• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.

Voorversterker nodig of niet?

Gestart door Starsky, 15 oktober 2023, 11:01:08

Vorige topic - Volgende topic

amp

Je bent een liefhebber van SE denk ik..?
Ik heb wel eens een buizen-PP omgezet in SE door 1 primaire wikkeling van de UGT op constante stroom te zetten dmv een stroombronconstructie met de buis die op die wikkeling geschakeld is.
Een wereld gaat open....

211audio

Citaat van: amp op 23 oktober 2023, 21:54:40Je bent een liefhebber van SE denk ik..?
Ik heb wel eens een buizen-PP omgezet in SE door 1 primaire wikkeling van de UGT op constante stroom te zetten dmv een stroombronconstructie met de buis die op die wikkeling geschakeld is.
Een wereld gaat open....

Klopt :) Alleen de allereerste versterker die ik gebouwd heb (in 1999), was een geïntegreerde KT88pp. Ook knap zwaar.

amp

25 oktober 2023, 16:15:27 #17 Laatste wijziging: 25 oktober 2023, 19:10:53 door amp
Oei,,,dit is wel een zware ja....en met veel vermogen ook..

Menno van de Veen heeft een onderzoek gedaan naar UGT's - ook in verband met verschillen tussen SE-UGT en PP-UGT en hij schrijft de hoorbare verschillen toe aan deze UGT-verschillen - in het voordeel van SE meestal.
Maar, ik bewees met mijn experiment dat het helemaal niet zo in die verschillen zit, maar veel meer in het feit dat er bij PP een verstrengeling is tussen de twee eindbuizen die vergelijkbaar is met tegenkoppeling.....
(Ik kon in dit experiment - zoals ik al schreef - een PP-versterker tijdens spelen met 1 druk op de knop naar SE omschakelen bij gebruik van de zelfde UGT.)

Het is nl zo dat er bij een PP-UGT een magnetische koppeling is tussen de twee primaire wikkelhelften en dat zorgt voor de complicatie met een negatieve uitwerking.
Door die koppeling ontstaat er nl door de stroom van de ene buis een inductiespanning op de anode van de andere.
Deze spanning is niet precies in fase of tegenfase met de spanning op het stuurrooster en dus krijgen we een dubbele aansturing van de eindbuis met onderlinge faseverschillen.
En zoiets gebeurt nu precies ook bij tegenkoppeling...!

Je zou denken dat dit effect door de symmetrie in tegenfase bij PP  uitgedoofd wordt, maar kennelijk wringt dit toch hoorbaar wel op een audiosignaal.....
Er geburen dus complexe zaken bij een UGT in PP.
Wat ik deed in mijn experimentje  was dat ik dat niet liet gebeuren door 1 buis passief te laten werken door de stroom erdoor constant te houden....

Een moderne transistorversterker (dus een versterker zonder ugt) kent deze complicatie aan de uitgang niet en dus ook een buizen-SE niet...
Maar ja, met een transistor zit je dan wel weer met die sterke tegenkoppeling...

Het was natuurlijk wel een mooie uitvinding - zo'n PP-UGT. Daarmee kun je met dezelfde hoeveelheid ijzer en koper 4  x zoveel vermogen doorgeven als bij SE...