• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.

Setje van Walt

Gestart door Walt, 24 mei 2021, 14:24:01

Vorige topic - Volgende topic

Walt

Ha Buell,

Nog een vraagje, hoe verhoudt de Silenos zich tot de Ocos qua hoogweergave? Heb je het idee dat je tweeters ongeveer evenveel hoog geven, of speelt de Ocos wat zachter?

Groetjes Walter

Buell

Citaat van: Walt op 10 januari 2025, 20:23:51Ha Buell,

Nog een vraagje, hoe verhoudt de Silenos zich tot de Ocos qua hoogweergave? Heb je het idee dat je tweeters ongeveer evenveel hoog geven, of speelt de Ocos wat zachter?

Groetjes Walter

Rechtstreeks vergelijk heb ik niet meer. Wel heb ik luidsprekers die ik door en door ken.
In mijn beleving zitten beide in het hoog op vergelijkbaar nivo. De Silenos is vloeiend, nergens scherp.
Lastige is dat ik nu vergelijk in een andere set en omgeving. Franco Serbin met de Ocos was incombinatie met een Linemagnetic219 buizen bak in een andere omgeving.
Met de Silenos speel ik nu op de Franco Serblin Accordo's met een PinkFaun 2x90i klasse A JFet zonder tegenkoppeling met klasse D buffer in een Chalet.
Wel ken ik mijn luidsprekers zo goed dat ik oprecht geloof dat het hoog elkaar benaderd. En dat het milder( natuurljker) is dan met de vergulde kabel. Maar ik hoor meer het van der Heide effect dan met de Ocos, met name goed waar te nemen bij het album Amused to Death.
1e nr blaffende hond rechts, en dat soort zaken. En het realisme, plus het stereo beeld overal in de kamer
Als iedereen de eerste viool wil spelen, krijg je nooit een orkest bij elkaar.
Line Magnetic LM219ia | Audio GD R7 dac| Magna Hifi_Mano Ultra MKIII streamer | TvW Erres(Philips) CD104 | PrimaLuna 8 cdspeler | Sonus Faber Guarneri memento| Sonore harmonizers| Audio tegels | Audio lamp | stroom  M-Way

Walt

Ha Buell,

Bedankt voor de feedback. Ik vroeg dit omdat ik met de Ocos subjectief wat weinig hoog had, ik heb mijn tweeters circa 0.5 dB harder gezet. Ben dus benieuw met de Silenos of deze aanpassing nodig blijft, of niet.

Amused to death dan hoor je met name de Q-sound denk ik, daar heb je op zich geen van der Heide effect voor nodig. Er zit een slimme fase draaiing in de opname waardoor het geluid naast en achter je klinkt.

Walt

11 januari 2025, 07:39:14 #633 Laatste wijziging: 11 januari 2025, 07:43:45 door Walt
Op zich wel interessant hoe wij het Van der Heide effect ervaren, dit lijkt namelijk flink per persoon te verschillen. Vaak wordt gesproken over een 'bel' van geluid, dat heb ik nooit zo mogen ervaren, ook niet in de sets van TvW en Geen Hond. Vaak zegt men ook de stem komt een meter naar voren, dat hoor ik zelf ook niet. Heb daar bij TvW extra op gelet en ik hoorde de stem op de voor mij bekende plaats. Hoor je dan wel iets kun je je afvragen? Jazeker, met name als ik wat luider speel, hoor ik allerlei geluidjes naast en rond mijn hoofd, een soort ambiance of aura van geluid.  Dit effect is sterker geworden na het verwijderen van zilver uit de set, denk daarom dat dit is, hoe ik persoonlijk het Van der Heide effect ervaar. Dus minder krachtig dan bij velen van jullie. Wat ook kan zijn is dat ik van nature minder last heb van blokkades in de set, dus minder baat heb bij de modificaties.  Blijft intressante materie dit.

Knosti de Platenwasser

Citaat van: Walt op 11 januari 2025, 07:39:14Op zich wel interessant hoe wij het Van der Heide effect ervaren, dit lijkt namelijk flink per persoon te verschillen. Vaak wordt gesproken over een 'bel' van geluid, dat heb ik nooit zo mogen ervaren, ook niet in de sets van TvW en Geen Hond. Vaak zegt men ook de stem komt een meter naar voren, dat hoor ik zelf ook niet. Heb daar bij TvW extra op gelet en ik hoorde de stem op de voor mij bekende plaats. Hoor je dan wel iets kun je je afvragen? Jazeker, met name als ik wat luider speel, hoor ik allerlei geluidjes naast en rond mijn hoofd, een soort ambiance of aura van geluid.  Dit effect is sterker geworden na het verwijderen van zilver uit de set, denk daarom dat dit is, hoe ik persoonlijk het Van der Heide effect ervaar. Dus minder krachtig dan bij velen van jullie. Wat ook kan zijn is dat ik van nature minder last heb van blokkades in de set, dus minder baat heb bij de modificaties.  Blijft intressante materie dit.

Dat laatste is herkenbaar en waarschijnlijk het geval.

Het traject is er altijd een van het elimineren van blokkades. Er komt ook geen einde aan, maar het resultaat wordt wel steeds overtuigender.

En dan zijn er nog de innerlijke blokkades die eea in de weg staan.
... on an Electrospective Odyssee.

Buell

11 januari 2025, 12:22:12 #635 Laatste wijziging: 11 januari 2025, 13:03:50 door Buell
Het Van der Heide effect, ja niks met Qsound te maken maar maakt die ervaring sterker. Het effect is bij mij, de realiteit van de afbeelding,voor en achter de luidsprekers, ja de bubbel en een stereo beeld waar je ook in de kamer bent. De muziek emotioneerd veel meer, met het effect veel meer gevoel,.. het pakt me meer.
Ik mis het ook bij andere sets, mijn broer heeft geweldige sets ( meerdere ook nu met Daniel Herz) ( Magna Hifi).
En toch mis ik dan wat, het blijft Hifi en met het Van der Heide komt het veel meer binnen.

Ja zo ervaart iedereen het anders.
Als iedereen de eerste viool wil spelen, krijg je nooit een orkest bij elkaar.
Line Magnetic LM219ia | Audio GD R7 dac| Magna Hifi_Mano Ultra MKIII streamer | TvW Erres(Philips) CD104 | PrimaLuna 8 cdspeler | Sonus Faber Guarneri memento| Sonore harmonizers| Audio tegels | Audio lamp | stroom  M-Way

Heintje

Ik hoor die "bel van geluid" hier ook en ik heb niets van van der Heide in huis.
Het enige wat iets in die richting komt is een Schumann generator.

Starsky

De muziek / beleving is met een " gemodificeerde" set anders.
Ik denk dat iedereen net als met een " normale" set ook de de muziek beleving anders zal zijn.

In mijn set heb ik niet echt een bubbel van geluid, maar is het alsof ik naar een groot podium luister...over de hele breedte van de kamer met een gedeelte voor en achter de luidsprekers waarbij de luidsprekers totaal " verdwijnen"
Vooral ruimte acoustiek en bijgeluiden in een opname zijn beter waarneembaar met een " behandelde" set, stemmen en instrumenten klinken realistischer en in het juiste formaat  ;D

Als ik het met beeld mag vergelijken, kijk naar een mooie foto, en pak dan voor de grap eens een oude Vieuwmaster ;)  Dat is het zo als het voor mij over komt..

Belangrijkste is dat we genieten van onze audio hobby, en ieder op zijn manier!
Maar ik ben blij dat ik dit pad heb mogen ontdekken en er gebruik van mag maken ;)

Enjoy the music ;)

Walt

De Ludic Silenos kabel is al binnen, misschien vanavond stekkers erop en luisteren.

Starsky

Ik ben benieuwd naar jou ervaring,
Heb je nu de ocos er tussen?

Walt

Ja momenteel speel ik met Ocos, dat ga ik straks dus aanpassen naar Silenos.

Groetjes Walter

Walt

Ik zit nu naar de Ludic Silenos te luisteren, klinkt aangenaam maar speelt de Ocos nog niet onder de tafel. Het hoog komt er wel makkelijker uit en de scheiding lijkt ook beter, de Ocos is naar mijn idee nog wat neutraler. Denk dat de Silenos net wat beter de ruimte laat horen. Maar eens verder laten inspelen, voor het geld sowieso zeer fraaie kabel.

Walt

Ik had trouwens maar 4 banaanstekkers over, dus aan de kant van de Chaos versterker zit de gestripte draad nu direct in de aansluit bussen. Dat is op zich een goede verbinding toch? Of zeggen jullie zet daar ook maar bananen op?

Geen hond

nee direkt verbinden ;)
Diverse sets deels  volgens ThvW + Berret +HVDHeiden

Theo van Wermeskerken

Altijd zonder die troep van stekkers en spades ed aansluiten indien mogelijk.
Je hoeft geen loodgieter te zijn om van buizen te houden