Setje van Walt

Gestart door Walt, 24 mei 2021, 14:24:01

Vorige topic - Volgende topic

Walt

Ik was niet van plan het buisje gelijk te gaan gebruiken, misschien eerst eens een keer na laten meten op een amplitrex.

Walt

Ha Starsky, welk buizen bezetting heb jij in de Chaos 4 zitten?

Walt

Nog wat aan het spelen geweest met de positie van de achterste Shun Mook staanders. Ik heb ze nu bijna tegen de achterwand staan. Dan kon eerst niet wat het gordijn kan nu niet meer dicht, maar nu met de Sun Eclipse screens hoeft dat niet meer, en ik vind het eigenlijk ook beter klinken (levendiger) met de gordijnen open. De staanders meer naar achteren lijkt beter te zijn, meer luisteren is nodig.

Walt

Theo van Wermeskerken

Citaat van: Walt op 16 mei 2025, 20:32:40De verkoper wist het volgende te melden:

Deze meet 95/102 waarbij 85 100% is. 50 is de minimale waarde

Nietszeggende waarden dus : 95 %, 102 ?%  van wat dan.
Waarschijnlijk afkomstig van een of andere simpele emissietester.
Wat je moet weten is de getrokken stroomwaarde per triode.
Die bepaalt hoe de buis zich instelt en daarmee tevens de volgende fasedraaier.
En de steilheid per triode, die bepaalt hoeveel die getrokken stroom gaat variƫren als de roosterspanning 1 volt varieert.

Je hoeft geen loodgieter te zijn om van buizen te houden

berret

][/url]

Zo kun je ook een buisje aanleveren. Steilheid en inwendige weerstand, dus de mu worden hier bij bepaalde instellingen gegeven. Daar kun je tenminste nog wat mee.

Walt

Ja, dat is een fraaie tester. Probleem is, die dingen zijn nogal aan de prijs, en je moet ze kunnen bedienen. Om eerlijk te zijn qua kosten kan ik het misschien wel lijden, maar ik mis gewoon de kennis om zoiets goed te gebruiken, en voor die paar buizen per jaar die ik zou willen meten... dan heb je natuurlijk de Avo testers, maar die zijn vaak oud en daar mis ik weer de kennis om zo'n apparaat te servicen en te kalibreren.

Enige moderne ding wat ik gevonden heb is de Duovac, daar kun je emissie en steilheid mee doen, die zijn nog goed betaalbaar en simpel in gebruik. 

Maar de Chaos 3 speelt nu naar tevredenheid, mooie verse eindbuizen met de juiste bias, en een mooi 6SN7 buisje van TvW erin, en die Fat Glass 378 (de tweede, eerste was verrot) doet het ook prima. Dus weinig noodzaak nu om iets aan te passen. Neemt niet weg dat het handig zou kunnen zijn beter buizen te kunnen opmeten.

Groetjes Walter

Starsky

Citaat van: Walt op 16 mei 2025, 20:58:08Ha Starsky, welk buizen bezetting heb jij in de Chaos 4 zitten?

Hallo Walt,
De buizen die erin zitten zijn de buizen zoals ik de chaos kocht..
Een Mullard gelijkrichter
Tungsol, type geen idee.. wel met mouse ears
2x 7N7 Denk Sylvania
4x 7c5 Sylvania

Wat zit er bij jou in?

Zijn er ook bedrijven waar je de buizen kan laten testen met een mooi rapport zoals Berret liet zien?
Eerlijk gezegd ben ik ook zeer huiverig om nog buizen ( oude/nos ) te kopen..
Wie zegt dat de buizen testers nog binnen specs zijn? Worden ze gecalibreerd?
Hoe wordt er gemeten..en iedereen kan maar wat waardes roepen..

Uit ervaring weet ik dat er zoveel variabelen zijn...
Zo ook op mijn werk, als we " te warm " meten ( bijvoorbeeld net na de testbank) dan haalt de unit zijn specs niet
Als er dan 20 graden verschil in temperatuur zit krijg je hele andere waarden..
Dus wat is dan juist?
Gemeten waardes zeggen alleen iets als je er 100% op kan vertrouwen dat de gebruikte apparatuur voldoet aan de calibratie specs en de juiste manier van testen en interpeteren van de waardes.
Iedereen kan een mooie AVO op marktplaats kopen... maar correct dedienen en correcte waardes is weer een ander verhaal  ;)
Maar dit is slechts wat ik denk..

Walt

Een CV378 Fat Glass gelijkrichter, vermoedelijk Mullard. Voor de voorversterking een Raytheon 6SN7, fasedraaiers Sylvania 7N7 en 4x eindbuis Sylvania 6v6 JAN VT107.

Walt

Nu het toch over buizen gaat, is de Ecc 33 ook inzetbaar in de Chaos ipv de 6SN7?

Loves-Tubes

Citaat van: Theo van Wermeskerken op 16 mei 2025, 14:57:57
Citaat van: Loves-Tubes op 16 mei 2025, 14:40:33Als je zo handel drijft dan val je uiteindelijk toch een keer door de mand?

Zou je zeggen, maar een gebruiker kan veelal een buis niet testen waardoor er daar vaak niet veel anders blijft dan hoe het klinkt.
Desondanks : die sjacheraar is al meer dan 18 jaar actief op marktplaats.
Overigens lijkt dat soms een platform waar men de handelaar meer de hand boven het hoofd houdt dan de koper.

Maar als ik sommige forum leden moet geloven moet je het verschil makkelijk kunnen horen dat je een slechte buis in handen hebt, dan moeten deze handelaren dan ook door de mand vallen lijkt mij dan toch? Of is het dan toch zo dat je het verschil niet zo kan horen, dat men denkt?

Heintje

Als je al niet meteen tegen defecten aan loopt door een buis die slecht of al kapot werd verkocht.

TANNOY

people who claim that cables do not make a difference are plainly deluding themselves. <br />On the other hand, those that say that cables should not make a difference, are dead right.<br /><br />

Walt

Schat vele duizenden euro's... mooi ding wel.

Walt

Ik lees mooie dingen over de 274B gelijkrichter buizen, iemand een idee of deze ook ipv de CV378 in de Chaos versterkers kunnen?