• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.
 

Voeding/motorsturing Linn Axis reviseren

Gestart door Duclaasie, 16 mei 2021, 11:35:52

Vorige topic - Volgende topic

Duclaasie

Aangezien hier een hoop kennis zit op het gebied van elektronica was ik benieuwd of iemand mij met onderstaande kan helpen.

Mijn Linn Axis heeft twee potmeters om 33 en 45 rpm te trimmen. Nu werkte dat altijd nat behoren, alleen krijg ik inmiddels de 33 rpm niet meer op 33,33. De potmeter staat in zijn uiterste stand, waarbij ik hem niet lager krijg dan 33,41 rpm.

Inmiddels heb ik het schema doorgenomen en ik vermoed dat er in de buurt van R35 en R37 een weerstand van waarde is verlopen. Naar het schijnt zitten er twee 15K vermogensweerstanden in de schakeling die het genoemde symptoom zouden kunnen veroorzaken. Bijgevoegd het schema van de voeding, helaas zonder waardes.






Duclaasie

Citaat van: Duclaasie op 16 mei 2021, 11:35:52Aangezien hier een hoop kennis zit op het gebied van elektronica was ik benieuwd of iemand mij met onderstaande kan helpen.

Mijn Linn Axis heeft twee potmeters om 33 en 45 rpm te trimmen. Nu werkte dat altijd nat behoren, alleen krijg ik inmiddels de 33 rpm niet meer op 33,33. De potmeter staat in zijn uiterste stand, waarbij ik hem niet lager krijg dan 33,41 rpm.

Inmiddels heb ik het schema doorgenomen en ik vermoed dat er in de buurt van R35 en R37 een weerstand van waarde is verlopen. Naar het schijnt zitten er twee 15K vermogensweerstanden in de schakeling die het genoemde symptoom zouden kunnen veroorzaken. Bijgevoegd het schema van de voeding, helaas zonder waardes. R2 en R3 zouden de vermogensweerstanden van 15K moeten zijn.







Jan66


Duclaasie

Ik durf het eerlijk gezegd niet te zeggen. Ik heb geen ESD mat en dergelijke, dus de voeding demonteren en zelf herstellen zie ik niet zitten.

Mocht er iemand zijn met tijd en faciliteiten, dan zou ik de klus graag samen uitvoeren.

Wanneer dit niet mogelijk is wordt het gewoon uitbesteden.

Space

Misschien een rare vraag maar kan het niet zo zijn dat de snaar aan vervanging toe is?
Meridian G68, Mark and Levinson No. 29,  2 * Linn LK85 , meridian G98,  meridian HD621, Linn LP12, Musical Fidelity X-LPS v3, Empire vandenhul MC1000 , Marantz UD 5005, Mediacenter pc op basis van XBMC, Raspberry PI4 -digiberry, Thiel CS2.4,  Linn Kaber rear, Thiel SCS2 centre, Rel Quake Sub

Duclaasie

De snaar is pas net een jaar oud en origineel Linn. Als ik die ieder jaar moet vervangen, dan begrijp ik de hoge prijs niet.

Axis draait ook niet instabiel met een wow van 0,09-0,10% op 33 rpm en op 45 toeren zelfs keurig 0,07%.

mr_petit

Citaat van: Duclaasie op 16 mei 2021, 11:35:52Naar het schijnt zitten er twee 15K vermogensweerstanden in de schakeling die het genoemde symptoom zouden kunnen veroorzaken.

Normaal verlopen weerstanden niet. Als je zichtbare brandplekken hebt op of onder de weerstanden zou het wellicht wel het geval kunnen zijn.
Maar ik verwacht slechte condensatoren.
Ik zou gewoon elke elco vervangen, en ik geloof dat er ook een tantaalelco op zit. Die zou ik ook vervangen.

Beetje conform deze blog
https://andydoz.blogspot.com/2017/02/linn-axis-of-evil-repair.html

Ik vond ook commerciele services die dit doen voor deze tafel.
Garrard 401 - Ortofon AS-212

Space

Citaat van: Duclaasie op 16 mei 2021, 21:08:21De snaar is pas net een jaar oud en origineel Linn. Als ik die ieder jaar moet vervangen, dan begrijp ik de hoge prijs niet.

Axis draait ook niet instabiel met een wow van 0,09-0,10% op 33 rpm en op 45 toeren zelfs keurig 0,07%.

zo jong zal het inderdaad de snaar niet zijn
Meridian G68, Mark and Levinson No. 29,  2 * Linn LK85 , meridian G98,  meridian HD621, Linn LP12, Musical Fidelity X-LPS v3, Empire vandenhul MC1000 , Marantz UD 5005, Mediacenter pc op basis van XBMC, Raspberry PI4 -digiberry, Thiel CS2.4,  Linn Kaber rear, Thiel SCS2 centre, Rel Quake Sub

WanFie

:) Aandacht maakt alles mooier  :)

Duclaasie

dat zou ook nog kunnen, maar daar blijf ik vanaf. Paar condensatoren wisselen zal nog wel lukken, maar heb geen complete uitrusting voor dit soort zaken.

Overigens zijn de condensatoren grotendeels al eens vervangen, op 3 stuks 22uF 50V na. Ook is er een 2.2uF 16V tantalum condensator vervangen. Ik weet alleen niet wanneer dit is uitgevoerd, kan evengoed al >10 jaar terug zijn uitgevoerd.

Inmiddels maar wat mails naar reparateurs uitgezet, misschien dat iemand zich er aan wil wagen.

Duclaasie

Net het deksel maar eens gelicht met de volgende uitkomst:

C1 en C2 origineel 47uF 250 V 85° vervangen voor Vishay met zelfde specs
C8 en C9 origineel 33uF 350 v 85° vervangen voor Nichicon met zelfde specs
C3 en C5 origineel 220uF 16 V 85° vervangen voor Nichicon 220uF 25V 85°
C19 origineel 2.2 uF 16V STC tantalum vervangen voor 1uF 100V 105° J.D. Elco
C4, C12, C13 22uF 50V 85° origineel, niet vervangen.
C6, C11, C16, C17 origineel 22uF 50 V 85° vervangen voor 22uF 100V 105°

Al met al blijkt dus dat er is afgeweken van de originele specs, waarbij het meest opvallende in mijn optiek de tantalum C19 vervangen voor een compleet ander type met andere specs.



Nu kan ik echter niet inschatten wat het effect is van genoemde wijzigingen en of dit betreffende symptoom kan veroorzaken.



Sytse Fliege

Wat is er met Q2 gebeurd?

Zijn alle weerstanden "on spec"? Sommigen lijken verkleurd (die tussen trimmers en Vishays), maar dat kan ook schaduwwerking zijn.



Ach, kikker toch op!

Duclaasie

Q2 ziet er inderdaad niet jofel uit, maar wanneer deze defect zou zijn doet de Axis toch helemaal niets meer?

Weerstanden heb ik niet doorgemeten, heb helaas niet de apparatuur om dit kleine spul verantwoord te desolderen en opnieuw aan te brengen...

Als iemand er wat in ziet om dit voor mij te herstellen dan hoor ik het graag. Het liefst zou ik er zelf bij zijn om er het nodige van op te steken. Wanneer dit niet lukt ga ik op zoek naar een “officiële” reparateur.

AntiAudioKwakzalverij


Duclaasie

Wat mij betreft wel, heb de hele week vrij dus tijd genoeg wat dat betreft.