• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.
 

Welke luidsprekerkabel kiezen...

Gestart door Duclaasie, 7 maart 2021, 18:29:39

Vorige topic - Volgende topic

schuit

Toevallig kwam ik net een uitgebreid artikel tegen over skin effect in kabels:
https://en.wikipedia.org/wiki/Skin_effect

blijkbaar is met 10 khz de skin diepte 0,6 mm. En gebruik je dan de buitenkant van de kabel hoofdzakelijk.
Roksan Attessa, NAD CD
Focal electra 927Be

AntiAudioKwakzalverij

Citaat van: schuit op 20 juni 2021, 11:19:09Toevallig kwam ik net een uitgebreid artikel tegen over skin effect in kabels:
https://en.wikipedia.org/wiki/Skin_effect

blijkbaar is met 10 khz de skin diepte 0,6 mm. En gebruik je dan de buitenkant van de kabel hoofdzakelijk.
Maar dat is ook een frequentie waar het minste vermogen voor nodig is. Je tweeter zal er niet minder hard om klinken.

schuit

Citaat van: Mmuetst op 20 juni 2021, 12:05:23
Citaat van: schuit op 20 juni 2021, 11:19:09Toevallig kwam ik net een uitgebreid artikel tegen over skin effect in kabels:
https://en.wikipedia.org/wiki/Skin_effect

blijkbaar is met 10 khz de skin diepte 0,6 mm. En gebruik je dan de buitenkant van de kabel hoofdzakelijk.
Maar dat is ook een frequentie waar het minste vermogen voor nodig is. Je tweeter zal er niet minder hard om klinken.

Waar kan je zien/ berekenen hoeveel vermogen er nodig is per frequentie?
Ik zag al dat een speaker met ca 100 watt opgegeven vermogen een tweeter had van 30 watt ofzo. Nogal opvallend, blaas je deze dan niet op als het volume hard staat bijvoorbeeld.
Roksan Attessa, NAD CD
Focal electra 927Be

AntiAudioKwakzalverij

Daar zullen vast prachtige rekenmodellen voor zijn. Maar er zijn natuurlijk meer factoren zoals de gevoeligheid van de tweeter.

schuit

ik heb de interne kabel van de bandtweeter net vandaag vervangen met een netwerkkabel. Gewoon de aders 4 bij 4 aan elkaar gesoldeerd. Toch weer verrast dat het dan effect heeft. De aderdoorsnede blijft gelijk bij ca 1 mm2 als wat er al in zat bij piega.
Roksan Attessa, NAD CD
Focal electra 927Be

Heintje

Ik vind het altijd vermakelijk als ik hoor praten over "het" skineffect, terwijl er twee van zijn: frequentie-afhankelijke stroomverdringing (de reden waarom bv. coaxkabels wijdverbreid zijn ingevoerd) en stroomsterkte afhankelijke stroomverdinging (de reden waarom je bv. in hoogspanningsmasten driehoekjes ziet).
Maar praat rustig verder.  ;D

schuit

Iemand ervaring met dbs systeem op luidspreker kabels? Is wel een behoorlijke investering.
Roksan Attessa, NAD CD
Focal electra 927Be

Starsky

Met luidsprekerkabels is het een smaak van mix and match..
Heb 4 paar kabels ,alle 3 meter en ze klinken allemaal verschillend...
Dus staar je niet blind op specs en prijzen, een goedkope kabel kan soms nog beter klinken als dure "high-end"varianten.
Het zijn nuance verschillen, solidcore klinkt weer anders dan stranded, Ik ben van mening dat de gebruikte isolatie ook het geluid beinvloed.

Gewoon van alles proberen en diegene die het beste bevalt houden en zo door borduren.. ;)
Zelfde merk/type interlink geeft vaak wel een bepaalde klank signatuur mee welke je kan bevallen of niet..

schuit

onlangs een systeem gehoord met dbs in een winkel, ik was niet onder de indruk. thuis klonk het beter met 2e hands QED kabels.
Roksan Attessa, NAD CD
Focal electra 927Be