• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.
 

subwoofer of achterluidsprekers?

Gestart door Dick_T4, 2 juli 2021, 13:51:50

Vorige topic - Volgende topic

Dick_T4

Beste audiofreaks,

Als niet-audiofreak kwam ik, op zoek naar informatie over car-hifi, op dit forum terecht. Hopelijk kunnen jullie me wat advies geven. Ik heb een camperbus (Volkswagen T4) waarin alleen twee speakers in het dashboard ingebouwd zijn. Nu wil ik net even wat meer geluid, maar er is geen inbouwruimte voor extra speakers voorzien. Ik vraag me af wat ik het beste kan doen qua uitbreiding: een subwoofer of opbouwspeakers op de achterkanalen. Ik wil gewoon normaal muziek luisteren met de familie.

De huidige situatie:
  • headunit (ik leer al wat lingo) is een Kenwood KDC-W4044U (50wx4). Ik heb al wat zoekwerk gedaan: 4x22W RMS
  • de standaard papieren 10cm speakers in het dashboard zijn gelukkig al vervangen door Pioneer TS-1046 (max. 100W, RMS 20W, 4 ohm)

Hoe nu verder? De twee ongebruikte speakerkanalen gebruiken voor twee opbouwspeakers? Welke? Ik kan niks vinden van ongeveer 22W RMS. Of kan ik beter de RCA-uitgangen van de headunit gebruiken voor een actieve subwoofer?

Aangezien jullie normaal gesproken veel verder gaan dan dit moet dit een eitje zijn ;-) Dank voor jullie expertise!

Groeten,
Dick

Niemand

Ik zou toch ook wat speakers achter zetten of ophangen gewoon 2 nette boekenplank speakers  van 8 ohm .
Wattage is alleen maar nuttig om te weten wat ze kunnen verwerken .
speakers leveren geen vermogen ,dat moet de versterker/radio doen.
Diverse sets deels  volgens ThvW + Berret +HVDHeiden

Tom!

Is er onder de stoel/bank voorin geen ruimte voor een klein subwoofertje om het geluid wat meer body te geven?
Geluid is een van de meest overschatte eigenschappen van muziek.
--- E. Schönberger

Dick_T4

Twee reacties. Voor elke oplossing die ik voorstel eentje :-\

Citaat van: Niemand op  2 juli 2021, 14:00:49Ik zou toch ook wat speakers achter zetten of ophangen gewoon 2 nette boekenplank speakers  van 8 ohm .
Wattage is alleen maar nuttig om te weten wat ze kunnen verwerken .
speakers leveren geen vermogen ,dat moet de versterker/radio doen.

Ik dacht dat zowel versterker als speakers optimaal presteren als het nominaal afgegeven vermogen en het nominaal op te nemen vermogen een beetje in elkaars buurt zitten. Een 1000W versterker jaagt 20W speakers over de klif toch? En andersom? Wat is een veilige bandbreedte?

Citaat van: Tom! op  2 juli 2021, 14:11:53Is er onder de stoel/bank voorin geen ruimte voor een klein subwoofertje om het geluid wat meer body te geven?

Ik heb zekerwel ruimte. Het is een dubbele cabine. Ik heb onder beide voorstoelen ruimte, maar ook onder de achterbank.
Eventueel kan ik ook extra speakers (zoals Niemand voorstelt) met een beugel bovenhoofds aan de dakrand bevestigen.
Wat is het verschil tussen "een klein subwoofertje" en een actieve subwoofer?

Niemand

aktief is met ingebouwde versterker
Diverse sets deels  volgens ThvW + Berret +HVDHeiden

Niemand

IK zou zowel een sub en 2 extra speakers toepassen .
Al is het maar om te kunnen kiezen tijdens de rit .
Vaak kan een dreunende bas irriteren op de lange duur .
Diverse sets deels  volgens ThvW + Berret +HVDHeiden

Tom!

Ik kan me ook voorstellen dat je eisen voor een muziekje 's avonds achterin de camper anders zijn dan tijdens de rit.
Geluid is een van de meest overschatte eigenschappen van muziek.
--- E. Schönberger

Niemand

Citaat van: Tom! op  2 juli 2021, 18:04:40Ik kan me ook voorstellen dat je eisen voor een muziekje 's avonds achterin de camper anders zijn dan tijdens de rit.
dat dus ook
Diverse sets deels  volgens ThvW + Berret +HVDHeiden

schuit

3 juli 2021, 18:08:02 #8 Laatste wijziging: 3 juli 2021, 18:16:34 door schuit
Citaat van: Dick_T4 op  2 juli 2021, 15:02:23Twee reacties. Voor elke oplossing die ik voorstel eentje :-\

Citaat van: Niemand op  2 juli 2021, 14:00:49Ik zou toch ook wat speakers achter zetten of ophangen gewoon 2 nette boekenplank speakers  van 8 ohm .
Wattage is alleen maar nuttig om te weten wat ze kunnen verwerken .
speakers leveren geen vermogen ,dat moet de versterker/radio doen.

Ik dacht dat zowel versterker als speakers optimaal presteren als het nominaal afgegeven vermogen en het nominaal op te nemen vermogen een beetje in elkaars buurt zitten. Een 1000W versterker jaagt 20W speakers over de klif toch? En andersom? Wat is een veilige bandbreedte?

In principe kan je prima zwaardere luidsprekers gebruiken. Veel meer dan 150 watt is het toch niet snel. Het geluidsniveau blijft dan beperkt.

In auto kan je vaak ook de ovale (2 of 3 weg) luidsprekers toepassen deze hebben vaak wat meer bas bereik. En vaak is er achterin meer ruimte om de grotere ovale speakers kwijt te raken.
Optioneel kan je zwaardere speakers in de toekomst ook nog via een extra versterker zwaarder belasten om als disco te rijden.

Overigens is er voor speakers met meer basbereik natuurlijk wel wat inbouwruimte qua volume nodig, dat zal in de instructie staan. Anders heb je niet zoveel aan de grotere diameter.
Roksan Attessa, NAD CD
Focal electra 927Be


Heintje

Als je een camperbus hebt, heb je ook kastjes. Die kastjes kan je gebruiken om de luidsprekers wat meer body te geven, je neemt dan daarvoor inbouwluidsprekers.
In jouw geval zou ik in de bus kijken of er plekken zijn die zich optisch en praktisch lenen voor inbouwluidsprekers, bv. kastjes aan weerszijden: het geluid moet dan vanuit de inbouwplek enigszins naar voren kunnen stralen (bv. auto-luidsprekertypen die met het hoog/midden onder een hoek zijn / zijn te zetten), of je zou de wijze van inbouw daarop aan moeten kunnen passen zonder dat je de luidsprekers raakt bij normaal gebruik van de bus.
Als zoiets mogelijk is, zou je de klank van die luidsprekers kunnen beoordelen als je het kastdeurtje open zet en op de opening tijdelijk een plank zet waarin de luidspreker tijdelijk is ingebouwd: je hoeft dan nog niets in de bus te verzagen en de klank zal ongeveer zijn zoals wanneer je de luidsprekers al vast hebt ingebouwd.
Als de klank je op die manier kan bekoren, kun je de gaten gaan maken in de vaste panelen van dat kastje waar de luidspreker "past".
Misschien laat de luchtverplaatsing bij flink volume wat rammelen in zo'n kastje, maar ook daar zijn maatregelen voor te treffen.