• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.
 

Fotografie

Gestart door Jeronimo, 12 mei 2021, 13:53:25

Vorige topic - Volgende topic

Jeronimo

Citaat van: Sytse Fliege op 16 juli 2021, 07:13:42Oh kijk, die vond ik net ook nog; een nóg oudere foto van die maffe situatie op de sluizen van IJmuiden;

De scan is van 15 februari 1997, kan je nagaan hoe lang deze situatie er zo bij heeft gestaan. Dit was dus duidelijk nog voordat er van alles achter gebouwd werd, waardoor het geheel nog belachelijker werd.
(...)
Volgens mij is dat het oude bediengebouw van de sluis! Dat maakt het makkelijker deze plek te bepalen. Ik ga eens op zoek "in de archieven" (op internet).

Benco

Citaat van: Sytse Fliege op 16 juli 2021, 07:13:42Oh kijk, maffe situatie op de sluizen van IJmuiden;




Was het echt je bedoeling om je ster te laten zien ?
:p


Als de kat een koe was kon ik ze melken voor de kachel

Boer Bruut

;D
Goed gezien Benco  !

Nou opa Bruut is klaar met het digitaliseren van totaal 342 dia's.
Alles zo'n 40 jaar oud en nu nog wat nabewerken hier en daar.
Geen topkwaliteit w.b. detaillering maar gebruik gemaakt van wat ik had en dus ook geen kosten gemaakt.
40 jaar geleden...dat waren andere tijden.
Net uit militaire dienst was het tijd om de wijde wereld in te trekken.  ;D
Paar voorbeeldjes, volgens mij in de Parahyangan ( Preanger) weet het niet zeker meer.



Dirigent van   ''Lofzang aan  Henk''
Wij zijn een  naturistenkoor en zingen liederen van Johanna de Dame
zoals de Schepper ons geschapen heeft.

Jeronimo

Je krijgt er (ook nu nog) een heel goed beeld bij hoe het was. En wellicht nog is?

Jeronimo

21 juli 2021, 18:01:49 #739 Laatste wijziging: 21 juli 2021, 19:28:10 door Jeronimo
Was ik nog vergeten, Broeder  Bruut, te vermelden hoeveel plezier ik van jouw foto's krijg. Het onderwerp staat overigens heel dicht bij.

Ik heb zelf vanmiddag wat foto's, waaronder enkele geposte, laten afdrukken. Het is voor jullie een open deur, dat kan niet anders, maar ik ben tot het inzicht gekomen dat foto's het best kunnen worden beoordeeld nadat ze goed zijn afgedrukt. 

Verder, eerlijk gezegd, ik ben verbaasd over het resultaat. Nooit gedacht, nadat ik een paar maanden geleden mijn Pentax liet repareren om weer wat plaatjes te gaan schieten, dat ik nu hier op uit ben gekomen. Ik geloof dat ik in het verleden bij die vakantiefoto's nog nooit de diafragma-instelling van de F/8 heb afgehaald of geëxperimenteerd met sluitertijden.

Er is nog zo ongelooflijk veel te leren, maar dankzij jullie suggesties, opmerkingen en aanmoedigingen als ook die van de vak in de straat en de docenten van De Rooij fotografie, waar ik een basiscursus aan het afronden ben, ben ik heel erg blij waar ik nu sta. Ik maak nog veel onjuiste of niet gelukkige aannames in de instellingen en composities, maar leer hierdoor wel snel. Dank!!! 

In september de cursus straatfotografie met de 35 mm Nikkor en een verdiepingscursus wanneer ik de beschikking heb over de lang verwachte, dan gerepareerde, Sigma 24-70 mm f/2.8 lens. Later in het jaar heb ik een basiscursus (extern) flitsen op het programma staan. Via de vak in de straat kan ik ook nog worden ingewijd in de basics van portretfotografie. Begin volgend jaar ga ik dan zelf aan de gang met straat- en infraroodfotografie met de Nikkormat.

Jeronimo

21 juli 2021, 18:15:12 #740 Laatste wijziging: 21 juli 2021, 19:06:16 door Jeronimo
Lesson learned. Bij landschapsfotografie met de 35 mm lens en D300s niet de ISO op automatisch zetten of anders begrenzen tot hooguit 1600, wil ik alles scherp hebben/houden. Bij een betrekkelijk klein diafragma (heb in relatief korte tijd een bloedhekel ontwikkeld aan F/8 / F/9), snellere sluitertijd (er blijken altijd bewegende dieren in mijn panorama's aanwezig te zijn) schiet die anders heel snel naar 3200, de door mij als max ingestelde ISO waarde. Door de korreligheid die dan optreedt is niet het héle panorama lekker scherp.

Verder, die 35 mm Nikkor lijkt mij bescheidener in prijs dan in resultaat. Wat een fijn ding. Ik heb nu twee objectieven waaraan ik veel plezier beleef. Hopelijk blijft die Sigma niet hierbij achter.

Boer Bruut

Citaat van: Jeronimo op 21 juli 2021, 18:01:49Was ik nog vergeten, Broeder  Bruut, te vermelden hoeveel plezier ik van jouw foto's krijg.
Het onderwerp staat overigens heel dicht bij.


O ja ?
Ben benieuwd .

40 jaar geleden ,dat waren andere tijden.
Ik liep nog met een speen in mijn mond om maar wat te noemen.
Tegenwoordig heeft het toerisme zich verspreid over de halve wereld.
Dat was toen nog niet.
Als je in die tijd op Sumatra een kampong binnenliep was je een bezienswaardigheid.
Het hele dorp liep uit om je te zien...op een heel vriendelijke manier overigens.
Waagde het niet ergens koffie te drinken want je had 40 man om je heen staan benieuwd hoe jij je koffie dronk. ;D

En ja, die 35 mm Nikkor ga je plezier aan beleven.

Dirigent van   ''Lofzang aan  Henk''
Wij zijn een  naturistenkoor en zingen liederen van Johanna de Dame
zoals de Schepper ons geschapen heeft.

Tom!

Mooie vakantieplaatjes!

Wat ik nog eens wil doen maar wat steeds op de lange baan wordt geschoven, is nachtopnamen maken in de stad. Helaas heb ik momenteel bitter weinig tijd voor fotografie, het enige wat ik nog doe is semi-professionele productfotografie. Dat is overigens leuker dan het wellicht lijkt, vooral wanneer je zoals ik houdt van prutsen met belichting.
Geluid is een van de meest overschatte eigenschappen van muziek.
--- E. Schönberger

Boer Bruut

Doe dat in de winter, dan is het om vijf uur al donker.😊
Ja, heb eerder dat soort productfotgrafie van je gezien.
Wat opviel was de mooie belichting. Dat had je goed geregeld.
Gisteren nog uitzending gezien van Erwin Olaf, waanzinnig mooie foto's
maakt ie, daar kan ik nog wel wat van leren
Dirigent van   ''Lofzang aan  Henk''
Wij zijn een  naturistenkoor en zingen liederen van Johanna de Dame
zoals de Schepper ons geschapen heeft.

Jeronimo

Citaat van: Broeder Bruut op 21 juli 2021, 21:16:50
Citaat van: Jeronimo op 21 juli 2021, 18:01:49Was ik nog vergeten, Broeder  Bruut, te vermelden hoeveel plezier ik van jouw foto's krijg.
Het onderwerp staat overigens heel dicht bij.
O ja ?
Ben benieuwd .
(...)
Hang naar de oost, Indo vriendinnen gehad. Indonesische meubels en beelden.

Jeronimo

21 juli 2021, 23:20:07 #745 Laatste wijziging: 21 juli 2021, 23:37:56 door Jeronimo
Lord of the Rings in de polder!



Uit de heup geschoten, witbalans op flits om dat eens te proberen. Niet het mooiste plaatje, ik vind 'm wel grappig. Later eens kijken of ik 'm in Luminar naar een hoger plan kan trekken.   

Tom!

Niet slecht. Mooie compositie, scherp.
Geluid is een van de meest overschatte eigenschappen van muziek.
--- E. Schönberger

Niemand

Diverse sets deels  volgens ThvW + Berret +HVDHeiden

Celica TA40

Akai: GX-635D, GX-620, GX-630DB, GX-210D/Yamaha A-S301, CDX-993/Rotel T11/Technics SL-P555, RS-T80R/Pioneer PL-12D, PD-S06/Denon DA-500/Sony PS-434, HA-50/NAD PP-2/Sennheiser HD545 Reference/Impulse 34/Bekabeling: AudioBS en Ixos

Jeronimo

22 juli 2021, 11:46:13 #749 Laatste wijziging: 22 juli 2021, 12:57:48 door Jeronimo
Dank heren. :) Met landschapsfoto's ben ik er dus inmiddels achter gekomen dat in de ochtend- en avondschemering (gouden uurtje?) de ISO niet te hoog moet staan, gewoon zo laag mogelijk (gewoon op 100 of 200), maar dat schieten vanaf een statief echt aan te raden is. Ik heb gisteren foto's gemaakt die op het eerste gezicht best wel scherp leken, maar bij uitvergroting niet. Dat is eigenlijk alleen maar het geval bij planten, water, bomen en struiken in de verte, gerekend vanaf ongeveer het midden. Ik zit vanochtend een mooi boek over landschapsfotografie te lezen (Scott Kelby) en die geeft dit risico bij het uit de hand schieten aan, ook bij relatief korte sluitertijden. En raadt aan om altijd een statief te gebruiken. Mijn f waarden zijn bij dit soort foto's in principe nooit hoger dan F/11, wegens het risico van diffractie. Laat dat nu in principe (!) ook zijn voorkeursdiafragmainstelling zijn? Daarom vindt ik deze geslaagd omdat ik 'm snel vanaf de heup heb genomen. ;D En er via Luminar waarschijnlijk nog veel te verbeteren is.

Instellingen overigens waren: Beeldinstelling landscape, witbalans flits (ik doe van alles met de instellingen om de voorgrond in de ochtend en avond niet zo zwart te laten uitkomen), F/10. 1/60 sec. en ISO vastgezet op 200. Bij landschapsfotografie zet ik de ISO niet meer op automatisch en kom vooralsnog vanuit A-priority. Met eventuele onderbelichting of overbelichting via de E/V belichtingscorrectieknop (1/3 stop blijkt vaak wel voldoende, maar dat kan natuurlijk veranderen), waardoor dan de sluitertijd wordt aangepast.