• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.

Luisterervaringen Tidal vs. Quobuz?

Gestart door Heintje, 29 mei 2021, 23:01:09

Vorige topic - Volgende topic

Heintje

Citaat van: Stoffie op  9 juni 2021, 20:22:50...
Moet wel zeggen dat ik de Qobuz en Tidal apps via Chromecast dan wel wat onstabiel vind, doen soms rare dingen maar goed, dat is puur praktisch.
Met de fameuze afhankelijkheid van wifi als oorzaak?

Stoffie

Citaat van: Heintje op  9 juni 2021, 23:34:29
Citaat van: Stoffie op  9 juni 2021, 20:22:50...
Moet wel zeggen dat ik de Qobuz en Tidal apps via Chromecast dan wel wat onstabiel vind, doen soms rare dingen maar goed, dat is puur praktisch.
Met de fameuze afhankelijkheid van wifi als oorzaak?
Dat zit er ongetwijfeld voor een deel tussen maar bij Spotify dan weer geen last van. Zeker bij Qobuz heb ik de indruk dat de app nog wel wat debugging kan gebruiken.
Sony pre-Esprit - ESPRIT - V-FET - APM - ES

neckfox

Naar Qobuz en Tidal luister ik gewoonlijk via een Roon core op een Windows PC of een Roon core op een ROCK (Roon Optimized Core Kit) OS NUC. Via ethernet zijn deze verbonden met T+A MP 2000 Mk 2 als DAC. Meestal klinkt Qobuz met hetzelfde materiaal (en dus met dezelfde resolutie) net iets beter, maar niet altijd. Vergelijkingen via de apps op de PC of de smartphone naar Bluesound Node 2 of Sonos ZP 80 op dezelfde DAC of naar de Sonos ZP 100 op Rogers LS2 speakers zijn mij te tijdrovend. De MP 2000 Mk 2 ondersteunt trouwens op zich al Qobuz en Tidal, maar hiertussen schakelen is omslachtiger dan met Roon.
Denon DTR-100P, Sony DTC-59ES, TCD-D100+RMR-D100, DTC-ZA5ES, DTC-ZE700, Marantz CD-10, DR-6000, Sony MDS-JA333ES, MDS-JB980, T+A Music Pl, Funk CAS-2, Funk LAP-1, Hucht CDQ1-IHF, Yamaha CX-1000, Luxman M-03, Onkyo T-9090 II, Audio-T. ART-1, Denon DP-67L, KEF Ref 203, Stax Omega II, SRM-007t, SR Lamb

Heintje

Mijn doel is ook niet om Tidal te bashen: ik heb tenslotte nu bijna een jaar met veel genoegen naar Tidal geluisterd en ik denk dat als ik weer tijdelijk zou overschakelen van Qobuz naar Tidal, diverse dingen op Tidal "lekkerder" klinken. Ik hou van vele muzieksoorten en ik heb bewust dingen zoals Faithless nog niet gedraaid op Qobuz.
Ik meen wel verschil te horen en dat verschil laat mij opnieuw genoegen beleven (een soort "herontdekken") aan diverse muziekstukken. En om dat genoegen gaat het volgens mij in deze hobby: dat heeft niet altijd iets te maken met kwaliteit, maar wel met emotie.

Luister vooral naar dat waar je je het lekkerst bij voelt, dáár gaat het om.