• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.
 

Breedbanders

Gestart door Buell, 18 juni 2021, 19:24:23

Vorige topic - Volgende topic

Buell

18 juni 2021, 19:24:23 Laatste wijziging: 18 juni 2021, 19:26:13 door Buell
Nieuwe speeltjes voor erbij gekocht

Fullrange (20cm) breedbanders de Fostex FE208 sigma in een gestrekte Voight's pijp . Rendement +/- 95 dB,  8 Ohm en ze gaan tot 20 Hz. ( op papier 😉)

Ze hebben een correctie filters, om de piek in het mid/hoog wat af te vlakken.

Geweldig mooi,  serieuze concurrentie voor mijn normale luidsprekers.
Ze zijn snel, live, lekker transparant en muzikaal met een mooi laag waar ik echt van sta te kijken.

In combinatie met o.a de audiolamp, tegels en harmonizers een verrassend goede weergave.

Komende tijd ga ik de boel fine tunen, ben benieuwd wat er nog aan potente inzit.

Ik heb geen goede foto maar hier zie je hoe ze eruit zien.

https://www.frugal-horn.com/metronome.html

Zijn hier nog meer breedbander liefhebbers ?
Als iedereen de eerste viool wil spelen, krijg je nooit een orkest bij elkaar.
Line Magnetic LM219ia | Audio GD R7 dac| Magna Hifi_Mano Ultra MKIII streamer | TvW Erres(Philips) CD104 | PrimaLuna 8 cdspeler | Sonus Faber Guarneri memento| Sonore harmonizers| Audio tegels | Audio lamp | stroom  M-Way

richard

18 juni 2021, 20:17:55 #1 Laatste wijziging: 18 juni 2021, 20:22:09 door richard
Hier knutsel ik met een paar Visaton B200 in halfopen kasten en wat kleinere 3,5" voor naast de computer.

Die Fostex is een echte hoornluidspreker, misschien is dit artikel van Nelson Pass over de aansturing van dergelijke luidsprekers ook wel interessant:
https://www.passdiy.com/project/amplifiers/current-source-amplifiers-and-sensitive-full-range-drivers

Moet je waarschijnlijk wel zelf aan de slag om zo iets te bouwen.
Genoeg is beter.

Buell

Citaat van: richard op 18 juni 2021, 20:17:55Hier knutsel ik met een paar Visaton B200 in halfopen kasten en wat kleinere 3,5" voor naast de computer.

Die Fostex is een echte hoornluidspreker, misschien is dit artikel van Nelson Pass over de aansturing van dergelijke luidsprekers ook wel interessant:
https://www.passdiy.com/project/amplifiers/current-source-amplifiers-and-sensitive-full-range-drivers

Moet je waarschijnlijk wel zelf aan de slag om zo iets te bouwen.

Bedankt Richard,
Ik moet zeggen dat mijn Line Magnetic 219ia versterker het zeer mooi doet. Waar ik de luidsprekers kocht en heb gehoord was het echt een heel stuk minder.
De Fostex zijn weliswaar hoog rendement units, maar een beetje (buizen)power vinden ze toch wel fijn.
Als iedereen de eerste viool wil spelen, krijg je nooit een orkest bij elkaar.
Line Magnetic LM219ia | Audio GD R7 dac| Magna Hifi_Mano Ultra MKIII streamer | TvW Erres(Philips) CD104 | PrimaLuna 8 cdspeler | Sonus Faber Guarneri memento| Sonore harmonizers| Audio tegels | Audio lamp | stroom  M-Way

RenéN

Mooi hoor, ik ben benieuwd waar dit gaat eindigen.... :).

richard

Citaat van: RenéN op 18 juni 2021, 21:02:10Mooi hoor, ik ben benieuwd waar dit gaat eindigen.... :).
Genoeg is beter.

Buell

Citaat van: richard op 18 juni 2021, 21:10:25
Citaat van: RenéN op 18 juni 2021, 21:02:10Mooi hoor, ik ben benieuwd waar dit gaat eindigen.... :).

😂🤣, mijn vrouw is niet de moeilijkste. Maarrrrr ergens houdt het wel een keertje op 😅😁😂🤣
Als iedereen de eerste viool wil spelen, krijg je nooit een orkest bij elkaar.
Line Magnetic LM219ia | Audio GD R7 dac| Magna Hifi_Mano Ultra MKIII streamer | TvW Erres(Philips) CD104 | PrimaLuna 8 cdspeler | Sonus Faber Guarneri memento| Sonore harmonizers| Audio tegels | Audio lamp | stroom  M-Way

AntiAudioKwakzalverij

Citaat van: richard op 18 juni 2021, 21:10:25
Citaat van: RenéN op 18 juni 2021, 21:02:10Mooi hoor, ik ben benieuwd waar dit gaat eindigen.... :).

Moet je waarschijnlijk zo naar luisteren:


Maar ben ook wel benieuwd hoe zo’n grote hoorn met zo’n relatief kleine unit het doet. Heb zelf een setje breedbanders gekregen (van die needle luidsprekers) maar die zijn verschrikkelijk (pringle chips boxjes geluid en misschien klinken die nog beter). Wel leuk om mee te experimenteren die breedbanders, veel luisterplezier de komende tijd.

AntiAudioKwakzalverij

Mijn laatste serieuze luisterervaring met een breedbandunit was bij Wilbert hifi Utrecht: speakers van Boenicke.

En hoewel deze luidsprekers nog extra units hebben voor mid en laag, gebruiken ze voor het bovenste gedeelte een breedbander, klonk zeer aangenaam…prijs was wel Zwitsers.

richard

19 juni 2021, 01:16:02 #8 Laatste wijziging: 19 juni 2021, 01:20:54 door richard
Citaat van: undefinedMaar ben ook wel benieuwd hoe zo'n grote hoorn met zo'n relatief kleine unit het doet.
Een dergelijke luidspreker heeft een sterke magneet, daat heeft tot gevolg dat het rendement rond de resonantiefrequentie laag is. Een Q van 0,20 tot 0,25 is niet vreemd.
Zo'n grote hoorn werkt als een akoestische transformator; van een kleine uitslag met hoge druk (membraan), naar grote uitslag met lage druk (hoornmond). Hoe groter de hoorn, hoe efficiënter dit gaat. Het hoge rendement van het midden en hoog wordt zo aangevuld door een hoog rendement in het laag waardoor je met relatief kleine versterkers kan werken. Of grotere versterkers hebben het heel makkelijk.
Genoeg is beter.

richard

Ook ben ik van mening dat wat betreft luidsprekers de heilige graal is een breedbander is.
Genoeg is beter.

luxman

Citaat van: Buell op 18 juni 2021, 20:26:34
Citaat van: richard op 18 juni 2021, 20:17:55Hier knutsel ik met een paar Visaton B200 in halfopen kasten en wat kleinere 3,5" voor naast de computer.

Die Fostex is een echte hoornluidspreker, misschien is dit artikel van Nelson Pass over de aansturing van dergelijke luidsprekers ook wel interessant:
https://www.passdiy.com/project/amplifiers/current-source-amplifiers-and-sensitive-full-range-drivers


Moet je waarschijnlijk wel zelf aan de slag om zo iets te bouwen.

Bedankt Richard,
Ik moet zeggen dat mijn Line Magnetic 219ia versterker het zeer mooi doet. Waar ik de luidsprekers kocht en heb gehoord was het echt een heel stuk minder.
De Fostex zijn weliswaar hoog rendement units, maar een beetje (buizen)power vinden ze toch wel fijn.

Mooie speaker👍have fun

Mijn Fostex FE206EN Fullrange doen het ook lekker op mijn buizenversterker

NAD D3020. Onkyo. DX. 7555 .Pro-ject. Debut Carbon. Fostex FE206 E Fullrange speaker. Jbl lsr 305. Elipson Planet L speaker . Nikko 7075. Kef Cadenza speaker.
Arylic S10. preamp.   Xiaomi Mi TV Box streamer.

AntiAudioKwakzalverij

Citaat van: richard op 19 juni 2021, 01:16:02
Citaat van: undefinedMaar ben ook wel benieuwd hoe zo'n grote hoorn met zo'n relatief kleine unit het doet.
Een dergelijke luidspreker heeft een sterke magneet, daat heeft tot gevolg dat het rendement rond de resonantiefrequentie laag is. Een Q van 0,20 tot 0,25 is niet vreemd.
Zo'n grote hoorn werkt als een akoestische transformator; van een kleine uitslag met hoge druk (membraan), naar grote uitslag met lage druk (hoornmond). Hoe groter de hoorn, hoe efficiënter dit gaat. Het hoge rendement van het midden en hoog wordt zo aangevuld door een hoog rendement in het laag waardoor je met relatief kleine versterkers kan werken. Of grotere versterkers hebben het heel makkelijk.
Dank voor de uitleg. Maakt het nog qua geluid veel uit of het een backloaded hoorn is of frontloaded hoorn is?
Die Fostex zie je meestal als backloaded hoorn, maar dit kom je ook tegen:


Heintje

Citaat van: Buell op 18 juni 2021, 22:19:15
Citaat van: richard op 18 juni 2021, 21:10:25
Citaat van: RenéN op 18 juni 2021, 21:02:10Mooi hoor, ik ben benieuwd waar dit gaat eindigen.... :).

😂🤣, mijn vrouw is niet de moeilijkste. Maarrrrr ergens houdt het wel een keertje op 😅😁😂🤣

... als deze foto je aan je vrouw doet denken, wil ik je kinderen wel eens zien ...




 ;D

Kcid

@ Richard, het ontwerp van de kasten, heb je die van het internet of zelf berekend?
Ik heb ook het plan om nog zelf zoiets te gaan maken.

richard

19 juni 2021, 18:14:33 #14 Laatste wijziging: 19 juni 2021, 18:20:58 door richard
Citaat van: Kcid op 19 juni 2021, 17:07:37@ Richard, het ontwerp van de kasten, heb je die van het internet of zelf berekend?
Ik heb ook het plan om nog zelf zoiets te gaan maken.
Nee, aan dergelijke open kasten kun je niet rekenen. Het is beetje experimenteren met een aan de achterkant open kast en wat demping. Eigenlijk een combinatie van open baffle en gesloten kast waarbij je de opening dempt. De oude buizenradio's zaten ook zo in elkaar.

Bouw een kist van spaanplaat en ga experimenteren. Heb je succes bouw je hem na in beter hout (of blijf lekker doorpielen met het ding). Mijn gast is 50 cm breed, 60 cm hoog en 35 cm diep.
Als je op aperiodisch gedempt en variovent zoekt kom je misschien wat tegen. De B200 die op youyube staan hebben ook vaak een halfopen achterkant.
Genoeg is beter.