• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.
 

Marantz MA24 versterker - werkt niet optimaal

Gestart door Ad-orgel, 18 mei 2021, 00:02:59

Vorige topic - Volgende topic

Ad-orgel

Sinds 2006 ben ik in het bezit van twee Marantz MA24 monoblokken. Tweede hands gekocht; ze dateren van 1991. Tot nu toe hebben ze zonder problemen gefunctioneerd en dat doen ze eigenlijk nog wel, maar ik hoorde bij een zachte passage wat ruis in één luidspreker en ook wat geluidsvervorming. De beide versterkers werden altijd knap warm; je kon er net je hand op houden, maar niet te lang. Nu bleek dat er één exemplaar niet warm was, slechts een beetje lauw, meer koud dan warm. Ik heb een paar keer uitgeschakeld en weer aangezet, maar die ene werd niet goed warm. Ik heb de hele dag gedraaid. Hij geeft eigenlijk nog wel goed geluid; ik hoor niet veel verschil met de andere, maar het lijkt me niet goed dat hij niet op temperatuur komt.
Nu de vraag natuurlijk: Heeft iemand enig idee hoe dit kan komen en wat ik moet doen om dat weer goed te krijgen. Kan er iets kapot zijn en zo ja, waar kan ik dat het beste laten maken? Ik woon in de Hoeksche Waard net ten zuiden van Rotterdam.
Alvast bedankt voor je reactie.

Groet,
Ad
Eindversterker:  Marantz MA 24
Voorversterker:  AVM Evolution V3
CD-speler:        Denon DCD-S10
Luidsprekers:    Dynaudio Audiënce 80

Sytse Fliege

Als klasse A geen apparaatoptie is (schakelaar), dan is er inderdaad wat mis.

Maar dat is ook niet zo verbazingwekkend, apparaten uit die periode hebben nu eigenlijk altijd service nodig, als dat niet al een keer is gebeurd. En klasse A versterkers al helemaal (vanwege warmte en het grotere stroomverbruik). Zeer waarschijnlijk zijn er problemen met soldeerverbindingen en ik vermoed dat ook de voedingselco's niet meer optimaal zijn. Beter om ze te laten servicen/reviseren voordat je ze nog verder gebruikt, omdat dit soort klachten kunnen leiden tot grotere problemen (opblazen van de power transistors).

Ach, kikker toch op!

Regenpak

Dit is een klasse A eindversterker. Mooi ding, zeker waard om te laten servicen. Zitten zeldzame lateraaltjes in (MOSFETs), als die stuk zijn (hoeft niet) kunnen ze worden vervangen door bijvoorbeeld Exicon devices.

Zowel Herr Fliege als ikzelf kunnen dat servicen voor je doen.

Tjerk
It's been Monday all week long!

Ad-orgel

Sytse Fliege reageerde het eerst. Met hem heb ik contact gelegd. Ik heb eerst nog overwogen om een set (nooit gebruikte) Marantz MA 700 te kopen, maar toch besloten de mijne te laten reviseren. Ik denk namelijk dat de MA-24 een klasse beter zijn. Ik vind het prima versterkers en ik weet wel wat ik heb, maar niet wat ik krijg als ik zou overstappen op de MA 700.
Vandaag heb ik ze weggebracht.

Groet,
Ad 
Eindversterker:  Marantz MA 24
Voorversterker:  AVM Evolution V3
CD-speler:        Denon DCD-S10
Luidsprekers:    Dynaudio Audiënce 80