• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.
 

Fotografie

Gestart door Jeronimo, 12 mei 2021, 13:53:25

Vorige topic - Volgende topic

Tom!

Het is voetbal vanavond? Ah, dan zal het wel rustig worden aan de telefoon.
Geluid is een van de meest overschatte eigenschappen van muziek.<br />--- E. Sch�nberger

minplus

Kun je de buis erbij aanzetten. ;D
If nothing goes right, go left; If nothing's left, go right

Tom!

Nee dank je, voetbal boeit me niet.
Geluid is een van de meest overschatte eigenschappen van muziek.<br />--- E. Sch�nberger

Niemand

Citaat van: Tom! op 21 juni 2021, 18:51:03Nee dank je, voetbal boeit me niet.
hier nog een zelfs al halen ze de finale nee ik hoef echt niet .
hoofdset
diversen behandeld en gebouwd ,naar Henri vd Heiden inzichten.
Door ThvW en Berret.
Onder andere, CD205 voorheen Philips cd204. Chaos-Bocama.
Diverse kabels ook in de filters vd Tannoyset .
Filter en downfiring cabinets door Peter GRF2.
En wat eigen werk.

Sytse Fliege

Same here, totaal niet in geïnteresseerd.

Nu ja, eigenlijk toch wel, maar meer omdat ik weet dat ik dan bijvoorbeeld rustig een keer op m'n gemak ergens uit eten kan waar het anders heel druk is.


Authentic guarantee, customer is the god

Broeder Bruut

Citaat van: Jeronimo op 21 juni 2021, 17:09:18Tnx! Ik houd de witbalans op automatisch en zal pas met de voorgeprogrammeerde WB-instellingen gaan werken als het resultaat daar volgens mij aanleiding voor geeft.


Het is me toch wat met die automatische witbalans    ;D

Beëdigd  influencer  🐷

minplus

Buitengewoon mooi konijn. 8)  :-*
If nothing goes right, go left; If nothing's left, go right

Jeronimo

21 juni 2021, 22:12:24 #517 Laatste wijziging: 21 juni 2021, 22:14:19 door Jeronimo
Knetter mooie foto.
AVM CD1+/G. Tent Clock, Yamaha CDR-HD1000
Linn Sondek LP12+AT ART9, Micro Seiki DD-5E+AT33 PTG/II, Jobo Acoustical 3100+Shure V15/III
Luxman WL550, Nakamichi 680ZX, Akai GX-635D
Classé CP-800 en CA-2100, JK Acoustics Ultimate Phono, Graham Slee Reflex C
Heil AMT Syrinx, Philips FidelioX2
Audioquest

Jeronimo

23 juni 2021, 11:49:29 #518 Laatste wijziging: 23 juni 2021, 12:03:14 door Jeronimo
Oh ja, ik had ook deze nog. Dezelfde bloem iets andere hoek, grotere brandpuntafstand met ietwat kleiner diafragma. Maar door die - toen nog niet door mij opgemerkte standaard +1.7 stop instelling nog steeds overbelicht. Ik heb van de hier eerder geposte foto, jullie reacties, de manual en info op het net zoveel kennis opgedaan, dat mijn D300s en D70 inmiddels helemaal bewust heb kunnen instellen. Het valt mij erg op, nu ik heb gericht op het hart van de bloem, eigenlijk op dichtsbijzijnde blaadjeskrans bij het hart, hoe snel de scherpte van achterste blaadjes tegen het donker afneemt. Dat zijn maar een paar centimeters! Ik beschouw deze foto daarom als mislukt. Afgezien van de overbelichting.     

De komende dagen ga ik met de sluitertijd als basis oefenen en ISO standaard op 200. Dus bewegende onderwerpen fotograferen. Auto's of vliegende foto's denk ik dan maar. Met snelle sluitertijden. Ik weet een weg waar men maar 50 km/u mag/kan rijden, derhalve begin ik maar met sluitertijden op 1/50 of 1/60 sec. Camera kiest dan wel de beste diafragmaopening. Ook ga ik panning oefenen.

Nu de D70 (in mijn ogen) best wel goeie plaatjes maakt, denk ik dat ik daarmee ga oefenen. in JPEG stand zoals morph eerder aanraadde. Ik vermoed met name bij panning dat ik nogal wat foto's kan gaan weggooien. Strategie hierbij: dicht op de weg gaan staan, want dan is het strepen trekken op de achtergrond het eenvoudigst te bereiken. Klopt? Waarschijnlijk zal AF-S dan de beste (auto)focusmethode zijn. Maar om het verschil te merken ga ik ook veel in de AF-C stand doen.

AVM CD1+/G. Tent Clock, Yamaha CDR-HD1000
Linn Sondek LP12+AT ART9, Micro Seiki DD-5E+AT33 PTG/II, Jobo Acoustical 3100+Shure V15/III
Luxman WL550, Nakamichi 680ZX, Akai GX-635D
Classé CP-800 en CA-2100, JK Acoustics Ultimate Phono, Graham Slee Reflex C
Heil AMT Syrinx, Philips FidelioX2
Audioquest

Celica TA40

Nu weet ik niet of dat bij Nikon anders is, maar AF-S is bij mijn weten eenmalige autofocussering (wat inhoudt dat de camera voor elke opname opnieuw scherpstelt en die scherpstelling blijft vasthouden totdat je de opname gemaakt hebt) en AF-C is continue autofocussering (de camera blijft continue scherpstellen als je de camera beweegt).
Akai: GX-635D, GX-620, GX-630DB, GX-265D, GX-230D, GX-210D, 1721W, 1710W, 1710L
Yamaha A-S301, CDX-993/Technics SL-P555, RS-T80R/Pioneer F-550RDS, PL-12D, PD-S06/Denon DA-500/Sony PS-X555ES, PS-434, HA-50/NAD PP-2/Sennheiser HD545 Reference/Impulse 34
Bekabeling: AudioBS en Ixos

Jeronimo

23 juni 2021, 20:26:33 #520 Laatste wijziging: 23 juni 2021, 20:31:25 door Jeronimo
Zoals jij het beschrijft is het bij mijn camera. Ik wil beide methoden gebruiken. Bij AF-C een rijdende auto in het vizier nemen met het focuspunt erop gericht en de ontspanknop half ingedrukt houden en tijdens het afdrukken meebewegen met de auto, zodat de achtergrond een streep wordt. Sluitertijd mag dan niet kort zijn. Deze methode lijkt mij dan makkelijker en sneller resultaat te kunnen geven dan de AF-S omdat je hand al in een vroeg stadium aan de beweging (de snelheid) van de auto aanpast, waardoor het meebewegen met de auto veel vloeiender is. Ik denk wel een tijdje bezig te zijn voordat die techniek er een beetje in zit.
AVM CD1+/G. Tent Clock, Yamaha CDR-HD1000
Linn Sondek LP12+AT ART9, Micro Seiki DD-5E+AT33 PTG/II, Jobo Acoustical 3100+Shure V15/III
Luxman WL550, Nakamichi 680ZX, Akai GX-635D
Classé CP-800 en CA-2100, JK Acoustics Ultimate Phono, Graham Slee Reflex C
Heil AMT Syrinx, Philips FidelioX2
Audioquest

Heintje

Citaat van: Boer Bruut op 21 juni 2021, 21:46:59
Citaat van: Jeronimo op 21 juni 2021, 17:09:18Tnx! Ik houd de witbalans op automatisch en zal pas met de voorgeprogrammeerde WB-instellingen gaan werken als het resultaat daar volgens mij aanleiding voor geeft.


Het is me toch wat met die automatische witbalans    ;D




Tja, dom dom dom.
Voor zo'n beest moet je de automatische geel/goudbalans aanzetten, niet de witbalans!  ;D

Jeronimo

25 juni 2021, 18:14:46 #522 Laatste wijziging: 25 juni 2021, 18:17:07 door Jeronimo
Aangekocht een zelfsontspanner voor de digitale. Voor de lange sluitertijden. De Sigma 24-70 mm functioneerde op de een of ander manier niet lekker. Vanmiddag laten beoordelen door de vakspecialist. De CPU functioneerde niet meer goed. Er moet een nieuwe in. Nu schijnt dat objectief het wel waard te zijn, maar E. 200,-- vind ik toch wel veel geld voor een niet functionerende lens. Er komt dus, als er een nieuwe CPU in kan, zomaar E. 150,- bij.  >:(  Dit is de erste keer eigenlijk dat er met een MP aankoop van mij iets mis is.

En voor het fotograferen van auto's, fietsers en brommers merk ik dat ik nog wat bleu ben. Ik geneer mij eigenlijk. Zeker met het pannen. Je moet toch wel wat lef hebben bij het fotograferen van mensen. Die tijger? Och. ;D
AVM CD1+/G. Tent Clock, Yamaha CDR-HD1000
Linn Sondek LP12+AT ART9, Micro Seiki DD-5E+AT33 PTG/II, Jobo Acoustical 3100+Shure V15/III
Luxman WL550, Nakamichi 680ZX, Akai GX-635D
Classé CP-800 en CA-2100, JK Acoustics Ultimate Phono, Graham Slee Reflex C
Heil AMT Syrinx, Philips FidelioX2
Audioquest

Broeder Bruut

Ik vind dierentuinfoto's veel leuker dan een man op een brommert.
Het idee om daar een foto van te maken zou echt nooit bij me opkomen ;D
Beëdigd  influencer  🐷

Jeronimo

26 juni 2021, 11:45:39 #524 Laatste wijziging: 26 juni 2021, 11:52:59 door Jeronimo
Een shot van een bewegende auto of een brommert maken met een heel kleine sluitertijd is nog niet zo'n probleem.

Maar dat pannen...eerst in focus nemen dan meewegen met de camera met die toeters als lensen (zowel de Sigma als de Nikkor tele zijn behoorlijk uit de kluiten gewassen). Je moet hier 100% voor gaan heb ik gemerkt. Gêne mondt uit in foto's waar het object/de persoon ook een vage vlek is en dan vaak ook nog eens net uit beeld. Ik denk dat ik daar in het vervolg maar de groothoek Nikkor 28 mm voor neem. Valt minder op.

Bij het pannen overigens heb ik nu de juiste beweging (bij het droog oefenen) te pakken geloof ik. Niet de armen meebewegen maar vanuit de heupen meedraaien.

Ik zit nog erg te hannessen met een voorkeursdiafragma instelling voor overdag, als ik niet per se een kleine scherpteondiepte wil hebben en geen bewegende onderwerpen wil fotograferen. Zodat ik met één greep in de tas de camera meteen klaar heb om te fotofrageren. Ik merk dat velen dan f/8 overdag als standaard gebruiken. Deze standaard overdag voelt voor mij niet niet helemaal perfect, er lijkt dan een héél klein beetje vaagheid voor en achter het foto-object te worden ingebracht. Ik blijf voorlopig op voorkeur f/10 steken, met de ISO vast op 200 (misschien nog te hoog voor overdag in de zon?). De juiste sluitertijd berekent de camera dan wel. Indien dan nog een beetje te veel licht, dan kan ik met de belichtingscorrectie nog een beetje bijspringen of toch maar het diafragma wat verder verkleinen. Mijn hemel dit is niet eenvoudig allemaal. Theoretisch maak ik waarschijnlijk al menig goede plaatjes. Maar in de praktijk....  ;D
AVM CD1+/G. Tent Clock, Yamaha CDR-HD1000
Linn Sondek LP12+AT ART9, Micro Seiki DD-5E+AT33 PTG/II, Jobo Acoustical 3100+Shure V15/III
Luxman WL550, Nakamichi 680ZX, Akai GX-635D
Classé CP-800 en CA-2100, JK Acoustics Ultimate Phono, Graham Slee Reflex C
Heil AMT Syrinx, Philips FidelioX2
Audioquest