• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.
 

Denon PMA 1500R vs Denon PMA 1520

Gestart door Rick.V., 17 mei 2021, 15:41:00

Vorige topic - Volgende topic

Rick.V.

Hallo,
Op dit moment heb ik een Denon PMA 1500R in gebruik. Ik kan eventueel aan een Denon PMA 1520 komen.
Heeft iemand ervaringen met deze 2 en kan deze 'leek' wat meer vertellen over de verschillen, voor- en nadelen?

AntiAudioKwakzalverij

https://www.hifiengine.com/manual_library/denon/pma-1500r.shtml

vs

https://www.hifiengine.com/manual_library/denon/pma-1520.shtml

Vooral meer vermogen en minder vervorming (maar er staat niet hoe de vervorming gemeten is) ga je 0,003% vs 0,01% horen? Persoonlijk denk ik van niet. Uiterlijk (oog wil ook wat) vind ik de 1520 mooier (meer old school). Misschien kunnen de reparateurs op dit forum wat zinnigs zeggen over de kwaliteit en onderhoudsvriendelijkheid van de Denon 1520. Kopen is één ding, maar laten onderhouden is een tweede.

Duclaasie

Hebben we het over de PMA-1520 of de PMA-1520 AE? Dat is namelijk nogal een verschil.

Overigens heb ik jaren met groot plezier met een PMA-1500R gespeeld en speelt die nu nog steeds bij mijn pa. Waarbij wel moet vermeld dat hij in de tussentijd enkele malen open is geweest vanwege slechte solderingen, speaker relais en inputselector.

Niemand

welke jaren 90 versterker heeft dat niet?
Diverse sets deels  volgens ThvW + Berret +HVDHeiden

Duclaasie

Mijn PMA-1500R kocht ik ca. 2003, maar het probleem was er niet minder om.

Niemand

Denon heeft daar ook last van.
En ja dat is vaak zo, door  de regels dat loodhoudend soldeer tin niet meer mocht.
Dat geeft na jaren en soms heel snel problemen.
Ik vraag me af wat erger is loodhoudend solderen ,wat bijna nooit kapot gaat of die andere zooi wat nooit goed blijft.
En dus worden apparaten eerder weg gegooid ,is dat nu zo wijs ?
Ik vind het persoonlijk erg mooi om een oud apparaat te redden of te zien redden.
Vraag maar eens aan Benco met zijn NAD surround versterker de 741?
Echt ellende van nieuw af aan .
Overigens vind ik de NAD wel mooi zeker ook qua wat ze neer zetten .
Ik heb zelf nog een NAD produkt hier de USBdac 2,die heb ik al gecontroleerd en ja hoor een aantal solderingen was beroerd.ding is 5jaar oud en wordt nu niet zo vaak gebruikt.
Werkt overigens erg goed .
Diverse sets deels  volgens ThvW + Berret +HVDHeiden

AntiAudioKwakzalverij

Ik ben ook voorstander om oude apparatuur in ere te houden, maar sommige modellen zijn voor reparateurs een hel (zie de topics van Regenpak en Sytse). Voordat je bij de printplaat kan komen om solderingen te controleren, moet eerst de hele versterker uit elkaar...geen handig luikje of klepje die toegang biedt. Dat kan de prijs van een revisie hoger doen uitpakken.

Regenpak

Citaat van: Niemand op 17 mei 2021, 23:19:23Ik vraag me af wat erger is loodhoudend solderen ,wat bijna nooit kapot gaat of die andere zooi wat nooit goed blijft.
Dat is een fabeltje. Die oude Denons hebben gewoon Pb soldeersel (pre-RoHS) en dat gaat gewoon aan de haal. Het huidige RoHS soldeer is prima. Wat je wel vaak ziet is dat expres slecht soldeer (of iets anders) wordt gebruikt om de levensduur van spullen te verkorten om extra omzet (en Elektroschrott) te genereren. Misschien is dat bij Denon ook gedaan, daar kom je natuurlijk nooit achter.

Tjerk
It's been Monday all week long!

Rick.V.

18 mei 2021, 08:11:07 #8 Laatste wijziging: 18 mei 2021, 08:17:37 door Rick.V.
Citaat van: Mmuetst op 17 mei 2021, 22:25:54https://www.hifiengine.com/manual_library/denon/pma-1500r.shtml

vs

https://www.hifiengine.com/manual_library/denon/pma-1520.shtml

Vooral meer vermogen en minder vervorming (maar er staat niet hoe de vervorming gemeten is) ga je 0,003% vs 0,01% horen? Persoonlijk denk ik van niet. Uiterlijk (oog wil ook wat) vind ik de 1520 mooier (meer old school). Misschien kunnen de reparateurs op dit forum wat zinnigs zeggen over de kwaliteit en onderhoudsvriendelijkheid van de Denon 1520. Kopen is één ding, maar laten onderhouden is een tweede.

Ja, ik ben old school. 😇
Ik gebruik de Denon PMA 1500R om een set B&W DM2a en een set JBL 4311B mee aan te sturen. Ik heb deze set nu al een aantal jaar staan. Ik ben aardig tevreden over het geluid. 'Aardig tevreden' omdat ik toch wat mis in het hoog. Ik heb ondertussen al wat andere speakers en versterkers uitgeprobeerd, maar blijf toch terugvallen op deze set omdat ik, op het hoog na, helemaal tevreden ben met de rest van het geluidspectrum.
Omdat bij de Denon PMA 1520 wordt aangegeven dat deze 5Hz- 50kHz geeft, ben ik benieuwd wat deze doet met mijn speakers. Misschien dat ik helemaal verkeerd zit met 'mijn logica'. Maar nogmaals, ik ben maar een 'leek'.
Ik ben mij bewust dat het hier om een oudje gaat en hoogstwaarschijnlijk het eea moet gebeuren in onderhoud om deze optimaal te laten klinken.
Maar voordat ik deze (voor mij) onzekere stap maak wil ik alhier vragen wat de meningen zijn. Want ja, ik zal er rekening mee moeten houden dat het al bij al een kostenplaatje gaat worden...

Rick.V.

Citaat van: Duclaasie op 17 mei 2021, 22:49:34Hebben we het over de PMA-1520 of de PMA-1520 AE? Dat is namelijk nogal een verschil.

Overigens heb ik jaren met groot plezier met een PMA-1500R gespeeld en speelt die nu nog steeds bij mijn pa. Waarbij wel moet vermeld dat hij in de tussentijd enkele malen open is geweest vanwege slechte solderingen, speaker relais en inputselector.

Het gaat hier om de PMA-1520.

AntiAudioKwakzalverij

Had een berichtje gekregen van Rick of ik goede bedrijven weet die Denon kunnen reviseren en wat dat zo met de natte vinger gemiddeld kost. Ik weet helaas het antwoord niet op deze vraag want ik bezit geen Denon. Maar er zijn hier genoeg forumleden die wel raad weten met deze vraag.
Over die slechte solderingen, was dat niet omdat ze met de verkeerde temperatuur worden gesoldeerd zodat e.a. Niet goed is doorgevloeid (maar corrigeer me als ik dit verkeerd heb).

Duclaasie

Ik heb goede ervaring met Rody Mulder in Purmerend en met Audioservice Elst.

AntiAudioKwakzalverij

Citaat van: Rick.V. op 18 mei 2021, 08:11:07Ja, ik ben old school. 😇
Ik gebruik de Denon PMA 1500R om een set B&W DM2a en een set JBL 4311B mee aan te sturen. Ik heb deze set nu al een aantal jaar staan. Ik ben aardig tevreden over het geluid. 'Aardig tevreden' omdat ik toch wat mis in het hoog. Ik heb ondertussen al wat andere speakers en versterkers uitgeprobeerd, maar blijf toch terugvallen op deze set omdat ik, op het hoog na, helemaal tevreden ben met de rest van het geluidspectrum.
Omdat bij de Denon PMA 1520 wordt aangegeven dat deze 5Hz- 50kHz geeft, ben ik benieuwd wat deze doet met mijn speakers. Misschien dat ik helemaal verkeerd zit met 'mijn logica'. Maar nogmaals, ik ben maar een 'leek'.
Ik ben mij bewust dat het hier om een oudje gaat en hoogstwaarschijnlijk het eea moet gebeuren in onderhoud om deze optimaal te laten klinken.
Maar voordat ik deze (voor mij) onzekere stap maak wil ik alhier vragen wat de meningen zijn. Want ja, ik zal er rekening mee moeten houden dat het al bij al een kostenplaatje gaat worden...
Kun je omschrijven wat in het hoog mist, als ik naar die luidspreker kijk heeft deze JBL een conus tweeter, dus geen dome. Misschien is daarom het hoog anders dan bij andere luidsprekers. Het hoog is overigens wel regelbaar via de potmeter voorop de JBL’s

minplus

Het feit dat een versterker een hogere frequentie weergeeft betekent niet dat je meer of beter hoog in je kamer hebt.
If nothing goes right, go left; If nothing's left, go right

Rick.V.

Citaat van: Mmuetst op 18 mei 2021, 20:03:48Had een berichtje gekregen van Rick of ik goede bedrijven weet die Denon kunnen reviseren en wat dat zo met de natte vinger gemiddeld kost. Ik weet helaas het antwoord niet op deze vraag want ik bezit geen Denon. Maar er zijn hier genoeg forumleden die wel raad weten met deze vraag.
Over die slechte solderingen, was dat niet omdat ze met de verkeerde temperatuur worden gesoldeerd zodat e.a. Niet goed is doorgevloeid (maar corrigeer me als ik dit verkeerd heb).

Ik heb toevallig net iemand gevonden in Dordrecht, hij werd mij aangeraden. Ik kan gelukkig morgenavond al bij hem terecht.
Bedankt Mmuetst...