• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.
 

supertweeter ervaring

Gestart door schuit, 27 juli 2021, 19:01:26

Vorige topic - Volgende topic

Knosti de Platenwasser

Citaat van: Mmuetst op 29 juli 2021, 21:45:41Als apparatuur na een bepaalde grens frequenties niet weergeeft, hoe zit het dan met harmonische geluidsgolven? Zijn die ondanks het beperkte bereik er dan toch?

Wat denk je zelf?  8)

Ik gok eigenlijk van niet, althans niet in de vorm zoals bedoeld.
Op mijn Marantz SA-1 zat achter een switch (digitaal filter waarschijnlijk) om het frequentiebereik te begrenzen, zodat je ongewenste oscillatie of iets van dien aard kon voorkomen bij apparatuur die niet geschikt was.

Ook zoiets: hoewel een VW-kever bijvoorbeeld best 330 km/u zou kunnen rijden moet je dan wel eerst een andere motor met versnellingsbak achterin zien te lepelen, want de organieke combi zou een beetje aan overtoeren gaan lijden en het dan niet lang meer maken.
... on an Electrospective Odyssee.

Sytse Fliege

Ik zou dan niet graag een boom in de buurt zijn...

Ach, kikker toch op!

schuit

Tja volgens mij heb je kattenverjagers met een zeer hoge toon. Die zouden dan niet voor mensen hoorbaar zijn maar ik vind het vrij onprettig geluid om voorbij te lopen.
van wiki: Het ultrasone geluidsgebied begint vanaf ongeveer 20.000 hertz (20 kHz) en loopt tot 800 miljoen hertz (800 MHz).

Er vanuitgaand dat de apparaatjes ook echt hoog geluid maken zou ik kunnen concluderen dat ik boven 20 khz ook nog geluid kan horen

Roksan Attessa, NAD CD
Focal electra 927Be

Knosti de Platenwasser

Citaat van: schuit op 30 juli 2021, 14:17:07Tja volgens mij heb je kattenverjagers met een zeer hoge toon. Die zouden dan niet voor mensen hoorbaar zijn maar ik vind het vrij onprettig geluid om voorbij te lopen.
van wiki: Het ultrasone geluidsgebied begint vanaf ongeveer 20.000 hertz (20 kHz) en loopt tot 800 miljoen hertz (800 MHz).

Er vanuitgaand dat de apparaatjes ook echt hoog geluid maken zou ik kunnen concluderen dat ik boven 20 khz ook nog geluid kan horen



Ik ken ook wel mensen die zulke geluiden horen, maar de vraag blijft of ze die via de oren horen.
De wetenschap denkt van niet.
Maar of het iets uitmaakt voor dit topic valt te betwijfelen toch?
... on an Electrospective Odyssee.

minplus

Als ze onder de 25000 Hz werken zijn er veel mensen die het horen.
If nothing goes right, go left; If nothing's left, go right

schuit

Citaat van: minplus op 30 juli 2021, 18:24:54Als ze onder de 25000 Hz werken zijn er veel mensen die het horen.
klopt minplus vooral het gebied onder 20 k ;)
Roksan Attessa, NAD CD
Focal electra 927Be

schuit

maar ik zag ook dat tussen 17 en 23 k werkt voor katten etc. Dan is het logisch dat je wat hoort.
Roksan Attessa, NAD CD
Focal electra 927Be

minplus

Dan hebben kinderen een groot probleem met die dingen. Ik hoorde rond m'n 25e nog ver boven de 20k en m'n dochters hebben dat geërfd.
If nothing goes right, go left; If nothing's left, go right