• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.
 

Fotografie

Gestart door Jeronimo, 12 mei 2021, 13:53:25

Vorige topic - Volgende topic

Jeronimo

Mooi haventje Broeder. Welke is dat?

Jeronimo

Overigens, moet je zien hoe sterk de scherpteondiepte hier oploopt met de macrolens! Soms kan dat heel erg mooi uitpakken. Maar hier had ik toch de meeldraden als onderwerp en ietsje meer van de bladeren scherp willen hebben.


Tom!

Iets meer afstand nemen tot het onderwerp.
Geluid is een van de meest overschatte eigenschappen van muziek.
--- E. Schönberger

Jeronimo


Jeronimo

14 september 2021, 23:25:29 #1504 Laatste wijziging: 15 september 2021, 07:03:59 door Jeronimo
Vanavond enige test shots gemaakt. Het blijft zo dat als het bewolkt is, zoals vanavond, het licht van het centrum door de wolken wordt gevangen en er een behoorlijke lichtvervuiling optreedt. Ik moet nog ff uitvogelen waar die flares vandaan komen. Ik heb geen zonnekap gebruikt, terwijl er veel straatverlichting naast mij stond. Wellicht is dat de reden? Verder is deze foto niet erg in balans: er zijn teveel zaken die de aandacht opeisen, terwijl mijn bedoeling was de bewegende trein centraal te laten zijn. Nee, dit is géén goede compositie.

Ik had overigens gehoopt dat de vonken vanaf de bovenleiding zelf ook op de foto te zien zouden zijn geweest, nu zie je alleen een deel van een bovenleiding (blauw) verlicht.


Boer Bruut

Je enthousiasme werkt wel inspirerend hoor 🙂

Al toe aan een volgende uitdaging?

De panoramafoto !

http://www.photofacts.nl/fotografie/rubriek/tips_en_truuks/10-tips-voor-het-maken-van-panoramafotos.asp
Dirigent van   ''Lofzang aan  Henk''
Wij zijn een  naturistenkoor en zingen liederen van Johanna de Dame
zoals de Schepper ons geschapen heeft.

Jeronimo

Goed idee Broeder. Welke lens zou bij dat soort foto's het meest geschikt voor zijn? De 35 mm (> 52 mm met cropfactor 1.5) of de groothoeklens 10-24 mm (> 15-36 mm). Hangt wellicht van het landschap af? Of altijd kiezen voor de groothoeklens. Maar waar vind ik hier een beetje knap landschap in de buurt. Zonder die krengen van windmolens ;)

Tom!

Hahaha, ik wil juist mooie landschapsfoto's met windmolens maken. Ik vind het mooie dingen om te zien.
Geluid is een van de meest overschatte eigenschappen van muziek.
--- E. Schönberger

Jeronimo

15 september 2021, 09:56:56 #1508 Laatste wijziging: 15 september 2021, 10:03:22 door Jeronimo
;D

Overigens ik heb de afgelopen dagen veel van mislukte testopnamen geleerd. Bijvoorbeeld, ik doe veel vanaf statief. Door gewoon het veel te doen zit het nu (pas) in mijn systeem om dan de VR (lensstabilisatie) van het objectief uit te zetten en de lens en camera op manueel focussen te zetten. Ook dat het verstandig is om standaard de afstandsbediening te gebruiken bij (auto)bracketen en de timer bij een enkel shots. Verder dat als je in het donker veel onderwerpen fotografeert die sterk licht uitzenden (b.v. neon reclame) dan moet de sluitertijd niet te lang zijn. Anders zijn die objecten overbelicht. Ook de afstand tot die objecten maakt hierbij uit, heb ik gemerkt. Ik ben u bezig om voor bepaalde gebouwen met deze sterke lichtbronnen in het donker de softspot qua sluitertijd te bepalen. Verder houd ik nu altijd rekening met de kans op een verzakkend statief als ik in het veld sta.  ;)

Tom!

Je kunt natuurlijk bewust een paar stops onderbelichten om dat te voorkomen, of de lichtmeting anders instellen en vastzetten.

Wat die windmolens betreft: ga maar eens onderaan staan en fotografeer eens omhoog. Bijzonder fraai lijnenspel door het perspectief en als de lucht blauw of juist zwaar bewolkt is een erg dramatisch beeld.
Geluid is een van de meest overschatte eigenschappen van muziek.
--- E. Schönberger

Boer Bruut

In de juiste omgeving doen windmolens het zeker fraai.
Dus jeronimo :  dit weekend je rugzak inpakken en op de vouwfiets naar Neeltje Jans en omgeving
in de mooiste provincie van Nederland. ^-^

[/img]
Dirigent van   ''Lofzang aan  Henk''
Wij zijn een  naturistenkoor en zingen liederen van Johanna de Dame
zoals de Schepper ons geschapen heeft.

Jeronimo

Kijk, dat soort windmolens! Een aanfluiting wat de goede smaak betreft. Afgezien van de geluidhinder en het gevaar voor vogels die ze veroorzaken. Ook een knieval voor het gezonde verstand overigens. Niet meer dan een optimalisatie van een eeuwenoude techniek. Waardoor je hele batterijen aan die krengen in het landschap ziet staan. Ik denk dat ik maar afzak dit weekend naar het buitengebied rond Den Haag.

Tom!

Wow, mooie plaat! Dat bedoel ik, schitterende dingen.
Geluid is een van de meest overschatte eigenschappen van muziek.
--- E. Schönberger

Jeronimo

Excuses. Als ik dit soort windmolens zie krijg ik een waas voor ogen en kijk rond naar een lange stok. Indien zelf genomen, had ik Broeder in plaats daarvan ook een compliment daarvoor kunnen geven. Het betreft immers niet de weg naar La Mancha.

Boer Bruut

De slimme zoekmachine van AF heeft naar aanleiding van zijn  surfgedrag deze
speciale foto voor Jeronimo  geselecteerd   :o

Dirigent van   ''Lofzang aan  Henk''
Wij zijn een  naturistenkoor en zingen liederen van Johanna de Dame
zoals de Schepper ons geschapen heeft.