Setje van Walt

Gestart door Walt, 24 mei 2021, 14:24:01

Vorige topic - Volgende topic

Walt

Suzy Wong kurkjes, gebaseerd op Henri van der Heide inzichten, toen commercieel verkocht door B. Gehakt. Het is een stukje behandeld koolstof tussen twee laagjes Kurk. Deze kun je op trafo’s, spoelen en speaker magneten plakken. Ik moet zeggen, ik sorteer hiermee geen grote verschillen maar doet wel iets. Ik heb er twee op elke drive unit en 1 per spoel dus 16 in de speakers en nog een paar op trafo’s van de apparatuur.

Walt

V-vox zegt mij niet zoveel, maar dat is geen dipool straler toch? Leuk om te horen dat deze opstelling die eigenlijk bedoelt is voor dipolen ook dat diepte effect bij conventionele speakers lijkt te geven.

WanFie

Citaat van: Mmuetst op 24 mei 2021, 21:18:06Wat zijn SW kurkjes?

PS heb mijn rioolbuizen (v-vox luidsprekers) eens een flik eind de luisterruimte ingetrokken....snap wat je je bedoeld met die diepte, geluid lijkt dan achter de luidsprekers te komen. Had dit met deze pijpen nog niet uitgeprobeerd  ;). Moet alleen nog kijken hoe het zit met de lage tonen....dus nog even schuiven  ;D  Blijft een leuke hobby!

Spido zou zeggen: "Laat Mmuetst maar schuiven".
:) Aandacht maakt alles mooier  :)

AntiAudioKwakzalverij

Citaat van: Walt op 24 mei 2021, 21:27:28V-vox zegt mij niet zoveel, maar dat is geen dipool straler toch? Leuk om te horen dat deze opstelling die eigenlijk bedoelt is voor dipolen ook dat diepte effect bij conventionele speakers lijkt te geven.
Het zijn V-Vox Habari Sound-Cylinders, een oude Nederlandse luidsprekerfabrikant die PVC buizen gebruikt voor de speakers...geen dipool maar omdat ze mooi rond zijn, zijn ze anders dan mijn rechthoekige kastjes. Units zijn van Dynaudio. Het effect van die dipool zal zeker groter zijn. Maar ach het blijft leuk om te experimenteren met je ruimte.

PS bedankt voor de uitleg van de Suzy Wong kurkjes.

Walt

Kijk ik zie een Bluesound Vault v1, die heb ik beneden ook staan, mooi ding ik heb er heel veel cd’s mee geript. Ding doet het ook gewoon altijd. Betrouwbaarder dan mijn dure streaming setup die nogal eens de DAC niet kan vinden.

AntiAudioKwakzalverij

Citaat van: Walt op 24 mei 2021, 22:02:56Kijk ik zie een Bluesound Vault v1, die heb ik beneden ook staan, mooi ding ik heb er heel veel cd’s mee geript. Ding doet het ook gewoon altijd. Betrouwbaarder dan mijn dure streaming setup die nogal eens de DAC niet kan vinden.
Het meeste in mijn cave is tweedehands. Op de Prima Luna, Pro-ject Phono pre en mijn Ortofon Quintet element na, die zijn nieuw gekocht. Met die Bluesound ben ik ook zeer tevreden, krijgt nog steeds updates. Ik zou nog wel eens een DAC willen proberen met een buizen uitgang zoals de Doge audio. Hoewel ik meer geloof (zoals in het verhaaltje in jou link) in akoestische verbeteringen.

Knosti de Platenwasser

Citaat van: Walt op 24 mei 2021, 19:27:21Met de opstelling uit de link is het beeld diep, de hele ruimte achter de speakers is het podium. Doordat de speakers bijna tegen de zijmuren staan, en ver naar voren, kijk je er een soort van langs en heb je totaal niet meer het idee dat het geluid uit de speakers komt, ze verwijnen volledig. Let op, deze opstelling is alleen voor dipool speakers bedoeld.

Groetjes Walter

Ja, en GD heeft naar mijn mening de mooiste speakers staan die ooit werden gemaakt. Ik ken hem goed. We hebben een tijd lang gecorrespondeerd over akoestiek, diffusie en die opstelling. Toen had ie overigens nog zijn Diva's...
... on an Electrospective Odyssee.

Knosti de Platenwasser

Citaat van: WanFie op 24 mei 2021, 21:45:39Spido zou zeggen: "Laat Mmuetst maar schuiven".

Alleen heeft die niet veel meer te zeggen, wat ook wel handig is als je liever vooruit wil gaan dan te blijven hangen in reeds decennia lang achterhaald gedachtengoed.
... on an Electrospective Odyssee.

richard

Mooie set Walter.
Maar ook mooi dat je hierin je eigen weg blijft gaan, al is dat soms tegen de stroom in.
Citaat van: Walt op 24 mei 2021, 21:23:47Suzy Wong kurkjes,
Ook een mooie roman.
Genoeg is beter.

Heintje

https://tubejack.nl/2019/06/12/in-memorandum-klaas-feenstra/
Toch was Klaas een aardige persoon: ik heb er nog menige forumpost mee gewisseld.
Het met elkaar (on)eens zijn is écht iets anders dan (on)aardig zijn.

richard

Citaat van: Heintje op  1 juni 2021, 21:25:46https://tubejack.nl/2019/06/12/in-memorandum-klaas-feenstra/
Toch was Klaas een aardige persoon: ik heb er nog menige forumpost mee gewisseld.
Het met elkaar (on)eens zijn is écht iets anders dan (on)aardig zijn.
Klaas Feenstra de legendarische Spiekerboer. Markant persoon met een eigen mening en wat mij betreft een van de wegbereiders in de hobby.
Genoeg is beter.

AntiAudioKwakzalverij

Citaat van: Walt op 24 mei 2021, 17:25:24Intressant! Hoe pakt dat bij jouw uit qua beeld, staat het podium dan ook vooral achter de lijn van de speakers met veel diepte?
Heb de Magies nog eens verder in de luisterruimte geplaatst, maar krijg niet het verwachte beeld van het podium  achter de luidsprekers. Ze staan dan ook te dicht op mijn luisterstoel. Achter de stoel staan onze fietsen gezien het ook onze garage en opslag is. Die kan ik wel tijdelijk naar buiten zetten, maar om dat elke avond te doen voor het luisteren vind ik te veel gedoe (soms doe ik dat wel om te luisteren als ik verder naar achter zit, welk effect dat heeft).
Ik moet wel zeggen dat als de wc rollen in de aanbieding zijn ik meer demping heb in de mancave  ;) er is ruimte en stellingen zat om te hamsteren, hoewel we tijdens de wc papier crisis bijna op krant moeten overstappen  ;D

Bloom

Je zou zoveel mogelijk de beruchte gelijkbenige driehoek moeten bereiken voor het beste resultaat inzake stereobeeld en podiumdiepte en -breedte. Kun je eventueel de boel omdraaien? De stoel en de Maggies zodat die voor je fietsen staan? Dan zorgen zij voor vrijwel perfecte diffusie achter de Maggies en dat helpt weer met het stereobeeld en de podiumdiepte. Maar als je te dicht bij de luidsprekers zit in verhouding tot hun onderlinge afstand, kan het midden verdwenen zijn en heb je meer een hoofdtelefooneffect met heel sterke stereoscheiding.

Duclaasie

En dan heb je ook nog afwijkende visies van de gelijkbenige driehoek, zoals die van Joachim Gerhard. Die houdt in veel gevallen een verhouding van 2:2,85 waarbij 2,85 de afstand tussen de speakers is en 2 de afstand van speaker naar luisteraar. Je krijgt zo een hele brede opstelling waar je dicht op zit, maar die goed werkt.

Meer over de achterliggende theorie is hier te vinden. https://suesskindaudio.de/en/aufstellanleitung/

Walt

Het plan is trouwens om ook een ‘TvW’ CD 104 cd-speler in de set op te nemen om mijn eigen cd collectie weer te kunnen afspelen, als alternatief op streaming. De contacten hiervoor zijn gelegd, nu nog wat geduld.

Groetjes Walter