• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.
 

opstelling bekabeling verbouwingen

Gestart door JieKie, 23 juli 2021, 21:32:57

Vorige topic - Volgende topic

JieKie

Hallo iedereen,

Ik ben momenteel aan het verbouwen en zit in de fase van sleuven slijpen. Daar ik graag bezig ben met audio (surround + vintage) zou ik zo flexibel mogelijk willen zijn met de opstellingen. Ik had gedacht aan surround met de mogelijkheid voor de luidsprekers op de vloer of onder het plafond, maar ook een koppeling naar de eetplaats om daar eventueel luidsprekers of audio apparaten door te koppelen (daar zou mijn vintage setup komen).
Dit zou dan de opstelling zijn. Zouden jullie het anders aanpakken?
ter info, het plafond in de zitruimte is open onder het zadeldak.


Welke bekabeling gebruik ik best om in de muur weg te werken? De voorbedrade preflexen lijken mij dunne kabels en niet echt optimaal. Ik zou dan goede kabels in lege preflexen trekken.
Hoe pak ik atmos aan met een schuin dak? Aparte luidsprekers aan/in het plafond?
Hoe zouden jullie de bekabeling af monteren? Op internet kwam ik dit tegen, is dit af te raden?


Alvast bedankt voor de goede raad!

Audio:
7.2 surround set voor zithoek
vintage setup: pioneer SX-980, pioneer CT-F950, Technics SL-1300

minplus

Ik zou de sleuven langs de rand maken en er ruime buizen in leggen met op de belangrijkste punten bochten omhoog omdat je zo flexibel mogelijk wilt zijn met opstellingen, terwijl op je tekening maar 1 opstelling mogelijk is. Wie weet klinkt het zo zwaar kloten en had je de zaak achteraf graag overdwars gezet.
Zeker als de nok in de tekening van boven naar beneden loopt.
If nothing goes right, go left; If nothing's left, go right

Rowdy

Zou minimaal buis van 19 mm of anders 25 mm doorsnede nemen.
Kabel kan bijvoorbeeld Canare 4S11.

JieKie

24 juli 2021, 09:49:22 #3 Laatste wijziging: 24 juli 2021, 09:52:21 door JieKie
Citaat van: minplus op 23 juli 2021, 21:43:04Ik zou de sleuven langs de rand maken en er ruime buizen in leggen met op de belangrijkste punten bochten omhoog omdat je zo flexibel mogelijk wilt zijn met opstellingen, terwijl op je tekening maar 1 opstelling mogelijk is. Wie weet klinkt het zo zwaar kloten en had je de zaak achteraf graag overdwars gezet.
Zeker als de nok in de tekening van boven naar beneden loopt.

Dat de nok zo loopt, is dit zo nefast voor het geluid? Met flexibele opstelling bedoelde ik namelijk de luidsprekers ophangen of op de vloer zetten.

Citaat van: Rowdy op 23 juli 2021, 22:52:20Kabel kan bijvoorbeeld Canare 4S11.

Kan deze ook gebruikt worden voor bi-wiring of steek ik er dan best 2 naar die plaatsen? Ik lees namelijk dat je de 2 paren samen gebruikt.


minplus

Citaat van: JieKie op 24 juli 2021, 09:49:22Dat de nok zo loopt, is dit zo nefast voor het geluid? Met flexibele opstelling bedoelde ik namelijk de luidsprekers ophangen of op de vloer zetten.



Hier wel, in een vergelijkbare situatie. Overdwars klinkt een stuk beter.
Maar ik heb een 2e set in de woonkamer in lengterichting waarbij ik de speakers opgehangen heb. Dat levert ook in de keuken een goed geluid.
Overigens alles alleen stereo.
If nothing goes right, go left; If nothing's left, go right

Niemand

Ik denk dat het dak juist ideaal is met hoeken en schuinte de staande golven ben je dan veelal kwijt .
Speaker in het plafond zou ik zeker niet doen ,komt de weergave niet ten goede integendeel
hoofdset
diversen behandeld en gebouwd ,naar Henri vd Heiden inzichten.
Door ThvW en Berret.
Onder andere, CD205 voorheen Philips cd204. Chaos3
Diverse kabels ook in de filters vd Tannoyset .
Filter en downfiring cabinets door Peter GRF2.

JieKie

Citaat van: Rowdy op 24 juli 2021, 11:44:31De Canare 4S11 heeft 4 aders.
https://www.hifisupply.nl/kabels/luidsprekerkabels/luidsprekerkabel-van-rol/canare-4s11-speakerkabel-los-van-rol/
https://www.hifisupply.nl/kabels/luidsprekerkabels/luidsprekerkabel-van-rol/canare-4s12f-luidsprekerkabel-grijs-tbv-inbouw/

Inderdaad, en ik lees dat bij deze 2 aders samengepakt worden. Maar ik zou mijn frontspeakers kunnen biwiren. Kan ik dan zo 1 kabel gebruiken (dus de 2 paren apart) of best 2 kabels (en de paren per kabel samenpakken)?
Wat is juist het verschil tussen 4s11 en 4s12f? En Hoe lang mogen deze maximaal zijn?
Hoe monteren jullie de kabels af achter de receiver? gewoon een losse kabelbundel of op inbouwdoosjes?

Citaat van: Niemand op 26 juli 2021, 11:01:36Ik denk dat het dak juist ideaal is met hoeken en schuinte de staande golven ben je dan veelal kwijt .
Speaker in het plafond zou ik zeker niet doen ,komt de weergave niet ten goede integendeel
ok niet voor atmos als ze loodrecht naar beneden gericht zijn?

schuit

14 augustus 2021, 17:36:59 #8 Laatste wijziging: 14 augustus 2021, 17:40:14 door schuit
volgens wat ik zie is de 4s12 iets dikkere kabel. Beter voor de bas.
Of je zet de bas gewoon met subwoofer aan een subwoofer uitgang.

ca 2 mm2 kan je al snel 60 - 100 watt aan hangen afhankelijk van lengte.
dikkere kabel heeft minder weerstand dat komt een hoog basvermogen van pas of grotere lengte kabel.

Als je grote lengte overbrugt dan neemt de "inhoud" van de kabel toe en daarmee ook wat vermindering van kwaliteit. (pF/m)

het is dus een keuze tussen kabelinhoud en weerstand.

Yamaha RN803D + Yamaha CD 301
Piega P4L MKII + subwoofer Indiana line Basso 922

Rowdy

Volgens mij was de 4S12F speciaal voor in de buis.
Je kunt 1 kabel gebruiken om te bi-wiren.

Persoonlijk zou ik inbouwdozen gebruiken in de muur en minimaal 2 buizen van 19 mm doorsnede per inbouwdoos naar toe leggen.
Je kunt blindplaten of CAI centraalplaat gebruiken om chassisconnectoren voor luidsprekers te monteren en van daaruit ga je naar de luidsprekers of rechtstreeks zonder chassisconnectoren.
Merken daarvoor zijn o.a. Jung, Busch Jaeger, enz.

Space

Even een opmerking, het is doorgaans beter goed dikke speaker kabel te gebruiken en de lengte zo kort mogelijk te houden. In een dergelijke opstelling kan je beter werken met losse eind trappen of actieve speakers welke gebalanceerd worden aangesloten. Ik zou persoonlijk voor buizen van tenminste 50 mm gaan.

Overigens zijn er voor de achter en top speakers tegenwoordig ook wel draadloze systemen dus dan hoef je alleen te zorgen voor stop contacten op de juiste plekken.
Meridian G68,Meridian G98,Meridian HD621, Bryston 4Be NRB,Linn LP12, Empire vandenhul MC1000, Musical Fidelity X-LPS V3, Marantz UD 5005, front Thiel CS 2.4  , rear Linn Kaber LS500


schuit

Wel handig als het draadloos is maarja, dan zou je dus versterker erbij moeten hebben? Hoe lang gaat het mee etc etc, dan is een kabel toch wel voordelige keuze lijkt mij. Of in ieder geval een loze buis.
Yamaha RN803D + Yamaha CD 301
Piega P4L MKII + subwoofer Indiana line Basso 922

JieKie

Citaat van: schuit op 14 augustus 2021, 17:36:59Als je grote lengte overbrugt dan neemt de "inhoud" van de kabel toe en daarmee ook wat vermindering van kwaliteit. (pF/m)

het is dus een keuze tussen kabelinhoud en weerstand.

de langste kabel zou zo een 11,5m moeten overbruggen, maar dit zijn maar kleine luidsprekers in de hoogte. mn frontspeakers (afstand 3m) en versterker zijn maximum 120w rated dacht ik, de rest wat lager.

Citaat van: Rowdy op 14 augustus 2021, 18:13:55Persoonlijk zou ik inbouwdozen gebruiken in de muur en minimaal 2 buizen van 19 mm doorsnede per inbouwdoos naar toe leggen.
Je kunt blindplaten of CAI centraalplaat gebruiken om chassisconnectoren voor luidsprekers te monteren en van daaruit ga je naar de luidsprekers of rechtstreeks zonder chassisconnectoren.
Merken daarvoor zijn o.a. Jung, Busch Jaeger, enz.

dit had ik ook al zitten denken om blindplaatjes en chassisconnectoren te gebruiken (zelfde als stopcontacten en schakelaars), beduidend goedkoper dan de audioplaatjes van de fabrikanten. enkel vroeg ik me af hoe ik alle kabels achter de versterker netjes kon afmonteren. intussen heb ik iets gevonden van legrand (batibox mosaic 2x10), daar zou ik tot 20 halve blindplaatjes in kwijtraken.

waarom 2 buizen van 19 naar elke inbouwdoos?
ik zou een audiokabel door een preflex trekken (voor ik hem in de muren wegwerk, als ik hem languit op de vloer leg gaat dit makkelijk)

Citaat van: Space op 15 augustus 2021, 20:12:06Ik zou persoonlijk voor buizen van tenminste 50 mm gaan.

Overigens zijn er voor de achter en top speakers tegenwoordig ook wel draadloze systemen dus dan hoef je alleen te zorgen voor stop contacten op de juiste plekken.

waarom 50mm? om later makkelijk kabels te vervangen? ik denk (hoop) dat ik het zal doen met wat ik er nu in steek :) wel zou ik meteen kwaliteit kiezen.
van draadloze systemen ben ik niet echt fan, indien ik bekabeld kan gaan verkies ik dit.

alvast bedankt voor alle reacties!

schuit

Citaat van: JieKie op 16 augustus 2021, 19:57:09
Citaat van: schuit op 14 augustus 2021, 17:36:59Als je grote lengte overbrugt dan neemt de "inhoud" van de kabel toe en daarmee ook wat vermindering van kwaliteit. (pF/m)

het is dus een keuze tussen kabelinhoud en weerstand.

de langste kabel zou zo een 11,5m moeten overbruggen, maar dit zijn maar kleine luidsprekers in de hoogte. mn frontspeakers (afstand 3m) en versterker zijn maximum 120w rated dacht ik, de rest wat lager.

Ik kan de keuze niet voor je maken maar rond de 2 mm2 lijkt mij reeel.
zijn meestal geen hoogrendements speakers. Het gaat toch om het benodigd vermogen en dat hangt af van het rendement wat de speaker aan db levert per wat
Yamaha RN803D + Yamaha CD 301
Piega P4L MKII + subwoofer Indiana line Basso 922