• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.
 

Tweeters Bowers & Wilkins DM5 stuk of...?

Gestart door JelleS, 14 mei 2021, 13:34:34

Vorige topic - Volgende topic

JelleS

Goedemiddag beste audioliefhebbers,

Na een paar jaar 'op zolder' is het tijd mijn setje van Harman Kardon HK1200 met B&W DM5-speakers opnieuw een mooi plekje te geven: geen kruipende babies meer over de vloer die de koepeltjes van de speakers induwen.

Na installatie klinkt het geheel wat dof, het blijkt dat de tweeters niks meer doen. Ik heb ze uit elkaar gehaald maar zie er niks geks aan, alles lijkt in orde. Als ik wist hoe je foto's uploaden moet, zou ik ze erbij zetten...

Ik ben zelf geen expert dus ben heel benieuwd wat hier zoal aan de hand zou kunnen zijn. Kan het de versterker zijn, of moet het probleem echt in de speaker zitten?

Alvast bedankt voor jullie tips & ideeën!

Jelle


Tom!

Hebben de DM5s ook ferrofluid tweeters net als mijn DM110is? Dan is die waarschijnlijk ingedroogd, bij mij klinkt het ook nergens meer naar.
Geluid is een van de meest overschatte eigenschappen van muziek.
--- E. Schönberger

Heintje

Er zijn adressen waar je ferrofluid tweeters kan laten schoonmaken en van nieuwe ferrofluid kan laten voorzien ...

Niemand

zoek gewoon een goede speaker reparateur op .
geen dealer want die kan toch niks zelf die stuurt op
Diverse sets deels  volgens ThvW + Berret +HVDHeiden

Duclaasie

Ik weet niet waar je woont, maar Audiolab in Sint Nicolaasga is een goed adres.

AntiAudioKwakzalverij

15 mei 2021, 09:55:30 #5 Laatste wijziging: 15 mei 2021, 10:07:30 door Mmuetst
Deze luidsprekers hebben een B&W TW20 tweeter, kan helaas niet snel op Google specs vinden, maar twijfel of er ferrofluid gebruikt wordt. Een draadbreuk zou dan logisch kunnen zijn. Of een defect in het filter.

Er zit trouwens ook een zekering in deze luidspreker, is die nog heel? Of maakt deze slecht contact?

Mocht je in de buurt van Utrecht wonen, ik wil altijd wel een blik werpen.

M.C.1.3

Beste Jelle,

De TW 20 tweeter heeft geen ferrofluid,het is dezelfde tweeter als in de
B&W dm 6 waar ik zelf mee speel.Ook hier had ik in de loop der jaren verlies
van hoge tonen.De dome was van fabriekswege gecoat,deze coating vergaat/verpulverd
waardoor de dome als een zeefje gaat werken en die verplaatst weinig tot geen
lucht.Na het schoonmaken en opnieuw coaten is het weer als vanouds.
Zoals Mmuetst zegt is idd een draadbreuk ook mogelijk.

Mvg

Hans
Tel wat je hebt,niet wat je mist.

JelleS

Dank voor de reacties.

Er zwerft een mooi verhaal op internet zag ik, van iemand die de ingedroogde ferrofluid van zijn tweeters heeft gereinigd en vervangen. Maar de tweeters van de DM5 zijn idd zonder ferrofluid.

De domes zijn niet meer in topvorm. Wat ik al schreef: platgeduwd, ingedeukt. Ik zal ze eens van dichtbij bekijken, of ze nog wel 'dicht' zijn.

Verder ga ik van de week zowel de speakers als de versterker testen in een andere set van vrienden, dan zal in elk geval blijken of het aan de versterker ligt of aan de speakers. Dat beperkt het aantal opties :-).

AntiAudioKwakzalverij

Citaat van: JelleS op 16 mei 2021, 18:46:57Dank voor de reacties.

Er zwerft een mooi verhaal op internet zag ik, van iemand die de ingedroogde ferrofluid van zijn tweeters heeft gereinigd en vervangen. Maar de tweeters van de DM5 zijn idd zonder ferrofluid.

De domes zijn niet meer in topvorm. Wat ik al schreef: platgeduwd, ingedeukt. Ik zal ze eens van dichtbij bekijken, of ze nog wel 'dicht' zijn.

Verder ga ik van de week zowel de speakers als de versterker testen in een andere set van vrienden, dan zal in elk geval blijken of het aan de versterker ligt of aan de speakers. Dat beperkt het aantal opties :-).
Ik zie op internet dat er wel vervangende domes worden aangeboden voor deze tweeters...dus er is hoop  ;)

M.C.1.3

Mmuetst,

Klopt,bij ninomusicfrance komen mijn reservedome,s vandaan,
nette en snelle levering.
Tel wat je hebt,niet wat je mist.

M.C.1.3

Jelle,

als de dome niet gescheurd is of er vouwen inzitten
kun je proberen om de dome vanaf de binnenzijde weer
in model te brengen,bv met een wattenstaafje een draaiende
beweging maken en zachtjes naar buiten duwen.Mocht
coaten nodig zijn,ook dit vanaf de binnenkant !
Tel wat je hebt,niet wat je mist.

d'Oh!

Uit eigen ervaring weet ik dat de DM110 (of DM100) tweeter een goeie vervanging is van die van de DM5. Die DM110 tweeters worden af en toe aangeboden op MP. Of de hele speaker meenemen, en de woofers doorverkopen.
Als speaker schat ik de DM5 heel wat hoger aan dan de DM110.
Nad 2400 (amp) Nad 117 (preamp) Nad 613 (cass.) Philips 22GA312 (TT) Philips CDR870 (cd rec) Philips BDP3000 (dvd/cd) Sony CDP C545 (cd) Cyrus 781