• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.
 

Aanschaf tweedehands MC element

Gestart door Duclaasie, 19 juni 2021, 13:27:46

Vorige topic - Volgende topic

Duclaasie

Uit nieuwsgierigheid zou ik graag eens een MC element proberen, echter een nieuw element kost best serieus geld. Nu worden er ook wel tweedehands elementen aangeboden, maar dat voelt een beetje tricky. Mocht het element niet zo goed zijn als geadverteerd, dan is het best een kat in de zak. Je kunt tenslotte niet zomaar de naald vervangen. Hoe staan jullie hier in?

morph

Het was voor mij de reden geen gebruikt mc element meer te kopen buiten de vakhandel (mits die garantie bood).
Maar in de loop der tijd ben ik alleen nog met mm elementen aan het draaien geweest. Doordat ik merkte dat juist het naaldje de grootste positieve verschillen teweeg kon brengen ben ik overgegaan op de merken/types waarbij je die zelf kan vervangen en dus opwaarderen.
De bestgevormde naaldjes zitten, wat prijs betreft, in de buurt van sommige mc elementen (die dus inclusief naald zijn). Waarbij de naaldjes daarvan dan soms nog een simpele slijping hebben.
Oftewel, uiteindelijk kom je voor mc altijd  duurder uit als je net zoveel uit de groef wilt kunnen halen.
Daarnaast kunnen elementen een eigen kleuring geven aan het eindresultaat ("karakter hebben") wat in combinatie met de phonovoorversterker dan uitvergroot wordt. Mc is nóg meer "myfi" dan mm, naar mijn mening.

Vandaar dat ik me gewoon bij mm houd en (nog maar) af en toe een opwaardering van de naaldslijping doe, terwijl ik wel eenvoudig de naald kan vervangen als het nodig is.

Niemand

Diverse sets deels  volgens ThvW + Berret +HVDHeiden

minplus

Ook mijn idee.
Hoewel ik momenteel naast MM ook met een high output MC element draai dat prima klinkt.
Maar dat kreeg ik van een vriend die met platen stopte.
If nothing goes right, go left; If nothing's left, go right

mr_petit

20 juni 2021, 14:29:21 #4 Laatste wijziging: 20 juni 2021, 14:40:19 door mr_petit
Ik zou zelf ook geen gebruikt MC element kopen.
Slijtage is echt ontzettend lastig om te constateren.
Het is onder een microscoop te zien onder juiste belichtingsomstandigheden, maar ook al zie je het, om daaraan een conclusie te verbinden hoeveel uur het element gespeeld heeft, of hoeveel uur het nog kan hebben is een heel ander verhaal.
En aangezien een retip snel 300-400 euro kost, waarbij de kwaliteit ook nog eens zeer wisselt, is dat vaak een kostenpost die de prijs van een gebruikt element niet verantwoordt.
Ik vind de prijs van veel gebruikte MC elementen best hoog.

Ik ben wel van mening dat het een superieur systeem is.
Vooral in de hoge tonen zit er vaak zoveel rust en detail in de muziek
Wellicht komt dat door de veel grotere bandbreedte, of dat ze totaal faselineair zijn tov MM's.
Maar ze zijn duur; vooral de laatste 10 jaar zijn ze veel duurder geworden (maar dat geldt natuurlijk voor veel producten)

Heeft iemand eigenlijk ervaring met het inruilprogramma voor AT mc elementen?
Je moet de aankoopbon nog hebben, en het element moet in goede staat zijn (geen gebroken cantilevers, alleen versleten naald), maar dan krijg je een nieuw element. Weet iemand wat de prijzen zijn? En hoe doen ze dat als je met een element aankomt wat niet meer in het productgamma zit (die kans is immers heel groot)
Garrard 401 - Ortofon AS-212

Niemand

Ik begin er nooit meer aan kost idioot veel geld in verhouding en al diverse teleurstellingen gehad .
weer 450e betalen en de naald valt er af de prijs was ongeveer een derde van de nieuwprijs ,was 2maanden oud ,ik veroorzaakte dit de 1e keer wel zelf ,de 2e maal niet daarna nooit meer goed gekomen ,garantie helaas niet .
Nooit meer een  element met een vaste naald.
Diverse sets deels  volgens ThvW + Berret +HVDHeiden

mr_petit

Citaat van: Niemand op 20 juni 2021, 15:04:45Ik begin er nooit meer aan kost idioot veel geld in verhouding en al diverse teleurstellingen gehad .

Die teleurstellingen, waren dat retips of ook van een nieuwe naald. Dan is het toch in principe garantie als het niet je eigen schuld is?

Het lijkt inderdaad veel geld, maar als je bijv. kijkt naar een AT-OC9 ML(of XML), die kosten â,¬440/490.
Als je dan kijkt naar vergelijkbare MM vervangingsnaalden (vergelijkbare cantilever (boron) en vergelijkbare tip (ML/contact line/etc), dan kost een vervangingsnaald van een Nagaoka MP500 ook â,¬425 en een naald van een AT-150MLX ook â,¬400 (AT-760slc: â,¬510 zelfs) en een naald van een ortofon 2M Black LVB 250 zelfs â,¬700 (shibata op boron).

Het is allemaal veel geld, maar dit soort elementen zijn duur. Dan valt de aanschafprijs van zo'n AT-OC9ML/XML nog wel mee voor een MC met boron cantilever en ML tip.
Dus vooral in dat segment is het wellicht logisch om voor MC te kiezen.

Ik vraag me vooral af wat de rebuild bij AT kost.

Maar inderdaad de keuze voor òf een AT-VM540ML of een Denon DL-110 is veel lastiger, die zijn ongeveer even duur. Dan ga ik denk ik ook voor de VM540ML. Als het een DL-160 was geweest, dan was de keuze heel lastig (ik heb een at-440mla en een DL-160, en die zijn heel gelijkwaardig ondanks dat ze een ander karakter hebben)
Garrard 401 - Ortofon AS-212

Niemand

nieuwe en retip later .
Ik koop nooit meer vdh
Diverse sets deels  volgens ThvW + Berret +HVDHeiden

morph

Citaat van: mr_petit op 20 juni 2021, 17:57:02Dus vooral in dat segment is het wellicht logisch om voor MC te kiezen.
Door redenerend heb je voor MC versterking nodig die niet zondermeer standaard was en is, oftewel een extra uitgave.
Daarnaast kan in dat segment een los naaldje voor MM best vergelijkbaar geprijsd zijn als een compleet MC element. Maar dat is dan geen pluspunt voor de MC ten opzichte van MM, want in feite betekent dit dat het MC elementdeel zónder cantilever en naaldtip minder waarde vertegenwoordigd dan een MM element zonder naalddeel.
Het is te hopen dat dit geen invloed heeft op de kwaliteit van een MC.
Anders biedt een MM zondermeer ook nog eens meer waar voor het geld.
Mogelijk is MC element eenvoudiger te bouwen en daardoor goedkoper?

Maar het gaat er bij audio natuurlijk uiteindelijk om of de koper het mooi vindt klinken, ongeacht hoe hoog diens budget is.

mr_petit

20 juni 2021, 18:59:01 #9 Laatste wijziging: 20 juni 2021, 19:08:16 door mr_petit
Citaat van: morph op 20 juni 2021, 18:43:58Maar dat is dan geen pluspunt voor de MC ten opzichte van MM, want in feite betekent dit dat het MC elementdeel zónder cantilever en naaldtip minder waarde vertegenwoordigd dan een MM element zonder naalddeel.
Dat klopt, een MC element met kapotte naald is imo minder waardevol dan een goede MM body. Zeker als de MM naald evenveel kost en technisch gelijkwaardig is met een retip, want een retip is een risico.
Daarom zou ik ook niet snel een gebruikte (of kapotte)MC kopen.
Maar mijn punt is dat als je in de 'boron cantilever met complexe naaldvorm" klasse komt, veel MC's (zeker een aantal van Audio Technica) ongeveer even duur zijn als MM vervangingsnaalden. Dan weegt het financiele aspect dus nauwelijks meer, het is dan tientjeswerk. Ik heb je de prijzen laten zien immers.
Of jij moet een MM met boron cantilever en ML/line contact/shibata weten die een hele goedkope vervangingsnaald heeft.....

CitaatAnders biedt een MM zondermeer ook nog eens meer waar voor het geld.
Niet als een nieuwe MC ongeveer evenveel kost als een MM vervangingsnaald en beide van equivalent technologisch niveau zijn.
Uiteindelijk laat je natuurlijk de klank de doorslag geven (en je portemonnaie niet te vergeten), maar elektrisch gezien is het MC systeem superieur aan het MM systeem.
Een MM kan nooit op tegen de elektrische bandbreedte en faselineariteit van een MC. Die zijn echt van een hele andere orde.
Interlinks kunnen op dit vlak dus ook geen invloed hebben, terwijl dit bij MM elementen echt een hoorbaar verschil kan geven (extra beperking in bandbreedte en extra fasedraaiing)
Garrard 401 - Ortofon AS-212

Duclaasie

De keuze voor MM danwel MC is voor mij in deze eigenlijk helemaal niet relevant. Ik heb een draaitafel en voorversterker die beide prima aankunnen, dus er zijn wat dat betreft geen verborgen meerkosten. De reden dat ik een MC wil proberen is eigenlijk puur uit nieuwsgierigheid naar het verschil. Dat een retip duur is en niet altijd het gewenste resultaat geeft ben ik van op de hoogte, vandaar dat ik mij afvraag of tweedehands zo handig is.

Daarentegen zullen de meeste mensen die met een MC element spelen redelijk serieus zijn met hun materiaal, omdat je anders überhaupt het potentieel van het element niet benut. Blijft alleen de kwestie van slijtage en vertrouwen over …

groovy.

Nadat ik mijn at occ5 gemold had,heb ik ook maar besloten om bij mm te blijven.
Een gebruikt mc zal ik niet kopen,of het moet van een vetrouwd iemand zijn.
In to each life some rain must fall.

mr_petit

Citaat van: Duclaasie op 20 juni 2021, 19:01:34De reden dat ik een MC wil proberen is eigenlijk puur uit nieuwsgierigheid naar het verschil.
Zit je te denken aan een specifieke MC?
Of ben je op zoek naar een specifiek verschil danwel een specifieke klank?
Garrard 401 - Ortofon AS-212

Duclaasie

Na het nodige vooronderzoek wat ik heb gedaan neig ik naar een Benz Micro Ace of Glider. Deze zouden goed moeten matchen met mijn arm qua compliance.

mr_petit

20 juni 2021, 21:43:15 #14 Laatste wijziging: 20 juni 2021, 22:04:50 door mr_petit
Ok, dus in de €1000 - €1300 klasse.

Dat is geen klasse waar ik in shop. Hoop geld voor iets dat slijt  ;D
Ik heb vroeger wel eens een glider gehoord in een setup, maar geen echte ervaring mee.

Da's eigenlijk ook al een klasse waarbij er bijna geen MM's meer te koop zijn met verwisselbare stylii.
Garrard 401 - Ortofon AS-212