• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.

Tweede versterker + Sub aansluiten....

Gestart door JaguarSTR, 5 juni 2021, 10:35:40

Vorige topic - Volgende topic

JaguarSTR

Hallo allemaal,

Zal me even kort voorstellen, ben Michael uit Zeeland en heb sinds kort een leuke hobby auto, echter valt het geluid een beetje tegen haha
Had een leuke set van Audiobahn in mijn vorige auto zitten, en zou dit graag overzetten in mijn huidige auto... Maar... Ben helaas niet zo heel technisch en zoek dus wat info/hulp om te kijken of ik de set weer zou kunnen gaan gebruiken....

De set up nu:

Vaste radia unit met touchscreen en bediening oa via het stuur ( wil ik behouden)
Alpine speakerset en 2 subs in de hoedenplank
Versterker in de kofferbak en zit met een fibre optic cable gelink aan de auto...

Wensen...

Een manier om de tweede (mono versterker 1000 wat rms) te koppelen aan de huidige versterker..
De sub aan kunnen sturen

Kan ik ergens "aftappen"? Had ergens gelezen dat je kan aftappen van de sub speaker kabels, hoe werkt dit? En kan dit zomaar? (ben vergeten waar ik dit gelezen heb en heb de link helaas niet opgeslagen...)
Moet hier nog iets tussen?

Alle hulp is welkom.

Bvd. Michael

Niemand

Met jouw plannen zou ik eerst maar informeren voor een zwaardere dynamo qua vermogen en accu .
Dat gaat echt de boel leeg trekken met de standaard dynamo en accu .
Bezint eer ge begint.
Verder weet ik niet of je zi alles kan laten funktioneren.
Succes
hoofdset
diversen behandeld en gebouwd ,naar Henri vd Heiden inzichten.
Door ThvW en Berret.
Onder andere, CD205 voorheen Philips cd204. Chaos-Bocama.
Diverse kabels ook in de filters vd Tannoyset .
Filter en downfiring cabinets door Peter GRF2.
En wat eigen werk.

JaguarSTR

Dynamo en accu zijn voldoende, indien een zwaardere nodig is dan geen probleem.

Theo van Wermeskerken

Gelukkig komt dat opgegeven vermogen van 1000 watt er in geen honderd jaar uit en dat is maar goed ook
voor boordnet, accu en dynamo.
Ik heb jarenlang de reparatie's uitgevoerd voor een goed car-audio inbouw bedrijf en slechts in zeer uitzonderlijke gevallen en erg prijzige versterkers komt er meer dan 25 % van dat vermogen uit.
Denk dan bv aan Rockford Fosgate of Audison versterkers.
Voor de db-drag wedstrijden gebben we wel eens idiote installatie's van vele kilowatts ingebouwd, soms
in een busje met iets van 30 grote woofers.
Volslagen onzinnig, maar wel leuk om te maken.
Wat echter in jouw geval echt niet kan is subwoofers in een hoedenplank.
Die omgeving is daar veel te slap voor en zelfs als je er een stevige houten plaat voor neemt zit je nog
met een enorme akoustische kortsluiting rondom die plaat.
Een goede bas is dan uitgesloten en de woofers staan maar wat hulpeloos heen en weer te zwaaien.
De versterker moet echter wel leveren en kan het behoorlijk benauwd krijgen.
Een composet op die plek kan nog wel waarvan je het diepste laag gaat affilteren.
Maar speakers op die plek is sowieso geen goed idee.
Als je naar een muziek optreden gaat, zit of sta je toch ook niet met je rug naar de band ?
Als je echt stroom nodig hebt voor de installatie is een dikke diesel dynamo met een gel accu bij de
versterker(s) nog een optie om een lege accu en knipperende koplampen te voorkomen.

Je hoeft geen loodgieter te zijn om van buizen te houden

JaguarSTR

Wat het werkelijke vermogen is zou ik niet weten. Wat ik wel weet is dat de versterker en de Audiobahn woofer waanzinnig goed klinkt:-)
De Woofer zit in een kist die speciaal voor dit type woofer is gemaakt, deze blijft ook. De speakers in de houdenplank mogen komen te vervallen, of meespelen net wat kan en klinkt.

Ik draai zeldzaam "vol open" en een zwaardere dynamo en gel accus is voor mij niet nodig.
De set heeft een aantal jaren in een Audio Cabrio gelegen, gigantische sound:-) Tijden het rijden kan er een tandje bij, bij stationair was het idd nip aan...

Maar de hamvraag is nog steeds, kan ik deze set behouden en "aanhaken"aan het huidige systeem?

Heintje

Het is heel waarschijnlijk dat het aankoppelen kan.
Maar je vergeet een aantal zaken erbij te vertellen:
- welk model auto heb je nu?
- wat zijn de tekortkomingen van de huidige installatie? 
Gaat hij bv. hard genoeg met uitstekend geluid, maar heb je alleen te weinig bas?
- waar ga je de door jou genoemde sub neerzetten / inbouwen? 
Is dat een passieve sub in een subwooferkast met een losse versterker die je allemaal in de kofferbak gaat leggen of iets anders?
- hoe ga je de luchtverplaatsing van de sub in je auto hoorbaar maken? Als je bv een sedan hebt en je legt de sub in de kofferbak, gaat er geen moer van kloppen.
Graag meer info voordat we een goed advies kunnen geven.

JaguarSTR

Hallo Heintje,

Dank u voor de reactie.

Het betreft een Jaguar S-Type R.

Heeft een Alpine speaker set en versterker.

De Subs (2 in de hoedenplank 8") laten het een beetje afweten.

De sub met kist komt in de kofferbak te staan en de versterker zal ik tegen de rugleuning monteren.

ER zit een ski luik dat ik open kan zetten eventueel.

Wilde eerst kijken of ik de huidige set in kan bouwen, en mocht het geluid dan goed zijn is het daarmee klaar. Mocht het toch niet naar mijn zin zijn kan ik altijd kijken of ik de speakers in de deuren nog vervang tzt.

Mocht u mij in de juiste richting kunnen helpen graag.

Mvg Michael

Heintje

Dan kan het.
Je sluit de tweede "1000W" versterker als volgt aan:
- de massa van de versterker leg je aan het dichtstbijzijnde massapunt in de auto en doe dat met dezelfde draaddoorsnede als de plusaansluiting van die versterker.
- de plusaansluiting van die versterker breng je naar de accu toe, waarbij je die (voldoende dikke) draad zo dicht mogelijk bij de accu met daarvoor geschikt materiaal afzekert, meestal met iets van 40 A of zo. 
- bij de versterker sluit je op de plus- en min aansluiting een condensator aan om de stroompieken die door de versterker worden gevraag, op te vangen. Zo'n condensator koop je in een goede carshop.
- ik weet niet of die versterker een optische ingang heeft en of die een hoog-af filtermogelijkheid heeft ("sub").
Als beide vragen "ja" zijn, kan je gewoon de optische kabel met een Toslink-splitter óók aansluiten op deze versterker.
Als de vragen "nee: luiden, zul je het sub-signaal uit de headunit moeten halen, wellicht heeft die cinch subuitgang?

JaguarSTR

Dank voor de reactie en heldere uitleg! :-)

De hoedenplank speakers ga ik laten voor wat ze zijn, de versterker kan vrij dicht bij de accu geplaatst worden, deze zit in de kofferbak bij dit model.
Een condensator heb ik liggen, zat ook in mijn vorige auto zo ingebouwd.
Het signaal zal ik van de speakers moeten zien te halen, neem aan niet van de subs uit de hoedenplank? Beter van de speakers uit de deuren of maakt dat niet uit?
Als ik dan een high-low converter plaats, zou het moeten lukken neem ik aan?

JaguarSTR