• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.
 

Mijn zoektocht naar speakers, bevindingen tot nu toe enzo.

Gestart door ArjanGameboyman, 3 juli 2021, 20:53:37

Vorige topic - Volgende topic

AntiAudioKwakzalverij

4 juli 2021, 18:26:55 #15 Laatste wijziging: 4 juli 2021, 20:53:47 door Mmuetst
Als B&W je merk is...toch eens luisteren naar de 702 S2. Die losse tweeter is echt een wereld van verschil (persoonlijke mening) als je toch voor iets gaat voor langere duur. Of deze passen in je akoestiek, tja ze zijn groot. Voordeel, door de tweeter kunnen er geen plantjes op de luidsprekers geplaatst worden  ;)
De luidsprekers zijn te krijgen voor +/- €4100,- net buiten je budget, maar wel luidsprekers voor het leven.

Bloom

Ik zou toch ook eens gaan luisteren naar andere types luidsprekers. Alle genoemde luidsprekermodellen zijn kennelijk basreflexsystemen. Er zijn ook nog andere. Elektrostaten, magnetostaten, open baffle, gesloten kasten, transmissielijnen, hoornsystemen, noem maar op.

ArjanGameboyman

Citaat van: Knosti de Platenwasser op  4 juli 2021, 18:13:37En dan zie je door de bomen het bos niet meer.
De keuze terugbrengen naar 2 of 3 modellen en die thuis op je gemak uitluisteren.
Wat anderen ook al zeggen: de weergave van je speakers is een samenspel van speakers, versterker, opstelling, akoestiek en gemoedstoestand. Toen ik nog in zo'n winkel werkte heb ik net teveel impulsaankopen gezien, terwijl er gewoon de mogelijkheid bestond om thuis te luisteren naar een selectie van 2 of 3. Pas op die plek en met voldoende tijdruimte kan een verantwoorde keus worden gemaakt. Een andere methode is zoals een lot kopen: je kan het treffen, maar vaak ook niet...

Na al 5 bezoeken aan hifi winkels (meer dan 6 uur luisteren) word het geen inpulsaankoop. Maar ik ga zeker informeren naar thuis luisteren. Eerst de voorselectie duidelijk hebben

Ik ga nog 1x luisteren bij hobo hifi voornamelijk om wat b&w te vergelijken maar zoals ik er nu over denk word het de b&w704 s2 of de totem sky tower met een nieuwe surround receiver. Die liggen helaas niet in dezelfde winkel.

Ik zit ook heel erg te overwegen gewoon maar op de gok oude modellen van b&w via marktplaats te kopen. Er komt steeds meer duidelijkheid in ieder geval

Jan66


ArjanGameboyman

Citaat van: Mmuetst op  4 juli 2021, 18:26:55Als B&W je merk is...toch eens luisteren naar de 702 S2. Die losse tweeter is echt een wereld van verschil (persoonlijke mening) als je toch voor iets gaat voor langere duur. Of deze passen in je akoestiek, tja ze zijn groot. Voordeel, door de tweeter kunnen er geen plantjes op de luidsprekers geplaatst worden  ;)
De luidsprekers zijn te krijgen voor +/- €4100,- net buiten je budget, maar wel luidsprekers voor het leven.

702 s2 heb ik al geluisterd (zie het eerste bericht hier) . Denk de mooiste die ik gehoord heb maar gaat wel een beetje ver qua prijs.

Maar de tweede hands 703 (oud type) die hebben ook een losse tweeter. Mede vanwege dat en dat ik alle b&ws tot nu toe tof vind zit ik dat te overwegen.

AntiAudioKwakzalverij

@Arjan, was even vergeten terug te lezen, ja dat hoog kunnen ze beter, het geluid staat meer los van de luidsprekers, ze kunnen meer "verdwijnen". De prijs kan beter (Google maar eens, scheelt €400 met wat jij noemt).
Maar als je uit eigen ervaring minder verschil merkt, dan is model lager een prima keuze. Wat betreft de tweedehands modellen van B&W die kunnen toch anders klinken is mijn ervaring bij luister sessies van die merk. Die laatste 700 serie kon mij wel boeien, maar die serie daarvoor minder...dus wees gewaarschuwd. Natuurlijk is dat weer mijn smaak, dus niet jou smaak en juist die laatste is de belangrijkste  ;)

Duclaasie

Wanneer je naar de B&W speakers neigt zou ik er wel een potente versterker achter knopen om ze mooi los te laten komen. B&W kan namelijk wel wat vermogen gebruiken

ArjanGameboyman

Citaat van: Bloom op  4 juli 2021, 18:46:38Ik zou toch ook eens gaan luisteren naar andere types luidsprekers. Alle genoemde luidsprekermodellen zijn kennelijk basreflexsystemen. Er zijn ook nog andere. Elektrostaten, magnetostaten, open baffle, gesloten kasten, transmissielijnen, hoornsystemen, noem maar op.

Oke. Goed idee. Waar kan ik die vinden?

ArjanGameboyman

Citaat van: Duclaasie op  4 juli 2021, 22:44:42Wanneer je naar de B&W speakers neigt zou ik er wel een potente versterker achter knopen om ze mooi los te laten komen. B&W kan namelijk wel wat vermogen gebruiken

Ja klopt, had een verkoper al verteld . Een voordeel van de totem sky tower tov b&w, de totem is een stuk makkelijker aan te sturen .

 En word nog lastiger als ik hem aan wil sturen met een surround receiver omdat ik films wel in 5.1 (of 5.0) wil kijken. Vandaar dat ik met mn budget heb gezegd dat ik tot 2500 wil gaan voor de speakers zodat ik nog wat geld heb voor een dikkere surround receiver. Misschien eentje die kan bi-ampen.


ArjanGameboyman

Citaat van: Rowdy op  4 juli 2021, 21:03:26Misschien heb je iets aan onderstaande link:
https://www.opusklassiek.nl/audiotechniek/tw_akoestiek01.htm

Hoe meer ik lees hoe verdrietiger ik word. In mijn woonkamer kan de film kijk opstelling niet anders. Dus dat is in de breedte van de kamer, dicht tegen het raam en de radiator, dicht tegen de andere muur.

Ik ga proberen om een set thuis te luisteren, als dat niks word ga ik op zolder of ergens anders een luister ruimte maken.

AntiAudioKwakzalverij

4 juli 2021, 23:13:28 #25 Laatste wijziging: 4 juli 2021, 23:15:34 door Mmuetst
Een aparte luisterruimte heeft zijn voordelen. Mijn muziek smaak is niet die van mijn partner. We hebben wel gemeenschappelijke muziek, maar jazz is not done, en dat draai ik zelf heel vaak. Akoestiek van een zolder kan heel verrassend werken door de schuine wanden (minder referenties). Misschien kun je dan met kleinere luidsprekers het optimale genot bereiken, of mooie compacte zuiltjes die geschikt zijn voor de ruimte. Sinds ik mijn eigen mancave heb ben ik zeker meer muziek gaan luisteren. In de woonkamer hebben we een ordinaire SonoS systeem die vooral makkelijk te bedienen is door mijn vrouw, en in de mancave ga ik los met verschillende luidsprekers, versterkers, goede kwaliteit bier, wijn of whiskey  ;).

ArjanGameboyman

Citaat van: Mmuetst op  4 juli 2021, 23:13:28Een aparte luisterruimte heeft zijn voordelen. Mijn muziek smaak is niet die van mijn partner. We hebben wel gemeenschappelijke muziek, maar jazz is not done, en dat draai ik zelf heel vaak. Akoestiek van een zolder kan heel verrassend werken door de schuine wanden (minder referenties). Misschien kun je dan met kleinere luidsprekers het optimale genot bereiken, of mooie compacte zuiltjes die geschikt zijn voor de ruimte. Sinds ik mijn eigen mancave heb ben ik zeker meer muziek gaan luisteren. In de woonkamer hebben we een ordinaire SonoS systeem die vooral makkelijk te bedienen is door mijn vrouw, en in de mancave ga ik los met verschillende luidsprekers, versterkers, goede kwaliteit bier, wijn of whiskey  ;).

Tof om op deze manier inzichten van jullie te krijgen.

Wij hebben thuis redelijk vergelijkbare muzieksmaak. Er is weinig wat we luisteren wat de ander niet kan waarderen. Ik mag niks Nederlandstalig opzetten, en zij niks wat in de top 40 staat. Maar we luisteren toch bijna altijd het liefst rock en metal dus dat zit wel goed.

Ik speel ook basgitaar en had het hierover op het basgitaarforum. En daar deelde iemand z'n ervaring dat die een aparte luister ruimte had gemaakt op zolder wat geweldig klonk (omdat zijn woonkamer te veel beperkingen had) , en vervolgens zit die daar nooit en luistert hij voornamelijk muziek in de woonkamer over een simpele troep. Ik heb een gamekamer/hoek op zolder, en ik heb daar nog nooit gezeten en game gewoon in de woonkamer als ik zin heb. Dus ik snap het goed, zit dus nog te twijfelen hierover.

Eerst maar kijken of het tof klinkt in de woonkamer.

minplus

Da's godvergeten shit met fraaie Nederlandse dingen uit de top 40. Zoiets als Doe Maar of Wende om maar iets te noemen. Mogen jullie beiden niet naar luisteren.. ;D
If nothing goes right, go left; If nothing's left, go right

AntiAudioKwakzalverij

8 juli 2021, 22:33:17 #28 Laatste wijziging: 8 juli 2021, 22:36:54 door Mmuetst
Citaat van: minplus op  8 juli 2021, 22:27:04Da's godvergeten shit met fraaie Nederlandse dingen uit de top 40. Zoiets als Doe Maar of Wende om maar iets te noemen. Mogen jullie beiden niet naar luisteren.. ;D
Alleen stiekem, allebei in een konijnenpak...maar dat gaat hij niet toegeven op dit forum  ;D
(you are in denial...no I'm not...see you are)

ArjanGameboyman

Voor de mensen die het wat kan schelen.

 Mijn keuze is gevallen op de b&w 704s2

Heel lang over nagedacht, en echt veel vergeleken. Ze zijn al besteld.

Nu nog een (surround) receiver zoeken die het goed aan kan. Ik had m'n ogen op de Anthem mrx 520. Maar ff kijken wat er op marktplaats verschijnt. Duurt wel ff voordat de speakers binnen zijn.