• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.
 

Zijn de SBAcoustics SBA MW19 Monitor TW29BN Beryllium dome speakers de juiste

Gestart door Paulus G, 23 juli 2021, 09:54:21

Vorige topic - Volgende topic

Paulus G

Goedemorgen allen,

Ik ben geheel nieuw op dit forum en ik zit tjokvol met vragen. Ik speel al jaren met de gedachten op een mooie buizen amp te kopen maar ik vraag me af of de luidsprekers die ik nu heb staan wel de juiste zijn voor de amp. die ik binnenkort zal aanschaffen. De speakers die ik nu gebruik zijn de SB Acoustics Satori welke zijn ontworpen door Troels Gravensen. Op mijn huidige versterker (Denon PMA1600NE) klinkenken ze fantastisch maar ik heb het idee dat er veel meer in zit.De versterker waar ik mijn oog op heb laten vallen is de Cayin A88T.
Ik hoor heel graag van jullie of dit een aardige combinatie zou kunnen zijn of dat ik iets anders moet bouwen/aanschaffen.
Groet,
Paulus

Duclaasie

Gaat het om deze? http://www.troelsgravesen.dk/MW19P-8.htm

88db gevoeligheid lijkt mij ietwat aan de lage kant met buizen, maar het kan vast. Verderop in de tekst wordt echter aangegeven dat de speaker prima op een buizen versterker kan.

Hoe het klinkt kun je echter alleen zelf beoordelen door het te ondervinden.

Paulus G


thanatos

2-way speaker in a 24 litre vented cabinet.
System sensitivity: 88 dB/2.8V, 1 meter.
Impedance: 8 Ohms, minimum 6.2 Ohms @ 150 Hz.

Die 88dB zegt verder weinig. Kijk met een 6W 300B zul je misschien voor oorlogsterkte wat tekort kunnen komen.

Belangrijker is die minimum impedantie dip. Troels geeft dit mooi aan en is een bescheiden 6.2ohm minimaal bij 150Hz.

Dit betekent dat je met elke buizen amp die voor minimaal 4 ohm nominaal gespecificeerd is deze luidsprekers prima kunt aansturen.

De Cayin 88T heeft 4 ohm tap. Dus dit moet prima gaan.
ATC - First Watt - Nottingham Analogue - Lehmann - Schiit

AntiAudioKwakzalverij

Je had dezelfde vraag ook bij versterkers gevraagd, zie dat je toch neigt naar volledig buis. Ik zou eerst uitproberen wat je van de combinatie vind. Woon in Utrecht en heb mijn versterkers wel vaker bij andere mensen aangesloten. Ik zag dat je nu een Denon PMA1600NE gebruikt. Afhankelijk van bijvoorbeeld de uitgangstransformatoren van een versterker heb je een goede controle over het laag. Soms is mijn 300B beter in het laag dan mijn EL34 versterker, ondanks dat deze meer vermogen heeft. Het type buis bepaald ook nog hoe e.a. gaat klinken. Persoonlijk luister ik meer naar mijn 300B maar met pop/rock heeft de EL34 mijn voorkeur. Ga je de Denon verkopen of hou je die er gewoon bij?
In sommige versterkers (zoals mijn Prima Luna) kun je andere buizen plaatsen. Ik kan mijn EL34 vervangen voor KT88 of KT120. Je kan natuurlijk de gok wagen met de Cayin en weer doorverkopen als het niet bevalt.