• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.
 

MQA wordt ontmanteld

Gestart door AntiAudioKwakzalverij, 15 juli 2021, 23:09:25

Vorige topic - Volgende topic

AntiAudioKwakzalverij

Citaat van: Regenpak op  7 augustus 2021, 21:19:30wat helemaal niets extra's oplevert omdat je het toch niet hoort.

Tjerk
Het eerste is waar (wat mij betreft) het tweede is niet waar, sommige mensen kunnen het verschil horen, maar niet door gewoon naar muziek te luisteren, maar om in hele zachte delen van de muziek de volume zo hard te zetten dat je bij de hi-RES minder ruis hoort. Doe je dit op je installatie ook? Nee, dus heb je eigenlijk toch gelijk  ;)  je hoort het toch niet...

Regenpak

Citaat van: WanFie op  7 augustus 2021, 21:56:57
Citaat van: Regenpak op  7 augustus 2021, 21:19:30Hi-res is alleen maar een nauwkeuriger audio wat helemaal niets extra's oplevert omdat je het toch niet hoort.

Tjerk

Niet dus, niet nauwkeuriger audio, alleen een groter frequentiebereik en meer dynamiek.
Komt dat niet op hetzelfde neer? Hogere samplerate en 24 bit samples?

Het Wackypediaverhaal is wat dat aangaat perfect duidelijk.

Tjerk
It's been Monday all week long!

WanFie

Citaat van: Mmuetst op  7 augustus 2021, 22:26:38
Citaat van: WanFie op  7 augustus 2021, 21:56:57
Citaat van: Regenpak op  7 augustus 2021, 21:19:30Hi-res is alleen maar een nauwkeuriger audio wat helemaal niets extra's oplevert omdat je het toch niet hoort.

Tjerk

Niet dus, niet nauwkeuriger audio, alleen een groter frequentiebereik en meer dynamiek.

Er is gewoon een WiKi pagina: https://en.wikipedia.org/wiki/High-resolution_audio
Daar staat het uitgelegd

Dit plaatje zegt inderdaad alles.



Ik vind nauwkeuriger, iets wat hetzelfde is, maar dan preciezer gemaakt. Hi-Res is veel groter (freq bereik x dynamiek), maar niet preciezer. Wanneer ik het vergelijk met een tegelterras, is het terras bij Hi-Res groter, maar zijn de tegels nog steeds 30x30 cm en net zo nauwkeurig (of onnauwkeurig) gelegd.
:) Aandacht maakt alles mooier  :)

Regenpak

Citaat van: WanFie op  8 augustus 2021, 16:30:05Wanneer ik het vergelijk met een tegelterras, is het terras bij Hi-Res groter, maar zijn de tegels nog steeds 30x30 cm en net zo nauwkeurig (of onnauwkeurig) gelegd.
Meer 30x30 cm versus 300x300 mm. Het terras ziet er krek hetzelfde uit maar je tegels zijn inenen peperduur geworden.

Tjerk
It's been Monday all week long!

Heintje


robstuart

Marantz PM8005, NA6005, UD7007, AT-LP120X USB, AT-VM540ML, Schiit-Mani 2 phono trap, KEF IQ90, DAC Topping E70 Velvet, JKE luidsprekerkabel en interlinks