• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.
 

MQA wordt ontmanteld

Gestart door AntiAudioKwakzalverij, 15 juli 2021, 23:09:25

Vorige topic - Volgende topic

WanFie

Citaat van: morph op  6 augustus 2021, 15:39:50We mogen als Nederlandse kijker van geluk spreken dat er na de Soundmixshow nooit meer een talentenjacht op tv is geweest,

Huh??
En wat te denken van The Voice, Idols, X factor, enz.
:) Aandacht maakt alles mooier  :)

AntiAudioKwakzalverij

Citaat van: WanFie op  6 augustus 2021, 20:32:33
Citaat van: morph op  6 augustus 2021, 15:39:50We mogen als Nederlandse kijker van geluk spreken dat er na de Soundmixshow nooit meer een talentenjacht op tv is geweest,

Huh??
En wat te denken van The Voice, Idols, X factor, enz.
Morph heeft het over talent  ;)

Maar goed, we dwalen af. Ik heb een redelijk mooie deal kunnen sluiten via hifi.nl voor een meerdere jaren abonnement bij Tidal. Had hiervoor Qobuz, maar geniet op dezelfde manier van muziek via Tidal, hoor geen verschil. Veel muziek was bij Qobuz niet beschikbaar die wel op Tidal staat. Tidal betaalt de artiesten volgens mij ook meer dan andere streaming diensten, en dat vind ik alleen maar goed. Zonder artiesten geen muziek.
Je ziet wel dat hi-RES een handelsmerk geworden is. Je ziet stickers op apparatuur dat ik bij mijzelf denk: wat is daar hi-RES aan? Vroeger had je ook een logo HiFi, onze grote nationale electronica trots Philips zette dat logo graag op hun apparatuur. Maar goed, aan HiFi was nog een norm gekoppeld, Hi-RES is vaak een loze kreet.

Regenpak

Citaat van: robstuart op  6 augustus 2021, 20:25:55Eerder een kwestie van de juiste beitel  ;D
Ik houd me niet zoveel bezig met houtbewerking. De laatste keer dat ik een beitel uit mijn gereedschapslade pakte is alweer jaren geleden.

Toch wel apart hoe we van vaporware bij houtbewerking zijn aangeland.

Tjerk
It's been Monday all week long!

Heintje

Citaat van: Mmuetst op  6 augustus 2021, 21:11:25
Citaat van: WanFie op  6 augustus 2021, 20:32:33
Citaat van: morph op  6 augustus 2021, 15:39:50We mogen als Nederlandse kijker van geluk spreken dat er na de Soundmixshow nooit meer een talentenjacht op tv is geweest,

Huh??
En wat te denken van The Voice, Idols, X factor, enz.
Morph heeft het over talent  ;)

Maar goed, we dwalen af. Ik heb een redelijk mooie deal kunnen sluiten via hifi.nl voor een meerdere jaren abonnement bij Tidal. Had hiervoor Qobuz, maar geniet op dezelfde manier van muziek via Tidal, hoor geen verschil. Veel muziek was bij Qobuz niet beschikbaar die wel op Tidal staat. Tidal betaalt de artiesten volgens mij ook meer dan andere streaming diensten, en dat vind ik alleen maar goed. Zonder artiesten geen muziek.
Je ziet wel dat hi-RES een handelsmerk geworden is. Je ziet stickers op apparatuur dat ik bij mijzelf denk: wat is daar hi-RES aan? Vroeger had je ook een logo HiFi, onze grote nationale electronica trots Philips zette dat logo graag op hun apparatuur. Maar goed, aan HiFi was nog een norm gekoppeld, Hi-RES is vaak een loze kreet.


Ik denk dat het géén loze kreet is: Hi-RES duidt specifiek aan dat het apparaat in staat is om digitale signalen met hogere waarden dan 16 bit / 44 KHz intern te verwerken. Of dat in de praktijk beter klinkt (oftewel de kwaliteit waarmee dat in de praktijk is uitgevoerd) is aan de gebruiker/luisteraar om te beoordelen.

AntiAudioKwakzalverij

Citaat van: Heintje op  6 augustus 2021, 23:20:34Ik denk dat het géén loze kreet is: Hi-RES duidt specifiek aan dat het apparaat in staat is om digitale signalen met hogere waarden dan 16 bit / 44 KHz intern te verwerken. Of dat in de praktijk beter klinkt (oftewel de kwaliteit waarmee dat in de praktijk is uitgevoerd) is aan de gebruiker/luisteraar om te beoordelen.
Het ging mij om dat dit logo ook op bijvoorbeeld versterkers zonder DAC wordt geplaatst omdat het zo lekker verkoopt...Als het op een DAC wordt gebruikt met de juiste specs is het prima. Maar hou als eindgebruiker in de gaten dat de software niet altijd puur hi-RES is opgenomen en dat je naar een kunstmatig meer bits muziek stukje zit te luisteren en je betaald voor digitale ruis (en niet voor extra muziek kwaliteit). Zoals aangetoond in mijn eerste post, MQA kan gewoon gebakken digitale lucht zijn, niets meer en niets minder.

Regenpak

Citaat van: Mmuetst op  6 augustus 2021, 23:32:52MQA kan gewoon gebakken digitale lucht zijn
Ik concludeer uit de geboden bewijsvoering dat MQA gewoon gebakken digitale lucht is.

Tjerk
It's been Monday all week long!

Regenpak

El Reg maakt nog een aantal interessante opmerkingen over MQA hierrrrrrrrrrrr

Tjerk
It's been Monday all week long!

Heintje

Hi-Res duidt op specifieke muziekformaten, niet op een bepaalde kwaliteit: het opent specifieke mogelijkheden en je kúnt daar gebruik van maken.
En die digitale ruis heb ik nog nooit gehoord.

WanFie

Citaat van: Heintje op  7 augustus 2021, 19:28:04Hi-Res duidt op specifieke muziekformaten, niet op een bepaalde kwaliteit: het opent specifieke mogelijkheden en je kúnt daar gebruik van maken.
En die digitale ruis heb ik nog nooit gehoord.
Hi-res ook niet. Omdat dat, wat hi-res toevoegt buiten het hoorbare gebied zit.
:) Aandacht maakt alles mooier  :)

Regenpak

Citaat van: Heintje op  7 augustus 2021, 19:28:04Hi-Res duidt op specifieke muziekformaten, niet op een bepaalde kwaliteit
Nee, dat is niet zo. Hi-res is puur een hogere samplerate (192 kHz) en/of meer sample bits (24 bit). Audio codecs kunnen dat aan (FLAC) of niet (MP3, AAC). Maar wat wil je nou: 16 bit woorden levert een S/N op van 96 dB. Die ruisvloer is per definitie onhoorbaar. Hi-res is alleen maar een nauwkeuriger audio wat helemaal niets extra's oplevert omdat je het toch niet hoort.

Tjerk
It's been Monday all week long!

AntiAudioKwakzalverij

7 augustus 2021, 21:33:45 #25 Laatste wijziging: 7 augustus 2021, 21:36:44 door Mmuetst
Citaat van: Heintje op  7 augustus 2021, 19:28:04En die digitale ruis heb ik nog nooit gehoord.
Precies, maar je betaalt er wel meer voor. Dus een opname die digitaal op een lagere sample rare is opgenomen in de studio wordt dan op een hogere resolutie aangeboden en die hogere resolutie voegt dan niks toe behalve rommel die ver buiten ons gehoor ligt. Maar het bestand is dan wel duurder want het is "hi-Res".

WanFie

Citaat van: Regenpak op  7 augustus 2021, 21:19:30Hi-res is alleen maar een nauwkeuriger audio wat helemaal niets extra's oplevert omdat je het toch niet hoort.

Tjerk

Niet dus, niet nauwkeuriger audio, alleen een groter frequentiebereik en meer dynamiek.
:) Aandacht maakt alles mooier  :)

Hoodman

Ik vind mqa ook niet hoorbaar beter, vaak integendeel zelfs, misschien te veel dynamic?

Parker700

Soms vind ik MQA mooi, soms ook niet.
Maar ik vind de Beatles in mono ook mooi.
Muziek, daar kikker je van op!

AntiAudioKwakzalverij

Citaat van: WanFie op  7 augustus 2021, 21:56:57
Citaat van: Regenpak op  7 augustus 2021, 21:19:30Hi-res is alleen maar een nauwkeuriger audio wat helemaal niets extra's oplevert omdat je het toch niet hoort.

Tjerk

Niet dus, niet nauwkeuriger audio, alleen een groter frequentiebereik en meer dynamiek.

Er is gewoon een WiKi pagina: https://en.wikipedia.org/wiki/High-resolution_audio
Daar staat het uitgelegd