• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.
 

Fotografie

Gestart door Jeronimo, 12 mei 2021, 13:53:25

Vorige topic - Volgende topic

Broeder Bruut

Nee, in mijn analoge tijd gebruikte in Cokin filters.
Tegenwoordig helemaal digitaal vanwege de mogelijkheden maar ook vanwege de kosten. Met een bewerkingsprogramma kan ik tegenwoordig  eigenlijk alles wel maken zonder het eerst te moeten kopen.

Maar goed, als je analoog doet en ook gecharmeerd bent van zwart wit,
zou je eens naar geschikte filters op MP kunnen uitzien.
Een lucht als op dit plaatje kun je maken met een oranje filter of met een rood filter voor een nog sterker effect.
Daarbij dien je wel de belichting of F aan te passen. Voor het roodfilter dat ik had was dat een factor 9 !


Beëdigd  influencer  🐷

Knosti de Platenwasser

7 juni 2021, 09:55:22 #331 Laatste wijziging: 8 juni 2021, 14:09:08 door Knosti de Platenwasser
In mijn jonge jaren had ik een Contax set (G1) met (symmetrische) Carl Zeiss objectieven. Twee Biogons en een Hologon. Vooral om dia's mee te maken. Die leverden een 3D-achtige kwaliteit op die ik nadien nooit meer met andere objectieven wist neer te zetten (ik kon geen Leica betalen, maar sommige uit de M-serie schenen dat ook te kunnen).

Toen ik op een gegeven moment af en toe B+W filters ging gebruiken, verdween er iets 'onberedeneerbaar tastbaars' uit de dia's, tot ik ging vermoeden dat die filters zelf iets wegnamen. Waarna ik meestal weer zonder filter werkte. Met dia's heb je die niet nodig om een goede doortekeningen van alles tussen licht en donker te behouden.

Pas jaren later hoorde ik van Bert dat Henri van der Heide destijds ook diaprojectors en objectieven had behandeld met soortgelijk resultaat: de dia's die hij bij wijze van demonstratie projecteerde hadden een "being there" kwaliteit die nogal opviel.

Sindsdien begrijp ik dat filters of ander ontoereikend glaswerk dat geen deel van het ontwerp uitmaakt ook ordeningsinformatie kan wegnemen, zeker wanneer je bepaalde compromisloze (of later behandelde) objectieven gebruikt.
Gelukkig maakte ik destijds meestal dia's met en zonder filter. En precies die laatste zitten nog altijd in de magazijnen...
... on an Electrospective Odyssee.

Jeronimo

Vandaag weer naar het Spaarne gegaan bij Spaarndam. Nu heb ik er het zwart wit filmrolletje in zitten. De D70 blijft nog thuis (geen power meer, moet worden opgeladen). Naast op de eerder ingenomen plekken foto's te hebben genomen, nu ook diverse foto's richting Haarlem met tegenlicht, de tip van BoerBruut indachtig. Ook enkele fietsers meegenomen toen die voor de lens kwamen, met kortere sluitertijden (1/1000 en 1/500). Echt geen enkel idee wat daar allemaal uit de bus gaat komen. Het wordt in ieder geval weer een testrolletje waar ik veel (leerzaams) uit ga halen. Overigens, de monopod is een waardevolle aankoop geweest. Veel leuke ontmoetingen gehad overigens, een mooie bonus.
AVM CD1+/G. Tent Clock, Yamaha CDR-HD1000
Linn Sondek LP12+AT ART9, Micro Seiki DD-5E+AT33 PTG/II, Jobo Acoustical 3100+Shure V15/III
Luxman WL550, Nakamichi 680ZX, Akai GX-635D
Classé CP-800 en CA-2100, JK Acoustics Ultimate Phono, Graham Slee Reflex C
Heil AMT Syrinx, Philips FidelioX2
Audioquest

Broeder Bruut

Als geld toch wel een rol speelt vind ik dat je voorlopig eens verder moet experimenteren met zwart wit film.
De aanschaf van een filmrolletje is goedkoper en het ontwikkelen ervan ook.
Het spaart duidelijk geld terwijl alle experimenten met diafr. en sluitertijd gewoon doorgang kunnen vinden.
Beëdigd  influencer  🐷

Jeronimo

Een advies dat ik ga opvolgen.
AVM CD1+/G. Tent Clock, Yamaha CDR-HD1000
Linn Sondek LP12+AT ART9, Micro Seiki DD-5E+AT33 PTG/II, Jobo Acoustical 3100+Shure V15/III
Luxman WL550, Nakamichi 680ZX, Akai GX-635D
Classé CP-800 en CA-2100, JK Acoustics Ultimate Phono, Graham Slee Reflex C
Heil AMT Syrinx, Philips FidelioX2
Audioquest

Celica TA40

Als je bewegende onderwerpen (b.v. fietsers) wilt fotograferen en snelheid/beweging wilt suggereren, moet je je eens verdiepen in het "meetrekken" ;) . Zoek maar eens op; makkelijker om het zelf te lezen/leren dan om het uitgelegd te krijgen en maar half begrijpen.
Akai: GX-635D, GX-620, GX-630DB, GX-265D, GX-230D, GX-210D, 1721W, 1710W, 1710L
Yamaha A-S301, CDX-993/Technics SL-P555, RS-T80R/Pioneer F-550RDS, PL-12D, PD-S06/Denon DA-500/Sony PS-X555ES, PS-434, HA-50/NAD PP-2/Sennheiser HD545 Reference/Impulse 34
Bekabeling: AudioBS en Ixos

RenéN

Citaat van: Boer Bruut op  8 juni 2021, 23:30:22Als geld toch wel een rol speelt vind ik dat je voorlopig eens verder moet experimenteren met zwart wit film.
De aanschaf van een filmrolletje is goedkoper en het ontwikkelen ervan ook.
Het spaart duidelijk geld terwijl alle experimenten met diafr. en sluitertijd gewoon doorgang kunnen vinden.
En nóg meer geld besparend advies? Gebruik de D70 voor de meeste experimenten, die zijn vaak zo basic dat het daar natuurlijk ook mee kan. En het spaart filmrolletjes, ontwikkel- en afdrukkosten. Hoewel misschien ook wel wat van het "leuke" ontneemt, namelijk het analoge. Maar het analoge kan je dan weer gebruiken om het geleerde op film vast te leggen.

Het voorbeeld van Celica TA40 bijvoorbeeld. Dat kan je uitentreure oefenen met digitaal en de "echte" dan op analoog maken :) .

Jeronimo

Citaat van: RenéN op  9 juni 2021, 10:09:19
Citaat van: Boer Bruut op  8 juni 2021, 23:30:22Als geld toch wel een rol speelt vind ik dat je voorlopig eens verder moet experimenteren met zwart wit film.
De aanschaf van een filmrolletje is goedkoper en het ontwikkelen ervan ook.
Het spaart duidelijk geld terwijl alle experimenten met diafr. en sluitertijd gewoon doorgang kunnen vinden.
En nóg meer geld besparend advies? Gebruik de D70 voor de meeste experimenten, die zijn vaak zo basic dat het daar natuurlijk ook mee kan. En het spaart filmrolletjes, ontwikkel- en afdrukkosten. Hoewel misschien ook wel wat van het "leuke" ontneemt, namelijk het analoge. Maar het analoge kan je dan weer gebruiken om het geleerde op film vast te leggen.

Het voorbeeld van Celica TA40 bijvoorbeeld. Dat kan je uitentreure oefenen met digitaal en de "echte" dan op analoog maken :) .
Ik ben nu concreet bezig met meerdere oefeningen: spelen met scherptediepte, fotograferen met tegenlicht en van bewegende objecten (korte sluitertijd, lange sluitertijd, meebewegen met korte en langere sluitertijd). Daarvoor is de D70 heel handig. Ik kies daarbij wel voor dezelfde soort instellingen als ik met de analoge zou doen.

Richtlijn die ik hierbij dan maar gebruik:
- ISO waarde is vaste waarde (200, hetgeen ook de laagste waarde is die de D70 aankan) en
- diafragma-opening als eerste bepalen als ik een onderwerp heb waarbij scherptediepte primair een rol speelt, met automatische dan wel manueel ingestelde sluitertijd afhankelijk van de hoeveelheid licht, dan wel
- als eerste uitgaan van een bepaalde sluitertijd indien mijn primaire focus gericht is om bewegingssnelheid vast te leggen, met een automatische of manueel ingestelde diafragma-opening (die dan afhankelijk van lichthoeveelheid en gekozen sluitertijd een primaire functie heeft voor de belichting, in plaats van primair voor de scherptediepte). 

Ik heb overigens voor de D70 een 2e hands Sigma 17-70 / 2,8 DC MA objectief op het oog. Daarmee zou ik het maximale uit de D70 kunnen halen en mij lijkt deze kwalitatief goed genoeg om t.z.t. mee te gaan naar een digitaal toestel met meer mogelijkheden (dat laatste is voorlopig niet nodig natuurlijk).
AVM CD1+/G. Tent Clock, Yamaha CDR-HD1000
Linn Sondek LP12+AT ART9, Micro Seiki DD-5E+AT33 PTG/II, Jobo Acoustical 3100+Shure V15/III
Luxman WL550, Nakamichi 680ZX, Akai GX-635D
Classé CP-800 en CA-2100, JK Acoustics Ultimate Phono, Graham Slee Reflex C
Heil AMT Syrinx, Philips FidelioX2
Audioquest

Knosti de Platenwasser

Citaat van: RenéN op  9 juni 2021, 10:09:19
Citaat van: Boer Bruut op  8 juni 2021, 23:30:22Als geld toch wel een rol speelt vind ik dat je voorlopig eens verder moet experimenteren met zwart wit film.
De aanschaf van een filmrolletje is goedkoper en het ontwikkelen ervan ook.
Het spaart duidelijk geld terwijl alle experimenten met diafr. en sluitertijd gewoon doorgang kunnen vinden.
En nóg meer geld besparend advies? Gebruik de D70 voor de meeste experimenten, die zijn vaak zo basic dat het daar natuurlijk ook mee kan. En het spaart filmrolletjes, ontwikkel- en afdrukkosten. Hoewel misschien ook wel wat van het "leuke" ontneemt, namelijk het analoge. Maar het analoge kan je dan weer gebruiken om het geleerde op film vast te leggen.

Het voorbeeld van Celica TA40 bijvoorbeeld. Dat kan je uitentreure oefenen met digitaal en de "echte" dan op analoog maken :) .

Dat is nu een echt advies uit de praktijk.
Bovendien kun je je rawfiles dan ook digitaal in zwartwit ontwikkelen en daarbij alle opties van aloude chemische ontwikkeling implementeren, weer ongedaan maken en nieuwe opties uitwerken tot het "goed" is.
... on an Electrospective Odyssee.

RenéN

Citaat van: Jeronimo op  9 juni 2021, 10:43:20Ik ben nu concreet bezig met meerdere oefeningen: spelen met scherptediepte, fotograferen met tegenlicht en van bewegende objecten (korte sluitertijd, lange sluitertijd, meebewegen met korte en langere sluitertijd). Daarvoor is de D70 heel handig. Ik kies daarbij wel voor dezelfde soort instellingen als ik met de analoge zou doen.

Uiteraard. Anders weet je nog niets ;D.

Richtlijn die ik hierbij dan maar gebruik:
- ISO waarde is vaste waarde (200, hetgeen ook de laagste waarde is die de D70 aankan) en
- diafragma-opening als eerste bepalen als ik een onderwerp heb waarbij scherptediepte primair een rol speelt, met automatische dan wel manueel ingestelde sluitertijd afhankelijk van de hoeveelheid licht, dan wel
- als eerste uitgaan van een bepaalde sluitertijd indien mijn primaire focus gericht is om bewegingssnelheid vast te leggen, met een automatische of manueel ingestelde diafragma-opening (die dan afhankelijk van lichthoeveelheid en gekozen sluitertijd een primaire functie heeft voor de belichting, in plaats van primair voor de scherptediepte).

 Goed bezig :). Gewoon eerst goed vertrouwd raken met de basic dingen, zodat je op cruciale momenten (bij snel reageren bijvoorbeeld) niet meer hoeft na te denken maar gewoon doet. Goede uitgangspunten gedefinieerd hierboven. En ISO 200 geeft voldoende mogelijkheden voor als je genoeg licht hebt.

Ik heb overigens voor de D70 een 2e hands Sigma 17-70 / 2,8 DC MA objectief op het oog. Daarmee zou ik het maximale uit de D70 kunnen halen en mij lijkt deze kwalitatief goed genoeg om t.z.t. mee te gaan naar een digitaal toestel met meer mogelijkheden (dat laatste is voorlopig niet nodig natuurlijk).

Vroegah moest álles zonder die (voor mij véél te) uitgebreide mogelijkheden van de digitale camera's. Hoewel soms best wel handig, werk ik meestal nog gewoon op de M-functie. Alleen de autofocus geeft meer zekerheid tot scherpe resultaten. Je kunt nu de focuspunten zelfs tot in de hoeken plaatsen, vroeger moest ik op mijn statief met het prisma-scherpstelrondje in het matglas, in het midden dus, scherpstellen en dan de camera bijdraaien voor de gewenste compositie. Dát is nu wel veel beter geworden....

Neemt niet weg dat op de volledige automaat er steeds meer dingen góed gaan, best wel handig soms....

Zie cursief en vet in jouw tekst... ;)

RenéN

Citaat van: Knosti de Platenwasser op  9 juni 2021, 11:20:45Dat is nu een echt advies uit de praktijk.
Bovendien kun je je rawfiles dan ook digitaal in zwartwit ontwikkelen en daarbij alle opties van aloude chemische ontwikkeling implementeren, weer ongedaan maken en nieuwe opties uitwerken tot het "goed" is.
Wat echt een prachtige plug-in is, is die van Nick. Helaas moet je er tegenwoordig voor betalen, maar hij is het waard. Práchtige omzettingen naar zwart-wit, keuze in diverse formats, "filmtypes" en "ontwikkelkeuzes". Onthou deze tip Jeronimo ;D ;D ;D.

Jeronimo

9 juni 2021, 12:03:37 #341 Laatste wijziging: 9 juni 2021, 14:02:54 door Jeronimo
Ik heb vast hier of daar eens laten vallen,  ;D  ik wil analoog gebruiken om zwart/wit te fotograferen. Hoewel ik nog geen idee heb hoe de negatieven van de gisteren gemaakte zwart/wit foto's zometeen uit de ontwikkelaar komen heb ik wel iets opgemerkt tijdens de voorbereidingen van het drukken op de knop. Ik probeerde zoveel mogelijk in mijn hoofd een plaatje te maken van hetgeen ik met die foto wilde laten tonen en over alle factoren van de belichting stevig na te denken als ook naar de omgeving te kijken. Uiteraard zonder nog een redelijke voorkennis over het eindresultaat te hebben. Maar toch. Uit die foto's moest alles komen. Ik kan mij voorstellen dat - nu je bij het digitaal fotograferen erop kan vertrouwen dat je in de nabewerking bij het omzetten van RAW (kleur) bestanden zwart/wit aanpassingen kan doen en wellicht zelfs een totaal andere sfeer/ander beeld kan neerzetten - dat het creatieve proces meer in het nabewerken kan gaan zitten dan in het maken van de foto zelf. Zit hier iets in? Ik wil zelf dat de zwart/wit foto optimaal is, wat compositie, sfeer en techniek betreft en wil dat al bij het nemen ervan zoveel mogelijk bereiken.

Het is niet zo dat ik nabewerking "cheaten" vind, immers een camera geeft ook maar een benadering van wat wij met de ogen zien (klopt?). Alleen ik heb nu heel veel voorbeelden van nawerkte foto's gezien, die wel mooi of spectaculair ogen, maar ook niets meer met de werkelijkheid te maken hebben. Die interesseren mij totaal niet. (*) Alleen uit respect voor betreffende (professionele) makers ervan zeg ik niet dat ze voor mij de prullenbak in kunnen. Ik zou de werkelijkheid zodanig willen weergeven dat het vragen oproept, je/mij laat wegdromen, je/mij laat verwonderen, emotioneel maakt, soms mystiek overkomt. Maar altijd dat de connectie met de werkelijkheid er nog is. Grote woorden voor een beginneling, natuurlijk, maar als streven mag ik dit toch (al) uitspreken zonder mij belachelijk te maken?  ;D

Edit met een voor een novice passender gematigder toonzetting en een (*)

(*) Voor onze goede verstandhouding heren, ik heb dergelijke foto's niet bij jullie aangetroffen.  ;) Maar vorige week b.v. op het kandidatenlijstje van de BBC met de beste foto's van 2020. Waarvan ik vind dat de creatieve vrijheid wel heel erg is opgerekt. In ieder geval, not my cup of tea.
AVM CD1+/G. Tent Clock, Yamaha CDR-HD1000
Linn Sondek LP12+AT ART9, Micro Seiki DD-5E+AT33 PTG/II, Jobo Acoustical 3100+Shure V15/III
Luxman WL550, Nakamichi 680ZX, Akai GX-635D
Classé CP-800 en CA-2100, JK Acoustics Ultimate Phono, Graham Slee Reflex C
Heil AMT Syrinx, Philips FidelioX2
Audioquest

Broeder Bruut

Zwart wit heeft je aandacht op dit moment en is inderdaad een goede keuze om interessante foto's te maken.
Ik ben wel van mening dat het overgrote deel van dergelijke foto's best een zetje in de rug mag hebben
om het wat meer 'exciting'te maken, zoals bv. het toepassen van (wel of niet digitale)filters.
Zie voorbeeld 1 zonder filter en voorbeeld 2 met filterbewerking.
ja , en 2 vind ik toch echt een mooier plaatje dus als ik zoiets zie ben ik al druk bezig met bewerken,
maar goed ...ieder zijn afwijking.
ja toch ?  :)




Beëdigd  influencer  🐷

Sytse Fliege

Zeg, Boer Bruut, even terzijde, ik hoor je eigenlijk nooit meer over varkens...


Authentic guarantee, customer is the god

Knosti de Platenwasser

9 juni 2021, 16:45:58 #344 Laatste wijziging: 9 juni 2021, 16:50:02 door Knosti de Platenwasser
Citaat van: RenéN op  9 juni 2021, 11:30:20
Citaat van: Knosti de Platenwasser op  9 juni 2021, 11:20:45Dat is nu een echt advies uit de praktijk.
Bovendien kun je je rawfiles dan ook digitaal in zwartwit ontwikkelen en daarbij alle opties van aloude chemische ontwikkeling implementeren, weer ongedaan maken en nieuwe opties uitwerken tot het "goed" is.
Wat echt een prachtige plug-in is, is die van Nick. Helaas moet je er tegenwoordig voor betalen, maar hij is het waard. Práchtige omzettingen naar zwart-wit, keuze in diverse formats, "filmtypes" en "ontwikkelkeuzes". Onthou deze tip Jeronimo ;D ;D ;D.

Waarschijnlijk raadt je dit aan omdat Photoshop niet gratis is?
Wel, dan kun je ook RawTherapee downloaden, waarmee je alle vormen van zwartwit ontwikkeling kunt leren. En wel op een manier die de leercurves van de vroegere analoge methodes ver overstijgt. Als je vroeger geluk had kon je in een half leven een vijftal chemische ontwikkelprocessen tot in de puntjes leren beheersen. Tegenwoordig is in het digitale ontwikkeldomein ALLES mogelijk in veel minder tijd. En het mooiste is natuurlijk dat alles wat je doet omkeerbaar is.

Voor een beginnend fotograaf is er tegenwoordig geen enkele legitieme reden aan te voeren om analoog te starten en alle argumenten daarvoor zijn hier al voorbij gekomen. Wellicht zijn zulke redenen er wel als je eenmaal de elementaire beginselen van licht, film, belichting, compositie en digitale ontwikkeling eigen hebt gemaakt. Dan is het inderdaad heel leuk om te ontdekken hoe je dit eventueel langs aloude chemische weg nog kunt realiseren, maar ik vrees dat de tijd voor Jeronimo daarvoor te kort is.

Kortom: koop een foto-monitor (Eizo), software en spider om te calibreren (Spyder) en werk digitaal.
Het resultaat kun je door een goede centrale laten afdrukken en dan krijg je precies wat je thuis op je monitor hebt gemaakt (want gecalibreerd). Nu is dat maar afwachten met als gevolg dat je nog altijd niet echt leert wat je precies 'verkeerd' deed...
... on an Electrospective Odyssee.