• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.
 

Wat als we nu de spanning “viezer” maken

Gestart door AntiAudioKwakzalverij, 9 augustus 2021, 20:17:35

Vorige topic - Volgende topic

AntiAudioKwakzalverij

Weer met veel plezier naar het volgende filmpje zitten te kijken. Ipv schone spanning juist een hele vervuilde spanning aanbieden aan apparatuur en kijken hoe het signaal meet als we dit doen.
Wat ik me wel afvraag, als ik de TL verlichting aan doe in mijn mancave dan hoor ik wel een vorm van gesputter over mijn luidsprekers, maar alleen bij mijn buizenversterkers, niet bij mijn transistor versterkers. Zou toch eens met een scoop moeten kijken wat dat voor storingen zijn.

Jan66

Heeft jouw TL-verlichting een inductieve of capacitieve belasting?
En voor jouw Buizen cq. Transistor versterkers net zo.

AntiAudioKwakzalverij

Citaat van: Rowdy op 10 augustus 2021, 07:27:50Heeft jouw TL-verlichting een inductieve of capacitieve belasting?
En voor jouw Buizen cq. Transistor versterkers net zo.
Goede vraag, heb geen idee. Het zit op één groep. Het zijn 4 TL armatuur met elk twee lampen.
Het gesputter is alleen bij aanzetten van de TL lampen (dus niet continu) dus wanneer de TL lampen staan te knipperen als de starter ze aanzet. Vroeg me alleen af wat voor soort storing dit geeft en waarom het hoorbaar is bij sommige apparatuur. Andere apparaten zoals de wasmachine, droger en mijn zwembad pomp geven geen storing die hoorbaar is.

Heintje

10 augustus 2021, 17:30:08 #3 Laatste wijziging: 10 augustus 2021, 17:31:51 door Heintje
Omdat de starter de stroom in de smoorspoel onderbreekt en zo genoeg spanning opwekt om de TL-buis te ioniseren (laten geleiden). De ontsteking van je auto werkt overigens volgens hetzelfde principe en die kan genoeg spanning opwekken om de bougies te laten vonken.
Al dat elektronengeweld zie je ook terug aan de primaire kant van het TL-armatuur: niet voor niets moet je inductieve TL-armaturen (zonder condensator) afwisselen met capacitieve TL-armaturen (met condensator), zodat het elkaar een beetje dempt. Duidelijk is daardoor wel dat veel spannings-beïnvloeding het net in wordt geslingerd (pieken, dippen, fasedraaiing), wat nogal gemakkelijk door de voeding van diverse apparaten heen komt. Bij jou is dat blijkbaar ook je versterker. 
De overige apparaten die je noemt zijn overigens vrij rustige (continu) stroomverbruikers.

Theo van Wermeskerken

Het afwisselen van capacitieve en inductieve koppeling van tl armaturen is niet alleen daarom.
De stroom boeren hebben dat ook liever om het verbruik te kunnen registreren..
Je hoeft geen loodgieter te zijn om van buizen te houden

AntiAudioKwakzalverij

Bedankt heren voor de uitleg.
De TL verlichting zal uiteindelijk vervangen worden door LED. Maar ik gebruik de verlichting minimaal, dus wacht ik eerst tot er een aantal TL's aan hun einde zijn gekomen.

Verder deel ik de mening van Amir over peperdure producten die een schone spanning moeten aanbieden...het is niet te meten in de voeding van een kwalitatief goed apparaat en ik hoor het niet. De bedrijven die zulke apparaten maken laten alleen metingen zien als het nog wisselspanning is, maar geen metingen als het gefilterd is door het audio apparaat zelf en er gelijkspanningen van gemaakt is.

Dan zijn er ook forum leden die vinden dat zo'n filter de muzikaliteit juist naar beneden haalt. Persoonlijk heb ik dat tijdens de demo die ik heb gehad bij Wilbert HiFi ook niet ervaren, het was gewoon hetzelfde.

Heintje

12 augustus 2021, 16:14:19 #6 Laatste wijziging: 12 augustus 2021, 16:16:44 door Heintje
LED-verlichting werkt vrijwel zonder uitzondering via (een voeding die) fase-aansnijding (gebruikt): ook dat geeft storingen terug, waarvan eerder op dit forum is gezegd dat dat merkbaar/hoorbaar is.
Persoonlijk denk ik dat dat wel meevalt, al kan je een slechte combinatie treffen van verlichting en audio-apparatuur (qua doorkomen van die storingen).

Mij bevielen de TL-balken in mijn luisterruimte ook niet: deels heb ik ze vervangen door enkele 230 V LED-lampjes en in de TL-balk zit nu een LED-lamp die daarvoor is gemaakt.
Ik kan op mijn apparatuur geen verschil horen tussen verlichting uit of een/beide verlichtingen aan.

schuit

12 augustus 2021, 21:15:49 #7 Laatste wijziging: 12 augustus 2021, 21:17:38 door schuit
Het verhaal betreft stroom blijft nog wat wisselend qua ervaringen, zelf ging ik tijd terug ergens speakers ophalen en deze persoon was volledig overtuigd over de werking ervan.
Het geluid klonk daar ook bijzonder goed op een zware versterker en b en W 802 oid.

Ik zou niet gauw dure apparaten aanschaffen om de stroom te beinvloeden maar in het algemeen kan ik wel zeggen dat de aardlek voor verbetering kan zorgen.
Hoe dat dan met stroomfilters samenhangt weet ik ook niet.

waarschijnlijk kwestie van heel veel varianten in een optelsom die je allemaal wilt kunnen wisselen om het effect te merken.
Roksan Attessa, NAD CD
Focal electra 927Be

oordopje

Ah, stroomfilters en zo. Mijn CD speler is op een netfilter aangesloten met een dikke kabel. Het geheel zit op een niet geaard stopcontact (waardoor dat netfilter volgens sommigen zinloos zou zijn). Nu wil mijn cd speler wel eens wat moeilijk opstarten als hij van de stroom is afgehaald ivm onweer bijvoorbeeld. Dus eergisteren toch maar eens op een eigen stopcontact gezet (ook ongeaard in dezelfde kamer/groep) zodat ik de hele set van de stroom kan halen en de cd speler dan maar overlaat aan het onweersgeweld.

Luisteren.... Magie weer weg. Nog even omgepoold. Maakte niet hoorbaar iets uit.

Ik heb de boel dus weer teruggezet. Dan maar wat opstartproblemen na het onweer. En voor mezelf weet ik dat mijn gehannes met de stroomtoevoer toch zoden aan de dijk zet.
Stein H1 Harmonizers/ARS Acoustica voor/REL Q200/Stein Speakermatch Plus/Sonneteer Alabaster/Tentlab Bdac/2xMonarchy DIP's/Denon1740dvd/Onkyo surroundprocessor/Cambridge Minx 12 achter/JKE interlinks/Supra 2,5 aanvoer/Chromecast audio
Set 2: Royd Envoy/Nytech CA252//Denon DCD835
Auto: Mark Levinson