Setje van Walt

Gestart door Walt, 24 mei 2021, 14:24:01

Vorige topic - Volgende topic

Loves-Tubes

Citaat van: minplus op 21 april 2025, 18:30:21Vast wel.
Maar als je vol wantrouwen met z'n tweeën gaat luisteren met als instelling "dit is volkomen waanzin en kan onmogelijk iets doen" en vervolgens beiden rechtop in je stoel zit vol verbazing...
Dan is het geen placebo effect.
Nu ik een tijdje op dit forum lees zie ik andere meningen dat mensen geen verschil waarnemen. Ik laat dit fenomeen dan ook even los van placebo effect,  maar mijn stelling was meer in de zin dat mensen beïnvloedbaar zijn. En dat zie ik ook in in de audio hobby maar al te vaak. En als je plezier in luisteren daardoor verhoogd wordt is dat helemaal prima.
Het voorbeeld wat @walt gaf vond ik wel herkenbaar dat je set lekker klinkt als je complimenten krijgt en misschien wat minder als iemand je sound minder mooi vind.

Loves-Tubes

Citaat van: Walt op 21 april 2025, 18:41:13Ik heb ooit eens het kleinere Daudio model C1 met 2x 25cm woofer gehoord op iets van 2x 50 watt buizen, dat ging echt uitstekend. De MOB met zijn 2x 38cm woofer zal met 2x 40 watt buizen een forse druk kunnen neerzetten verwacht ik.
Dank voor je antwoord, ik heb dit merk wel een keer gehoord bij een audio show en was zeker onder de indruk. Ik draai zelf met dipolen: Magnepans en merk dat ik dipolen meer kan waarderen dan box luidsprekers. Helaas vond ik de Daudio producten best wel aan de prijs. Een paar MOD 2.5 kost €7.350,- dat is best stevig, maar ook interessant voor wat je er voor krijgt (hobby kost nu eenmaal geld  ;) ).
Wie weet ga ik ooit voor een paar van deze luidsprekers.
Bedankt voor je info.

Walt

En toch is negatief commentaar vaak nuttiger dan lofzang. Immers van kritiek kun je leren en je set verbeteren. Zo speel ik nooit harde rock en dergelijke omdat het totaal niet mijn smaak is. Denk een jaar of 3 terug had ik een luisteraar die hield van het hardere werk, en die vond de set te lief met te weinig ballen. Was het er toen niet direct mee eens, maar die man had wel gelijk. Inmiddels staat het laag hier harder met een andere curve ingesteld. Mijn eigen muziek klinkt nog net zo goed, zelfs beter, het loopt minder snel dicht nu. Maar ook het stevigere werk komt er nu veel beter uit.

Groetjes Walter

minplus

Mogelijk was het het punt dat we het op een buitengewoon goede set beluisterden?
Denk het niet.
Stond en staat hier overigens volkomen los van hoe ik de set in regel.
Iets wat ik zelden of nooit doe.
If nothing goes right, go left. If nothing's left, go right

Walt

Ha minplus, wat bedoel je te zeggen, ik betwist toch niet dat jullie verschil hoorden? Ik hoor hier het verschil tussen verschillende condensators en stukjes hout, menig audiofiel verklaart mij voor gek, ben dus wel de laatste om aan jullie waarneming te twijfelen. Maar daar staat mijn eigen ervaring tegenover, dat ik gewoon geen verbetering meer hoorde met de audiolamp. Het is natuurlijk wel intressant om proberen te begrijpen waarom sommige het wel, en andere niet horen. Is het een menselijke factor, zijn het blokkades in de set, heeft het met fase gedrag te maken? Etc.

Wie nog een aannamelijke verklaring heeft, ik hoor het graag. Nog ter info en overdenking, ik heb de set van TvW gehoord, ook bij die set hoorde ik niet de magie wat sommigen hier zo mooi kunnen opschrijven. Dan zou ik denken dat het een menselijke factor moet betreffen: reeds uit jezelf zeer goed 3D info uit opnames horen, in combinatie met een set die ook uitzichzelf goed 3D kan weergeven. Dan is het logisch dat het ook verder niet veel beter kan... hmm, dat klinkt best aannemelijk eigenlijk.

Groetjes Walter

minplus

Hoi Walter.
Het is geen kwestie van hoe goed de set is.
Het is hoe goed je 3D in je gehoor waarneemt.
Vergelijk het met je ogen.
Mijn vrouw neemt bv beweging nauwelijks waar. Ik moet haar dus niet vragen welke bloemen naast de weg staan waar ik langs rijd. Ze ziet de kleur en kent elke bloem maar nee.
Ik kan je tientallen voorbeelden geven.
Ook op onderzoeken die ik gedaan heb.
Sommigen zullen die verschillen nooit kunnen waarnemen.

Grz, Ger

Walt

Ik weet dat ik 3D juist uitstekend kan waarnemen. Bijv. dat een set mooi ruimtelijk klinkt of 'plat als een dubbeltje' hoor ik altijd als haanje de voorste. Is ook 1 van de eerste zaken waar ik als eerste op let. Bijv. afgelopen DAE de demo van de Kii Seven, de hele zaal lyrisch over het geluid, maar plat dat het beeld was joh, echt tranen trekkend slecht, maar een kudde die dat totaal niet hoort. Toen ik er wat over zei (prive) aan de demo gever: ja daar heeft u gelijk in, maar dichter op de wand is de bas veel beter.  Veel bas uit klein kastje verkoopt beter dan mooi 3D plaatje blijkbaar.

Dus neem maar aan, 3D hoor ik bovengemiddeld goed. Wat is dan jouw biologische verklaring dat ik geen effect (meer) hoorde van mijn lamp. Of niks 'bijzonders' in TvW set?  En juist wel weer enorm onder de indruk was van Cock zijn systeem, terwijl het 3D effect daar juist niet het meest sterke punt was? 

Ik hou het voorlopig erop, als een set goed 3D weergeeft, dan hoor ik dat, zonder lamp en tegels nodig als hulpmiddel.

EDIT:

Nu bedenk ik me, de klank, het 3D effect, dynamiek, de emotie in de weergave, het heeft allemaal zijn aandeel in hoe 'echt' een set klinkt. Ik ben op zoek naar die 'echte' weergave, misschien hoe echter een set klinkt. Hoe meer ik die set kan waarderen. Misschien zoek ik dus meer dan alleen VdH mij kan bieden...

Groetjes Walter

Starsky

Tsja, het is " lastig" om het te omschrijven vindt ik..
Het is niet zo zeer een kwestie van een goede of slechte set namelijk..
Ik heb twee maal een gehakte set mogen ervaren, was dit het beste wat ik ooit gehoord heb? Denk het niet ::)  maarrr deze sets hadden wel iets zeer aangenaams in het geluidsbeeld wat ik zelf ook graag wilde...en wat nu al aardig gelukt is vindt ikzelf ;)
En met name dat "iets" blijft me bezighouden...heb hele mooie sets gehoord die ik echt wel thuis zou willen hebben, maar ze miste allemaal dat " speciale"
Dat speciale omschrijven is nog lastiger, maar als ik het in mijn woorden mag doen dan is het, rust, connectie, beleving, gevoel.
De sets die ik gehoord heb klonken voor mij ongelofelijk goed en mooi, maar vragen " teveel" aandacht om te luisteren..
Bij de " behandelde" sets klinkt het relaxter en natuurlijker zonder aandacht te trekken op een bepaald vlak..
En ondertussen geloof ik ook wel dat niet iedereen dit hetzelfde beleefd.
Dus doe gewoon waar jij je goed bij voelt, en geniet  ;)

Knosti de Platenwasser

Citaat van: Walt op 21 april 2025, 19:08:42Beste TvW,

Dus alleen luisteren overdag, anders werkt het niet? Dat zou wel verklaren waarom ik zo weinig effect ermee sorteer, ik luister altijd in de avond met de gordijnen dicht.

Ik hoorde op het einde trouwens wel verschil met de lamp aan of uit, maar dat was helaas geen verbetering, ik verdenk de negatieve invloed van de rotzooi uit de variac op het net...? Misschien zou een accu uitkomst kunnen bieden voor wie het onderste uit de kan wil halen.

Groetjes Walter

Komaan Walter, dat meen je toch niet echt van die zon en overdag...

Het gaat om de energetische koppeling aan datgene wat de boel hier van begin tot eind gaande houdt, zichtbaar of niet. De zon dus.

Hoe die koppeling gelegd wordt, hoe de behandeling van een tegel, weerstand of stekkerdoos precies in zijn werk gaat, is misschien wel leuk om te weten, maar zal niks nader verklaren. Denk ik toch ;)
... on an Electrospective Odyssee.

Walt

Dat is mooi omschreven Starsky en ik kan me daar voor groot deel in vinden. Maar wat je zegt:

De mannen van Daudio zijn beide muzikant. Ik heb ze de blauwe Sonore luidspreker kabel (die jij nu hebt) een tijdje geleend. Ik kreeg eerst terug: wow, dit is de eerste koper kabel die wij gehoord hebben, die het hoog wel goed weergeeft. Maar later bleek dat ze toch liever hun zilver/goud kabel gebruikten, kwam na uitgebreid vergelijk toch dichter in de buurt hoe instrumenten echt klinken. Ik heb die zilver/goud kabel hier ook liggen maar kan er niet meer naar luisteren , wel mooi open geluid maar in mijn mening juist niet zo neutraal als koper. Compleet omgekeerde conclusie dus. Maar wel beide kabels op een kwalitatief hoog niveau. Persoonlijk smaak en ervaringen zijn bepalend. Uiteindelijk luisteren zij niet naar mijn set, dus ik hou het op koper.

Groetjes Walter

Starsky

Precies dat dus Walt,
Proberen... en wat je bevalt dat bewaar je..
Ik heb ook de Berret luidspreker kabel, is deze " minder" zeker niet, maar eerder " anders" en dan moet het maar net lekker matchen met welke versterker of luidsprekers je speelt..
Ik vindt het daarom erg fijn, en wellicht bevoorrecht om met twee sets van versterkers, kabels luidsprekers te kunnen wisselen..
Mijn ideaal zou zijn dat als de kinderen de deur uit zijn twee verschillende sets te kunnen samenstellen in elk een aparte ruimte met hun eigen kwaliteiten en dat het zo een verschillende luister ervaring kan zijn  ;)

Walt

Ha Starsky,

Dat had ik hier dus een tijdje... stoel 180 graden draaien en voila een andere set. Dus de 'grote' set zoals jij die hier hebt gehoord maar toen nog met de Lindemann 850 versterker, en aan de andere kant een TvW CD-205 met de Chaos 3 en de Altec baffles. Maar ik betrapte mezelf toch veel vaker naar de grote set te luisteren, ook al speelden die Altecs op de Chaos 3 echt wel goed. Toen dus een gedachte kronkel: ik zet die Chaos 3 eens in de grote set. Op papier een totale mismatch, ik zag TvW in gedachte al van woede op de grond stampen, maar wonderwel het klinkt best goed eigenlijk.

minplus

Citaat van: Walt op 21 april 2025, 21:16:38Dus neem maar aan, 3D hoor ik bovengemiddeld goed. Wat is dan jouw biologische verklaring dat ik geen effect (meer) hoorde van mijn lamp. Of niks 'bijzonders' in TvW set?  En juist wel weer enorm onder de indruk was van Cock zijn systeem, terwijl het 3D effect daar juist niet het meest sterke punt was? 

Ik hou het voorlopig erop, als een set goed 3D weergeeft, dan hoor ik dat, zonder lamp en tegels nodig als hulpmiddel.

EDIT:

Nu bedenk ik me, de klank, het 3D effect, dynamiek, de emotie in de weergave, het heeft allemaal zijn aandeel in hoe 'echt' een set klinkt. Ik ben op zoek naar die 'echte' weergave, misschien hoe echter een set klinkt. Hoe meer ik die set kan waarderen. Misschien zoek ik dus meer dan alleen VdH mij kan bieden...

Groetjes Walter

Als ik een biologische verklaring had was ik niet als luisteraar met wat is dat voor apekool naar Tdo gegaan.
Ik ben ook een uitstekende 3D waarnemer en nam de vergroting van 3D in diepte en plaatsing ook duidelijk waar.
Mijn ogen zijn trouwens ook goed in 3D en razend snel.

Tdo

Sommige mensen ervaren vdH niet. Heeft niks met een betere set of beter gehoor te maken IMHO 🤷🏼‍♂️
'Jongens waren we - maar aardige jongens'    (Nescio)

minplus

Een ander gehoor. Je hebt gehoor in duizenden varianten en met het brein erachter miljoenen.
Zoals wat ogen betreft ik snelle heb en mijn vrouw trage. En zo nog een serie verschillen.
En zoals ik met de smaak iets extreem zuur en vies vind en zij lekker en nauwelijks zuur. Terwijl zij iets anders extreem zuur en vies vindt en ik lekker en nauwelijks zuur.