reference Junior, Philips FidelioX2
Audioquest

Tom!

Je kunt voorlopig bezig gaan. Hoeveel glas je erbij koopt, hangt af van je soort fotografie. Macro, landschappen, portretten, steden...
Geluid is een van de meest overschatte eigenschappen van muziek.
--- E. Schönberger

Boer Bruut

Ik breidde mijn set later wel uit met een aantal filters,er zijn ook filter s voor op de flitser of studiolampen
Ook goed bruikbaar in zwart wit fotografie. Wolkenpartijen in een blauwe lucht met een oranje of roodfilter geeft een heel apart effect. Groenfilter maakt het gras weer erg licht. Sepia voor de nostalgie etc.

Het prettige van digitale fotografie is dat je ook in dat opzicht geen kosten meer hoeft te maken. Ik maak zo een sepiaatje voor je met de huidige mogelijkheden in de digitale fotografie

Beëdigd  influencer
Als beste getest.  🐷

Jeronimo

Intussen weet ik ook wat een sepiafilter is. Overigens zien we jouw camera en filters?

Inmiddels begin ik toch al aardig de weg te weten met de digitale. Dat wil zeggen te weten wat de verschillende knoppen en wieltjes betekenen. ;=) Los van de full automatische stand er moeiteloos mee werken, dat wordt een ander verhaal.

Mijn laatste kleurfotorolletje volgeschoten vandaag. En nu heb ik dan toch een zwart wit film in de EL gezet. Eens zien tegen welke aparte dingen ik hier tegen aan ga lopen.   
AVM CD1+/G. Tent Clock, Yamaha CDR-HD1000
Linn Sondek LP12+AT ART9, Micro Seiki DD-5E+AT33 PTG/II, Jobo Acoustical 3100+Shure V15/III
Luxman WL550, Nakamichi 680ZX, Akai GX-635D
Classé CP-800/CA-2100, JK Acoustics Ultimate Phono, Graham Slee Reflex C
JK Reference Junior, Philips FidelioX2
Audioquest