• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.
 

Mijn zoektocht naar speakers, bevindingen tot nu toe enzo.

Gestart door ArjanGameboyman, 3 juli 2021, 20:53:37

Vorige topic - Volgende topic

Space

Waarom zou je voor een receiver gaan? Ik zelf splits de zaken liever, geeft ook meer opties wanneer je zaken wil vervangen. Dus losse voorversterker/processor en losse eind traps.
Meridian G68, Mark and Levinson No. 29,  2 * Linn LK85 , meridian G98,  meridian HD621, Linn LP12, Musical Fidelity X-LPS v3, Empire vandenhul MC1000 , Marantz UD 5005, Mediacenter pc op basis van XBMC, Raspberry PI4 -digiberry, Thiel CS2.4,  Linn Kaber rear, Thiel SCS2 centre, Rel Quake Sub

AntiAudioKwakzalverij

Citaat van: Nicolas op 11 juli 2021, 17:51:47
Citaat van: Niemand op 10 juli 2021, 19:48:35het gaat absoluut niet om het wattage ,maar om de stroom die de amp kan leveren .
en overcapaciteit wat dat betreft is wel  belangrijk .

Wattage = stroom×stroom×impedantie dus ik zie het onderscheid tussen wattage en stroom niet meteen voor een gegeven speaker (impedantie)?
Voor de correcte uitleg: https://en.wikipedia.org/wiki/Audio_power

Nicolas

12 juli 2021, 10:12:07 #47 Laatste wijziging: 12 juli 2021, 10:16:58 door Nicolas
En de formules in dat artikel zeggen hetzelfde als mijn vraag hierboven als je ze van spanning naar stroom herschrijft. Dus vraag ik me nog steeds hetzelfde af:

Een versterker die 100w rms bij 4ohm kan leveren of eentje die 50w rms bij 4ohm kan leveren. Dat verschil kan toch alleen maar komen doordat die eerste meer stroom kan leveren?
Gelieve anderhalve meter afstand te houden tussen uw en mijn bericht.

Heintje

Ja dat klopt, er zit waarschijnlijk een wat steviger voeding en eindtrap in.
Maar toch werkt het in de praktijk zo niet: een versterker die meer vermogen aan 4 Ohm kan leveren, klinkt niet altijd beter maar kan wel méér luidsprekers probleemloos aandrijven. Terwijl de gemiddelde audiofiel daar helemaal niets aan heeft omdat ze gemakkelijk aan te drijven luidsprekers hebben (gesloten, basreflex enz.).

Wim72

Als meneer naast muziek ook game en filmliefhebber is dan is een flinke dot vermogen om een film of game dynamisch te laten klinken op vloerstaanders wel belangrijk!
Vooral als er geen sub wordt gebruikt....

Nicolas

13 juli 2021, 10:36:10 #50 Laatste wijziging: 13 juli 2021, 11:00:34 door Nicolas
Citaat van: Heintje op 12 juli 2021, 21:30:37Ja dat klopt, er zit waarschijnlijk een wat steviger voeding en eindtrap in.
Maar toch werkt het in de praktijk zo niet: een versterker die meer vermogen aan 4 Ohm kan leveren, klinkt niet altijd beter maar kan wel méér luidsprekers probleemloos aandrijven. Terwijl de gemiddelde audiofiel daar helemaal niets aan heeft omdat ze gemakkelijk aan te drijven luidsprekers hebben (gesloten, basreflex enz.).

Over de klankmatige match zegt het inderdaad niks. Daar speelt nog veel meer in mee.

Maar het ging me puur om de gegeven tip om niet naar wattage maar stroom te kijken. Wat sowieso wat lastig is want dat is geen spec die fabrikanten rechtstreeks opgeven. En de reden waarom serieuze fabrikanten vermogens bij bepaalde impedanties opgeven. Als ze dat niet doen, weet je al genoeg. 😀 of als ze geen leverbaar vermogen bij 4 ohm durven geven, zal dat ook wel niet zijn omdat de amp zo goed lage impedanties (hoge stromen) kan aandrijven. Dus ja, uiteindelijk gaat het over stroom, maar die leid ik af uit de opgegeven vermogensspecs.

Mijn huidige amp geeft in de speclijst zijn leverbare vermogen bij 16, 8, 4 en zelfs 2 ohm op en daarboven geven ze het thermische dissipatievermogen per eindtor ook nog even mee. Daarnaast ook binnen welk frequentiebereik dit geldt, met hoeveel harmonische vervorming, en welke dempingsfactor. Op die manier zegt de vermogensspec veel. Zo'n Neckermann catalogus "300 watt PMPO!!!" zegt dan weer helemaal niks over de mogelijkheid om stroom te leveren zonder te smelten.
Gelieve anderhalve meter afstand te houden tussen uw en mijn bericht.

ArjanGameboyman

Citaat van: minplus op  9 juli 2021, 20:29:45Zien er goed uit.
Heb je ze ook thuis beluisterd?

Nee. Dat wilde ik wel en kon ook. Maar het idee is dan dat ik 2 setjes mee neem en er vervolgens 1 uitkies. Hifi winkels doen dat niet zomaar, 1 setje meegeven en dat je dan kan zeggen "laat maar zitten"


 En ik kon wel 2 setjes bedenken maar met m'n vrouw samen niet en kwamen we steeds uit op deze. Ik heb hem wel gehoord in verschillende winkels/ruimtes en als het niet werkt in mijn woonkamer maak ik ergens anders plek waar ik veel beter kan spelen met locatie van de speakers en meer ruimte heb


Ps:ik zag na m'n laatste bericht over mijn keuze helemaal geen notificaties meer. Excuus voor de late reactie

ArjanGameboyman

Citaat van: Duclaasie op  9 juli 2021, 20:47:27Heb je die Anthem ook beluisterd met de B&W's?

Ja. Soort van. Verkoper had hem geadviseerd. En omdat ze hem niet hadden en niet konden bestellen samen op marktplaats uitgezocht.

Hij heeft vervolgens een systeem aangesloten wat dezelfde eindtrap had en volgens hem zeer vergelijkbaar was. Daarvoor had hij een dikke Marantz aangesloten maar die vond ik echt niet cool klinken via de b&w's.

Ps:ik zag na m'n laatste bericht over mijn keuze helemaal geen notificaties meer. Excuus voor de late reactie

ArjanGameboyman

17 juli 2021, 06:38:29 #53 Laatste wijziging: 17 juli 2021, 06:44:26 door ArjanGameboyman
Citaat van: Wim72 op 10 juli 2021, 15:19:25Iedere (multikanaals)receiver of versterker met zeg maar minimaal 2x 100 watt RMS zou meer dan voldoende moeten zijn om deze speakers aan te sturen.

Ik ben uiteindelijk voor de Anthem 520 gegaan.

100 watt was volgens verschillende hifi winkels echt het minimale voor deze speakers . Maar na t geluisterd te hebben over een Marantz receiver van 100 watt per kanaal werd ik daar niet gelukkig van. Die Anthem heeft een stuk meer.

Ps:ik zag na m'n laatste bericht over mijn keuze helemaal geen notificaties meer. Excuus voor de late reactie

ArjanGameboyman

Citaat van: luxman op 10 juli 2021, 10:12:00
Citaat van: ArjanGameboyman op  9 juli 2021, 20:16:58Voor de mensen die het wat kan schelen.

 Mijn keuze is gevallen op de b&w 704s2

Heel lang over nagedacht, en echt veel vergeleken. Ze zijn al besteld.

Nu nog een (surround) receiver zoeken die het goed aan kan. Ik had m'n ogen op de Anthem mrx 520. Maar ff kijken wat er op marktplaats verschijnt. Duurt wel ff voordat de speakers binnen zijn.

In ieder geval nu alvast heel proficiat met je toekomstige aanwinst, en voor later veel luisterplezier toegewenst.

Bedankt! (=

Ik heb er echt zin in. Allemaal muziek blu rays aangeschaft, en de Anthem 520. Laat maar komen.


ArjanGameboyman

Citaat van: Space op 11 juli 2021, 21:18:18Waarom zou je voor een receiver gaan? Ik zelf splits de zaken liever, geeft ook meer opties wanneer je zaken wil vervangen. Dus losse voorversterker/processor en losse eind traps.

Dat is een stukje gebruiksgemak,ruimte gebrek, gebrek aan kennis, en sterk het idee dat ik dan veel meer geld kwijt ben voordat ik een beter resultaat heb (deze Anthem 520 was 700 euro op marktplaats)

Wellicht voor later.

Ps:ik zag na m'n laatste bericht over mijn keuze helemaal geen notificaties meer. Excuus voor de late reactie

ArjanGameboyman

Citaat van: ArjanGameboyman op 17 juli 2021, 06:32:12
Citaat van: minplus op  9 juli 2021, 20:29:45Zien er goed uit.
Heb je ze ook thuis beluisterd?

Nee. Dat wilde ik wel en kon ook. Maar het idee is dan dat ik 2 setjes mee neem en er vervolgens 1 uitkies. Hifi winkels doen dat niet zomaar, 1 setje meegeven en dat je dan kan zeggen "laat maar zitten"


 En ik kon wel 2 setjes bedenken maar met m'n vrouw samen niet en kwamen we steeds uit op deze. Ik had het liefst toffe monitor speakers (met sub) als 2de set maar ik werd gewoon niet gelukkig van monitor speakers, zelfs niet de hele dure. Misschien omdat die weinig drivers hebben? Geen idee.

Ik heb de b&w'swel gehoord in verschillende winkels/ruimtes en als het niet werkt in mijn woonkamer maak ik ergens anders plek waar ik veel beter kan spelen met locatie van de speakers en meer ruimte heb


Ps:ik zag na m'n laatste bericht over mijn keuze helemaal geen notificaties meer. Excuus voor de late reactie

Wim72

Citaat van: ArjanGameboyman op 17 juli 2021, 06:38:29
Citaat van: Wim72 op 10 juli 2021, 15:19:25Iedere (multikanaals)receiver of versterker met zeg maar minimaal 2x 100 watt RMS zou meer dan voldoende moeten zijn om deze speakers aan te sturen.

Ik ben uiteindelijk voor de Anthem 520 gegaan.

100 watt was volgens verschillende hifi winkels echt het minimale voor deze speakers . Maar na t geluisterd te hebben over een Marantz receiver van 100 watt per kanaal werd ik daar niet gelukkig van. Die Anthem heeft een stuk meer.

Ps:ik zag na m'n laatste bericht over mijn keuze helemaal geen notificaties meer. Excuus voor de late reactie


Niet te druk maken over opgegeven wattage van speakers, een ruim bemeten versterker met voldoende reserve richt bij normaal/verstandig gebruik minder schade aan dan een te lichte versterker die altijd op zijn tenen moet lopen als het wat harder moet werken.

KayaRahnee

11 augustus 2021, 23:00:26 #58 Laatste wijziging: 11 augustus 2021, 23:02:47 door KayaRahnee
Citaat van: ArjanGameboyman op  3 juli 2021, 20:53:37Acoustic Energy 509 (2800,- set):
Deze was echt niet ok. Deze speaker is super agressief/levendig. Klank schiet je om je oren. Ik dacht dat ik wel hield van levendige speakers maar deze gaat wel heel ver, dat is te onrustig luisteren voor mij.

Dit herken ik helemaal niet, er moet haast iets fout hebben gezeten met de ruimte ofzo ..(. ik vraag me dan ook af waar je de Acoustic Energy speakers hebt beluisterd).
Als gebruiker van de Acoustic Energy AE509 ervaar ik deze AE als rustige weergever met een zeer mooi, strak laag en een eerder rustig hoog, zeker niet opdringerig, of fel, zeker niet agressief. Men kan er uren naar luisteren. Het is wel zo dat deze speaker de kamer vult met muzikale klanken ... maar dat als agressief te omschrijven ...
Goedkope Chinese versterkers: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Audio Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / Tube DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.