3000watt versterker amper geluid

Gestart door gewoon-anders, 21 juni 2021, 22:20:49

Vorige topic - Volgende topic

gewoon-anders

Hallo allemaal, ik heb sinds vandaag een d4s jp23 monoblock versterker met clip lampje en voltmeter op de bass remote ( getest op 2700 watt rms ) ik heb 50mm2 volkoper kabels. voor de rest is alles standaard, dus geen big 3 upgrade of extra accu.

nu blijf ik toch boven de 12.8 volt op het moment dat ik de versterker toch wel een aardig stuk over het clip lampje opendraai.

ik had hiervoor een crunch gto750 versterker welke maar getest is op 600 watt rms, en ik moet zeggen het verschil is niet erg groot kwa geluid tussen deze 2 versterkers, dus ik vraag me af of er daadwerkelijk meer dan 1000watt geleverd wordt naar de subwoofer aangezien mijn voltage boven de 12.8 volt blijft met een standaard 70a dynamo en een 44ah accu.

ik weet dat er nog veel moet gebeuren zoals big 3, eventueel een high output dynamo en 2 nieuwe 64ah accus

is er iemand die een idee heeft waarom ik zo weinig geluid uit mijn versterker krijg?

ik heb trouwens een sundown x10v2 subwoofer welke 1500 watt rms is en op deze 2700watt rms versterker krijg ik de subwoofer nauwlijks 4 a 5 cm aan het springen, op youtube springen deze subwoofers veel meer op hetzelfde vermogen

Knosti de Platenwasser

Volgens mij is het verschil in geluidsdruk tussen 600 en 3000 watt niet persé zo heel groot. Wat vooral ook zal meetellen is het het rendement van de sub.
... on an Electrospective Odyssee.

gewoon-anders

Citaat van: Knosti de Platenwasser op 21 juni 2021, 22:24:51Volgens mij is het verschil in geluidsdruk tussen 600 en 3000 watt niet persé zo heel groot. Wat vooral ook zal meetellen is het het rendement van de sub.
ik geloof dat deze 84bd is. maar wat ik vooral raar vind is de voltage die netjes boven de 12.8 blijft, is dit überhaupt mogelijk met zo een versterker en geen extra upgrades zoals big 3? en zou ik verschil hebben met een big 3 upgrade aangezien mijn voltage redelijk "stabiel" blijft

op zowel de 600watt als de 2700watt versterker heeft dezelfde subwoofer gespeeld

Geen hond

Is dit auto zooi?
Daar is een andere rubriek voor ;)
Car audio dacht ik
Diverse sets deels  volgens ThvW + Berret +HVDHeiden

gewoon-anders

Hallo allemaal, ik heb een seat ibiza 6l 1.4 75 pk, en ik heb sinds vandaag een d4s jp23 monoblock versterker met clip lampje en voltmeter op de bass remote ( getest op 2700 watt rms ) ik heb 50mm2 volkoper kabels. voor de rest is alles standaard, dus geen big 3 upgrade of extra accu.

nu blijf ik toch boven de 12.8 volt op het moment dat ik de versterker toch wel een aardig stuk over het clip lampje opendraai.

ik had hiervoor een crunch gto750 versterker welke maar getest is op 600 watt rms, met deze versterker kwam de voltage niet onder de 13.1 volt en ik moet zeggen het verschil is niet erg groot kwa geluid tussen deze 2 versterkers, dus ik vraag me af of er daadwerkelijk meer dan 1000watt geleverd wordt naar de subwoofer aangezien mijn voltage boven de 12.8 volt blijft met een standaard 70a dynamo en een 44ah accu.

ik weet dat er nog veel moet gebeuren zoals big 3, eventueel een high output dynamo en 2 nieuwe 64ah accus

is er iemand die een idee heeft waarom ik zo weinig geluid uit mijn versterker krijg?

ik heb trouwens een sundown x10v2 subwoofer welke 1500 watt rms is en op deze 2700watt rms versterker krijg ik de subwoofer nauwlijks 4 a 5 cm aan het springen, op youtube springen deze subwoofers veel meer op hetzelfde vermogen.

Knosti de Platenwasser

CiteerIs dit auto zooi?
Daar is een andere rubriek voor ;)
Car audio dacht ik
Ach, maar moeten we nieuwe posters dan echt op deze manier bejegenen?
Geeft echt een weeswelkomgevoel...

Maar goed, ik ben ook maar een nieuweling.

Knosti de Platenwasser

Citeer
CiteerVolgens mij is het verschil in geluidsdruk tussen 600 en 3000 watt niet persé zo heel groot. Wat vooral ook zal meetellen is het het rendement van de sub.
ik geloof dat deze 84bd is. maar wat ik vooral raar vind is de voltage die netjes boven de 12.8 blijft, is dit überhaupt mogelijk met zo een versterker en geen extra upgrades zoals big 3? en zou ik verschil hebben met een big 3 upgrade aangezien mijn voltage redelijk "stabiel" blijft

op zowel de 600watt als de 2700watt versterker heeft dezelfde subwoofer gespeeld
Over dit soort upgrades weet ik niet veel. Heb je deze vraag al op een echt car-audioforum gesteld?
Hier zitten vooral van die platenspelertkenners, zeg maar... ;)

Knosti de Platenwasser

Even simpel gesteld: 3000 watt vermogen betekent niet 5 x zoveel geluidsdruk als 600 watt vermogen.
Lang niet.
Misschien verwacht je op dat punt teveel?
Als de voedingsspanning inderdaad okee is zal dit zijn wat je krijgt van die amp. Een sub met een hoger rendement zou wel meer kunnen brengen.

84dB is geen heel hoog rendement.
90dB zou bijv. 2x zo luid spelen bij hetzelfde vermogen.
Je kunt wel berekenen hoe 600w zich verhoudt tot 3000w bij 84dB, maar ik heb die formule niet paraat...
Er komt vast nog iemand die dat wel zo kan voorrekenen.

StefanovitchTillaardus

Hallo Gewoon-anders,

Ten eerste die D4S JP23 is een mooie amerikaanse versterker met veel power(volgens mij getest door williston audiolabs op youtube)Dat je die volkoperen kabel hebt liggen is heel goed, Maaaaaar.
Je vraagt natuurlijk heel veel vermogen en als je de Big three niet gedaan hebt kan daar wel eens een probleem optreden. Je dynamo zou idd te weinig kunnen leveren. Een extra Accu achterin zou al voor een groot verschil kunnen zorgen(mits de big three toegepast is). Controleer je massa eens van je versterker want die moet echt wel goed zijn met dat vermogen.
Ten tweede je clip lampje moet dus helemaal niet branden als je versterker goed is afgesteld met een oscilloscoop. Dus uitgang radio en uitgang versterker afstellen op een zuiver sinussignaal.
Je moet eens uitrekenen wat voor een vermogen je versterker nodig heeft en of je dynamo dit kan trekken.

Mvgr,

Stefanovitch

schuit

Volgens mij wel logisch dat het voltage hoog blijft, er komt volgens jouw weinig geluid uit.
dus ook weinig vermogen nodig en dus geen spanningsdip.
Vraag is dan wat de input is, kan je dat voorversterken bijvoorbeeld.
Roksan Attessa, NAD CD
Focal electra 927Be

Heintje

Beschrijf eens welk audiosignaal je subwoofer krijgt toegevoerd en of je headunit óf de subversterker de lowpass uitvoert. Je kunt namelijk wel de versterker hard zetten, maar als die onvoldoende sub-signaal uitvoert naar de subwoofer, zal de subwoofer wel veel vermogen krijgen toegevoerd, maar te weinig "sub-signaal" signaal om hem ver te laten uitslaan.

(Wat ik vermoed is dat je sub vanuit de headunit wordt gevoed met een volledig audiosignaal, waarbij de subversterker zelf de lowpass uitvoert. En als dat lowpass filter niet goed staat ingesteld, zal je subwoofer onvoldoende vermogen in de laagste frequenties krijgen toegevoerd om veel uitslag te maken.)

Tom!

Er lopen nu twee topics met dezelfde vraag. Misschien even samenvoegen?
Geluid is een van de meest overschatte eigenschappen van muziek.
--- E. Schönberger

gewoon-anders

Citaat van: Heintje op 22 juni 2021, 23:10:19Beschrijf eens welk audiosignaal je subwoofer krijgt toegevoerd en of je headunit óf de subversterker de lowpass uitvoert. Je kunt namelijk wel de versterker hard zetten, maar als die onvoldoende sub-signaal uitvoert naar de subwoofer, zal de subwoofer wel veel vermogen krijgen toegevoerd, maar te weinig "sub-signaal" signaal om hem ver te laten uitslaan.

(Wat ik vermoed is dat je sub vanuit de headunit wordt gevoed met een volledig audiosignaal, waarbij de subversterker zelf de lowpass uitvoert. En als dat lowpass filter niet goed staat ingesteld, zal je subwoofer onvoldoende vermogen in de laagste frequenties krijgen toegevoerd om veel uitslag te maken.)

ik heb een pioneer MVH-X580DAB radio
de lowpass op de versterker staat op 80hz
gain ong rond de helft ( dit is het punt waar ik de bass remote tot ongeveer 75% kan open draaien zonder clippen) en bij sommige nummers kan de bass remote op 100% zonder clippen.

ik denk dat ik het probleem heb gevonden, met een ohm meter op de spelende subwoofer kom ik op 24hz op 2.5ohm uit alles daarbuiten veel hoger, mijn kist heeft dus te veel box rise en ik ga hier een andere kist voor bouwen en kijken hoe het daarna klinkt

deze kist is leuk voor de lage bass, tussen de 17hz en 26hz, dit speelt de subwoofer wel hard en krijg ik het clip lampje niet aan, de voltage zakt tussen deze frequenties wel onder de 12 volt.

gewoon-anders

Citaat van: Knosti de Platenwasser op 21 juni 2021, 23:36:34Even simpel gesteld: 3000 watt vermogen betekent niet 5 x zoveel geluidsdruk als 600 watt vermogen.
Lang niet.
Misschien verwacht je op dat punt teveel?
Als de voedingsspanning inderdaad okee is zal dit zijn wat je krijgt van die amp. Een sub met een hoger rendement zou wel meer kunnen brengen.

84dB is geen heel hoog rendement.
90dB zou bijv. 2x zo luid spelen bij hetzelfde vermogen.
Je kunt wel berekenen hoe 600w zich verhoudt tot 3000w bij 84dB, maar ik heb die formule niet paraat...
Er komt vast nog iemand die dat wel zo kan voorrekenen.

de sundown x10v2 d2 subwoofer schijnt een rendement van 81.4bd te hebben dit verklaart een hoop...

2 pioneer 12 inch subwoofers van 17jaar oud op een 600watt versterker spelen mijn subwoofer zonder problemen weg...

zou natuurlijk kunnen komen door hun hoge rendement en meer oppervlakte.

Heintje

Citaat van: gewoon-anders op 24 juni 2021, 13:44:10ik denk dat ik het probleem heb gevonden, met een ohm meter op de spelende subwoofer kom ik op 24hz op 2.5ohm uit alles daarbuiten veel hoger ...

Dat kan kloppen: dat wordt veroorzaakt door de resonantiefrequentie van je subwooferluidspreker in die kast en dat is een natuurlijk verschijnsel.
Alleen denk ik dat je daarmee precies tussen de resonantiepiek van de kast en die van de luidspreker in hebt gemeten (dus tussen de twee pieken in), want op een resonantiefrequentie is de elektrische impedantie het hoogst.
De lage piek hoort van de kast te zijn, de hoge piek van de luidspreker en als je nog wat verder om die pieken heen meet (dus wat meer frequenties, ook wat hogere tot aan de pakweg 50 Hz) kan je precies zien hoe gezond de luidspreker zich in die kast voelt. 

Ik ben overigens wel benieuwd hoe je dat hebt gemeten, want een rechtstreekse impedantiemeting is met een Ohm meter niet uitvoerbaar, wel met een omweg.