• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.
 

Kleine modificatie aan B&W CM10 s2, doen of afblijven?

Gestart door Ferry, 21 mei 2021, 10:04:45

Vorige topic - Volgende topic

Ferry

Beste mensen,

Ik heb een woonkamer met een lastige akoestiek. Ik heb een tijdje een DDRC-24 aangesloten gehad om alles in balans te brengen, maar ik heb het 'gevoel' dat de CM10's beter tot hun recht komen zonder DSP stap er tussen. Het nadeel is alleen dat ik vanuit mijn Rotel RC1590 alleen een fullrange signaal naar de CM10's kan sturen. Hierdoor heb ik al meteen een piek in het laag te pakken, terwijl ik dit liever aan de subs over laat, die ingebouwde DSP en EQ hebben. Nu overlappen ze elkaar te veel. Ik denk aan 2 verschillende oplossingen.

Oplossing 1: Passieve highpass filter (RCA) tussen de voor en eindversterker plaatsen. Dit lijkt met alleen een beetje een lo-fi oplossing. Wordt met name veel gedaan in car audio, maar in hi-fi volgens mij niet, toch? Daarnaast weet ik niet wat de side effects zijn voor de rest van het spectrum. Ook vind ik deze in NL nergens zo te koop.

Oplossing 2: De CM10 s2 heeft 3 woofers. Zou ik ongestraft de onderste, of zelfs de onderste 2 woofers kunnen afkoppelen intern, zodat het laag van de CM10's flink afneemt?
Ik ben niet echt bekend met analoog filterdesign wat in de speaker zelf zit en weet dus niet of het verwijderen van 1/3 of 2/3 van de 'load' invloed heeft op het filter.

Het afkoppelen van de woofers is namelijk een relatief makkelijke ingreep en zou net het verschil kunnen maken denk ik.

Als oplossing 3 zou ik de Dirac DSP er weer tussen kunnen zetten, maar op de een of andere manier heb ik het gevoel dat het geluid hiervan iets vlakker wordt. Er zijn wel betere Dirac processors, o.a. met gebalanceerde in- en uitgangen, maar dat is qua budget echt geen optie.
Home Theatre: Rotel RC-1590 & Rotel RB-1582 mk2, B&W CM10s2, B&W DB4S, Gustard U12, MiniDSP DDRC-24, zelfbouw HTPC, Samsung UE55KS7000S...
Koptelefoons: AKG K550 (closed), Sennheiser HD580 (open), Shure SE425 (IEM), Sennheiser Momentum Free In-Ear Wireless.

Rubble

Woofer lostrekken zou ik niet doen, daar is het filter niet op ontworpen en kan gekke effectem geven.

Kan je niet een schuimpje of een paar sokken in de basrefelexpoort stoppen? Kijken wat het doet.
"We sleep in separate rooms, we have dinner apart, we take separate vacations - we're doing everything we can to keep our marriage together."

Rodney Dangerfield

Rubble

En zit er in je subs geen high pass filter? Dus vanaf de subs de B&W's doorlussen vanaf 80 Hz bijvoorbeeld.
"We sleep in separate rooms, we have dinner apart, we take separate vacations - we're doing everything we can to keep our marriage together."

Rodney Dangerfield

Ferry

De schuimpjes zitten er al in. Ik heb ze altijd al met de foam pluggen in gebruik gehad.

De subs krijgen beiden een signaal via RCA. Die hebben zelf een DSP en EQ. De speakers doorlussen gaat niet, dit zijn geen high level in subs.

Een ander alternatief zou om de bass te minderen op de voorversterker en dit weer op de subs te boosten, maar dit lijkt me nogal tegennatuurlijk.
Home Theatre: Rotel RC-1590 & Rotel RB-1582 mk2, B&W CM10s2, B&W DB4S, Gustard U12, MiniDSP DDRC-24, zelfbouw HTPC, Samsung UE55KS7000S...
Koptelefoons: AKG K550 (closed), Sennheiser HD580 (open), Shure SE425 (IEM), Sennheiser Momentum Free In-Ear Wireless.

Rubble

Hmmmmm.....

Misschien kan je nog iets met een los crossover zoals een DBX 234 XS of iets gelijkaardigs zoals een Behringer CX2310). Hiermee stel je alleen crossover frequenties in. Je kan dan een 'vanaf' frequentie (high pass) instellen voor je B&W's.

Maar dat kan kan met je MiniDSP uiteraard ook.
"We sleep in separate rooms, we have dinner apart, we take separate vacations - we're doing everything we can to keep our marriage together."

Rodney Dangerfield

minplus

If nothing goes right, go left; If nothing's left, go right

superge


Rubble

Citaat van: superge op 21 mei 2021, 17:53:15Doe maar een Lyngdorfje...
TS wil juist geen DSP

Maar is wel een prima oplossing vind ik ook. Als ik ooit nog eens rijk wordt. :D
"We sleep in separate rooms, we have dinner apart, we take separate vacations - we're doing everything we can to keep our marriage together."

Rodney Dangerfield

Space

Heb je in die Rotel geen setting voor het gebruik van subs in surround mode en stereo mode waarbij je dan ook instelt tot hoe hoog de sub gaat an wanneer de front speaker begint?
Meridian G68, Mark and Levinson No. 29,  2 * Linn LK85 , meridian G98,  meridian HD621, Linn LP12, Musical Fidelity X-LPS v3, Empire vandenhul MC1000 , Marantz UD 5005, Mediacenter pc op basis van XBMC, Raspberry PI4 -digiberry, Thiel CS2.4,  Linn Kaber rear, Thiel SCS2 centre, Rel Quake Sub

Ferry

Citaat van: Space op 21 mei 2021, 20:45:54Heb je in die Rotel geen setting voor het gebruik van subs in surround mode en stereo mode waarbij je dan ook instelt tot hoe hoog de sub gaat an wanneer de front speaker begint?

Nee de RC-1590 is een pure stereo versterker. Filteren is dus niet mogelijk.
Home Theatre: Rotel RC-1590 & Rotel RB-1582 mk2, B&W CM10s2, B&W DB4S, Gustard U12, MiniDSP DDRC-24, zelfbouw HTPC, Samsung UE55KS7000S...
Koptelefoons: AKG K550 (closed), Sennheiser HD580 (open), Shure SE425 (IEM), Sennheiser Momentum Free In-Ear Wireless.

ShaggyNL

Hey Ferry. Eindelijk eens iemand dicht bij.

Ik zou in ieder geval van je hoofd-luidsprekers afblijven. Maar ook vraag ik mij af waarom de B&W's zelf niet zouden voldoen. Begint deze zo laat dan? Dat zou best wel ernstig zijn voor een luidspreker van deze prijsklasse/afmeting.

Persoonlijk ben ik altijd afstandig voor sub-woofers, tenzij ze deel van het ontwerp zijn (vanuit de fabrikant).

Het mooiste is om de subs aan de bovenzijde af te kappen zoals hier gemeld wordt.

Het allermooiste zouden luidsprekers zijn die wel netjes doorlopen in het laag. Dan komt je stereo versterker ook nog eens goed tot z'n recht.
Luxman | JK Acoustics | Stax | Audio-Technica | Sony | Yamamoto Soundcraft

Ferry

15 december 2021, 14:55:03 #11 Laatste wijziging: 15 december 2021, 15:09:47 door Ferry
Hoi,

Ik zit nog een beetje na te denken, afgelopen periode erg druk geweest met werk en nu ziek, dus tijd om een beetje te denken hoe ik dit nu een keer goed wil oplossen.

De CM10's hebben zeker genoeg laag, maar ik heb bewust subwoofers gekozen omdat deze het toch makkelijker kunnen in de hoop dat dit ook beter klinkt. Ik ben geen basshead, maar het laag moet wel gewoon goed zijn en natuurgetrouw.

Misschien zit het enorm tussen de oren, maar ik heb het gevoel dat de set met de MiniDSP ertussen niet echt puur klinkt. Het is moeilijk uit te leggen, maar ik mis gewoon iets.

Nu is mijn kamer ook vrij lastig, aangezien het een L vorm is en hij vrij groot is.

Ik wil eigenlijk af van de MiniDSP tussen de voor en eindversterker. Ik zit dan alleen met het probleem dat ik geen highpass meer kan toepassen en dan krijgen de subwoofers een volledige overlap met de main speakers. Volgens mij gaat dat een boel pieken en dips opleveren. De Dirac functie zal ik dan ook niet meer gebruiken, maar op zich vind ik dat niet zo heel erg. Door Dirac ben ik juist heel erg geneigd om bij elke millimeter dat iets in de kamer verplaatst dat ik het gevoel krijg dat ik weer opnieuw moet gaan inregelen.

Ik heb er aan gedacht om bijvoorbeeld de versterker zo in te stellen dat de bass flink wordt onderdrukt, echter dit heeft ook zijn uitwerking op het subwooferkanaal. In de MiniDSP zou ik dat dus weer moeten optrekken, is dat wel wenselijk en kan dat geen vreemde bijkomstigheden geven....?

Ik heb ook RCA stekkers gezien met demping erin zodat je die als highpass kan gebruiken, maar die zijn in NL moeilijk te verkrijgen bij een normale webwinkel en daarnaast heb ik mijn twijfels over de kwaliteit daarvan.

Daarnaast hebben we dan nog de delay tussen de subs en de mains. In de praktijk moet ik de mains namelijk een kleine delay geven om in fase te komen en tevens 'time aligned' te zijn (getest met REW). Als ik de mains direct vanaf de versterker door laat naar de eindversterker, zal deze dus altijd iets voorlopen. Ik kan ze wel in fase krijgen maar er zit altijd een minimale delay in. Dit komt volgens mij doordat de DB4s subs een digitale (DSP) versterker hebben die ook een hele kleine delay heeft.

De vraag is alleen, is dat hoorbaar?

Wie weet hier iets vanaf? Ik wil binnen afzienbare tijd het spul een keer opnieuw aansluiten en hier mee experimenteren, maar ik ben aan de andere kant ook wel een beetje zat daarvan. Ik wil gewoon goed geluid (zonder de subs weg te doen ;) ) en een correct ingeregeld systeem. Ik ben er redelijk handig mee en ik ken de meeste basisprincipes goed, maar ik ben er nog niet helemaal. Wat ik wel gek vind ik dat de RC1590 wel een subwooferuitgang heeft, maar geen mogelijkheid om de mains te highpassen, die 2 gaan toch echt hand in hand....?
Home Theatre: Rotel RC-1590 & Rotel RB-1582 mk2, B&W CM10s2, B&W DB4S, Gustard U12, MiniDSP DDRC-24, zelfbouw HTPC, Samsung UE55KS7000S...
Koptelefoons: AKG K550 (closed), Sennheiser HD580 (open), Shure SE425 (IEM), Sennheiser Momentum Free In-Ear Wireless.

Labs

Ik zou proberen je speaker niet aan te passen. Als je dat gaat doen moet je echt wel wat weten over speaker design en ik denk dat je van de regen in de drup gaat komen. Ik kan je er iig niet bij helpen :-)

Ik vind het inderdaad bijzonder vreemd dat je je versterker niet als 'small' kunt laten uitsturen. Ik heb dit nog nooit meegemaakt bij een versterker/receiver die wel een aparte subuitgang heeft. Gek.

Hoe heb je de DDRC-24 aangesloten? Bij analoog vind er een extra AD/DA conversie plaats die je zou kunnen horen. Als je hem digitaal hebt aangesloten vind er iig geen extra conversie plaats maar gebruik je natuurlijk wel de conversie van de DDRC-24 (die mogelijk minder goed is dan wat je in de bron of versterker hebt). Ik zou een voorkeur hebben om te proberen DSP volledig in het digitale domein te houden. Je kunt overwegen om een MiniDSP aan te schaffen die in het digitale domein werkt. Ik werk ook met DSP in het digitale domein en ben daar zeer tevreden over.

Ik zou de DDRC-24 eens aansluiten ZONDER aanpassen. Dus alleen de AD/DA conversie laten werken en (even hulp vragen) een blinde luistertest doen of je verschil hoort. Als je van de 10x ca. structureel kunt horen dat de DDRC is aangesloten weet je dat het geen verbeelding is wat je hoort. Ik sluit niet uit dat je erachter komt dat je het feitelijk niet kunt horen.

Als je na deze test constateert dat je de AD / DA conversie het probleem veroorzaakt, dan kun je steppen met experimenteren met de DDRC-24. Dan moet je de oplossing zoeken elders zoeken:
- DSP in het digitale domein (MiniDSP heeft hier ook aparaten voor)
- Zelf knutselen
- Andere versterker kopen met ingebouwde DIRAC zoals de Arcam of NAD

Als het niet ligt aan de AD/DA conversie moet je verder kijken wat het probleem veroorzaakt. Ik zou beginnen DIRAC alleen in het laag te laten werken waar je het nodig hebt (ik ga er vanuit dat je dit bij de DDRC-24 kunt instellen?). Zeker niet in het hoog (heb ik zelf ook niet zo'n beste ervaringen mee). Dat zou veel moeten schelen. Mijn ervaring is dat DIRAC toegepast in het laag geen negatieve impact heeft op het beeld / overall geluidsbeeld.

Tot slot zou ik zelf eerder opteren voor een MiniDSP versie zonder DIRAC maar waarbij je zelf de EQ in kunt stellen met een aantal banden. Je kunt dan met REW de meting doen, een filter laten samenstellen dat je vervolgens inlaad op de MiniDSP. Theoretisch is dit slechter, maar ik vind het een betere methode: je hebt veel meer controle en kunt echt alles zelf instellen: bv. wel of niet pieken versterken, de mate waarin aanpassingen worden gedaan, of smalle pieken wel of niet gecorrigeerd worden etc. Ik heb deze werkwijze bij mijn stereo opstelling actief en dat bevalt me erg goed. Ik heb DIRAC bij mijn HT opstelling en daar worstel ik meer mee (werkt bij mij goed in het laag, maar het beeld wordt overdreven groot/breed als ik ook het hoog meepak).


Jan66

Als je de baspoorten van de B&W CM10 dicht stopt met een sok, hoe is dan het geluid?

WanFie

Waarom zo vasthouden aan die subs? Ik lees alleen maar nadelen.
:) Aandacht maakt alles mooier  :)