• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.
 

Squeezebox: nog gebruikers?

Gestart door Luistervriend, 20 juni 2021, 23:12:01

Vorige topic - Volgende topic

Luistervriend

20 juni 2021, 23:12:01 Laatste wijziging: 20 juni 2021, 23:13:45 door Luistervriend
Ik ben benieuwd of er nog leden zijn die een Squeezebox gebruiken.

Zelf heb ik een Touch met een BOTW, welke ik nog steeds naar alle tevredenheid gebruik. Ik maak gebruik van de dac van mijn Cambridge Audio Azur 840c.

Ik stream vanaf mijn Synology nas DS415+ en daarover het volgende:
De Logitech Media Server (LMS) wordt niet meer ge-updated. Met de nieuwe versie van Disk Station Manager (DSM) wordt gevraagd Perl - waarmee de LMS werkt - te updaten van versie 5.24 naar 5.28. Daarna zal LMS niet werken en dat heb ik dan ook niet gedaan.

Als straks DSM wordt ge-update naar versie 7.0 dan is de Squeezebox helemaal niet meer bruikbaar. Ik werk met de versie 6.24.25554 en ga niet updaten, ik gebruik de nas ook alleen maar voor muziek, foto's en film.

Om over te stappen naar een Raspberry Pi met PiCorePlayer heb ik geen zin in, alles werkt bij mij naar behoren.

Voorganger en collectant van onze Overtuiging Belijdenis  Gemeenschap (OBG)  "Het Laatste Woord"
Zoals het al zegt, wij creëren dagelijks een nieuwe realiteit, zoals AI, onze Schepper, ons inspireert.

Aanmelden kan via PB. 🤪

Bloom


WanFie

21 juni 2021, 09:39:26 #2 Laatste wijziging: 21 juni 2021, 16:27:37 door WanFie
Ik gebruik Minimserver op mijn Synology NAS. Werkt De Touch daar niet mee?
:) Aandacht maakt alles mooier  :)

Luistervriend

21 juni 2021, 11:45:24 #3 Laatste wijziging: 21 juni 2021, 11:49:50 door Luistervriend
Citaat van: Bloom op 21 juni 2021, 09:09:28Ik zou zeggen: probeer Volumio eens! www.volumio.org

Bedankt voor de reactie, maar het is niet mijn bedoeling om een nieuw apparaat te gaan installeren.

Bij mij werkt alles naar tevredenheid maar ik ben benieuwd hoe andere Squeezebox gebruikers hier mee omgaan.

M.vr.gr.
Voorganger en collectant van onze Overtuiging Belijdenis  Gemeenschap (OBG)  "Het Laatste Woord"
Zoals het al zegt, wij creëren dagelijks een nieuwe realiteit, zoals AI, onze Schepper, ons inspireert.

Aanmelden kan via PB. 🤪

Luistervriend

Citaat van: WanFie op 21 juni 2021, 09:39:26Ik gebruik Miniserver op mijn Synology NAS. Werkt De Touch daar niet mee?

Ik kan bij mij het pgm niet in het Package Center vinden, maar nogmaals, alles werkt naar tevredenheid en ik ben benieuwd hoe andere Squeezebox gebruikers hier mee omgaan of dat zij de Squeezebox voor iets anders vervangen hebben.

M.vr.gr.
Voorganger en collectant van onze Overtuiging Belijdenis  Gemeenschap (OBG)  "Het Laatste Woord"
Zoals het al zegt, wij creëren dagelijks een nieuwe realiteit, zoals AI, onze Schepper, ons inspireert.

Aanmelden kan via PB. 🤪

WanFie

Citaat van: Luistervriend op 21 juni 2021, 11:49:02
Citaat van: WanFie op 21 juni 2021, 09:39:26Ik gebruik Miniserver op mijn Synology NAS. Werkt De Touch daar niet mee?

Ik kan bij mij het pgm niet in het Package Center vinden, maar nogmaals, alles werkt naar tevredenheid en ik ben benieuwd hoe andere Squeezebox gebruikers hier mee omgaan of dat zij de Squeezebox voor iets anders vervangen hebben.

M.vr.gr.

Helaas, was er een m weggevallen. Het is n.l. minimserver.

https://www.synology.com/nl-nl/dsm/packages/MinimServer
:) Aandacht maakt alles mooier  :)

Heintje

Bij mij is de Touch ook nog in leven, ik gebruik hem na een BOTW uitgeprobeerd te hebben, op een Teddy Pardo lineaire voeding: dat klinkt toch iets beter.
Maar de Node2 wordt méér door mij gebruikt, eerst (naast met eigen muziek vanaf harddisk over het netwerk) met Tidal en nu met Qobuz.

Luistervriend

Citaat van: WanFie op 21 juni 2021, 09:39:26Ik gebruik Miniserver op mijn Synology NAS. Werkt De Touch daar niet mee?

Helaas, was er een m weggevallen. Het is n.l. minimserver.

https://www.synology.com/nl-nl/dsm/packages/MinimServer

Hartelijk dank, ik ga dit eens uitproberen en kom er wel op terug.

M.vr.gr.
Voorganger en collectant van onze Overtuiging Belijdenis  Gemeenschap (OBG)  "Het Laatste Woord"
Zoals het al zegt, wij creëren dagelijks een nieuwe realiteit, zoals AI, onze Schepper, ons inspireert.

Aanmelden kan via PB. 🤪

Luistervriend

22 juni 2021, 00:03:58 #8 Laatste wijziging: 22 juni 2021, 00:07:53 door Luistervriend
Citaat van: Heintje op 21 juni 2021, 18:13:06Bij mij is de Touch ook nog in leven, ik gebruik hem na een BOTW uitgeprobeerd te hebben, op een Teddy Pardo lineaire voeding: dat klinkt toch iets beter.
Maar de Node2 wordt méér door mij gebruikt, eerst (naast met eigen muziek vanaf harddisk over het netwerk) met Tidal en nu met Qobuz.

Het is me nogal een prijs, die voeding. Vooral met de opmerking erbij: dat klinkt toch iets beter!  ;D

M.vr.gr.
Voorganger en collectant van onze Overtuiging Belijdenis  Gemeenschap (OBG)  "Het Laatste Woord"
Zoals het al zegt, wij creëren dagelijks een nieuwe realiteit, zoals AI, onze Schepper, ons inspireert.

Aanmelden kan via PB. 🤪

Heintje

Het is uit de tijd van "in het land der blinden is éénoog koning": destijds waren er nauwelijks bruikbare streaming oplossingen die een beetje gebruikersvriendelijk waren én betaalbaar. De Touch is dan een hele mooie en bruikbare oplossing om te streamen.
Juist door het succes van apparaten als Touch e.d. is een markt ontstaan waar we nu plezier van hebben: apparaten als de Node2 e.d. zouden nooit zijn ontwikkeld als er geen publiek voor was gekomen.
En de Touch was destijds alleen in geluidskwaliteit te verbeteren door iets te doen aan de interlink en/of de voeding.
Als je het dan goed aanpakt, komt zo'n voeding al snel in beeld.
En vergeleken met de prijzen van overige "tweaks" in die tijd en het beperkte aanbod aan voedingsalternatieven, was zo'n voeding niet echt duur: je speelt dan meteen echt een klasse hoger, in de buurt van wat een dure CD-speler deed.

Bloom

Er bestaat een open source "squeezebox lite": https://code.google.com/p/squeezelite/
Die zit ook in de standaard software-repositories van Linux distributies zoals Debian, Ubuntu, Linux Mint en vele andere. Op de gegeven site vind je ook een versie voor Windows en een voor OS X.

Kingpin

Ik draai de laatste LMS op een QNap.

http://downloads.slimdevices.com

Moet je wel handmatig installeren en instellen, dat zal waarschijnlijk ook voor Synology gelden.
Maar alles werkt feiloos, ik heb diverse streamers vergeleken maar nog steeds vindt ik LMS icm iPeng op de iPad grandioos doordacht werken.

Daarnaast draaid er op mijn Touch een dijk van een batterij voeding waardoor ik geluidstechnisch geen enkele stap voorruit ga in vergelijk met een ander apparaat.



Heintje

Kan je op jouw Touch zo inmiddels ook muziekservices gebruiken als Tidal of Qobuz e.d.?
Want alhoewel ik al heel lang stream (even nagekeken: sinds 2009 ;D ) "zit ik" bijna uitsluitend nog (en met heel veel luisterplezier) op online muziekaanbieders ...

WanFie

Citaat van: Heintje op 26 juni 2021, 23:10:59Kan je op jouw Touch zo inmiddels ook muziekservices gebruiken als Tidal of Qobuz e.d.?
Want alhoewel ik al heel lang stream (even nagekeken: sinds 2009 ;D ) "zit ik" bijna uitsluitend nog (en met heel veel luisterplezier) op online muziekaanbieders ...

Volgens mij kun je via de squeezesoftware op de server met UPnP spelen. Dan kune je B.v. BubbleUPnP of MConnect op een tablet of telefoon op Tidal of Qobuz instellen. De muziek komt dan via de Touch op je set terecht.
Maar het is al weer een paar jaar geleden dat ik dit geprobeerd heb. Het werkte toen in ieder geval nog wél.
:) Aandacht maakt alles mooier  :)

Heintje

Het enige wat toen soms werkte was Spotify, maar dan ook alleen op de Touch, bij de rest kon je het vergeten. Ik heb de laatste jaren niet meer gekeken of daar nog ontwikkelingen in zaten, ik nam aan dat met het wegvallen van de reguliere Microsoft ondersteuning ook daar geen muziek meer in zat ...  ;D