• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.
 

Voeding/motorsturing Linn Axis reviseren

Gestart door Duclaasie, 16 mei 2021, 11:35:52

Vorige topic - Volgende topic

Duclaasie

Inmiddels contact gehad met Roger Poulussen van Analogue Service Limburg en die gaat de voeding en motor nakijken. Spul gaat op de post en dan wachten we het resultaat af. To be continued...

Niemand

Ben benieuwd wat er echt aan de hand was
Diverse sets deels  volgens ThvW + Berret +HVDHeiden

Duclaasie

Anders ik wel. Q2 nog even gechecked voor het inpakken. Ik denk dat deze bij het wisselen van de condensatoren met de soldeerbout is aangetikt, waardoor hij een beetje is vervormd.

mr_petit

18 mei 2021, 19:13:58 #18 Laatste wijziging: 18 mei 2021, 19:16:08 door mr_petit
Als ik het schema zo bekijk, lijkt het wel dat de 45rpm schakeling parallel aan of uitgeschakeld wordt bij de 33rpm schakeling. Kan dat?
Kan het zo zijn dat je de schakeling verkeert inregelt?

Dus dat je eerst 33rpm moet doen en daarna 45rpm, of andersom: eerst 45 rpm en daarna 33 rpm?
(dus als je 33rpm niet meer op toeren krijgt, je ook 45rpm terug moet draaien?)

Voor de rest vind ik het een ingewikkeld schema.
Garrard 401 - Ortofon AS-212

AntiAudioKwakzalverij

Goed om te horen dat er een pro naar gaat kijken....
(Nog bedankt voor het berichtje, PS als je in de buurt bent is luisteren altijd een optie  ;)  )

Duclaasie

De volgorde is eerst 33 toeren inregelen, daarna de 45 toeren. 45 toeren draaide door de bandbreedte van betreffende potmeter dan ook nog wel naar behoren.

33 schakel je in door de knop in te drukken. Wanneer je de knop ca. 5 seconden indrukt start hij eerst op in 33 toeren en na een aantal seconden versnelt hij door naar 45 toeren.

Met mijn beperkte technische kennis denk ik dan ook dat bijvoorbeeld weerstand R38 van waarde is verlopen waardoor de totale weerstand van R37 en R38 tezamen te laag is.


mr_petit

18 mei 2021, 19:37:19 #21 Laatste wijziging: 18 mei 2021, 19:45:43 door mr_petit
Citaat van: Duclaasie op 18 mei 2021, 19:26:36Met mijn beperkte technische kennis denk ik dan ook dat bijvoorbeeld weerstand R38 van waarde is verlopen waardoor de totale weerstand van R37 en R38 tezamen te laag is.

De kans dat een weerstand in waarde verloopt is m.i. heel klein, tenzij hij heel heet is geweest, maar dan zou hij ook bruin uitgeslagen zijn.
Dan zou een slechte soldeerverbinding oid waarschijnlijker zijn m.i.

Wat natuurlijk ook nog kan zijn is dat er in het verleden een elco is gaan lekken (er zijn immers reeds elco's vervangen), en dat er onder een component electrolyt gelekt is wat niet goed schoongemaakt is en in de loop der tijd problemen veroorzaakt.
Dat is allemaal niet te zien op je foto.
Garrard 401 - Ortofon AS-212

Duclaasie

Solderingen heb ik naar gekeken, alleen die bij de torren zagen er op het eerste gezicht wat minder uit. Ben benieuwd wat er uiteindelijk de oorzaak blijkt te zijn.

Sytse Fliege

Ik zie wel wat verkleurde weerstanden zitten. Maar dat hoeft niets te zeggen, ze kunnen dan nog steeds "on spec" zijn. Maar ook niet.

Fusible resistors (brandveilig) verlopen wel vaak, althans, in vintage spul. In Sansui zijn ze bijvoorbeeld berucht, maar ook in de Sony TA-N7B die ik hier laatst had waren ze nagenoeg allemaal verlopen.

Ach, kikker toch op!

Sytse Fliege

PS: Die verkleuringen zijn trouwens misschien wel gewoon stof.

Ach, kikker toch op!

mr_petit

19 mei 2021, 18:14:02 #25 Laatste wijziging: 19 mei 2021, 18:16:38 door mr_petit
Citaat van: Sytse Fliege op 19 mei 2021, 13:17:36Fusible resistors (brandveilig) verlopen wel vaak, althans, in vintage spul.
Ja die wellicht wel (worden vaak ook warm), maar ik kan me niet voorstellen dat dergelijke weerstanden in het regelcircuit zitten met een potmetertje.

De print is idd heel vuil lijkt me. òf stof, òf nicotineaanslag. het zit ook op het lager etc.
Garrard 401 - Ortofon AS-212

Duclaasie

Zoals ook in mijn Axis topoverleg vermeld voor de volledigheid hier ook even.

Vandaag de voeding en motor weer terug gekregen van Roger Poulussen. De toerentallen zijn weer naar behoren af te regelen, dus de operatie is geslaagd. De laatste aanwezige oude elco’s zijn vervangen en de beide potmeters zijn vervangen. Vermoedelijk was de potmeter voor 33 toeren dus niet jofel meer na 32 jaar.

Tevens is de heatsink weer van verse koelpasta voorzien.











Tafel draait weer als een zonnetje!