• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.
 

Hoofdtelefooningang Marantz PM6006 bromt

Gestart door cahuna, 9 juni 2021, 18:53:08

Vorige topic - Volgende topic

cahuna

Geachte forumleden, gaarne uw deskundig advies voor het volgende probleem met mijn versterker Marantz PM6006. Versterker gekocht in 2017, prima geluid tot voor kort zeer tevreden, maar dan. Omdat ik na een aantal jaren eens een goede hoofdtelefoon wilde aanschaffen na incidenteel gebruik van een goedkopere Sennheiser hoofdtelefoon, heb ik de Meze 99 Classics gekocht. Wat mij bij de Sennheiser nooit zo opgevallen was, hoorde ik direct na aanschaf van de Meze bij het gebruik ervan, er zit een brom op de de hoofdtelefooningang van de versterker. Met name op de ingangen Phono (draaitafel op aangesloten), Coaxiaal (cdspeler op aangesloten) en Optical 2 (streamer op aangesloten).
De apparatuur is respectievelijk Dual CS5000 (geaard), Marantz CD6006 en Blue Sound PowerNode 2. Verder zijn nog aangesloten een tuner (Rotel T11) en een Samsung 46" flatscreen die beide gek genoeg geen brom genereren op de hoofdtelefooningang. Qua stroom zijn de draaitafel, de cdspeler, de tuner en de streamer met Suprastekkers en op maat gemaakte Suprakabels aangesloten op een Brennenstuhl BF30000 zesvoudige stekkerdoos, die de stroom trekt van het huisnet. De draaitafel heeft een Essential audiotool stroomkabel (ook op hetzelfde stekkerblok). De flatscreen is op een andere Brennenstuhl BF30000 stekkerblok aangesloten met een standaard fabriekskabel. De elektrische installatie is van 2011 (bij oplevering appartement). Na overleg met de hifidealer is de versterker kosteloos nagekeken en gerepareerd (garantieregeling). De reparateur heeft de subvoeding hersteld en 2x IC vervangen. Echter de klacht is niet opgelost, de brom is onveranderd gebleven. Hebben jullie enig idee wat de oorzaak zou kunnen zijn ? Nog even voor de goede orde, het contact met zowel de hifidealer als de reparateur (die ik zelf gesproken heb) is zeer correct verlopen. Ik ben zeer benieuwd naar jullie reacties ! Alvast bedankt voor het meedenken. Groet, Cahuna

Heintje

Ik neem aan dat je de hoofdtelefoon uitgang bedoelt, dus dat je je nieuwe koptelefoon zo op de Marantz hebt aangesloten.

Wat je moet doen is eenvoudig: stel het volume op de versterker zo in dat je de brom duidelijk hoort en haal dan alle bronnen (Dual, CD-speler, tuner, TV enz) van je versterker af (pluggen eruit trekken)!
Bromt nu de versterker nog naar de hoofdtelefoon?
- nee: ga verder, je versterker is in elk geval orde.
- ja: er is toch iets mis met je versterker.

Ik neem aan dat er nu niets bromt.
Sluit nu met onveranderd volume steeds één bron aan (beginnend met de streamer omdat die met Toslink is aangesloten) en luister goed of er iets gaat brommen.
Van bronnen die brom veroorzaken, draai je de netstekker om en je probeert het dan nogmaals.  
Zo breng je de bronnen in beeld die brom veroorzaken.

Bij de bronnen die brom veroorzaken zorg je dat de signaalkabel (interlink naar de versteker) niet langs een netkabel loopt, maar met minimaal 40 cm afstand of haaks erop. 
Op deze manier moet je alles volledig bromvrij kunnen aansluiten (behalve misschien de draaitafel, omdat de Phono-ingang het gevoeligst is.

Ik lees graag je ervaringen: het kost niets en de kans is groot dat je je probleem zo gratis verkleint of zelfs geheel wegwerkt.

Niemand

Ik denk aan aardlus door de antenne kabel aan tuner of tv tuner ,haal de aarde draad eens van de draaitafel weg van de versterker .
of liever nog haal de galvanische verbinding met de antenne weg door de tv ook  optisch aan te sluiten
Diverse sets deels  volgens ThvW + Berret +HVDHeiden

cahuna

Geachte Forumleden "Heintje" en "Niemand",
Dank voor jullie reacties !
Allereerst, inderdaad het is de hoofdtelefoonuitgang maar we bedoelen (gelukkig) hetzelfde.
Ik ga een dezer dagen de zoekmethode toepassen van het bron voor bron afkoppelen en dan weer aansluiten om te detecteren welke de brom genereert. Ook zal ik eens kijken wat het effect is als ik de aardedraad van de draaitafel af haal. Ik laat het hier weten wat het resultaat is.
Aanvullend op mijn bijdrage nog twee opmerkingen.
-Het vreemde is dat als ik alle bronnen inschakel en deze vervolgens stuk voor stuk kies met de afstandsbediening en waarbij ik de luidsprekers inschakel voor de audiouitvoer en met de volumeknop op 12 uur (normaal huiskamerniveau 9 uur), ik vrijwel geen enkele brom waarneem. De draaitafel bromt iets maar op normale geluidsstand (9 uur) is dat nauwelijks te horen. Vreemd..
- Wat ik niet had vermeld: audio van flatscreen is optisch aangesloten (=optical 1), streamer (= optical 2)