• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.
 

Fotografie

Gestart door Jeronimo, 12 mei 2021, 13:53:25

Vorige topic - Volgende topic

Tom!

Jij gefeliciteerd met de nieuwe D750, mooi toestel.

Ik ga even zo goed niet over op Nikon, de investering in Canon-zaken is daarvoor te groot en ik heb verder ook geen enkele reden. Met mijn gebruik gaan camera's heel lang mee (mijn 400D van 2006 is nog prima, zij het zwaar achterhaald) en tegen de tijd dat alles versleten en stuk is doet mijn gebit geen pijn meer. De huidige selectie objectieven bevalt prima, mogelijk een leuke allrounder voor de fullframe erbij en ik ben happy. Wat ze in Japan voor strategie hanteren boeit me niet echt, maar verstandig klinkt het niet. Dat vond ik ook al van het afschaffen van DSLRs, trouwens.
Geluid is een van de meest overschatte eigenschappen van muziek.
--- E. Schönberger

Jeronimo

Ik heb hetzelfde met Nikon en blij binnen dit merk gewoon bij de DSLR. Een klein arsenaaltje aan goede Nikon lenzen heb ik onderhand. Het afschaffen van de DSLR maakt dat ook de prijzen van (voormalige) topmodellen droppen.

Met de D750 toch wel een mazzeltje gehad. Wat geld betreft als ook het aantal clicks dat het apparaat heeft gemaakt. De D750 heeft b.v. maar 13000 clicks gemaakt. Ik zie tweedehands veel camera's voor veel meer geld en veel grotere aantallen clicks staan.  :)   
 

Nicolas

Citaat van: Jeronimo op 15 september 2022, 00:04:19Maar die onscherpte.  :(

De zonnestralen zijn toch scherp? Dan hoeft het bos niet messcherp te zijn of ze gaan vechten om aandacht. Moesten die zonnestralen er niet zijn, dan had ik graag wel één element van het bos scherp gehad.
Gelieve anderhalve meter afstand te houden tussen uw en mijn bericht.

Jeronimo

Dat is een andere manier om er naar te kijken Nicolas. Dank voor je uitleg!

morph

Citaat van: Jeronimo op 15 september 2022, 21:19:13Het afschaffen van de DSLR maakt dat ook de prijzen van (voormalige) topmodellen droppen.

Het is waarschijnlijk een kwestie van tijd in verdere technische ontwikkelingen maar voorlopig is dat afschaffen door Nikon niets meer dan een speculatief bericht op internet. Zie bv. dit commentaar: Still making and selling dslrs

'There was a media article regarding Nikon's withdrawal of SLR development. This media article is only speculation and Nikon has made no announcement in this regards. Nikon is continuing the production, sales and service of digital SLR. Nikon appreciate your continuous support.'

Maar de huidige Nikon spiegellozen zijn lekker licht in vergelijking met de dslr's, bieden goede kwaliteit, kunnen dezelfde lenzen gebruiken en hebben nog meer elektronische snufjes gekregen (nóg meer teveel... Maar dat is niet iets specifieks van Nikon, natuurlijk).

Jeronimo

Ik had begrepen dat er vanuit Nikon dubbelzinnige informatie kwam. Naar weet hiervan te weinig specifiek (heb het van horen zien op het internet) om dat met voorbeelden te staven. Goede reactie morph. Tnx.

Jeronimo

17 september 2022, 10:13:57 #4071 Laatste wijziging: 17 september 2022, 10:36:32 door Jeronimo
Het is zeker niet vergelijkbaar met een museum directeur die moet vaststellen dat een in bezit zijnde kunstwerk van een oude meester een vervalsing is of niet aan de betreffende meester toegeschreven kan worden, maarre...vanochtend heb ik wat foto's met de D750 genomen met de Tamron 10-24mm f/3.5-4.5 di ii vc hld en daarbij gemerkt dat slechts deel van wat ik het zoekscherm zag, werd gefotografeerd.

Blijkt het dus om een DX lens te gaan en dat ik dat uit de aanduiding di ook had kunnen afleiden. K. De foto's zijn mooi en scherp, maar dit is niet het enige waar het mij om gaat. Nu geduld oefenen, want mijn budget laat het niet toe om meteen maar weer een full frame groothoek aan te schaffen.

Ik was al benieuwd of deze lens wat door de mand zal vallen, maar had daarbij het oog op een ander soort eigenschap of tekortkoming.  ;)

Celica TA40

Niet dat "Di" duidt op een niet-fullframe objectief, maar wel "Di II".
Akai: GX-635D, GX-620, GX-630DB, GX-210D/Yamaha A-S301, CDX-993/Rotel T11/Technics SL-P555, RS-T80R/Pioneer PL-12D, PD-S06/Denon DA-500/Sony PS-434, HA-50/NAD PP-2/Sennheiser HD545 Reference/Impulse 34/Bekabeling: AudioBS en Ixos

Jeronimo

Kijk, het is algemeen bekend. :-[  Foutje van mij bij de aanschaf. Nou ja, ik heb er wel veel plezier aan gehad. Ik houd mijn 300s, dus ik zal de lens voorlopig wel blijven gebruiken. Een goede full frame groothoek lens is namelijk ruim E. 1000,- en erboven.

Ik zal voor groothoek mijn AI-aangepaste Nikkor full frame prime lenzen dan maar gaan gebruiken op de D750. Ik stel toch al vaker handmatig scherp. En de oude Nikkor lenzen zijn erg betaalbaar en hartstikke goed. Met welke lens zal ik dan mijn 24 mm en 35 mm aanvullen? 10, 15 mm en/of 18 mm?

Boer Bruut

@ J.

Hoe is het met al je kleurenfilters van Tom . Heb je er al iets mee gedaan ?

Hier probeersel met oranjefilter op zwart wit.  Foto is prut natuurlijk maar het gaat om het effect op de wolken.

Dirigent van   ''Lofzang aan  Henk''
Wij zijn een  naturistenkoor en zingen liederen van Johanna de Dame
zoals de Schepper ons geschapen heeft.

Jeronimo

Ik ga over twee weken weer flink analoog aan de gang. Mijn Pentax SP500, die ik nooit snapte, maar met wier revisie mijn fotografiehobby vorig jaar is gestart, bevat een kleurenfilm. Sinds kort kan ik de lichtmeter daarvan weer gebruiken. Een Duracel 1.5 knoopcelbatterij blijkt een prima vervanger van de oude kwikbatterij. Hiertoe heb ik het adapterje waarop je die oude batterij plaatste, wel moeten verwijderen. Kortom: dan ja ik ook met de filters aan de slag.


Boer Bruut

Haa..de SP500, een camera nog van de oude heer Asahi   ;D

Heb die dingen vroeger nog gerepareerd, lang geleden toen Hijmans Foto-en Cine import in Rijswijk nog bestond.
Mooie degelijke camera hoor, ging zelden stuk.
Dirigent van   ''Lofzang aan  Henk''
Wij zijn een  naturistenkoor en zingen liederen van Johanna de Dame
zoals de Schepper ons geschapen heeft.

Jeronimo

Jij hebt dus ook een professionele achtergrond in de fotografie? Mooie luchten overigens in die foto, was ik vergeten om op te merken.

Celica TA40

@ Jeronimo:
Als je een prime groothoek wilt aanschaffen naast de 24 en 35 mm, zou ik een 18mm of zo nemen. Een 20/21 is dan een te kleine stap naar de 24, denk ik.
Overigens zie ik op internet vaak zooms van 10-20 (ongeveer) als occasion; b.v. Kamera Express heeft ze vaak. Meestal voor Nikon (en Canon) aangezien die blijkbaar het populairst zijn/waren.
Akai: GX-635D, GX-620, GX-630DB, GX-210D/Yamaha A-S301, CDX-993/Rotel T11/Technics SL-P555, RS-T80R/Pioneer PL-12D, PD-S06/Denon DA-500/Sony PS-434, HA-50/NAD PP-2/Sennheiser HD545 Reference/Impulse 34/Bekabeling: AudioBS en Ixos

Tom!

Voor de productfotografie gebruik ik meestal zo'n klein lichtboxje, maar als de onderwerpen groter worden heb je iets meer nodig. Gelukkig heb ik wat kennissen in de branche waar ik vaak een achtergrond en studiolampen kon lenen en soms lukt het met wat improviseren (ik heb wel eens een serie geschoten in een leegstaande ondergrondse parkeergarage). Toch werd dit zo langzamerhand een tijdrovende factor (en soms moest ik betalen voor de huur) dus ik heb eindelijk zelf wat spul gekocht. Een frame, achtergronddoek en lampen met softboxen. Simpel spul waarvan ik me afvraag hoe lang het gaat leven, maar het werkt en de resultaten zijn goed. Ik zal binnenkort wat plaatjes laten zien, die moet ik wel zelf schieten want aan mijn opdrachten hangt vrijwel altijd een NDA.
Geluid is een van de meest overschatte eigenschappen van muziek.
--- E. Schönberger