• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.
 

Fotografie

Gestart door Jeronimo, 12 mei 2021, 13:53:25

Vorige topic - Volgende topic

Jeronimo

12 februari 2023, 09:25:43 #5100 Laatste wijziging: 12 februari 2023, 09:49:12 door Jeronimo


Het resultaat van deze waanzinnige crop - minder dan 10% schat ik van de originele foto - val nog best mee voor een 12,3 miljoen pixel sensor (Nikon D300s). Je moet 'm/'r natuurlijk niet mega willen vergroten.

Luistervriend

Citaat van: Boer Bruut op 11 februari 2023, 21:07:10Is voor de belichtingsmeter zeker ?


Nog een fotootje van vrolijke Teun achter dik plexiglas ( Burgers)



Ik vind gemiddeld genomen de foto's van je tante meer geslaagd! 🤐
Voorganger en collectant van onze Overtuiging Belijdenis  Gemeenschap (OBG)  "Het Laatste Woord"
Zoals het al zegt, wij creëren dagelijks een nieuwe realiteit, zoals AI, onze Schepper, ons inspireert.

Aanmelden kan via PB. 🤪

Boer Bruut

Citaat van: Jeronimo op 12 februari 2023, 09:25:43


Leuk, een nieuwe modelpop om weer te kunnen oefenen met de belichting?
Waar gekocht voor hoeveel ?  ^-^
Dirigent van   ''Lofzang aan  Henk''
Wij zijn een  naturistenkoor en zingen liederen van Johanna de Dame
zoals de Schepper ons geschapen heeft.

Jeronimo

Poppen zie je overal hoor.  ;) Hier is het teveel gezegd dat ik heb zitten oefenen met belichting in de zin van het maken van een portret. Mijn intentie was de reacties van mensen vast te leggen die er langs liepen. Die vielen tegen. Blijkbaar een bekend verschijnsel voor de voorbijgangers.

Maar nu je het aansnijdt, het is een portret geworden met heel subtiel een loop effect. Zeg, ben ik nu onbewust bekwaam geworden? Zonder dat ik dat in de gaten had? ;D 

Jeronimo

12 februari 2023, 14:01:05 #5104 Laatste wijziging: 12 februari 2023, 14:09:17 door Jeronimo
Het is een foto van nix, maar ik kwam deze bij het verwijderen van overbodige bestanden tegen. Een voorbeeld van het gegeven dat je straatfotografie gewoon moet doen.

De lens die ik hiervoor bij mijn D300s standaard gebruik is een Nikkor 35 mm DX. Voor mijn nieuwe full frame camera heb ik recent ook een Nikkor 35 mm full frame lens aangeschaft, want dit wel mijn favoriete lens blijkt. Je moet dan wel wat dichter bij de mensen komen, maar ik kom eigenlijk nooit kwade mensen tegen. Wel geïrriteerde, in het begin. Waarschijnlijk omdat ik mijzelf toen geen houding wist te geven. De foto wordt overigens verwijderd.


Boer Bruut

12 februari 2023, 16:54:10 #5105 Laatste wijziging: 13 februari 2023, 21:24:18 door Boer Bruut
Grappig hoor, die gezichtsuitdrukkingen van onbekende mensen die ergens mee bezig zijn maar mij ligt dat niet zo.
Op een paar meter afstand van iemand gaan staan en dan gewoon een foto maken.
Ik zou een beetje huiverig zijn van het (wellicht terechte) commentaar dat je krijgt als het ze niet zint,
Ik mijd dat dan maar liever.
Fotootje van een bekende maken op straat geeft minder problemen. Dat kan ook wat meer ontspannen.
Dirigent van   ''Lofzang aan  Henk''
Wij zijn een  naturistenkoor en zingen liederen van Johanna de Dame
zoals de Schepper ons geschapen heeft.

minplus

Citaat van: Jeronimo op 12 februari 2023, 09:25:43

Het resultaat van deze waanzinnige crop - minder dan 10% schat ik van de originele foto - val nog best mee voor een 12,3 miljoen pixel sensor (Nikon D300s). Je moet 'm/'r natuurlijk niet mega willen vergroten.

Erg mooie uitsnede zo, Jeronimo.
If nothing goes right, go left; If nothing's left, go right

Jeronimo

Tnx. Het zegt m.i. wel wat over de camera, dat je met zo weinig pixels nog een plaatje overhoudt dat niet verpest wordt door de ruis.



Jeronimo

13 februari 2023, 20:53:01 #5108 Laatste wijziging: 13 februari 2023, 21:06:12 door Jeronimo
Ik had de avond tevoren de scherpstelfunctie van mijn camera verplaatst naar de AF knop op de achterkant van de body. Maar zo snel kruipt gewoonte erin, dat ik pas halverwege de dag eraan dacht dacht bij het afdrukken niet automatisch werd scherpgesteld. Vele gave beelden onbruikbaar. Ik heb de autofocus overigens nu gewoon weer achter de ontspanknop gezet.

Best wel rottig om hier het beeld in verhouding te houden. Zeg maar of het gelukt is. Of mislukt. (ik heb overigens een klein beetje gevignetteerd, om de lege ruimte rechts bovenin ietwat te vullen.) Was nog met mijn vorige groothoeklens (Tamron).


Sytse Fliege

Ik vind dit soort foto's altijd schreeuwen om bewerking;

Ach, kikker toch op!

Tom!

13 februari 2023, 21:44:52 #5110 Laatste wijziging: 13 februari 2023, 22:24:22 door Tom!
Afgelopen weekend weer een oude EOS-lens uit het analoge tijdperk gevonden bij de kringloop, voor een lachwekkend bedrag. Het is een 22-55, op zich niet zoveel bijzonders. Maar behalve dat deze lens optisch goed is, heeft hij ook een relatief korte scherpstelafstand en een snelle AF. Leuk voor close-ups in de productfotografie. Alleen nog even een lensdop regelen zodat ik 'm ook kan meenemen.
Geluid is een van de meest overschatte eigenschappen van muziek.
--- E. Schönberger

minplus

Super, gefeliciteerd! 8)
If nothing goes right, go left; If nothing's left, go right

minplus

Citaat van: Jeronimo op 13 februari 2023, 20:52:36Tnx. Het zegt m.i. wel wat over de camera, dat je met zo weinig pixels nog een plaatje overhoudt dat niet verpest wordt door de ruis.




Ik kijk niet naar de pixels en de ruis maar naar de foto en deze is echt grote klasse qua sfeer.
Honderd keer mooier dan die foto van wat lelijke flatgebouwen voor mij.
If nothing goes right, go left; If nothing's left, go right

Tom!

Ik vind het contrast tussen het oude gebouw en de bizarre moderne creaties wel leuk.
Geluid is een van de meest overschatte eigenschappen van muziek.
--- E. Schönberger

minplus

Ik ook.
Waarbij ik die oude gebouwen mooier vind.
Maar die andere foto intrigeert. Zonder dat raam links was het alleen een mooi plaatje.
If nothing goes right, go left; If nothing's left, go right