Setje van Walt

Gestart door Walt, 24 mei 2021, 14:24:01

Vorige topic - Volgende topic

Walt

Bij deze een introductie van mijn setje, eerst maar eens een foto en een korte technische beschrijving:

Bron:

Intel NUC met Roon en Tidal
Merging Hapi DAC
Grimm CC2 word clock

Versterking:

Lindemann 850 op midhoog
Daudio N1000 Ncore op het laag

Speakers:

DIY versie van Daudio W1 met vlakke open baffle, AT woofers en mid en Mundorf AMT tweeter. Aangestuurd met een Daudio aktief filter waarin de nodige dipool correctie is verwerkt

Bekabeling:

Stroom Oyaide Tunami met Iego connectors
Signaal mundorf silver/gold
Speakers mundorf silver/gold op midhoog, Furetech FS Alpha koper op laag
Gigwatt stekkerblok

Tweaks:

SW kurkjes stuk of 20
Bataljon aan Kemp pluggen
Akiko sticks en triple AC enhancer
SR blue zekeringen
Bybee purifiers en enhancers

Akoestiek:

Apart luisterkamertje circa 12m2
Vicoustic en RTFS panelen
Mutrox bass traps

AntiAudioKwakzalverij

Mooie set! Heb diverse Daudio luidsprekers op de beurs in Alkmaar gehoord in 2020 was onder indruk van deze luidsprekers. DIY zal je wel e.a. aan besparing (en plezier) opgeleverd hebben.
Tevens ook een mooie luisterruimte....altijd fijn zo’n mancave  ;)

Walt

Ik heb de mazzel dat ik de Daudio ontwerper goed ken en daarmee toegang tot het filterschema. Besparing door zelfbouw zeer zeker, maar de AT woofers, AT mid en Mundorf AMT blijven serieus prijzig. Anderzijds, als je kijkt wat de bron, versterking en randzaken over de jaren gekost hebben... De drive units zijn toch erg bepalend voor het geluid, en Audio Technology units klinken heel erg fraai, hierop besparen is dan weer niet logisch. 

Ik heb ook een aparte opstelling van de dipool speakers, deze staan maar liefst op iets van 170cm vanuit de achterwand, erg fors voor zo’n klein kamertje. Resultaat is dat door het dipool fantoombeeld het podium zich opbouwt achter de lijn van de speakers. Dus lekker veel diepte werking en het geluid meer naar achter dan je op grond van speakerpositie zou verwachten. Misschien niet ieders ding, maar ik vind het mooi.

Leobus

Citaat van: Walt op 24 mei 2021, 15:46:06Ik heb de mazzel dat ik de Daudio ontwerper goed ken en daarmee toegang tot het filterschema. Besparing door zelfbouw zeer zeker, maar de AT woofers, AT mid en Mundorf AMT blijven serieus prijzig. Anderzijds, als je kijkt wat de bron, versterking en randzaken over de jaren gekost hebben... De drive units zijn toch erg bepalend voor het geluid, en Audio Technology units klinken heel erg fraai, hierop besparen is dan weer niet logisch. 

Ik heb ook een aparte opstelling van de dipool speakers, deze staan maar liefst op iets van 170cm vanuit de achterwand, erg fors voor zo’n klein kamertje. Resultaat is dat door het dipool fantoombeeld het podium zich opbouwt achter de lijn van de speakers. Dus lekker veel diepte werking en het geluid meer naar achter dan je op grond van speakerpositie zou verwachten. Misschien niet ieders ding, maar ik vind het mooi.

Tja, die Audio Technology units. Mmmmmmmm 😍 Dat wist ik al wel.👏👏
Groet,
Leobus

Walt

Hallo Leobus,

Met jouw speakers begon het, dat was Jeroen zijn eerste ervaring met AT dacht ik, bleek toch wel significant beter dan een Visaton AL serie...  ;D

Groetjes Walter

Leobus

Citaat van: Walt op 24 mei 2021, 16:08:17Hallo Leobus,

Met jouw speakers begon het, dat was Jeroen zijn eerste ervaring met AT dacht ik, bleek toch wel significant beter dan een Visaton AL serie...  ;D

Groetjes Walter

Ja, dat is al weer 10 jaar geleden dat Jeroen het filter in mijn boxen ontwierp. Dat filter zit er nog steeds in. Dat wil zeggen; niet meer erin, maar inmiddels in een eigen kast voor de mid/hoog sectie buiten de speakers. (Zoals Jeroen het toen ook bedacht heeft. Ik zie de onderdelen nog verspreid over de grond bij hem liggen) Dat heeft hier (samen met andere bekabeling) toch wel positieve dingen gebracht. Zeker nu ik de filterkasten ook nog eens op mijn Verwonderringen gezet heb.😁
Groet,
Leobus

AntiAudioKwakzalverij

Citaat van: Walt op 24 mei 2021, 15:46:06Ik heb ook een aparte opstelling van de dipool speakers, deze staan maar liefst op iets van 170cm vanuit de achterwand, erg fors voor zo’n klein kamertje. Resultaat is dat door het dipool fantoombeeld het podium zich opbouwt achter de lijn van de speakers. Dus lekker veel diepte werking en het geluid meer naar achter dan je op grond van speakerpositie zou verwachten. Misschien niet ieders ding, maar ik vind het mooi.
Mooi toch, dat is het voordeel van een aparte luisterruimte, je kunt de speakers neerzetten waar je maar wilt zodat ze voor jou goed klinken. Ik plaats mijn Magnepans ook een flink stuk mijn mancave in.

Walt

Intressant! Hoe pakt dat bij jouw uit qua beeld, staat het podium dan ook vooral achter de lijn van de speakers met veel diepte?

Walt

Hier een link met de achtergrond voor optimale plaatsing dipool / planar speaker:

https://forum.audiogon.com/discussions/planar-speaker-placement

Leobus

Bij mij staan de speakers bij uitgebreid luisteren ook 170 cm vanaf de achterwand.
Ook hier staat het beeld achter de speakers. Maar mijn speakers zijn (zoals Walt wel weet) geen dipolen. Ik denk dus dat het niet aan de dipolen ligt.
Groet,
Leobus

WanFie

Mooie set..

Door de absorptie achter de dipolen is afstand minder noodzakelijk. Voor luidsprekerkasten is afstand vaak nodig i.v.m. met het laag. Maar voor de ruimtelijkheid is het eigenlijk ook altijd wel beter om de luidsprekers wat vrijer op te stellen.

In mijn luisterhok lukt dat ook niet. Daar staan de luidsprekers (midden front) ca. 80 cm van de muur. De baspoorten zitten achterin, Mede daarom staan de luidsprekers bijna 45 grd. ingedraaid. En achter de luidsprekers hangt en staat ook nogal wat absorptie.

Eerste reflectiepunten zijn erg belangrijk. Daar dus absorptie of diffusie. Dan is afstand iets minder van belang. Geluid wat wordt geabsorbeerd, gaat niet meer de ruimte in en kan dus het directe geluid niet verstoren. Ik heb wel eens gelezen dat wanneer het verschil in afstand (direct en indirect) wat het geluid aflegt meer dan 1,7 m is, ons gehoor daar minder last van heeft. Om het natuurlijk te ervaren dus.

:) Aandacht maakt alles mooier  :)

AntiAudioKwakzalverij

Citaat van: Walt op 24 mei 2021, 17:25:24Intressant! Hoe pakt dat bij jouw uit qua beeld, staat het podium dan ook vooral achter de lijn van de speakers met veel diepte?
Ik moet zeggen dat het weer een tijdje geleden is dat ik de Maggies heb aangesloten. Het is vooral een ruimtelijk geluid. Let eigenlijk niet zo waar het podium staat (voor of achter de luidsprekers) vind meestal een breed beeld prettig en dat de luidsprekers verdwijnen.
Die link met uitleg over plaatsing dipool/planer is zeker interessant, maar goede plaatsing geld voor alle speakers.

Ben momenteel nieuwe buizen in mijn Prima Luna aan het testen op verschillende luidsprekers en zal dus mijn Magnepans weer eens aansluiten...

Walt

Met de opstelling uit de link is het beeld diep, de hele ruimte achter de speakers is het podium. Doordat de speakers bijna tegen de zijmuren staan, en ver naar voren, kijk je er een soort van langs en heb je totaal niet meer het idee dat het geluid uit de speakers komt, ze verwijnen volledig. Let op, deze opstelling is alleen voor dipool speakers bedoeld.

Groetjes Walter

Walt

Voor de liefhebbers het passieve filter tussen de AT mid en Mundorf tweeter:

Duelund RS condensator voor het hoog
Duelund weerstanden voor het hoog
Mundorf Supreme Silver Gold Oil condensator voor het mid
Voor hoog en mid Jantzen wax coils +SW kurkjes
Voor hoog en mid Duelund silverfoil bypass condensators

AntiAudioKwakzalverij

Wat zijn SW kurkjes?

PS heb mijn rioolbuizen (v-vox luidsprekers) eens een flik eind de luisterruimte ingetrokken....snap wat je je bedoeld met die diepte, geluid lijkt dan achter de luidsprekers te komen. Had dit met deze pijpen nog niet uitgeprobeerd  ;). Moet alleen nog kijken hoe het zit met de lage tonen....dus nog even schuiven  ;D  Blijft een leuke hobby!